Röviden – KIA Pro_C’eed GT

Mi ez?

A koreai márka legdögösebb dobása eddig, végre egy kellően erős kompakt, ami ár/érték arányát nézve megfontolandó ajánlat

Mit tud?Egyedi külső mellé erős motor, és némi sportos fűszer jár, de azért nem GTI-gyilkos
Mibe kerül?6,6 millió az alapfelszereltséggel, ezen felül egy csomag választható, amivel hétmillióra emelkedik az ár
Kinek jó? Aki nem vágyik kőkemény futóműre, de szeretne egy erős motorral szerelt kompakt kupét, emberi áron

Lehet, hogy én voltam idióta huszonhárom évesen, de tetszett az előző generációs KIA Pro C’eed. Vagy írják bárhogy is a nevét. Mert mindig motoszkált bennem valami túláradó józanság, ami a lázálmok visszahúzódásával az elérhető autók iránt keltett gerjedelmet. Elérhető célnak tűnt, hogy húszas éveim végén egy ilyen, a sportosság küszöbén álló, de azért a szokásos megbízható, hétköznapokon tökéletesen teljesítő autóval járjak.

Azóta eltelt pár év, és a koreai gyártónál rájöttek, kevés az olyan huszonhárom éves idióta, mint én. Aki ma háromajtós, erős kompaktra vágyik, az nem éri be az óvatosan adagolt sportossággal, ide több kell, még akkor is, ha nem cél a Volkswagen Golf GTI ellen felvenni a kesztyűt. Ezért az utód KIA pro_cee’d GT már tényleg továbblépett, fejlődött, és nem csak egy sima háromajtós verzió, hanem a modellcsaládból kilógó, lázadó fekete bárány.
 

Bár szembemegy a német típusok által diktált szögletesen agresszív stílussal, azért a KIA ábrázata is elég marcona, hogy letakarítsa maga előtt a belső sávot

Azért punk tarajt nem növesztett, megmaradt a tombolás azon fokán, amiért még nem tagad ki a szigorú dél-koreai erkölcs. Inkább erős sminkkel fejezi ki hovatartozását, szemből nézve összetéveszthetetlen látványt nyújt a KIA pro_cee’d GT, köszönhetően az átrajzolt lökhárítóknak, hűtőmaszknak és lámpáknak. Legfeltűnőbben a feketével kihúzott, egyedi formában tálalt nappali menetfény LED-jei sikerültek.

Jól sikerült forma

Ez telitalálat, a kétszer négy kocka vaksötétben, virító napfényben is egyértelmű azonosító jel, várhatóan pár év múlva mindenki csak ezeket említve hivatkozik az autóra: Hát nem igaz, hogy nem tudod, melyiket mondom, a szííd GÉTÉ! A 204 lovas! Az melyik? Szívó, vagy már a jégkocka-szemű turbós? – valahogy így.

Körbejárva a karosszériát, egy jól sikerült, enyhén átalakított autó benyomását kelti. Picit a kerekein ül, a teteje csapott a rövid oszlopok és a magasan húzódó övvonal miatt, de azt minden bámészkodó, érdeklődő elismerte, hogy egyedi, dögös, kellően agresszív.

A GT gomb megnyomására átvált a műszeregység közepén található képernyő egy videójátékokat idéző elrendezésre, ahol a turbónyomás és a nyomaték is színes sávként jelenik meg

Beülve a vaskos, vörös cérnával varrt ülések tűnnek fel elsőnek. Nem azok a satuként ölelő kagylószerű darabok, de kellően tartanak, az ülőlap, és a hátlap is hosszú sávban jelent akadályt a tehetetlenségtől kibillenő testnek. Az Opel Astra OPC-re jellemző funkciókazalt hiába várunk, a magasságállításon túl csak a deréktámasz lufiját lehet fújni és ereszteni, de ez inkább csak ront a helyzeten, főleg kétszáz kilométer után. Hiába Recaro a két első ülőhely, hosszabb úton már csökken a komfortérzet, és ez vélhetően a középrész puha, szivacsszerű állagának tudható be.

