Octavia RS – Száguldás melegítőben

Teszt: Skoda Octavia RS 2,0 TSI DSG

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2014.01.21. 18.15

A Škoda Octavia RS-nek nem feladata kiváltani egy kétüléses élményautót, de amikor éppen nem családi autóként funkcionál, képes izgalmassá tenni a hétköznapokat.

Röviden – Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG (220 LE)

Mi ez?

A 3. generáció a leggyorsabb Octaviából, hatalmas csomagtartóval és jelentős vezetési élménnyel.

Mit tud? Gyorsan mozgatni sok embert, sok csomaggal.
Mibe kerül? DSG-váltóval 8,5 millióba.
Kinek jó?  Annak, aki nem sajnál kicsit többet tankolni és szeret az átlagnál gyorsabban vezetni.

Kétségkívül a legracionálisabb választás a kategóriában. Ez a legfontosabb információ az új Škoda Octavia RS-ről, amely annak ellenére képes volt népszerűvé válni idehaza, hogy maga a sportos kompakt kategória nem éppen az itthoni igényeket hivatott kiszolgálni. A Škoda Octavia RS sikere egyértelműen használhatóságában és a konkurensek átlagát meghaladó helykínálatában rejlik, amely döntő szempont egy olyan országban, ahol a családi autó mellett nincs lehetőség igazi kétszemélyes élményautó fenntartására. Az RS-nek ugyan nem feladata kiváltani utóbbit, de heves szívdobogás közepette mégis képes izgalmassá tenni a hétköznapokat. Már amikor épp nem családi autóként szolgál.

A matt fekete hűtőrács és a fekete lámpabetétek nagyon jól mutatnak élőben


6,9 másodperc 100-ig 590 literes csomagtérrel

Adatlap

Skoda Octavia RS 2,0 TSI DSG

Octavia RS – Száguldás melegítőben 1
Motor 1984 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 220 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,9 sec
Végsebesség 245 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,4 l / 100 km

Hiába megy, mint a meszes, az Octavia RS akkor is inkább egy erős családi, mintsem sportautó. Méretes hátsó lábtere, 590 literes csomagtere gyakorlatilag minden élethelyzetben megállja a helyét. Utóbbi adat 200 literrel is több, mint az azonos motorral szerelt Golf GTI térfogata, amire plusz 40 centit ráver az RS, közel 4,7 méteres hosszúságával. Ennek fényében szinte elhanyagolható az a nagyjából ötven kilós hátrány konszernen belüli testvéréhez képest –  igaz, ezzel a Škoda becsúszik 1400 kilogramm fölé.

Lendületéből szerencsére ez csak alig érezhetően fog vissza, a kétliteres, közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotor ereje minden pillanatban elegendőnek tűnik. A 350 newtonméteres nyomaték lenyűgöző rugalmasságot biztosít, 1500-as fordulattól egészen 4400-ig rendelkezésre áll, 220 lóerős maximális teljesítménye pedig 4500/perc fordulaton mérhető. Ezzel 6,9 másodpercig tart százra gyorsítani álló helyzetből DSG-váltóval, végsebessége 245 km/óra.

Érdekes, hogy a gyorsulás a duplakuplungos  automata váltóval ezúttal egy tizeddel elmarad a kézi váltóstól 100-ig – mindezt a rajtprogram ellenére. Igaz, megvolt az az érzésünk, hogy valamiért nem az az ideális indulás, amikor hosszú métereken keresztül csíkot húzunk az aszfaltba. Talán a téli gumi miatt, de mintha az RS nem túl hatékonyan rajtolna, miközben kifejezetten ciki is ez a mutatvány a külvilág felé. De legalább nincs túlbonyolítva a launch control használata: mindössze a kipörgésgátlót kell kiiktatnunk egy gombnyomással, majd a váltót S-módba kapcsolni, és a fék mellett a gázpedálra taposva máris engedi felpörgetni a motort üresben a váltó. Fékről lelépni, és jöhet a csikorgás.

