iPhone, négy keréken

Vezettük: Tesla Model S

Szerző: Lizik Gábor levél küldés 
Dátum: 2014.01.22. 06.00

Úgy megy, és ugyanolyan messze autózhatunk vele, mint egy BMW M5-össel, de nem benzin-, hanem elektromotor hajtja. Mobilinternet-fejlesztéssel foglalkozó olvasónk Londonban próbálta ki a Tesla Model S-t és olyan tapasztalatokat szerzett, hogy lelkesedését alig tudta véka alá rejteni.

Röviden – Tesla Model S

Mi ez?

Elektromos hajtású luxusszedán, ami olyan vadul és olyan messze megy, mint egy BMW M5.
Mit tud? Hangtalanul száguld, kipufogógáz kibocsátása nélkül.
Mibe kerül? A teljesítménytől és az akkumulátor energiatároló képességétől függően átszámítva 20 és 30 millió forint között.
Mikor jön?  Magyarországon nem kapható, de interneten rendelhető.

Szubjektív teszt jön. Olvasónk igazi autómániás, amilyen autót csak lehet, kipróbál maga is. Lizik Gábor legutóbb Londonba látogatott, csak azért, hogy közelebbi ismeretséget köthessen a jelenleg kapható egyik legizgalmasabb autóval, az elektromos hajtású Tesla Model S-sel. Gábor webfejlesztéssel foglalkozik, ezért lelkes beszámolójában kiemelt hangsúlyt kaptak a Tesla kommunikációs képességei is. És most vegye át a szót ő:

Ha valaki nem ismerné még a Teslát, annak álljon itt pár tény vele kapcsolatban. Először is képzeljünk el egy Aston Martin Rapide S-t. A Tesla szinte egy az egyben így néz ki: lapos, sportos, négyajtós szedán ki-be csúszó kilincsekkel és gyönyörű formákkal. A hasonló autókkal ellentétben nem öt, hanem 5+2 üléses, ami azt jelenti, hogy a hagyományos öt ülés is benne van, de a hátsó, 744 literes – vagyis hatalmas – csomagtartóba rendelhető két “gyermekülés”, ami kihajtva két kamasznak ad helyet. Persze pohártartó is van hozzájuk, ami a tengerentúlon elmaradhatatlan tartozék – márpedig a Tesla amerikai gyártmány.

Nem hemzsegnek a gombok a műszerfalon, szinte mindent a hatalmas kijelzőn keresztül kezelhetünk

Belül a végletekig letisztult műszerfal fogad bennünket, összesen két darab gombbal, viszont egy kisebb lakásban akár TV-nek is elmenő, 17 col átlójú érintőképernyővel.

A minta: az iPhone

Ami a telefonok világában az iPhone, az az autók világában a Tesla. Steve Jobs hét évvel ezelőtt mutatta be az első iPhone-t, amivel teljesen megváltoztatta a mobiltelefonpiacot. Érintőképernyő, mobilinternet, akadásmentes görgetés. Félreértés ne essék, Jobsék nem találtak fel semmi újat, hiszen már jóval az iPhone előtt is voltak kamerás, Skype-ra és videóbeszélgetésre alkalmas mobilok, mobilinternet, alkalmazásboltok… de valahogy egyik sem volt tiszta szívből szerethető. Ezért nem is robbantak be a piacra. Emlékszem, amikor Jobs bemutatta a telefont, azt mondta, hogy szeretné, ha a mobiltelefonpiac egy százalékát meg tudná szerezni az Apple. Hét év után elmondhatjuk, hogy sikerült. Sőt, nem csak azt az egy százalékot sikerült elérni, hiszen a világon már 700 000 000 iOS alapú készülék van.

Miért is írok most erről? Azért, mert ugyanilyen fontosnak látom napjainkat. A Tesla hasonló sikertörténet lehet. Elon Musk, a Tesla tulajdonosa 48 éves üzletember, aki az Internetből (Paypal) olyan gazdag lett, hogy jelenleg a másik cégével űrhajókat épít és a Marson szeretne űrbázist létesíteni. Abból kiindulva, hogy már bő száz éve vannak belső égésű motorok és korlátlan mennyiségű pénz áll rendelkezésre, nekiállt egy olyan autót építeni, ami nem szennyezi a környezetet, de mégis szerethető. Az első Tesla a Roadster volt, ami egy átalakított Lotus Exige S Roadster. A második autó a cikkben szereplő Model S, amit tavaly mutattak be és eddigi szereplése így írható le: világsiker.

Így néz ki az alumíniumból készült, a padló alatt az akkumulátorokat tartalmazó alváz a négy kerékkel

Akár csak az iPhone, ez is tarol a konkurenciához képest. Jobban gyorsul az alap Porsche 911-nél (Tesla: 4,6 s, 911: 4,8 s 100-ra), s mindezt úgy teszi, hogy nem pufog ki semmit, sőt még kipufogója sincs. Nincs benne sem benzintank, sem kardántengely, sem sebességváltó. Ugyanakkor képes az egész családot magával vinni. Fogyasztása 0 liter benzin vagy gázolaj kilométerenként, zaja minimális, csak a gumik gördülési hangját hallani.