Sportos részletek belül

A vörös varrás a kormányon és a váltószoknyán is felfedezhető, ahogy a GT felirat is több helyen visszaköszön, ennél több módosítást más márkák sem eszközölnek. Sőt, a KIA kihasználta az opciós, nagyméretű TFT kijelző adta lehetőséget a műszerfalon. A hagyományos sebességmérőt imitáló képernyő a kormányra helyezett GT gomb megnyomására átvált egy sokkal látványosabb üzemmódba, ahol a turbónyomás és a nyomaték alakulását látványos sávok jelzik. Mintha csak a Need for Speed számítógépes játék elevenedne meg.

Az 1,6 literes turbós benzinmotor koreai fejlesztés. 204 lóerős teljesítménye elég a dinamikus autózáshoz, bár gázreakciója lehetne fürgébb

Csakhogy itt nincs nitró, és a kézifékes farolás sem megy gombnyomásra, főleg mivel villanyos fajta dolgozik az autóban. Ez csak egy elem, ami mutatja, hogy nem véletlenül maradt le az i-betű a típusjelzésről. Igaz, külsőleg és teljesítményben is közelebb került a kategória izompacsirtáihoz, de azért a KIA pro_C’eed GT óvatos duhaj maradt.

Ezt a benyomást erősíti a 204 lóerős, 1,6 literes GDi turbómotor viselkedése, ami maximális teljesítményét 6000 fordulat/percnél, 265 newtonméteres nyomatékát pedig a 1750-4500 fordulatszám tartományban biztosítja a sofőr számára. Turbós motortól szokatlan karakterrel lehet kiautózni az erejét, tisztességesen húz, de az igazi tűzijáték négyezertől indul, mint egy békebeli változó szelepvezérlésű Honda blokknál.

Tehát erőből nincs hiány, inkább a lomha gázreakció ront az élményen, ha egy jó öreg Metallica-szám lábdob témáját toljuk a pedálon, körülbelül semmi sem történik.

Bizonyított a Zöld Pokolban

Ugyan nem versenyzésre készült a GT, a Kia szerint 160 ezer kilométert tettek meg 150 km/órás átlagsebességgel, és megjárta a Nordschleifét is, ahol 480 kört karikáztak összesen, mire a teljes finomhangolás elkészült.

Az ottani 8:45-ös köridő méretéhez és motorerejéhez képest nem rossz érték, bár a GT valóban nem csábít folyamatos száguldásra. Mindenesetre ha véletlenül arra járunk, valamiben biztosan miénk lesz az elsőség: egyetlen hasonlóan gyors autóra sincs 7 év garancia.

Tényleg nem GTI-ellenfél

Kiforgatva tényleg képes vérpezsdítő módon gyötörni az első 18 colos abroncsokat, és nem is hiányzik a bővebb ménes, ahhoz már okosabb futómű, és ideális esetben egy mechanikusan önzáró differenciálmű illene.

A váltó viszont igazi remek darab, feszesen, kellő súllyal jár a fokozatok között, a volán mögött begyűjthető ingerek közül kiemelkedően ez a legsportosabb. A kormányzásra, fékekre inkább az átlagos jelző illik, a volán leheletnyit nehezebben jár a gyengébb C’eed kiviteleknél, de azért nem a precíz visszajelzések példaképe.

A Recaro ülések kitűnően tartanak, és szélesebb háttal sem tűnnek szűknek, igaz a puha párnázás miatt hosszú távon csökken a komfortérzet

Adatlap

Kia Pro C’eed GT 1.6 GDI

Egy óvatos duhaj Dél-Koreából 1
Motor1591 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény204 LE
Nyomaték265 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,7 sec
Végsebesség230 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,4 l / 100 km

A konkurens izmos kompaktokhoz mérve komfortos futóműve kifejezetten tetszett, illik az autó karakteréhez, nem kell összeszorított foggal kifordulni a körútra, és rémülten várni a gyilkos kátyútengert, ha meteoreső sújtotta útszakaszra érünk. Így abszolút megfelel a hétköznapi használatra, de kellően feszes, ha esetleg úgy döntünk, kiautózzuk az 1,6 literes motor mind a 204 lóerejét.

