Új Meriva: a tipikus német szépség

Menetpróba: Opel Meriva - 2014

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.01.30. 07.00

A megújult Meriva nem is újult meg olyan nagyon, viszont új, csendes, erős, takarékos és MAGYAR dízelmotor került bele.

Hirdetés
Röviden – Opel Meriva – 2014

Mi ez?

Szubkompakt családi egyterű, jópofán nyíló hátsó ajtókkal
Mit tud? Praktikus a térkihasználás, nagyon kényelmes a ki-beszállás hátra
Mibe kerül? 3,7 millió a 100 lovas fapados benzines, hatmillió alatt megáll egy gazdagon felszerelt, 135 lovas dízel
Kinek jó? Kétgyerekes családoknak, időseknek, taxisoknak

Nem csak a néhai Chokito lehet ronda és finom! A Meriva sem egy Natalie Portman, mégis kiváló családi autó lehet, két gyerekig, vagy két nagyszülőig. A Róma környékén, lehangoló esőben tartott nemzetközi bemutatón említésre is alig méltó változtatásokat és egy továbbra is nagyszerű, páratlanul komfortos ajtómegoldású kis egyterűt láttunk. Ráadásul a Meriva immár csendes és erős magyar gyártású dízelmotorral támad a vásárlókra!

Forma

Magam sem tudnám jobban megfogalmazni a Meriva formai finomításainak jelentőségét, mint a gyári sajtóanyag. (Ne zárd be az ablakot az első sor után, a nyálas bekezdés után már saját reflexiónk jön!):

‘Az Opel tervezési filozófiája – szoborszerű szépség, németes pontossággal – remekül nyilvánul meg e kis, pompásan variálható egyterűben. Az új Meriva még jobban kiemeli kulcsfontosságú részleteit, és kifinomultabb hatást kelt. Hűtőmaszkja éppúgy krómtól csillog, mint az elejét meghatározó ködlámpa. Ragyogó, sas-tekintetű fényszórói most már modern fénydiódás (LED) nappali világítással is kaphatók. Oldalnézetből elegáns krómozás emeli ki a hullámos övvonalat, amelynek hatására hangsúlyosabb lett a hátsó ablak, és jobban kilátnak a kisgyerekek. Ez a részlet, a középen elhelyezett kilincsekkel együtt, az innovatív FlexDoors velejárója – a hátrafelé nyíló hátsó ajtó megkönnyíti a be- és kiszállást. A hátsó traktus dinamikájának és eleganciájának az energiatakarékos, fénydiódás lámpák hangsúlyos grafikája ad klasszist.Az új Meriva 17 és 18 colos kerekei prémium-hatásúak. A Meriva az egyetlen egyterű, amely vagány kiállást adó 18 colos kerékkel kapható, ezzel is elhúz a vetélytársaitól. Tizenkét-féle fényezése közül nagyon mutatós a gyöngyházas smaragdzöld és a friss citromsárga.’

Jó kis autó, ha a formával meg bírunk barátkozni, kötelező az Opel-szalon meglátogatása egy 4-5 milliós családi kisegyterű megrendelése előtt

Ha már hazudsz, hazudj nagyot! Na szóval – és ez már az én véleményem – ez egy kifejezetten csúnya autó, abból a fajtából, amire ugyan igaz az érdekes jelző, de mindennemű harmónia, egységesség nélkül. LED-es hátsó lámpa, LED-es menetjelző, krómozott övvonal, átdolgozott hűtőmaszk – halottnak a csók. A Merivát felfrissítve sem a szépsége adja el, eddig sem az adta el, kár ilyen kínos, izzadságtól szagló mondatokkal hangsúlyozni pont az amúgy remek kocsi leggyengébb pontját a gyári kommunikációban. Inkább kéne hangsúlyozni a praktikumot, mert az valóban megérdemli!