Szerintem hét év múlva mosolyogva gondolunk vissza erre a cikkre. Mert amikor a földön már 700 millió elektromos autó lesz, akkor senkinek nem kell majd magyarázni, hogy mi is az az elektromos autó. (Ebben a jövőképben nem hisz a szerkesztőség, elterjedésüket sokkal lassabbra saccoljuk. Évi 80 millió jármű eladásával számolva sem jön ki a ez menetrend, még ha holnaptól nem is vesz senki dízel, benzines vagy gázos autót.) A mobiloknál kézzel fogható a változás. Remélhetőleg az autópiacot is felrázza a Tesla, és a fogyasztók csak nyernek a versennyel.

Remélem, most már világos, miért ezt a címet választottam. Tulajdonképpen ez egy játékszer azoknak a nagy gyerekeknek, akik megengedhetnek maguknak egy 30 milliós játékszert, viszont ahogy az iPhone-ból divat lett, úgy remélem, hogy a Teslából is divat lesz és nem csak a “geekek”, hanem az átlagember is megveszi majd. De miért is tenné meg ezt egy átlagember? Nézzük az extrákat!

Hatótávolság: 500 km!

Az autó alváza olyan egyszerű, mint a faék. Semmi nincs rajta, ami felesleges. Négy kerék, köztük egy vázzal, mintha csak egy MacBook unibody lenne. Ebbe a vázba kerül bele a 8500 akkucella (teljesen ugyanolyan akku, mint ami az Ön laptopjában is van). Majd erre az egészre jön rá az alumínium váz. Ennek ellenére a kocsi nem könnyű. Tömege 2100 kg, de ez egy luxusszedán esetén elfogadható. A BMW M5 is 1870 kg. A csomagtér óriási méretű egy ilyen teljesítményű autóhoz képest. A második sor ülései lehajthatók, így 1645 literre bővül a csomagtér, és a síléctől kezdve a plazma tv-t sem kell szállítókra bízni.

És most jöjjön az elektromos autók Achilles-sarka, a hatótávolság. A Tesla nem 30-50 kilométert képes megtenni teljesen elektromos üzemmódban, mint azt egyes autógyártók oly büszkén hirdetik konnektoros hibrid modelljeikről, hanem közel ötszázat! Azaz annyit, mint egy átlagos 3 literes V6-os motorral felszerelt szedán a maga 10-12 literes átlagfogyasztásával, 60 literes üzemanyagtankkal. (Ez azért nem egészen így van. Olyan szelíden, ahogy a Model S elmegy 500 kilométert, a háromezres V6 sem fogyaszt 12 litert. A szerk.) A hatótávolság szerintem szokás kérdése is. Tíz évvel ezelőtt ahhoz szoktunk, hogy kéthetente töltöttük a Nokia mobiltelefonunkat. Ma egy napot sem bírnak ki okostelefonjaink, mégis megszoktuk őket.

Egy plázában töltöttük az autót, a kábel csatlakozója reteszel, így idegenek nem tudják kihúzni a dugót

Egy hagyományos autó képes 700-1000 kilométert megtenni, és hozzá vagyunk szokva, hogy benzinkúton tankolunk, de miért ne tankolhatnánk a munkahely garázsában? Minden nap maximálisan feltöltött kocsival mehetünk haza és kész. Az egész csak szokás kérdése. Persze, aki hetente jár Németországba, az kénytelen lesz megállni egy gyorstöltőnél, vagy ha az nem esik útba, akkor számoljon jóval hosszabb utazással. Erre például nem jó a Tesla. Aki viszont Magyarországon szeretne ilyen kocsit használni, az nem tud annyit menni, hogy kifogyjon belőle a szufla. Mosonmagyaróvár és Záhony között 464 km a távolság, ami a Tesla elméleti hatósugarán belül van. Mármint a legnagyobb akkuval.

Elkezdhetnénk számolgatni, mennyire környezetbarát és mennyi káros anyag keletkezik, amikor megtermelik nekünk az áramot, viszont ez minden konnektorban más. A Tesla honlapján egyébként az összes amerikai államban megnézhetjük, hogy az állam hogyan állítja elő az energiáját, hány százalékban szénerőműből, mennyit vízerőműből és mennyit atomerőművel… de van értelme? Amikor egy laptopot bedugunk a konnektorba, akkor elgondolkozunk, hogy egy aggregátor termeli valahol az áramot és pöfékeli ki a káros anyagokat vagy szélerőművel állították elő vagy esetleg Pakson? Ugye, hogy nem? Így szerintem ezt sincs értelme számolgatni, mert ez országfüggő, és remélhetőleg az adott ország mindent megtesz azért, hogy ez minél környezetbarátabb és olcsóbb legyen.

Előnyök

Mindenesetre azt nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy egy ilyen autóval egy garázsban is “járathatjuk” a motort, vagy egy zsúfolt, karácsony előtti napon milyen jó lenne, ha nem a szmogos levegőbe kellene beleszagolni, hanem a frissbe. Ha mindenki elektromos autóval járna, ez nem lenne fikció. Ettől függetlenül persze ugyanúgy állnánk a dugóban – vagy mégsem? Oslóban például minden elektromos autó ingyen parkolhat és büntetés nélkül használhatja a buszsávot. Amit még figyelembe kell vennünk, hogy hol tudjuk feltölteni a kocsit? Az én válaszom az, hogy mindenhol. Szerintem több konnektor van a világon mint benzinkút … Igaz, normál konnektorból 8 óra alatt tölt fel.

