Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya

Argo 750 HDI SE-t vezettünk

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.01.28. 16.00

Az Argo 8×8-as változata gyakorlatilag mindenféle terepen képes haladni. Kipróbáltuk.

Csípős januári reggel van, a szabad strandon ilyenkor a kutya sincs. A Tisza-tó is csak árnyéka önmagának, télire a víz nagy részét leengedik. Ameddig a szem ellát, főként ragadós iszapot, nádast látni, de még ahol maradt némi víz, ott is nagyon sekély a tó, szinte járhatatlan. A nádasból mégis fura géphang hallatszik, és egész jó tempóban közeledik. Aztán meglátjuk a csattogó szerkezetet, amint előbukkan a nádasból, és beveti magát a híg sárba, hogy pár pillanat múlva már a nyílt vízen evickéljen. Hamarosan előttünk áll, sárosan, koszosan. Ez az egyetlen gép, amely ilyenkor büntetlenül a vízbe merészkedhet.

Óránként 2-3 liter üzemanyagot éget el, de mindenen átmegy

Mi ez?

Az Argo 750 HDI SE kanadai gyártmány, a cég 1967-óta gyárt hasonló, kádszerű kétéltű szörnyetegeket. Minden jel szerint sikeresen. A kínálat elég széles, 6×6-os, 8×8-as kivitelben is kaphatók járművek és a kiegészítők listája is széles, a szintén kétéltű utánfutótól a spéci, jégkarmokkal is ellátott lánctalpig ezerféle extrát lehet hozzá rendelni. Használni pedig mindenhol lehet, árvíz sújtotta területen, hóban, jégen, vagy híg sárban egyaránt biztosan mozog. 
Méretek:
Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya 1
És ez nem csak ócska marketingduma. A próbakör után ugyanazon a terepen, ahol korábban baj nélkül csapattunk az Argóval, a hatéves, túlsúlyosnak nehezen nevezhető fiam pár lépés után sípcsontig süllyedt a dágványba. Aztán majdnem én is, amikor megpróbáltam kimenteni szerencsétlent. Kis fejszámolás után gyorsan rájövünk, hogy az Argo egy négyzetcentiméterre jutó talajnyomása kisebb, mint egy emberé. Szóval ahol a lánctalp simán elmegy – egy tonna tömeg jut közel két négyzetméternyi felületre – ott az ember már bajosan ússza meg süppedés nélkül. Így a kétéltű terepjáró bátran használható olyan helyeken is, ahol a talaj különösen érzékeny a taposásra.

Spártai belső, igaz munkagép

Adatlap

Motoradatok:

Lökettérfogat 749 cm3
Hengerek 2
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 30
Menetteljesítmények:
Végsebesség szárazföldön (km/h) 38
Végsebesség vízen (km/h) 5-6
 
Fogyasztás:
Város (liter / óra) 2-3
Üzemanyagtank (liter) 27
Hatótávolság (óra) 8

Nyáron a lánctalp lekerül, akkor csak kerekeken gördül a kétéltű.

Kerék vagy lánctalp?

Télen, amikor nagyrészt sárban kell haladni, lánctalpas az Argo, nyáron azonban a lánctalp lekerül róla, akkor csak a 8 kerék marad. Ilyenkor vízen gyorsabb is a járgány, mert a gumikerekeken lévő mintázat jobban bele tud harapni a vízbe. Persze a sebesség így sem szédítő, durván 5-7 km/órás tempóra képes. Ha mégis ennél gyorsabban kéne menni, akkor csak fel kell szerelni hátra egy kisméretű csónakmotort – van direkt neki kialakított felfogatási pont – és motorcsónakként lehet vele tovább úszni. A dolog egyetlen hátulütője, hogy ilyenkor nem az vezet, akinél elöl a kormány van, hanem aki a motor kezeli, hátul.

750 köbcentis, 30 lóerős motor csattog az Argoban

Milyen vezetni?

Röviden: rohadt jó. Ugyan a sebességtől nem fogunk elszédülni, de az első vízbecsobbanás azért meglöki a vérünkben az adrenalint. A lánctalpak szinte teljesen eltűnnek a vízben és a tó is hirtelen ijesztően közel kerül. Lánctalpas létére a vezetése nem túl bonyolult, nem kell karokat rángatni, hanem quad-szerű kormánnyal irányítható. A gázt szinte azonnal tövig lehet húzni, a tempó még szárazföldön sem veszélyes. Fékezni is lehet vele, de gyakorlatban bőven elég az is, ha elvesszük a gázt.
A gázon kívül egy kétfokozatú váltó – gyors, lassú – és egy irányváltó – előre, hátra – található a vezetőülésnél. Illetve az orra szerelt csörlő vezérlője. Apró méretéhez méltóan roppant fordulékony a kis járgány, igaz, oldalanként a kerekek, láncok nem képesek egymással ellentétes irányba forogni, így helyben nem fordul meg az Argo. A fordulókör így is elképesztően kicsi.

Mad-Max kör a homokon

Papírbaj

Kétéltűt vizsgáztatni Magyarországon felér egy kiadós rémálommal. Hiába van a járműnek EU-s típusengedélye, a hazai honosítást is el kellett vele végezni. A legnagyobb baj mégis az, hogy itthon nem lehet egy járműnek kétféle hatósági jelzése, magyarul közúti rendszáma, és hajózási lajstromszáma. Nincs is ilyen, Budapesten, a Dunán fel-alá közlekedő kétéltű turistabusz is bolgár lobogó alatt hajózik – a járat indulásakor máltaival kezdték -, míg közúton magyar rendszámmal közlekedik. 

Nádasban, vízben, sárban egyaránt jól érzi magát

A 8×8-as kétéltű közúton “lassú jármű”-rendszámmal közlekedhet majd, míg a vízi közlekedésben kísérleti lajstromszámmal vesz majd részt. A szabályozás itt azzal kever be, hogy az Argo hiába képes mindössze 5-6 km/órás sebességgel haladni a vízben, motorterében egy 30 lóerős motor dolgozik. Ami a hozzá passzoló kategóriának túl sok, így csak jóval gyengébb külmotorral hajtva úszhatna. 
Aki maga is tenne egy kört a hol lánctalpas, hol nyolckerekű szörnnyel, az itt nézelődjön, rövid görgetés után előtűnik a kétéltűs túra is. Jelenleg egy félórás túra 1500, az egyórás 2900 forintba kerül fejenként, és legfeljebb 8 ember utazhat egyszerre a járgányban.

Szavazás

Egy tízes skálán szerintetek mennyire menő egy kétéltű?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guilltonie

    Jó kis gép.El mennék egy körre.
    Tényleg kár ,hogy nálunk mindig ilyen nehéz forglaomba helyezni mindent…

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.