Röviden – Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG (220 LE)

Mi ez?

A 3. generáció a leggyorsabb Octaviából, hatalmas csomagtartóval és jelentős vezetési élménnyel.

Mit tud?Gyorsan mozgatni sok embert, sok csomaggal.
Mibe kerül?DSG-váltóval 8,5 millióba.
Kinek jó? Annak, aki nem sajnál kicsit többet tankolni és szeret az átlagnál gyorsabban vezetni.

Kétségkívül a legracionálisabb választás a kategóriában. Ez a legfontosabb információ az új Škoda Octavia RS-ről, amely annak ellenére képes volt népszerűvé válni idehaza, hogy maga a sportos kompakt kategória nem éppen az itthoni igényeket hivatott kiszolgálni. A Škoda Octavia RS sikere egyértelműen használhatóságában és a konkurensek átlagát meghaladó helykínálatában rejlik, amely döntő szempont egy olyan országban, ahol a családi autó mellett nincs lehetőség igazi kétszemélyes élményautó fenntartására. Az RS-nek ugyan nem feladata kiváltani utóbbit, de heves szívdobogás közepette mégis képes izgalmassá tenni a hétköznapokat. Már amikor épp nem családi autóként szolgál.

A matt fekete hűtőrács és a fekete lámpabetétek nagyon jól mutatnak élőben

6,9 másodperc 100-ig 590 literes csomagtérrel

Adatlap

Skoda Octavia RS 2,0 TSI DSG

Octavia RS – Száguldás melegítőben 1
Motor1984 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény220 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6,9 sec
Végsebesség245 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,4 l / 100 km

Hiába megy, mint a meszes, az Octavia RS akkor is inkább egy erős családi, mintsem sportautó. Méretes hátsó lábtere, 590 literes csomagtere gyakorlatilag minden élethelyzetben megállja a helyét. Utóbbi adat 200 literrel is több, mint az azonos motorral szerelt Golf GTI térfogata, amire plusz 40 centit ráver az RS, közel 4,7 méteres hosszúságával. Ennek fényében szinte elhanyagolható az a nagyjából ötven kilós hátrány konszernen belüli testvéréhez képest –  igaz, ezzel a Škoda becsúszik 1400 kilogramm fölé.

Lendületéből szerencsére ez csak alig érezhetően fog vissza, a kétliteres, közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotor ereje minden pillanatban elegendőnek tűnik. A 350 newtonméteres nyomaték lenyűgöző rugalmasságot biztosít, 1500-as fordulattól egészen 4400-ig rendelkezésre áll, 220 lóerős maximális teljesítménye pedig 4500/perc fordulaton mérhető. Ezzel 6,9 másodpercig tart százra gyorsítani álló helyzetből DSG-váltóval, végsebessége 245 km/óra.

Érdekes, hogy a gyorsulás a duplakuplungos  automata váltóval ezúttal egy tizeddel elmarad a kézi váltóstól 100-ig – mindezt a rajtprogram ellenére. Igaz, megvolt az az érzésünk, hogy valamiért nem az az ideális indulás, amikor hosszú métereken keresztül csíkot húzunk az aszfaltba. Talán a téli gumi miatt, de mintha az RS nem túl hatékonyan rajtolna, miközben kifejezetten ciki is ez a mutatvány a külvilág felé. De legalább nincs túlbonyolítva a launch control használata: mindössze a kipörgésgátlót kell kiiktatnunk egy gombnyomással, majd a váltót S-módba kapcsolni, és a fék mellett a gázpedálra taposva máris engedi felpörgetni a motort üresben a váltó. Fékről lelépni, és jöhet a csikorgás.

Eközben V8-as zúgástól az alig sportos motorhangig három lépcsőben választhatunk hangot – feltéve, hogy  a “vezetői profil-választást” is beikszeltük az extralistán 71 ezer forintért. Sem a Škoda, sem a VW nem reklámozza ezen megoldását, de a kicsit életszerűbb, motortérből bevezetett vrooam helyett egy a tűzfalon elhelyezett hangszóró imitálja ilyenkor a motorhangot.

Érintéssel választhatunk módot, a mesterséges hang a sport felé egyre morcosabb


Az Eco, Normal és Sport módok között haladva egyre erősödik a négyhengeresre egyáltalán nem jellemző zúgás. Ez igencsak megosztotta a szerkesztőséget. Az alaphelyzetben csendes motorhang mellett sokan eltúlzottnak és erőltetettnek éreztük ezt az olykor a műanyagot is berezgető zúgást, míg volt, aki annak örült, hogy legalább a környezet nem terheljük felesleges zajjal, ha városon belül haladunk. Mert kívülről nincs éppen feltűnő hangja az RS-nek.