Számolgathatjuk még a hatótávolságot, de van értelme? Elindul az ember 500 km-re csak úgy? Még ha 200 km-ről ingázik is valaki, akkor is kibírja töltés nélkül hazáig. Ha meg a munkahelyen is tölthetjük a kocsit, akkor pedig 500 km-ről is ingázhatunk. Szerintem ez több mint elég. Ha meg mégis lemerülnénk, akkor szerintem egyik benzinkútról se küldik el az embert, ha bedugja a konnektorba a kocsit a kúton és megeszik egy grillcsirkét míg elegendő üzemanyag kerül a kocsiba. Van egyébként supercharger is, ami húsz perc alatt felére, míg egy óra alatt teljesen feltölti a kocsit. Ilyen viszont nincs Magyarországon. Jelenleg 48 állomás van Amerikában és 14 Európában.

Teljes képernyős navigáció interneten keresztül, műholdképpel, forgalmi adatokkal

Az érdekesség kedvéért számoljuk ki, mennyibe kerül 100 km megtétele a Teslával. Ekkora távolságra a Model S átlagosan 21,7 kWh áramot fogyaszt, ami az ELMŰ kalkulátora szerint (nappali áram 48,11 Ft/kWh) 1 044 forintba kerül. Ezzel szemben egy BMW 530xd körülbelül 7 litert fogyaszt. Mivel ma egy központi Shell-kúton kb. 424 forintba kerül egy liter gázolaj, ez azt jelenti, hogy a BMW-tulaj 100 kilométer megtétele után 2 967 forintot hagy ott a benzinkúton. Érdemes ezt még tovább számolni? Akár érdemes is lehet, mert ha vezérelt árammal töltjük a Teslát, ami csak 30,76 forintba kerül kilowattóránként, akkor csak 670 forintba kerül nekünk 100 km. Tud valaki olyan benzinkutat, ahol vezérelt gázolajat lehet kapni?

Itt térnék vissza kicsit Elon Muskhoz, aki a Teslát úgy terjeszti, hogy minden Tesla a tulajdonában van, nincsenek márkakereskedők, hanem mindent közvetlen a Teslától veszünk. Legközelebb Bécsben van lehetőségünk Teslát próbálni, de gombamód szaporodnak a szalonok Európában és Észak-Amerikában. Valamint a gyorstöltő-állomások is, amelyeknél a Tesla ingyen kínálja a töltés lehetőségét.

Nagyon megy

Ahogy az iPhone is rengeteget fejlődött a 7 év alatt, úgy szerintem a Tesla előtt is nagy jövő áll. Idén bemutattak egy olyan tervezett lehetőséget, hogy a kocsi akkuját kevesebb mint egy perc alatt kicserélhetjük maximálisan feltöltött akkukra és már mehetünk is tovább. Elon Musk azt mondta, ha beérünk egy ilyen állomásra, csak annyi dolgunk lesz, hogy eldöntsük: ingyen akkut kérünk, vagy ingyen gyorstöltést? Úgy gondolom, ahogy az iPhone letarolta a piacot, úgy a Tesla is évekkel jár a többi gyártó előtt. Norvégiában már most Teslából adnak el a legtöbbet az új gépkocsik közül. Londonban, ahol vezettem a kocsit, tíz autót adnak el hetente. Mindezt úgy, hogy várólista van a kocsikra, mert annyira népszerű.

A belső tér szerintem nem sok szót érdemel, mert akár csak egy BMW-ben, minden kényelmes, letisztult és minden ott van ahol kell… viszont az érintőkijelzője zseniális. Ahogy az iPhone, úgy a Tesla is szoftveresen javítható, fejleszthető. Mondok egy konkrét példát. Amikor a Tesla először megjelent, akkor nem volt benne memóriás ülés. Ezt a felmerülő igényt úgy orvosolták, hogy kiadtak egy frissítést a kocsihoz, amit az autó magától letölt, és azután már akárhány sofőrt hozzáadhatunk a kocsi szoftveréhez, amely megjegyzi a kormány a tükör és ülés beállításait. Ugye milyen egyszerű? Mi kellett ehhez? Egy módosítható felület.

Naná, hogy LCD-s a műszerblokk is. A sebességmérőn kívül számos más adat is ráhívható - például a navigáció is

Ha kell egy új gomb a kocsiba, akkor a Teslánál frissítik a szoftvert és minden autó frissül. Minden Model S tartalmaz egy mobilt, amihez egy évig ingyen Internetet biztosít a cég, így az éj leple alatt a kocsink automatikusan frissíti magát és reggel ott vár az új virtuális gomb a kijelzőn. Ezzel ellentétben ha például egy BMW M5-be szeretnénk egy új memória gombot, akkor mit csinálunk? Semmit… Ha sok pénzünk van, veszünk egy új generációs M5-öst, amiben már benne van. Ha nincs ennyi pénzünk, akkor marad a kocsi olyan, mint amilyen volt. Szóval ez szerintem a Tesla legnagyobb fegyvere. Egyébként már most is nagyon kézenfekvő a kezelése. A kijelző alján állandóan megtalálható a szellőzés kezelőszerve, a tetején pedig az olyan alap alkalmazások, mint például a navigáció, a zene, a telefon, a hatótávolság, a teljesítmény, a hátsó tolató HD-kamera, az Internetböngésző és a beállítások.