Utastér

Modellfrissítés ide vagy oda, nyilván továbbra is a megszokottal ellenkező irányban nyíló hátsó ajtó határoz meg mindent, amit a Meriva belterével kapcsolatban gondolunk. A hátrafelé nyíló ajtókkal biztonságos ketrecbe zárhatók a gyerekek a bevásárlóközpont parkolójában, az idősek kényelmesen kászálódhatnak elő hátulról a B-oszlopon rögzített fogantyúba kapaszkodva. Ha csak négyen utaznak a Merivában, a két szélső hátsó ülés összetolható, csodás vállteret adva így a rajtuk ülőknek.

Hipp-hopp, pattognak ki-be az idősek a hátrafelé nyíló ajtón

De ez eddig is így volt, mi az új?

Egyrészt immár kevésbé harap a hátsó lábtérbe a sínen tologatható könyöklő-tároló (FlexRail). Másrészt egy IntelliLink nevű új infotainment rendszer (megint a sajtóanyagból idézek) ‘simán integrálja az okostelefont az autóba. Nagyméretű és nagy felbontású, hétcolos, színes monitora IntelliLink grafikával könnyíti meg a leolvasást és a kezelést. Nem hiányzik a Bluetooth kihangosítás, az audio streaming és az USB kapcsolat sem. A CD-lejátszó standard, míg a DAB+ – Digital Audio Broadcast – opcióként növeli a fogható rádióadók számát, a vételt és a hangminőséget. A rendszerhez tartozó Navi 650 és Navi 950 IntelliLink rendkívül pontosan és gyorsan dolgozza ki az útvonalat, illetve közelít vagy távolít, a kezelése pedig nem is lehetne egyszerűbb: meg kell nyomni egy gombot, és bemondani a címet, mint az Insigniában.’ Ja, és tolatókamera is van.

Ez meg itt a South Park feldolgozása egy másik IntellilLinkről (az Opelben azért lényegesen gördülékenyebben működik a General Motors informatikai rendszere, mint az oktatási rendszerre adaptált verzió Cartmanék iskolájában):


Technika

A Meriva lemezek alatti részeiben két fontos újítás tapasztalható. Egyfelől finomabbak lettek a kézi váltók, mert mind az öt-, mind  hatfokozatú kézi sebváltó akadozós, sprőd volt eddig a vásárlói visszajelzések szerint. Már nem az, mondja az Opel, és ezt mondom én is; valóban finoman kapcsolható az új váltó.

Finomabban működik a kézi váltó a 2014-es szériában

Másfelől ott a gépháztető alatt a Szentgotthárdon gyártott, vadiúj 1,6 literes dízelmotor. Csendes, erős, állítólag takarékos (erről majd a hazai tesztautó nyúzása után tudunk megalapozott véleményt mondani). A római bemutatón csak ezt a motort volt módom vezetni és nem is kívánkoztam át másik motor mögé. Az új dízel a régi 1,7 litereshez képest sokkal-sokkal kulturáltabb és finomabb, az Opel végre-valahára felzárkózott a másfél literes dízelek terén a mértékadó francia és német konkurenciához.

Autópályán is visszafogottan pörög a hatos váltóval, de alapjárat-közelben is nyomatékos városi használatban. Eddig a PSA 1,6 literes HDI-jét és a Hyundai/Kia motorját kedveltem leginkább ebben a méretben, de az új Opel-motor is jó eséllyel indul, ha a hazai tesztautóban a valós fogyasztást is jónak mérjük majd.

Vezetési élmény

Az új motorral, finomabb váltóval a Meriva sokkal kívánatosabb élvezeti cikk elődjénél. Ha a pénz nem számít, mindenképp az 1.6 dízel – 6 fokozatú kézi váltó kombinációt javaslom minden más konfigurációval szemben. Még szívesebben javasolnám ugyanezt a motort egy jó automatával, de hát automata váltó egyelőre csak benzinmotorokhoz kapható a Merivába. Az 1,3 literes Fiat dízel kicsit kicsi a Meriva tömegéhez, a turbós benzinmotorok pedig szomjasak.