Eközben V8-as zúgástól az alig sportos motorhangig három lépcsőben választhatunk hangot – feltéve, hogy  a “vezetői profil-választást” is beikszeltük az extralistán 71 ezer forintért. Sem a Škoda, sem a VW nem reklámozza ezen megoldását, de a kicsit életszerűbb, motortérből bevezetett vrooam helyett egy a tűzfalon elhelyezett hangszóró imitálja ilyenkor a motorhangot.

Érintéssel választhatunk módot, a mesterséges hang a sport felé egyre morcosabb


Az Eco, Normal és Sport módok között haladva egyre erősödik a négyhengeresre egyáltalán nem jellemző zúgás. Ez igencsak megosztotta a szerkesztőséget. Az alaphelyzetben csendes motorhang mellett sokan eltúlzottnak és erőltetettnek éreztük ezt az olykor a műanyagot is berezgető zúgást, míg volt, aki annak örült, hogy legalább a környezet nem terheljük felesleges zajjal, ha városon belül haladunk. Mert kívülről nincs éppen feltűnő hangja az RS-nek.

Fényes melegítő feeling

A versenykék fényezés talán semmilyen másik autónak nem állt eddig ilyen jól, de a fekete betéttel szerelt fényszóróktól lesz igazán agresszív az Octavia RS orra. Szinte vonzza a tekintet, miközben az utakon is erősnek és határozottnak láttatja magát a tükörben – legalábbis a gyakran félre húzódó autókból, erre tudok csak következtetni. Hátrafelé haladva már kevesebb az izgalom, az apró hátsó szárny és a két kipufogóvégződés ellenére sem nyújt felejthetetlen látványt az RS fara.

Innen kevésbé látszik, de a fényes szövet kicsit melegítőnadrágos hatást nyújt


A belsőben a piros varrásokon kívül egyedül a kényelmes és viszonylag jól tartó, fejtámlával egybeépített sportülések szokatlanok – főként azért, mert csúnyábbat talán még életemben nem láttam új autóban. A bőr mellett található fényes szövet egy lepukkant melegítő látványát juttatja eszembe, ami biztosan nem volt cél a gyártó részéről. Trendinek készült, de ízlésficamosnak tűnik.

A belső ettől eltekintve minőségi benyomást kelt, kezelése pofon egyszerű, a műanyagok ott puhák ahol kellenek. Talán a navigáció színvonalára mondhatunk még rosszat, amelyből a nagyobb kijelzős változat sokkal szebb és igényesebb, de közel 400 ezres felárát mégsem fizetnénk ki szívesen érte.

A Škoda Octavia RS és főbb versenytársai
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG, 220 lóerő 8 549 220 Ft
VW GOLF GTI DSG, 220 lóerő 9 382 340 Ft
Ford Focus 2.0 Ecoboost ST2, 250 lóerő 8 585 000 Ft
Opel Astra GTC OPC 2.0 T Stop-Start, 280 lóerő 8 359 220 Ft

Sportos, kicsit rázós

Sportmodellként nem elhanyagolható kérdés a vezetési élmény. A Škoda futóművének hangolása sajnos nem sikerült tökéletesre. Talán a VW magasabbra pozicionálása, talán más szempontok miatt, de az RS-hez nem rendelhető a GTI-ben elérhető adaptív futómű, amely az egyetlen dolog, ami nagyon hiányzik az Octaviából. Nem használhatatlan, de egyértelműen keményebb annál a futómű, amit elsőre elképzelünk magunknak a hétköznapi használatra – bár egy bő hét után már nem tűnt olyan vészesnek. A keresztirányú bordák okozta zörejek viszont csak terhelt állapotban csökkennek érezhetően, ami egy nagyobb részt egyedül használt autóban nem jelent megnyugvást.