A kijelzőt kettéoszthatjuk, tehát egyszerre több dolog is lehet a monitoron. A böngészőn egyébként megnézhetjük a http://www.teslamotors.com/goelectric oldalt, ami már önmagában egy csoda. Nem sajnálták a pénzt a fejlesztőktől, az oldal HTML5 és Javascript alapokra épül és tökéletesen működik mobilról, a kocsi böngészőjén vagy bármelyik platformon, sok más oldal ezt 2013-ban, lassan 2014-ben sem teljesíti, de ez is csak egy apró figyelmesség a kocsiban.

Lesz még!

Az elektromos autók eddig többnyire kicsik, lassúak, csúnyák és körülményesen használhatók voltak, ráadásul még méregdrágák is. (A szerkesztőség nem osztja ezt a véleményt.) Most bárki megrendelhet egy ilyen kocsit az Interneten, közvetlenül a Teslától, 20-tól 30 millióig terjedő áron. Ha valakinek nincs is ennyi pénze, akkor lapozza fel az autóMAGAZIN januári számának 23. oldalát, ahol a Mercedes Benz B osztályának 8,8 milliós változatáról olvashatnak. Arról, amit a Merci Tesla motorral és akkuval kínál. Ez az olcsó Tesla. Várható egyébként a Toyota RAV4 is elektromos hajtással. Jövőre jön a Tesla model X, ami úgy néz ki mint egy Audi Q7, összkerékhajtású, gyorsabb a Porsche Cayenne-nél és 7 teljes értékű ülés van benne 3 sorban, valamint elöl-hátul  csomagtartó.

Véleményem szerint a világ legjobb autója, amit úgy jelentek ki, hogy Mercedes S 500-tól Ferrari 458 Itálián át sok mindent vezettem már. Nem kell lemondani a teljesítményről, nem kell otthon hagyni a csomagokat vagy a családot, mindent megkapunk egyszerre. Valamint a környéket se zavarjuk a Ferrari egyébként szép, de valljuk be, hangos hangjával. Nem pufogunk senkinek az orra alá.

Tesla szalon Londonban egy plázában

Oldalakat írhatnék még a Tesláról, mert van benne még 12 hangszórós Dolby surround hangrendszer, automatikusan nyíló és záródó csomagtartó, Bluetooth kihangosító, garázskapu-nyitó párosítási lehetőség, állítható rugózás, állítható szervó, 21-es felnik, állítható hasmagasság, hangulatvilágítás a karfák alatt, az összes ülés fűthető, sőt, még az ablaktörlőlapátok is, de úgy gondolom, a cikk olvasása elég bevezető, akit bővebben érdekel a dolog, megtalálja a tartalmat az Interneten.
 

Szavazás

Tetszik a Tesla szedánja? Hány pontot adsz a villanyautónak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Elköltök 30 milliót és máris harmadáron autózhatok? Tudtam én, hogy csórónak lenni szívás. Ha meg gazdag vagyok, akkor miért érdekel a fogyasztás? Egyébként addig lehet ilyen olcsón autózni, amíg az autó hajtására használt áramot nem terheli jövedéki adó. Ha egyik napról a másikra minden autós villanyautóba ülne át, országok mennének azonnal csődbe.

  • Atka Utu

    Megnéztem a cikkben szereplő linket (Tesla oldalát)…
    Hát a hatótáv kérdése elég érdekesen jön ki. 500km az 312mile amit a weboldalon szereplő kalkulátor szerint bekapcsolt klímával 45mph sebességgel haladva lehet elérni. Azaz 72km/h-val. A szörnyű az hogy 70-nel haladva szerintem az 530xd sem hét litert fogyaszt.

    7 literes fogyasztása az említett BMW-nek 130-nál autópályán (vagy még ott sincs) 70mph val haladva a tesla hatótávja 229mile (112km/h és 366km)

    1.4d toyota yaris (új ára 4millió, még marad 26 milliónk gázolajra) 42 literes tankkal 112km/h minimum 800-900km megtételére képes.

    A Tesla jó és szép de még nem az igazi. Az Iphone-os hasonlat megállja a helyét. A hype már megfelelő, de szimplán A-B be eljutni van olcsóbb és gazdaságosabb, kb mint az ájfón (megjelenésekor egy mezei nokia telefonos funkciói jobbak voltak…). Ebben a formában a Tesla a gazdagok játékszere marad még egy ideig..

  • ffff

    Az elektromos autóknál a naív emberek (mint a kedves cikkíró), azt nem szokták számolni, hogy jelenleg az üzemanyagok árából kb. 70%-ot a különféle adók teszik ki. Ez az állam számára hatalmas és tervezhető bevétel.
    A villanyáramnál viszont (tudtommal) csak az ÁFA szerepel adóként: tehát a villanyautók tömeges elterjedésével garantált, hogy az államok elkezdik majd keményen adóztatni ennek is a közlekedési célú felhasználását. Az meg úgy már nagyon drága lesz.

  • DTF

    Ezt az autót nem Magyarországra, nem a magyaroknak találták ki. Ott ahol van töltőpont 250-300 km-ként (méghozzá hipergyors), ott használható, de nálunk? ahhoz, hogy az otthonit átalakítsd annyiféle adminsiztráció szükségeltetlik a szolgáltatóval h hihetetlen! és az se biztos h nomrálisan fog működni. Az utcán való töltésről nem is beszélve.
    Az a megállpatíásh a tehetősebbeknek tök mindegy a fogyasztás, vagy benzin ár, egyáltalán nem herlytelláó. Ez csak egy szűk rétegre vonatkozik, akik lestarnak mindent. épp a tehtőseb ember az, aki veszi az ilyne járgányokat!