Jó fogású kormány, megfelelő ergonómia, német ortopédorvosok ajánlásával büszkélkedő ülés. A Merivából szinte pihentebben szállunk ki, mint ahogy beszálltunk

A futómű, kormányzás, fékek a biztonságos, élménymentes autózást szolgálják, és a Meriva karakterével ezzel nincs is semmi gond. Egy kulcsnélküli nyitás-indítást, egy követőradart nagyon hiányolok az extralistáról, és sávtartó, holttér-figyelő parasztvakítás sincs, de máskülönben a Meriva hozza a kor kívánalmait. Pláne, hogy immár tolatókamera is jár a legmagasabb felszereltségek mellé.

Ár

A Meriva árlistája a 100 lóerős, 1,4 literes szívó alapmotorral kezdődik: 3,73 millió forint. Klíma nélkül, mert az még kétszázezer.

Csendes, komfortos autó az új Meriva, a TÜV szerint pedig ő a legmegbízhatóbb ma kapható autó

Egy közepesen felszerelt (Enjoy) 95 lovas dízel már közelebb ár a realitásokhoz, ami a vásárlói igényeket illeti. Egy ilyen kocsi listaáron 5,25 millió forint. Az új, szentgotthárdi dízellel – 135 lóerő – egyelőre 5,6 millió egy gazdagon extrázott, Cosmo Meriva. Később jön egy 110 lóerős verzió, ami 3,8 literes katalógus-fogyasztásával új rekorder lesz az egyterűek között – egy ilyen Cosmo ára 5,55 millió forint lesz.

Hogy a konkurenciához képest drága vagy olcsó a Meriva, nehéz megítélni – ugyanis nehéz meghatározni, milyen modellek is tartozhatnak a konkurensek körébe. A Meriva amolyan szubkompakt egyterű; méreteiben valamivel az igazi alsó-közép MPV-k alatt van, de szolgáltatásai, motorpalettája, praktikus elrendezése miatt kiválthat egy rövid Scénicet vagy C4 Picassót is. 135 lóerős dízelt ebben a méretben nemigen kínál más, Ford B-Maxból, B-oszlop nélküli konstrukciójával a Meriva legkézenfekvőbb vetélytársából például dízelben 95 lóerő a maximum. Hahaha.

12 színben kapható a kocsi, ebből 2 csak a 2014-es modellévtől rendelhető

Nem csak a legszűkebb mezőny tagjai, a Ford B-Max vagy a Citroën C3 Picasso helyett lehet hát alternatíva a Meriva. Ha csak két gyerek (vagy két nagyszülő) rendszeres szállításához keresünk kocsit, kötelező a Merivát is kipróbálni az akár fél számmal nagyobb szóba jöhető kocsik mellett.

A Citroën C4 Picasso és 115-140 lóerős dízel vetélytársai közepes felszereltséggel, kézi sebességváltóval Listaár (Ft)
Citroën C3 Picasso 1.6 HDI Exclusive (115 LE)  5 935 000
Kia Venga 1.6 CRDi HP TX (128 LE) 5 229 000
Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (135 LE) 5 590 000
Renault Scénic 1.6 dCi Dynamique (130 LE) 7 000 000

Kinek ajánljuk?

A Meriva a gyár szerint a baby-boomer vagy a baby-maker generációnak szól, kevésbé elegáns magyar fordításban ez a népességrobbanás 60-70 éves generációját vagy a gyerekcsinálók 25-35 éves mai nemzedékét jelenti.

És valóban. A fura, de nagyon praktikus hátsó ajtóval mi is a gyerekülést, babahordozót vagy a nagypapát rendszeresen ki-be pakolók kocsijának tartjuk a Merivát. És a hátfájósokénak. Az első üléseket német ortopéd szakorvosok mértékadó testülete minősítette nagyszerűnek, és bár elsőre kicsit fura a kemény, mindenütt nyomó szék, egy-két óra vezetés után valóban frissebben lehet kiszállni belőle, mint ahogy beültünk.

A népességrobbanás generációjának és gyerekcsinálóknak. Angolul jobban hangzik

A Meriva sajátságos formájú, de jó kis családi autó, saját kategóriájában az élmezőnyhöz tartozik. Praktikumban még számos drágább, elvileg nagyobb kompakt kombit alsó-közép SUV-t vagy egyterűt is megelőz. Két gyerekhez, két nagyszülőhöz kocsit keresve még más kategóriában gondolkodóknak is javasolt egy merivás próbaút a végső döntés előtt.

