Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya

Argo 750 HDI SE-t vezettünk

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.01.28. 16.00

Az Argo 8×8-as változata gyakorlatilag mindenféle terepen képes haladni. Kipróbáltuk.

Csípős januári reggel van, a szabad strandon ilyenkor a kutya sincs. A Tisza-tó is csak árnyéka önmagának, télire a víz nagy részét leengedik. Ameddig a szem ellát, főként ragadós iszapot, nádast látni, de még ahol maradt némi víz, ott is nagyon sekély a tó, szinte járhatatlan. A nádasból mégis fura géphang hallatszik, és egész jó tempóban közeledik. Aztán meglátjuk a csattogó szerkezetet, amint előbukkan a nádasból, és beveti magát a híg sárba, hogy pár pillanat múlva már a nyílt vízen evickéljen. Hamarosan előttünk áll, sárosan, koszosan. Ez az egyetlen gép, amely ilyenkor büntetlenül a vízbe merészkedhet.

Óránként 2-3 liter üzemanyagot éget el, de mindenen átmegy

Mi ez?

Az Argo 750 HDI SE kanadai gyártmány, a cég 1967-óta gyárt hasonló, kádszerű kétéltű szörnyetegeket. Minden jel szerint sikeresen. A kínálat elég széles, 6×6-os, 8×8-as kivitelben is kaphatók járművek és a kiegészítők listája is széles, a szintén kétéltű utánfutótól a spéci, jégkarmokkal is ellátott lánctalpig ezerféle extrát lehet hozzá rendelni. Használni pedig mindenhol lehet, árvíz sújtotta területen, hóban, jégen, vagy híg sárban egyaránt biztosan mozog. 
Méretek:
Mással ne próbáld ki – a mocsár rút királya 1
És ez nem csak ócska marketingduma. A próbakör után ugyanazon a terepen, ahol korábban baj nélkül csapattunk az Argóval, a hatéves, túlsúlyosnak nehezen nevezhető fiam pár lépés után sípcsontig süllyedt a dágványba. Aztán majdnem én is, amikor megpróbáltam kimenteni szerencsétlent. Kis fejszámolás után gyorsan rájövünk, hogy az Argo egy négyzetcentiméterre jutó talajnyomása kisebb, mint egy emberé. Szóval ahol a lánctalp simán elmegy – egy tonna tömeg jut közel két négyzetméternyi felületre – ott az ember már bajosan ússza meg süppedés nélkül. Így a kétéltű terepjáró bátran használható olyan helyeken is, ahol a talaj különösen érzékeny a taposásra.

Spártai belső, igaz munkagép

Adatlap

Motoradatok:

Lökettérfogat 749 cm3
Hengerek 2
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 30
Menetteljesítmények:
Végsebesség szárazföldön (km/h) 38
Végsebesség vízen (km/h) 5-6
 
Fogyasztás:
Város (liter / óra) 2-3
Üzemanyagtank (liter) 27
Hatótávolság (óra) 8

Nyáron a lánctalp lekerül, akkor csak kerekeken gördül a kétéltű.

Kerék vagy lánctalp?

Télen, amikor nagyrészt sárban kell haladni, lánctalpas az Argo, nyáron azonban a lánctalp lekerül róla, akkor csak a 8 kerék marad. Ilyenkor vízen gyorsabb is a járgány, mert a gumikerekeken lévő mintázat jobban bele tud harapni a vízbe. Persze a sebesség így sem szédítő, durván 5-7 km/órás tempóra képes. Ha mégis ennél gyorsabban kéne menni, akkor csak fel kell szerelni hátra egy kisméretű csónakmotort – van direkt neki kialakított felfogatási pont – és motorcsónakként lehet vele tovább úszni. A dolog egyetlen hátulütője, hogy ilyenkor nem az vezet, akinél elöl a kormány van, hanem aki a motor kezeli, hátul.

750 köbcentis, 30 lóerős motor csattog az Argoban

Milyen vezetni?

Röviden: rohadt jó. Ugyan a sebességtől nem fogunk elszédülni, de az első vízbecsobbanás azért meglöki a vérünkben az adrenalint. A lánctalpak szinte teljesen eltűnnek a vízben és a tó is hirtelen ijesztően közel kerül. Lánctalpas létére a vezetése nem túl bonyolult, nem kell karokat rángatni, hanem quad-szerű kormánnyal irányítható. A gázt szinte azonnal tövig lehet húzni, a tempó még szárazföldön sem veszélyes. Fékezni is lehet vele, de gyakorlatban bőven elég az is, ha elvesszük a gázt.
A gázon kívül egy kétfokozatú váltó – gyors, lassú – és egy irányváltó – előre, hátra – található a vezetőülésnél. Illetve az orra szerelt csörlő vezérlője. Apró méretéhez méltóan roppant fordulékony a kis járgány, igaz, oldalanként a kerekek, láncok nem képesek egymással ellentétes irányba forogni, így helyben nem fordul meg az Argo. A fordulókör így is elképesztően kicsi.

Mad-Max kör a homokon

Papírbaj

Kétéltűt vizsgáztatni Magyarországon felér egy kiadós rémálommal. Hiába van a járműnek EU-s típusengedélye, a hazai honosítást is el kellett vele végezni. A legnagyobb baj mégis az, hogy itthon nem lehet egy járműnek kétféle hatósági jelzése, magyarul közúti rendszáma, és hajózási lajstromszáma. Nincs is ilyen, Budapesten, a Dunán fel-alá közlekedő kétéltű turistabusz is bolgár lobogó alatt hajózik – a járat indulásakor máltaival kezdték -, míg közúton magyar rendszámmal közlekedik. 

Nádasban, vízben, sárban egyaránt jól érzi magát

A 8×8-as kétéltű közúton “lassú jármű”-rendszámmal közlekedhet majd, míg a vízi közlekedésben kísérleti lajstromszámmal vesz majd részt. A szabályozás itt azzal kever be, hogy az Argo hiába képes mindössze 5-6 km/órás sebességgel haladni a vízben, motorterében egy 30 lóerős motor dolgozik. Ami a hozzá passzoló kategóriának túl sok, így csak jóval gyengébb külmotorral hajtva úszhatna. 
Aki maga is tenne egy kört a hol lánctalpas, hol nyolckerekű szörnnyel, az itt nézelődjön, rövid görgetés után előtűnik a kétéltűs túra is. Jelenleg egy félórás túra 1500, az egyórás 2900 forintba kerül fejenként, és legfeljebb 8 ember utazhat egyszerre a járgányban.

Szavazás

Egy tízes skálán szerintetek mennyire menő egy kétéltű?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guilltonie

    Jó kis gép.El mennék egy körre.
    Tényleg kár ,hogy nálunk mindig ilyen nehéz forglaomba helyezni mindent…

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.