  • menőmanó

    Nagyon előre mutató technika. Nagyon jól néz ki. Nagyon jól megy. Nagyon sok hely van benne. Nagyon drága.
    Nagyon nem Magyarországra való és még mindig nagyon kicsi a hatótávja a teljesítményét “kicsit” kihasználva.
    Viszont nagyon kéne. :)

  • Tede

    Nagyon érdekes kocsi ez. Mondjuk olyan kérdésre sehol nem találtam választ, hogy az akkumulátorok hány darab feltöltést (gyors töltést is)bírnak ki, és ha elhasználódnak, mennyibe kerül a cseréjük. Mert ugyebár az örökké tartó akkumulátort még nem létezik. Értem én, hogy a kutakon kérhetünk teljesen feltöltöttekre való cserét is,ha a sajátot leadom, de azt nem tudom elképzelni, hogy ez mindig így legyen. Ez pont olyan öngyilkosságnak tűnik, mintha azt mondanák az autógyártók, hogy ha elromlik motorod, és nincs időd megvárni a cserealkatrészt, akkor ha gondolom az egész motort kicserélik ingyen. Persze a hasonlat nem teljesen találó, de a lényeg talán érthető. 500 km igen sok mindenre elég lehet, persze azt is tudni kell, hogy az akkuk öregedésével az a táv csökken. De vajon mennyivel?? A honlapon feltüntetett sebesség- hőmérséklet változásával a megtehető út nagyon csökken… ÉS mondjuk -30 fokos kinti hőmérséklet esetén 1 hetes kinti állás után mennyire dermednek meg az akkuk, és mennyire csökken a használati táv?? És ha mindent bekapcsolok rajta, klíma, zene gps, lámpa stb? Hát remélem vezess.hu is teszteli majd, talán megválaszolja ezeket a kérdéseket. Egyébként biztos vagyok benne, hogy az autózás a villanykocsik felé megy el, és az egy jó előrejelző, példakép lehet más gyártóknak is. Tetszik,de nem vagyok benne biztos hogy hosszú távon annyira olcsón üzemeltethető marad, mint ahogy most írják. ÉS sok víznek le kell folyna a Dunán, hogy elektromos töltési lehetőséget is biztosítsanak a kutak Mo.-n, főleg olyan formában (akkucsere) mint ahogy a Tesla gondolja. Érdekes gondolat: ha minden autógyártó követni fogja az akkucsere lehetőséget, akkor a benzinkutak mellett kisebb raktárakat is építeni kell majd :)…. De gratula a Teslának (a név Magyar vonatkozású), mégha sok gyanús tűzesetet is hallani..

  • Guevara

    DTF: Mondjuk ez igaz, sokszor a “gazdagok” fillérbaszóbbak, mint a csórók.

  • Guevara

    Tede: Jogosak az aggodalmaid, de ezt valamelyest enyhíti hogy az akkukra egész hosszú garanciát ad a gyártó, azt hiszem valami 5 év, utána kéne pontosan nézni. Na mindegy, szóval aki ilyen autót vesz, az nem fogja addig megtartani addig hogy nála haljanak meg az akksik. Meg amúgy is, ez egy divatcikk inkább, azoknak akiknek lazán belefér az is hogy 5 év után kvázi eladhatatlanná válik az autó. Nem a mi léptékünk szerint élőknek lett ez kitalálva.

  • demagóg

    Atka Utu:
    “1.4d toyota yaris (új ára 4millió, még marad 26 milliónk gázolajra)”

    1990-es 2-es golf 150 ezer, marad 29,85 milliónk gázolajra…

    Közgazdaságtan könyvben keresd már meg a “helyettesítő termék” kifejezést, és utána még egyszer fuss neki a gondolatmenetednek.

  • PluginHibrid

    Tede

    Ultra amatör kérdéseket teszel fel…

    Ha megy az angol, nézz körce a YouT-n, ott több 100 videót találsz a témában..

    MenőManó

    Mihez képest drága ?

    A fizetésünkhöz ?

    Hát persze….

  • PluginHibrid

    Guerva

    Fogalmad sincs az Elon Musk által személyesen garantált értéktartásról, s a visszavásárlási áraikról..ugye?

    Musk egyáltalán megvan ???

    Pont, hogy csakis ez az autó tartja az árát/értékét az összes többivel szemben…

  • PluginHibrid

    “De gratula a Teslának (a név Magyar vonatkozású) ”

    Atyám…. ezt honnan vetted ?

    Bár az igaz, hogy kb 100 éve Budapesten is dolgozott egy ideig Nicola úr…

  • garazsgeza

    kb 50kWh óra atöltési áramfelvétel,
    ha minden 20.magyarnak lesz elektroautója ,nagyon durván ez a jövöben
    25000 Megawatt/h villamos erömü kapacitást jelent
    ugye Paks “csak” 2200MW,
    tehát 10 Paksot kellene hazánkra építeni ahhoz ,hogy az autók töredéke elektromos legyen
    belátható ,hogy a villamos autózás lehetelen ,ennyi villamos energia NINCS

  • garazsgeza

    másik
    a mai diesel motorok hatásfoka 30..35%
    a korszerü szenes erömüvek kb35..40%
    atomerömü 35%
    szóval ugyanannyi CO2 termelünk majd,csak máshol

  • garazsgeza

    az egyetlen zöld út a Napelemparkok,szolárparkok ,windparkok fejlesztése
    vagy Atomerömü

  • peta33

    Itt a jövő,,nagyon jó,,csak még nincs rá pénzünk….:-(

  • Guilltonie

    Plugin!

