Hirdetés
Röviden – Opel Meriva – 2014

Mi ez?

Szubkompakt családi egyterű, jópofán nyíló hátsó ajtókkal
Mit tud?Praktikus a térkihasználás, nagyon kényelmes a ki-beszállás hátra
Mibe kerül?3,7 millió a 100 lovas fapados benzines, hatmillió alatt megáll egy gazdagon felszerelt, 135 lovas dízel
Kinek jó? Kétgyerekes családoknak, időseknek, taxisoknak

Nem csak a néhai Chokito lehet ronda és finom! A Meriva sem egy Natalie Portman, mégis kiváló családi autó lehet, két gyerekig, vagy két nagyszülőig. A Róma környékén, lehangoló esőben tartott nemzetközi bemutatón említésre is alig méltó változtatásokat és egy továbbra is nagyszerű, páratlanul komfortos ajtómegoldású kis egyterűt láttunk. Ráadásul a Meriva immár csendes és erős magyar gyártású dízelmotorral támad a vásárlókra!

Forma

Magam sem tudnám jobban megfogalmazni a Meriva formai finomításainak jelentőségét, mint a gyári sajtóanyag. (Ne zárd be az ablakot az első sor után, a nyálas bekezdés után már saját reflexiónk jön!):

‘Az Opel tervezési filozófiája – szoborszerű szépség, németes pontossággal – remekül nyilvánul meg e kis, pompásan variálható egyterűben. Az új Meriva még jobban kiemeli kulcsfontosságú részleteit, és kifinomultabb hatást kelt. Hűtőmaszkja éppúgy krómtól csillog, mint az elejét meghatározó ködlámpa. Ragyogó, sas-tekintetű fényszórói most már modern fénydiódás (LED) nappali világítással is kaphatók. Oldalnézetből elegáns krómozás emeli ki a hullámos övvonalat, amelynek hatására hangsúlyosabb lett a hátsó ablak, és jobban kilátnak a kisgyerekek. Ez a részlet, a középen elhelyezett kilincsekkel együtt, az innovatív FlexDoors velejárója – a hátrafelé nyíló hátsó ajtó megkönnyíti a be- és kiszállást. A hátsó traktus dinamikájának és eleganciájának az energiatakarékos, fénydiódás lámpák hangsúlyos grafikája ad klasszist.Az új Meriva 17 és 18 colos kerekei prémium-hatásúak. A Meriva az egyetlen egyterű, amely vagány kiállást adó 18 colos kerékkel kapható, ezzel is elhúz a vetélytársaitól. Tizenkét-féle fényezése közül nagyon mutatós a gyöngyházas smaragdzöld és a friss citromsárga.’

Jó kis autó, ha a formával meg bírunk barátkozni, kötelező az Opel-szalon meglátogatása egy 4-5 milliós családi kisegyterű megrendelése előtt

Ha már hazudsz, hazudj nagyot! Na szóval – és ez már az én véleményem – ez egy kifejezetten csúnya autó, abból a fajtából, amire ugyan igaz az érdekes jelző, de mindennemű harmónia, egységesség nélkül. LED-es hátsó lámpa, LED-es menetjelző, krómozott övvonal, átdolgozott hűtőmaszk – halottnak a csók. A Merivát felfrissítve sem a szépsége adja el, eddig sem az adta el, kár ilyen kínos, izzadságtól szagló mondatokkal hangsúlyozni pont az amúgy remek kocsi leggyengébb pontját a gyári kommunikációban. Inkább kéne hangsúlyozni a praktikumot, mert az valóban megérdemli!

Utastér

Modellfrissítés ide vagy oda, nyilván továbbra is a megszokottal ellenkező irányban nyíló hátsó ajtó határoz meg mindent, amit a Meriva belterével kapcsolatban gondolunk. A hátrafelé nyíló ajtókkal biztonságos ketrecbe zárhatók a gyerekek a bevásárlóközpont parkolójában, az idősek kényelmesen kászálódhatnak elő hátulról a B-oszlopon rögzített fogantyúba kapaszkodva. Ha csak négyen utaznak a Merivában, a két szélső hátsó ülés összetolható, csodás vállteret adva így a rajtuk ülőknek.

