Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya

Argo 750 HDI SE-t vezettünk

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.01.28. 16.00

Az Argo 8×8-as változata gyakorlatilag mindenféle terepen képes haladni. Kipróbáltuk.

Csípős januári reggel van, a szabad strandon ilyenkor a kutya sincs. A Tisza-tó is csak árnyéka önmagának, télire a víz nagy részét leengedik. Ameddig a szem ellát, főként ragadós iszapot, nádast látni, de még ahol maradt némi víz, ott is nagyon sekély a tó, szinte járhatatlan. A nádasból mégis fura géphang hallatszik, és egész jó tempóban közeledik. Aztán meglátjuk a csattogó szerkezetet, amint előbukkan a nádasból, és beveti magát a híg sárba, hogy pár pillanat múlva már a nyílt vízen evickéljen. Hamarosan előttünk áll, sárosan, koszosan. Ez az egyetlen gép, amely ilyenkor büntetlenül a vízbe merészkedhet.

Óránként 2-3 liter üzemanyagot éget el, de mindenen átmegy

Mi ez?

Az Argo 750 HDI SE kanadai gyártmány, a cég 1967-óta gyárt hasonló, kádszerű kétéltű szörnyetegeket. Minden jel szerint sikeresen. A kínálat elég széles, 6×6-os, 8×8-as kivitelben is kaphatók járművek és a kiegészítők listája is széles, a szintén kétéltű utánfutótól a spéci, jégkarmokkal is ellátott lánctalpig ezerféle extrát lehet hozzá rendelni. Használni pedig mindenhol lehet, árvíz sújtotta területen, hóban, jégen, vagy híg sárban egyaránt biztosan mozog. 
Méretek:
Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya 1
És ez nem csak ócska marketingduma. A próbakör után ugyanazon a terepen, ahol korábban baj nélkül csapattunk az Argóval, a hatéves, túlsúlyosnak nehezen nevezhető fiam pár lépés után sípcsontig süllyedt a dágványba. Aztán majdnem én is, amikor megpróbáltam kimenteni szerencsétlent. Kis fejszámolás után gyorsan rájövünk, hogy az Argo egy négyzetcentiméterre jutó talajnyomása kisebb, mint egy emberé. Szóval ahol a lánctalp simán elmegy – egy tonna tömeg jut közel két négyzetméternyi felületre – ott az ember már bajosan ússza meg süppedés nélkül. Így a kétéltű terepjáró bátran használható olyan helyeken is, ahol a talaj különösen érzékeny a taposásra.

Spártai belső, igaz munkagép

Adatlap

Motoradatok:

Lökettérfogat 749 cm3
Hengerek 2
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 30
Menetteljesítmények:
Végsebesség szárazföldön (km/h) 38
Végsebesség vízen (km/h) 5-6
 
Fogyasztás:
Város (liter / óra) 2-3
Üzemanyagtank (liter) 27
Hatótávolság (óra) 8

Nyáron a lánctalp lekerül, akkor csak kerekeken gördül a kétéltű.

Kerék vagy lánctalp?

Télen, amikor nagyrészt sárban kell haladni, lánctalpas az Argo, nyáron azonban a lánctalp lekerül róla, akkor csak a 8 kerék marad. Ilyenkor vízen gyorsabb is a járgány, mert a gumikerekeken lévő mintázat jobban bele tud harapni a vízbe. Persze a sebesség így sem szédítő, durván 5-7 km/órás tempóra képes. Ha mégis ennél gyorsabban kéne menni, akkor csak fel kell szerelni hátra egy kisméretű csónakmotort – van direkt neki kialakított felfogatási pont – és motorcsónakként lehet vele tovább úszni. A dolog egyetlen hátulütője, hogy ilyenkor nem az vezet, akinél elöl a kormány van, hanem aki a motor kezeli, hátul.

750 köbcentis, 30 lóerős motor csattog az Argoban

Milyen vezetni?

Röviden: rohadt jó. Ugyan a sebességtől nem fogunk elszédülni, de az első vízbecsobbanás azért meglöki a vérünkben az adrenalint. A lánctalpak szinte teljesen eltűnnek a vízben és a tó is hirtelen ijesztően közel kerül. Lánctalpas létére a vezetése nem túl bonyolult, nem kell karokat rángatni, hanem quad-szerű kormánnyal irányítható. A gázt szinte azonnal tövig lehet húzni, a tempó még szárazföldön sem veszélyes. Fékezni is lehet vele, de gyakorlatban bőven elég az is, ha elvesszük a gázt.
A gázon kívül egy kétfokozatú váltó – gyors, lassú – és egy irányváltó – előre, hátra – található a vezetőülésnél. Illetve az orra szerelt csörlő vezérlője. Apró méretéhez méltóan roppant fordulékony a kis járgány, igaz, oldalanként a kerekek, láncok nem képesek egymással ellentétes irányba forogni, így helyben nem fordul meg az Argo. A fordulókör így is elképesztően kicsi.

Mad-Max kör a homokon

Papírbaj

Kétéltűt vizsgáztatni Magyarországon felér egy kiadós rémálommal. Hiába van a járműnek EU-s típusengedélye, a hazai honosítást is el kellett vele végezni. A legnagyobb baj mégis az, hogy itthon nem lehet egy járműnek kétféle hatósági jelzése, magyarul közúti rendszáma, és hajózási lajstromszáma. Nincs is ilyen, Budapesten, a Dunán fel-alá közlekedő kétéltű turistabusz is bolgár lobogó alatt hajózik – a járat indulásakor máltaival kezdték -, míg közúton magyar rendszámmal közlekedik. 

Nádasban, vízben, sárban egyaránt jól érzi magát

A 8×8-as kétéltű közúton “lassú jármű”-rendszámmal közlekedhet majd, míg a vízi közlekedésben kísérleti lajstromszámmal vesz majd részt. A szabályozás itt azzal kever be, hogy az Argo hiába képes mindössze 5-6 km/órás sebességgel haladni a vízben, motorterében egy 30 lóerős motor dolgozik. Ami a hozzá passzoló kategóriának túl sok, így csak jóval gyengébb külmotorral hajtva úszhatna. 
Aki maga is tenne egy kört a hol lánctalpas, hol nyolckerekű szörnnyel, az itt nézelődjön, rövid görgetés után előtűnik a kétéltűs túra is. Jelenleg egy félórás túra 1500, az egyórás 2900 forintba kerül fejenként, és legfeljebb 8 ember utazhat egyszerre a járgányban.

Szavazás

Egy tízes skálán szerintetek mennyire menő egy kétéltű?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guilltonie

    Jó kis gép.El mennék egy körre.
    Tényleg kár ,hogy nálunk mindig ilyen nehéz forglaomba helyezni mindent…

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.