    Bár rohadtul nem ide tartozik,de te hallottál már Smiljanról?!
    Goszpics mellett Smiljan is magyarországhoz tartozott trianon előtt tehát Nikola Tesla szültése alatt is.

    Az autó egyre jobb és szebb.
    Ez már közelít egy igazi használható elektromos autóhoz.
    Még van hova fejlődni azért.

  • vencelkerty

    Faszikám ha tényleg vezette volna, akkor nem a marketinges dumát nyomná, hogy 500 km a hatótáv, hanem az igazat: 380 km! De az is a nagyobb aksival ellátott drágább változat. Igaz, én sem vezettem, de teszteket olvastam róla.

  • Tede

    PluginHibrid! Nikola Tesla 1856. július 10-én Smiljanban született, mostan Horváthország, de akkor (segítek :) Trianon előtt) Magyarország. Így ő magyarként jött a világra, de olvass utána nyugodtan, a google hihetetlenül sokat tud segíteni :). Egyébként kérlek pontosan válaszold meg az ultra amatőr kérdéseimet, ha te ennyire “vágod” a témát. De legjobban arra az “amatőr” kérdésemre várom a válaszod, hogy “-30 fokos kinti hőmérséklet esetén 1 hetes kinti állás után mennyire dermednek meg az akkuk, és mennyire csökken a használati táv??” fejts ki légyszíves maximális elektromos terhelés mellett, és minimális terhelés mellett is. De a többire is várom az értelmes válaszod .)!

  • olomana

    Sziasztok! Én most az USA-ban élek (de nem soká megyek haza), és kb egy hónapja tesztvezettem én is egy ilyet, méghozzá a legbikábbat. Online feljelentkezel, és egy héten belül már mehetsz is vele. Nagyon baró a kocsi, már félgázra is akkorát tol, hogy csak vigyorogsz benne. Szerintem a legnagyobb baja, amit az egyik fő erényének tartanak, hogy gyakorlatilag egy használható számítógép van az orrod előtt, ergo a sofőrök nagy része vezetés helyett azt fogja buzerálni. Egyéként egész sokat látni belőle az utcákon, és itt nem is számít olyan drágának, hogy csak a kőgazdagok vennék. Arra pont jó, hogy élvezetesen közlekedj a városi csúcsfogalomban, pöfögés nélkül, este meg bedugod a konekorba, oszt jó van. Mondjuk az alap 19″-os, az opcionális 21″-os kerekek otthon nem lennének túl nyerők, még itt is a tesztautó gyönyörű 21″-ai össze voltak már karistolva :-(. Egyéként itt az US-ban pont értelmetlen a 400+ lóerő, mert a yard ott leselkedik mindenütt, tehát néhány pár száz méteres gyorsuláson kívül sehol nem tudod élvezni…

  • olomana

    Itt az alapverziót 63 ezer dezsőért el lehet vinni, ami egy közepes évi fizetés(mondjuk egy tanári fizetés egy jobb környék jó iskolájában), vagy havi 600 dezsőért, ami nem kevés, de azért sok mindenkinek beleférne. Jó mondjuk ebben vannak csúsztatások, meg apróbetűk, tehát ennél többre jön ki, de még mindig nem elérhetetlen luxustermék.
    Viszont aki kitalálta, hogy böngészni lehessen menet közben, azt kiküldeném bringázni a városi forgalomba, aztán mikor túl van a tizedik halálközeli élményén, akkor megkérdezném, hogy jó ötletnek tartja-e a 100 collos érintőképernyőket a mozgó autókban.

  • killerbee

    ffff: “A villanyáramnál viszont (tudtommal) csak az ÁFA szerepel adóként: tehát a villanyautók tömeges elterjedésével garantált, hogy az államok elkezdik majd keményen adóztatni ennek is a közlekedési célú felhasználását. Az meg úgy már nagyon drága lesz.”

    Aha, nagyon draga, persze. A hazam tetejen levo napelemek aramaban amit sajat magam hasznalok fel mennyi AFA van? Es mennyi AFA van a Tesla Supercharger halozat aramaban amit minden Tesla tulajdonos orokre ingyen hasznalhat?
    Nehany USA allamban mar bevezettek uthasznalati dijat az elektromos autokra, 100 USD/ev, tenyleg qrvara draga igy. Amugy gondolkodni mikor tanulsz mar meg?

  • Kempelen10.

    Killerbee? És mennyi ÁFA van a napelemed árában? Meg a javítása árában, meg a kezelésed árában? Nem kevés.

    Tanuld meg. Semmi sincs ingyen. Egy tollvonás és a kollektorod összes csövének centiméteréért fogsz kurva sokat fizetni. Akkor belepukizhatsz a ventilátorba.
    Szerencsétlen.