Árulkodó a nagyobb felni, a hátsó szárny, a dupla kipufogó


Az autó stabilitása egyébként kiemelkedő, ezt főként nagy tempónál, pl. autópálya fel-lehajtókon érezni, ahol feljebb tolt menetstabilizálási küszöbbel is könnyen kontrollálhatóan, semlegesen sodródik az RS. A szűkebb kanyarokban azért érződik az autó mérete, közel sem annyira jó vele bujkálni, mint egy GTI-vel, vagy egy Focus RS-sel. Igazából a megfontolt, inkább nagy sebességű, autópályás utazásra jó az Octavia beállítása – ezért is fájó a kemény hangolás.

DSG-sebességváltóval 8,5 millió forint a benzines Škoda Octavia RS alapára, amely a viszonylag magas alapfelszereltség mellett jó ár/érték arányt jelent a konkurenciához képes. Egyébként pedig piszok drága egy 4,5 milliótól induló modell esetében. Az érezhetően gyengébb dízel felára néhány tízezer forint, amiért az alacsonyabb fogyasztás kárpótolhatja azokat, akik már kinőttek az állandó száguldozásból. A kétliteres TSI motor is takarékos, 11,5 litert fogyasztott heves gyorsítások közepette városban, autópályán 8 liter körüli értéket mértünk.


Mellette – Ellene
  • Erős, nyomatékos benzinmotor
  • Jó minőségérzet, igényes anyagok
  • Tágas hátsó helykínálat
  • Hatalmas csomagtér
  • Remek stabilitás nagy tempónál
  • Mesterséges motorhang
  • Melegítőszerű üléshuzat
  • Kemény futómű a hazai viszonyokhoz
  • Adaptív futómű nem rendelhető

Hamarosan kiderül, mit tud az Octavia RS a konkurensek ellen. Összehasonlító tesztünk január 30-án jelenik meg.



Szavazás

Bejön a 220 lóerős,benzines Octavia RS

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Komoly autó, de a mérete alapján nem igazán az én világom. Túl nagy a “száguldozáshoz” és a helyezkedésekhez, viszont komolyabb hatást lehet vele elérni és ez sokaknak számít.
    A megjelenése kellően visszafogott ami szimpatikus, de a belső tere valóban nagyon szürkére sikerült.
    A fogyasztására kíváncsi lennék, mert nagyon szokták ajnározni ezeket az új turbó motorokat. Hinném, ha tapasztalnám. :)
    Nagyon várom az összehasonlító tesztet. Ott van benne a jelenlegi kedvencem, bár eléggé kilóg a sorból cm3 tekintetében.

  • STI08

    @szerző: A versenykék fényezés talán semmilyen másik autónak nem állt eddig ilyen jól..?! – Az STI legendás WR blue színben gondolom elfelejtődött a cikk írásakor….?

  • Niebur

    Kíváncsi vagyok meddig züllik az autó tervezés.
    1. Mindent megtesznek, hogy az autó minél csendesebb legyen.
    2. Ezután terveznek egy rendszert, hogy minél hangosabb legyen.
    A hülye vásárló meg mindkettőt kifizeti.

  • Ragnotti

    Szerintem nincs ezzel gond, egy ilyen multifunkciós autónál a családdal utazva senki sem akarja a kipufogót hallgatni út közben, de egyedül kanyarogva nem baj, ha jó a hangja.

  • macuda6

    Tuning Japó beszélget az rs Skodrival.
    -Tudod, hogy mi a különbség kettőnk közt?
    -Na mi?
    -Az, hogy nekem ez jól áll!

  • Kempelen10.

    jaj de jot kacagtunk.

  • ChiliPepper

    A viccnél nem jött át, hogy melyik kérdezi melyiket. :-)

  • macuda6

    A humorod hasonlít az rs Skodrihoz.
    Csöppet konzervatív.

    Jó autó ez, de valahogy a Skodának nem áll jól, ha ki akar tűnni a tömegből.

  • ChiliPepper

    A stílustanácsadó szerint mi a jó alternatíva, ha az ember kinőtt a Civic 1.6VTi-ből, az Audi S6 viszont eltúlzottnak tűnik? :-)
    Egyébként szerintem az RS Octavia nem akar túlzottan kitűnni a tömegből. Egy felirat nélküli szürke vagy fekete fel sem tűnik túlzottan az utcán.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.