Fényes melegítő feeling

A versenykék fényezés talán semmilyen másik autónak nem állt eddig ilyen jól, de a fekete betéttel szerelt fényszóróktól lesz igazán agresszív az Octavia RS orra. Szinte vonzza a tekintet, miközben az utakon is erősnek és határozottnak láttatja magát a tükörben – legalábbis a gyakran félre húzódó autókból, erre tudok csak következtetni. Hátrafelé haladva már kevesebb az izgalom, az apró hátsó szárny és a két kipufogóvégződés ellenére sem nyújt felejthetetlen látványt az RS fara.

Innen kevésbé látszik, de a fényes szövet kicsit melegítőnadrágos hatást nyújt


A belsőben a piros varrásokon kívül egyedül a kényelmes és viszonylag jól tartó, fejtámlával egybeépített sportülések szokatlanok – főként azért, mert csúnyábbat talán még életemben nem láttam új autóban. A bőr mellett található fényes szövet egy lepukkant melegítő látványát juttatja eszembe, ami biztosan nem volt cél a gyártó részéről. Trendinek készült, de ízlésficamosnak tűnik.

A belső ettől eltekintve minőségi benyomást kelt, kezelése pofon egyszerű, a műanyagok ott puhák ahol kellenek. Talán a navigáció színvonalára mondhatunk még rosszat, amelyből a nagyobb kijelzős változat sokkal szebb és igényesebb, de közel 400 ezres felárát mégsem fizetnénk ki szívesen érte.

A Škoda Octavia RS és főbb versenytársai
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG, 220 lóerő8 549 220 Ft
VW GOLF GTI DSG, 220 lóerő9 382 340 Ft
Ford Focus 2.0 Ecoboost ST2, 250 lóerő8 585 000 Ft
Opel Astra GTC OPC 2.0 T Stop-Start, 280 lóerő8 359 220 Ft

Sportos, kicsit rázós

Sportmodellként nem elhanyagolható kérdés a vezetési élmény. A Škoda futóművének hangolása sajnos nem sikerült tökéletesre. Talán a VW magasabbra pozicionálása, talán más szempontok miatt, de az RS-hez nem rendelhető a GTI-ben elérhető adaptív futómű, amely az egyetlen dolog, ami nagyon hiányzik az Octaviából. Nem használhatatlan, de egyértelműen keményebb annál a futómű, amit elsőre elképzelünk magunknak a hétköznapi használatra – bár egy bő hét után már nem tűnt olyan vészesnek. A keresztirányú bordák okozta zörejek viszont csak terhelt állapotban csökkennek érezhetően, ami egy nagyobb részt egyedül használt autóban nem jelent megnyugvást.

Árulkodó a nagyobb felni, a hátsó szárny, a dupla kipufogó


Az autó stabilitása egyébként kiemelkedő, ezt főként nagy tempónál, pl. autópálya fel-lehajtókon érezni, ahol feljebb tolt menetstabilizálási küszöbbel is könnyen kontrollálhatóan, semlegesen sodródik az RS. A szűkebb kanyarokban azért érződik az autó mérete, közel sem annyira jó vele bujkálni, mint egy GTI-vel, vagy egy Focus RS-sel. Igazából a megfontolt, inkább nagy sebességű, autópályás utazásra jó az Octavia beállítása – ezért is fájó a kemény hangolás.

DSG-sebességváltóval 8,5 millió forint a benzines Škoda Octavia RS alapára, amely a viszonylag magas alapfelszereltség mellett jó ár/érték arányt jelent a konkurenciához képes. Egyébként pedig piszok drága egy 4,5 milliótól induló modell esetében. Az érezhetően gyengébb dízel felára néhány tízezer forint, amiért az alacsonyabb fogyasztás kárpótolhatja azokat, akik már kinőttek az állandó száguldozásból. A kétliteres TSI motor is takarékos, 11,5 litert fogyasztott heves gyorsítások közepette városban, autópályán 8 liter körüli értéket mértünk.

Mellette – Ellene
  • Erős, nyomatékos benzinmotor
  • Jó minőségérzet, igényes anyagok
  • Tágas hátsó helykínálat
  • Hatalmas csomagtér
  • Remek stabilitás nagy tempónál
  • Mesterséges motorhang
  • Melegítőszerű üléshuzat
  • Kemény futómű a hazai viszonyokhoz
  • Adaptív futómű nem rendelhető

Hamarosan kiderül, mit tud az Octavia RS a konkurensek ellen. Összehasonlító tesztünk január 30-án jelenik meg.



Bejön a 220 lóerős,benzines Octavia RS

439 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Bejön a 220 lóerős,benzines Octavia RS