  • killerbee

    garazsgeza mindig lefordulok a szekrol akkora baromsagokat nyomsz, ezt genetikabol produkalod vagy segit valaki? :)

    “kb 50kWh óra atöltési áramfelvétel”

    ez hogy jott ki, nagyon beszivtal? amugy fizikabol hanyszor buktal? :)

    “ha minden 20.magyarnak lesz elektroautója ,nagyon durván ez a jövöben
    25000 Megawatt/h villamos erömü kapacitást jelent ugye Paks “csak” 2200MW,”

    25000 Megavatt/h kapacitas? LOL! :) amugy az elozo kerdesre nem kell valaszolnod, ebbol nyilvanvalo hogy nem bukhattal meg fizikabol mivel iskolaba soha az eletben nem is jartal! :)
    fiam, te akkora idiota vagy mint ide a Pluto, neked fingod sincs a legalapvetobb fizikai mertekegysegekrol sem az energiat magabiztosan kevered a teljesitmennyel sot kepes vagy uj, nem letezo, total ertelmetlen mertekegysegeket is krealni lsd. teljesitmeny osztva idovel.
    mellesleg Paks nem 2200 csak 2000 MW, ez az is csak a 4 reaktor felturbozasa utan (eredetileg 1760 MW).

    “tehát 10 Paksot kellene hazánkra építeni ahhoz ,hogy az autók töredéke elektromos legyen
    belátható ,hogy a villamos autózás lehetelen ,ennyi villamos energia NINCS”

    te szerencsetlen agyhalott te, egy mai elektromos auto atlagosan kb. 3 kW-os teljesitmennyel tolt, ha minden 20. magyarnak (kb. 500 ezer fo) elektromos autoja lenne – ES MIND EGYSZERRE AKARNANAK TOLTENI ami SOHA nem fog elofordulni! -, akkor az 1500 MW-os teljesitmenyigenyt jelentene, amit meg a mai Paks is rohogve kiszolgalna!
    500 ezer elektromos auto meg Magyarorszagon meg 20 ev mulva sem lesz, ebbol mar lathatod is megint mekkora egetvero hulyet csinaltal magadbol.

    “a mai diesel motorok hatásfoka 30..35%
    a korszerü szenes erömüvek kb35..40%
    atomerömü 35%
    szóval ugyanannyi CO2 termelünk majd,csak máshol”

    tenyleg agyhalottkam, es az elektromos auto szerinted ugyanannyi energiat hasznal fel egysegnyi ut megtetelehez mint a dizeles fos? es az atomeromu is ugyanannyi CO2-t bocsajt ki mint egy szentuzelesu hoeromu??? istenem, hogy letezhetnek ennyire tudatlan, gondolkodasra tokeletesen keptelen, ostoba veglenyek mint te?
    garazsgeza, leulhetsz, elegtelen ala.

  • killerbee

    vencelkerty: “Faszikám ha tényleg vezette volna, akkor nem a marketinges dumát nyomná, hogy 500 km a hatótáv, hanem az igazat: 380 km!”

    hulyeseg, se 500, se 380 km, ha valaki megeszi hogy egy jarmunek fix a hatotavja az vagy idiota vagy kempelen10, esetleg garazsgeza ill. lehetne meg sorolni nehany agyhalottat. :)
    szabvanyos tesztciklus szerinti hatotav van az pedig az EPA tesztciklus szerint merve 424 km a 85 kWh-as es 333 km a 60 kWh-as valtozatnal.

  • killerbee

    Tede: altalaban nem szoktam egyeterteni diszleksziakiraly pluginhibrid baratunnkal de most telibe talalt, veramatorok a kerdeseid. szerinted megis ki a halal muszeret erdekli az hogy 1 heti -30 fokban mennyire dermednek meg az akkumulatorok? miert nem azt kerdezed hoggy 1 evi -130-ben mennyi a dermedes? mert kb annyi ertelme lenne annak is. A Tesla akkumulatorcsomagja aktiv feszultseg es homerseklet-management-el van ellatva bekapcsolas utan optimalis uzemi homersekletre huti/futi a cellakat es ott is tartja, ezert a hatotav a kulso homerseklet miatt kozvetlenul csak minimalisan valtozik, kozvetve mar jobban a hutes/futes energiaigenye miatt.
    sok benzines jarmu 1 heti -30 fokon torteno fagyasztas utan el sem indul (gazolajos szinte meg egy sem) egy elektromosnak viszont semmilyen problemat nem okoz a hideg az indulas tekinteteben, a hatotav meg a Model S-nel kb. ugyannyit csokken a hidegben mint egy olajosnal.

  • Barca

    Szakadok ezen az elektromosfos ömlengésen, amit vezessponthún nyomnak továbbra is, csak a hibrid szeretetük túláradóbb ennél!