Hipp-hopp, pattognak ki-be az idősek a hátrafelé nyíló ajtón

De ez eddig is így volt, mi az új?

Egyrészt immár kevésbé harap a hátsó lábtérbe a sínen tologatható könyöklő-tároló (FlexRail). Másrészt egy IntelliLink nevű új infotainment rendszer (megint a sajtóanyagból idézek) ‘simán integrálja az okostelefont az autóba. Nagyméretű és nagy felbontású, hétcolos, színes monitora IntelliLink grafikával könnyíti meg a leolvasást és a kezelést. Nem hiányzik a Bluetooth kihangosítás, az audio streaming és az USB kapcsolat sem. A CD-lejátszó standard, míg a DAB+ – Digital Audio Broadcast – opcióként növeli a fogható rádióadók számát, a vételt és a hangminőséget. A rendszerhez tartozó Navi 650 és Navi 950 IntelliLink rendkívül pontosan és gyorsan dolgozza ki az útvonalat, illetve közelít vagy távolít, a kezelése pedig nem is lehetne egyszerűbb: meg kell nyomni egy gombot, és bemondani a címet, mint az Insigniában.’ Ja, és tolatókamera is van.

Ez meg itt a South Park feldolgozása egy másik IntellilLinkről (az Opelben azért lényegesen gördülékenyebben működik a General Motors informatikai rendszere, mint az oktatási rendszerre adaptált verzió Cartmanék iskolájában):

Technika

A Meriva lemezek alatti részeiben két fontos újítás tapasztalható. Egyfelől finomabbak lettek a kézi váltók, mert mind az öt-, mind  hatfokozatú kézi sebváltó akadozós, sprőd volt eddig a vásárlói visszajelzések szerint. Már nem az, mondja az Opel, és ezt mondom én is; valóban finoman kapcsolható az új váltó.

Finomabban működik a kézi váltó a 2014-es szériában

Másfelől ott a gépháztető alatt a Szentgotthárdon gyártott, vadiúj 1,6 literes dízelmotor. Csendes, erős, állítólag takarékos (erről majd a hazai tesztautó nyúzása után tudunk megalapozott véleményt mondani). A római bemutatón csak ezt a motort volt módom vezetni és nem is kívánkoztam át másik motor mögé. Az új dízel a régi 1,7 litereshez képest sokkal-sokkal kulturáltabb és finomabb, az Opel végre-valahára felzárkózott a másfél literes dízelek terén a mértékadó francia és német konkurenciához.

Autópályán is visszafogottan pörög a hatos váltóval, de alapjárat-közelben is nyomatékos városi használatban. Eddig a PSA 1,6 literes HDI-jét és a Hyundai/Kia motorját kedveltem leginkább ebben a méretben, de az új Opel-motor is jó eséllyel indul, ha a hazai tesztautóban a valós fogyasztást is jónak mérjük majd.

Vezetési élmény

Az új motorral, finomabb váltóval a Meriva sokkal kívánatosabb élvezeti cikk elődjénél. Ha a pénz nem számít, mindenképp az 1.6 dízel – 6 fokozatú kézi váltó kombinációt javaslom minden más konfigurációval szemben. Még szívesebben javasolnám ugyanezt a motort egy jó automatával, de hát automata váltó egyelőre csak benzinmotorokhoz kapható a Merivába. Az 1,3 literes Fiat dízel kicsit kicsi a Meriva tömegéhez, a turbós benzinmotorok pedig szomjasak.

Jó fogású kormány, megfelelő ergonómia, német ortopédorvosok ajánlásával büszkélkedő ülés. A Merivából szinte pihentebben szállunk ki, mint ahogy beszálltunk

A futómű, kormányzás, fékek a biztonságos, élménymentes autózást szolgálják, és a Meriva karakterével ezzel nincs is semmi gond. Egy kulcsnélküli nyitás-indítást, egy követőradart nagyon hiányolok az extralistáról, és sávtartó, holttér-figyelő parasztvakítás sincs, de máskülönben a Meriva hozza a kor kívánalmait. Pláne, hogy immár tolatókamera is jár a legmagasabb felszereltségek mellé.