Mellette – Ellene
  • Valóban remekül használható ajtókonstrukció
  • Okosan variálható beltér
  • Jónak tűnő új 1,6-os dízel
  • Igényes kidolgozás
  • Nem szép
  • Ötszemélyesnek szűk
  • Kissé túlfejlesztett infotainment

Szavazás

10-ből hányas a felfrissített, öngyilkos ajtajú modell?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • somebody

    Azért az “ez egy kifejezetten csúnya autó” kicsit erős. Javaslom Rácz Úr előbb nézegessen Hyundai Mátrix, Fiat Multipla stb képeket, lehet kicsit óvatosabban fogalmazna. Nyilván a marketingszöveg túlzó, de – bár a szépség szujektív- szerintem ebben a családi dobozos kategóriában ez egy kifejezetten szép és jól sikerült formaterv.

  • pqowieurzt

    állandóan a dízelt ajnározni már (minimum) másfél éve nem menő:

    http://www.nhs.uk/news/2012/06june/Pages/who-classes-diesel-vehicle-exhaust-fumes-as-carcinogen.aspx

    a lényeg:
    “diesel exhaust fumes are a

  • pqowieurzt

    diesel exhaust fumes are a “major cancer risk” and belong in the “same deadly category as asbestos, arsenic and mustard gas”

    valamiért levágta előbb…

  • toce

    Hurrá! A szuper dízel mellé már csak egy jó konnektoros benzin hibridet kéne letenni az asztalra!

  • v_Petya25

    Szerintem se csúnya, sőt a doboz fazonnak még a vonalai is jól futnak, és a lámpák is egész dizájnosak. Bent is pofás meg jól varálható. Az új 1,6 dízelt és is szívesen dolgoztatnám egy autómatával, csak hát az ára nem épp magyar pénztárcás.

  • MetroGoldwinMayer

    Szerintem kifejezetten ügyes dolgot hoztak ki a dobozformából. Pont az Opel nem is igazán német autó így nem mindig unalmasan semmilyen.

  • WEHR

    A formatervezés csúcsa… :) szépnek semmiképpen sem mondanám .Hatásvadász,jajdejópofa…semmire nem jó igazán.Mert ugye tudjuk azt,hogy ami mindenre jó,az valójában semmire.A többi pedig márketing :)

  • hova

    Valóban nem egy szép autó, piszkosul odalépett a reklámnak az íróbácsi!
    És milyen gyorsan a legmegbízhatóbb autó lett, jesszusom.

  • v_johny

    Szóval ez nem szép… Akkor melyik is “a szép” ebben a kategóriában?

  • WEHR

    v_johny-
    Scenic tetszetősebb.Összeszedettebb ,rendezettebb az egész vonalvezetése,dizájnja.
    Nekem ez a Meriva keszekusza, hatásvadász forma.

  • MetroGoldwinMayer

    wehr

    A Scenic nem ez a kategória, de tény hogy hupililát okádok tőle. Designra a Scenic kategóriájában akkor már inkább a robotzsaruarcú új C4 Picasso vagy mi, persze csak képen, mert autónak ugyanolyan szar mint a Scenic.

  • WEHR

    MetroGoldwinMayer

    Igen a Sceniet én is inkább a Zafira mellé pozicionálnám,de a Vezess szerint a Meriva kategóriája .

  • WEHR

    MetroGoldwinMayer

    Apropó.
    Volt már Sceniced,vagy te is a szájhagyományok alapján terjedő mendemondákra alapozol?

  • v_johny

    WEHR:

    Scenic nem ez a kategória… A max az Opel-re nézve pozitív ha hozzá mérik, az ugyanis egy mérettel feljebb áll…

  • garazsgeza

    a Fiat Multipla 6 üléses,
    és nem csúnya
    ez a vén szarok autója ,nem a családosoké,
    a családosok nagy Kombit vesznek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.