    Csak néhány tény:
    Fosla kigyulladó szarjai, megbízhatatlanok, ám legyen végül is gyerekcipőben még a gyár egy BMW-hez képest, 20-30 millió meg ugye mi egy kocsiért bagó…
    Van ez a hülyeség, hogy algából gyakorlatilag megoldják az üzemanyag ellátást, kerozin, dízel, etanol, azaz semmilyen járművet nem kell leváltani, max minimális költséggel átalakítani. Ehhez képest reális alternatíva 700 millió új kocsi 10-20 milliós áron, olyan aksikkal, amiből épp most vettem egyet, mert 3 év alatt tönkrement a laptopomban…. Reális mert jelenleg is túl sok az áram a piacon, és nagyon környezetbarát, gond nélkül 10x ekkora fogyasztást is kiszolgálnak majd, valószínűleg olcsóbban, mi ehhez képest az az úszkáló alga telep, amiből már most alig drágában lehet üzemanyagot előállítani, és szűri a levegő co2 szintjét, csökkentve az üvegház hatást? A jövő ezeké a kigyulladó, környezetbarát, strapabíró aksis autóké, amiket a zöld szénerőművek áramával táplálunk. Ez kérem a jövő 0 liter kilométer zéró emisszió, ezt a majom bohócot, aki webfejlesztéssel foglalkozik páros lábbal rúgnám ki a cégtől, hogy ennyire hülye és beveszi ezt a sok baromságot, amit a Tesla tol…

  • Barca

    killerbee

    Csak hogy tudd Tesla mérési ciklusa (miután elektromos autókra nem vonatkozik szabvány) abból áll, hogy 90 km/h-val sík úton mennyit tud megtenni, és itt az amerikai annyit mondana end of story…. Ugye nem kell magyaráznom, hogy a show off celebek elgurulgatnak LA-be sík úton kávézóból a villáig, ahol komornyik rádugja neki konnektorra és tádá, ők nem is értik mi miért nem 20 milláért autózunk, vagy hogy miért megy csak 100 km-ert a budai oldalon dugóba a kocsi, vagy hulla unalmas órákat tölteni, meg folyton rádugni a konnektorra valamit, ami eddig úgy működött, hogy bementem a benzinkútra 3 percre és 2 hétig nem is láttak újból ott.

  • Tede

    killerbee ! a kérdésem nem az volt hogy beindul-e az elektromos kocsi, avagy nem! A mágneses gerjesztés nem hőmérséklet függő (őő picit igen de elhanyagolható), így egy szinkron vagy aszinkron motor, el fog fordulói nagyon hidegben is. A kérdés az volt hogy az akkuk vajon mennyi ideig bírják forgatni a elektromos motort ha áll a kocsi, mert akár hogy hűtik fűtök a kocsi (állításod szerint van benne ilyen) rendszereit mind energiát fogyaszt, és ez mennyire csökkenti a hatótávot. Nekem például fontos lenne (ha vennék ilyet), mert van mikor 1 hetet áll kint az kocsim, és tapasztalom hogy hamar le tud dermedni egy akksi nagyon hidegben, gondolom a Tesláé sem bírja jobban. CSak gondold bele. Neked valszin nem , nekem fontos, egyébként bizton állítom hogy a gázolajos is beindul, ha jó az akksi, és nem dermed meg a gázolaj , legalábbis az enyém biztosan .)

  • Barca egy idióta

    Jaja, a Teslánynak saját ciklusa vagyon, kábé 28 naponta gyün meg én mán csak tudom hiszen naponta dugom meg a szomszéd bimmerének kipuffogóját attól vagyok ilyen okos.

  • demagóg

    Barca!
    “Fosla kigyulladó szarjai”

    A tesla autók bizonyíthatóan arányaiban gyakrabban gyulladnak ki, mint a benzines!dízelüzemű autók?

  • puntocsento

    Ez a kigyulladás hülyeség. Láttam már a neten, jó pár magától kigyulladó audi R8, Lamborghini Murcielago (érdekes, mind kettőbe ugyan az a motor van) vagy ferrarit. És attól ezek szarok? Szerintem nem. A Teslanál ez a fikázás ugyan olyan, mint a mobiloknál az Iphone-t fikázni. Amúgy volt egy kigyulladó Tesla de az baleset otán gyulladt ki. Mintha benzines autók nem égnének, baesetek után…

  • shadowb

    Szep dolog a lelkesedes, csak hulyesegeket nem kene irni. Ugy megy mint egy M5? Ja, nullarol 100ig gyorsulva talan.
    Az erintokeprnyo egy ergonomiai terrorcselekmeny, az auto megbizhatosaga nevetseges, a biztonsga kerdeses, a gyar meg amiota letezik veszteseget termel, milliard dollaros nagysagrendben, Musk ide vagy oda. Frissitheto funkciok? Gyerekek, ez nem egy szaros okostelefon, amire ha hibast szoftvert teszek, akkor legfeljebb lefagy. Itt embereletekrol van szo, teszteles, fejlesztes hol marad? Ja, sehol, lattunk mar erdekes dolgokat, ongyorsulo, kigyullado Teslakrol.

    A Tesla jelenleg nem eri el azon autok szinvonalat, amiknek az arahoz be van love. Hogy a jovoben eleri-e, vagy becsodol az egesz hamarabb, az majd kiderul.

  • killerbee

    shadowb te aztan nagy szakerto lehetsz! gondolom kened-vagod a gyongyfuzes, a dobozhajtogatas meg a vinnyettanyalogatas szakmajat.
    nem 0-100-ig hanem tovabb is es nem talan hanem teljesen biztosan agyonveri a Model S az m5-odet. az erintokepernyo meg csak a hozzad hasonlo szakertoknek terrorcselekmeny, a megbizhatosaga meg messze veri a bomboset.
    ugy latom a szamitastechnikahoz eppen akkora asz vagy mint az autokhoz, meg ongyorsulo teslat is csak te lattal senki mas.
    leulhetsz fiam, egyes ala.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.