De erre csak ritkán csábít a KIA sportos kompaktja, valahogy a lendületes, de nem orrvérzésig hajtott stílus fekszik számára a legjobban, hangja kifejezetten visszafogott, hangolhatták volna morgósabbra a kipufogórendszert. Igaz, lehúzott ablakkal már beszűrődik a vérmes, turbós sivítás, de emlékeim szerint a 180 lóerős Ford Focus, vagy akár az 1,6 literes turbós motorral szerelt Opel Astra GTC is mindenféle cicoma, sportos körítés nélkül több fülnek kedves rezgést engedett be az utastérbe.

Nyilván megvan az oka, hogy visszafogott orgánumot kapott a pro_C’eed GT, ezzel is a kényelmes, erős, nagy tempóval, pihentetően suhanó utazóautó képét erősítik a koreaiak. Igaz, lehet, hogy csak a pörgős motor és a rövid fokozatok kettőse az indok, hiszen 130 km/óránál már 3300-3400-as fordulaton jár a motor, ami öblös kipufogóval pont a fejfájást hozó búgás tartománya.

A háromajtós láthatóan alacsonyabb a normál verziónál, és a 18 colos kerekekkel komoly benyomást kelt

Teljesítményéhez mérten nem meglepő a 9,6 literes átlagfogyasztás, főleg, hogy végig cél volt kihozni belőle a rejtett állatot, ebben a kategóriában, néha kihasználva a teljesítményt ez tökéletesen elfogadható érték, bár a 30-50 lóerővel izmosabb konkurensek is beérik ennyivel.

Összegzés, árak

Konkurensek? De a gyártó is megjegyzi, hogy még mindig nem a Volkswagen Golf GTI által fémjelzett súlycsoportban indul harcba a KIA. Épp ezért érdekes verzió ez! Egy köztes választás, a harmadik út, azok számára, akiket nem hoz lázba az elektronikus segédletekkel aszfaltra vitt kismillió lóerő, és a hegyi szerpentineken bizonyító, betonkeményre hangolt futómű.

Gyorsulni sem ezzel fogunk kiállni, az elmúlt években piacra dobott sportos modellek javarészt verik a pro_C’eed GT 7,7 másodperces százas sprintjét.

Konkurensek listaára
Ford Focus ST ST2 (250 LE) 8 585 000 Ft
Mazda3 MPS (260 LE)  8 486 800 Ft
Opel Astra GTC 1.6 T Sport (200 LE)6 390 000 Ft
VW Golf GTI (220 LE)8 879 000 Ft

Elődjénél jóval feltűnőbb, külsőre már bármelyik kompakt alapokra faragott vetélytárssal felveszi a versenyt, és bőven elég erős ahhoz, hogy közúton élvezni tudjuk a teljesítményét. Ehhez jön a legfontosabb ász a pakliban, ami kétségtelenül feledtetheti a kifinomult technikai megoldások, és a mérnököket lázba hozó kütyük hiányát. Ez az ütőlap az ár, ami az alapverzió esetén 6,6 millió forint. Ennyi pénzért mérik a 182 lóerős Ford Focust, vagy a kereken 200 lóerős Opel Astra GTC-t (6 390 000 Ft) is. 

Inkább ezek az autók jelentenek igazi versenytársat a KIA számára, de friss, egyedi megjelenése, valamint a hétéves garancia olyan előnyt jelent, ami igazolja, hogy jó stratégia lehet kimaradni a lóerőhajhászásból, és egy megfontolandó kompromisszummal megcélozni a vevőket. 

Mellette – Ellene
  • Látványos külső
  • Kellően erős turbómotor
  • Videojátékot idéző kijelző
  • Élhető rugózás, menetkomfort
  • Halvány motorhang
  • Óvatosan hajtva is torkos motor
  • Kevés visszajelzést adó kormány
  • Kevés a mai GTI-k ellen


Szerinted jó a KIA által kínált sportos kompromisszum? Szavazz!

186 szavazat - átlag: 7 (10-ből)

Szerinted jó a KIA által kínált sportos kompromisszum? Szavazz!