Ár

A Meriva árlistája a 100 lóerős, 1,4 literes szívó alapmotorral kezdődik: 3,73 millió forint. Klíma nélkül, mert az még kétszázezer.

Csendes, komfortos autó az új Meriva, a TÜV szerint pedig ő a legmegbízhatóbb ma kapható autó

Egy közepesen felszerelt (Enjoy) 95 lovas dízel már közelebb ár a realitásokhoz, ami a vásárlói igényeket illeti. Egy ilyen kocsi listaáron 5,25 millió forint. Az új, szentgotthárdi dízellel – 135 lóerő – egyelőre 5,6 millió egy gazdagon extrázott, Cosmo Meriva. Később jön egy 110 lóerős verzió, ami 3,8 literes katalógus-fogyasztásával új rekorder lesz az egyterűek között – egy ilyen Cosmo ára 5,55 millió forint lesz.

Hogy a konkurenciához képest drága vagy olcsó a Meriva, nehéz megítélni – ugyanis nehéz meghatározni, milyen modellek is tartozhatnak a konkurensek körébe. A Meriva amolyan szubkompakt egyterű; méreteiben valamivel az igazi alsó-közép MPV-k alatt van, de szolgáltatásai, motorpalettája, praktikus elrendezése miatt kiválthat egy rövid Scénicet vagy C4 Picassót is. 135 lóerős dízelt ebben a méretben nemigen kínál más, Ford B-Maxból, B-oszlop nélküli konstrukciójával a Meriva legkézenfekvőbb vetélytársából például dízelben 95 lóerő a maximum. Hahaha.

12 színben kapható a kocsi, ebből 2 csak a 2014-es modellévtől rendelhető

Nem csak a legszűkebb mezőny tagjai, a Ford B-Max vagy a Citroën C3 Picasso helyett lehet hát alternatíva a Meriva. Ha csak két gyerek (vagy két nagyszülő) rendszeres szállításához keresünk kocsit, kötelező a Merivát is kipróbálni az akár fél számmal nagyobb szóba jöhető kocsik mellett.

A Citroën C4 Picasso és 115-140 lóerős dízel vetélytársai közepes felszereltséggel, kézi sebességváltóvalListaár (Ft)
Citroën C3 Picasso 1.6 HDI Exclusive (115 LE) 5 935 000
Kia Venga 1.6 CRDi HP TX (128 LE)5 229 000
Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (135 LE)5 590 000
Renault Scénic 1.6 dCi Dynamique (130 LE)7 000 000

Kinek ajánljuk?

A Meriva a gyár szerint a baby-boomer vagy a baby-maker generációnak szól, kevésbé elegáns magyar fordításban ez a népességrobbanás 60-70 éves generációját vagy a gyerekcsinálók 25-35 éves mai nemzedékét jelenti.

És valóban. A fura, de nagyon praktikus hátsó ajtóval mi is a gyerekülést, babahordozót vagy a nagypapát rendszeresen ki-be pakolók kocsijának tartjuk a Merivát. És a hátfájósokénak. Az első üléseket német ortopéd szakorvosok mértékadó testülete minősítette nagyszerűnek, és bár elsőre kicsit fura a kemény, mindenütt nyomó szék, egy-két óra vezetés után valóban frissebben lehet kiszállni belőle, mint ahogy beültünk.

A népességrobbanás generációjának és gyerekcsinálóknak. Angolul jobban hangzik

A Meriva sajátságos formájú, de jó kis családi autó, saját kategóriájában az élmezőnyhöz tartozik. Praktikumban még számos drágább, elvileg nagyobb kompakt kombit alsó-közép SUV-t vagy egyterűt is megelőz. Két gyerekhez, két nagyszülőhöz kocsit keresve még más kategóriában gondolkodóknak is javasolt egy merivás próbaút a végső döntés előtt.

Mellette – Ellene
  • Valóban remekül használható ajtókonstrukció
  • Okosan variálható beltér
  • Jónak tűnő új 1,6-os dízel
  • Igényes kidolgozás
  • Nem szép
  • Ötszemélyesnek szűk
  • Kissé túlfejlesztett infotainment

10-ből hányas a felfrissített, öngyilkos ajtajú modell?

572 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

10-ből hányas a felfrissített, öngyilkos ajtajú modell?