Ford Fiesta – Lehet élmény a három henger?

Teszt: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (125 LE)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.18. 07.00

Kérdés, hogy ki vágyik ilyesmire? Kinek kell a fékezett habzású élmény? A mindennapok rövid köreihez túl drága, feleslegesen erős, és sokat fogyaszt, ha pedig már lúd, legyen kövér, legyen inkább Ford Fiesta ST.

Röviden – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (125 LE)

Mi ez?

A Ford nagy sikernek örvendő városi kisautója, ami immár háromhengeres benzinmotorral falja a kilométereket

Mit tud? Dinamikus vezetési élményt, gazdag felszereltséget
Mibe kerül? Listaáron a 125 lóerős, Titanium felszereltséggel 4 545 000 Ft
Kiknek jó?  A férjeknek, akik szeretnék vigyorogva vezetni a feleségük autóját

Még az év végi ünnepek gyomorra, koleszterinszintre mért csapásából lábadoztam, amikor kiderült, 2014 első tesztautója egy pihentető, kellemes rutinfeladat lesz. A Ford Fiesta egyliteres, háromhengeres benzinmotorral szerelt verziója, ráadásul a legerősebb, 125 lóerős kivitel.

Tökéletes időzítés, mivel december elején pont a versenypályára termett, 184 lóerős Ford Fiesta ST hagyott maradandó emlékeket magáról. Ezzel a még friss tapasztalattal érdekes élmény volt átülni a sokkal szelídebb, de azért mégsem vérszegény, egyliteres autóba. 

Mert így legalább közelebb kerülök a nagy kérdés megválaszolásához!

Külső – mini Aston Martin

Adatlap

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Ford Fiesta – Lehet élmény a három henger? 1
Motor 998 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 125 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,4 sec
Végsebesség 196 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,3 l / 100 km

Napjainkban elég lehet ekkora teljesítmény a vigyorfakasztó vezetési élményhez? Mindig szeretném azt hinni, hogy igen. Így legalább nem kell minden pillanatban a sárga csekken érkező gyorshajtási bírságok miatt aggódni, ha jólesően nehéz lábbal tiltásig forgattuk a kettest.

Igaz, nem a magamfajta, kézifékkart rángató huligánok képezik a célcsoport legjavát. Olyannyira nem, hogy a 2012 utolsó hónapjaiban bemutatott, frissített arccal hódító Ford Fiesta egész felnőtt formatervet kapott. Jött a manapság divatos, márkaegységet sugalló trapéz hűtőrács, nyomokban Aston Martin-géneket tartalmazva. Hiába, már foglalt az összes menő forma, így bármit találnak ki, az emlékeztetni fog egy meglévő modellre. Akkor miért ne legyen Aston Martin? 

A rács minden esetben krómozott, a motorháztető élesebb domborulatot kapott, és megjelentek a LED-es nappali menetfények. Hátul az átrajzolt fényszórók és a nagyobb szárny azonosítják be a friss Fiestát.

A Titatnium felszereltségű tesztautó ráadásul a 17 colos felniket is megkapta, alacsony oldaldalú Pirelli téli abroncsokkal, így ha műszerrel mérhetnénk a menőséget, akkor a Ford Fiestát szkennelve garantáltan a “zsírkirály” tartományba esne a mutató.

A frontrész teljesen megváltozott, új hűtőrács, új LED-es fényszórók, átrajzolt motorháztető jellemzi a ráncfelvarráson átesett Fiestát

Ja, és még egy fontos tényező, amit technikai részletekben elmerülő újságíróként gyakran figyelmen kívül hagyunk. A szín! A rendelhető árnyalatok között megfelelő mértékben akad feltűnő, vidám festés, a képeken látható kék kifejezetten jót tett a szemnek a szürke, ködös januári reggeleken.

Sok előny, egy hiba

Beülve a Fordtól megszokott belső köszön vissza, a nagyméretű kormányon elegáns díszbetét húzódik végig, a középkonzolt pedig a komplikált kezelhetőségű Sony fejegység uralja. A menürendszerek kezelhetősége mindig vitára ad okot a tesztek alkalmával, hiszen mi csak egy hétig használjuk az autókat.

Joggal állíthatja bárki, hogy két hét alatt már hátrakötött kézzel, csak állcsúccsal is simán beüti Szépkenyerűszentmártont a navigációba, de pont a decemberi Ford Fiesta ST tesztje miatt állítom, ez a rendszer feleslegesen bonyolult. Az ösztönös mozdulatokkal ellentétesen kell használni, túl sok, túl különböző formájú, a praktikumot a dizájn oltárán feláldozó gombokkal kell barangolnunk a menüben. Ráadásul a menetstabilizáló rendszer is csak innen kapcsolható ki, pedig kaphatott volna egy külön gombot, bárhol a műszerfalon.

Másért erőltetett lenne elmarasztalni a Ford Fiesta utasterét. Az anyagok minősége hozza a tavaly piacra lépett új kisautók (Peugeot 208, Renault Clio) szintjét, puha műanyag borítás váltakozik lakkozottan csillogó fekete felületekkel, bőrborítást kapott a kormány, igényes az ülések kárpitozása.

Az új árnyalatok mellett apróságok változtak a teszten szereplő, frissítésen átesett verióban. Ergonómiai megfontolásból a Ford elköltöztette az elektromos ablakemelő és az ülésfűtés kapcsolóit, valamint a belső kilincseket is

A januári tavasz nem követelte meg a használatát, de ha beüt a fagy, még jó szolgálatot tesz a fűthető első szélvédő, és a két fokozatban állítható első ülésfűtés is. Hátul a helykínálat lehetne jobb, a  dupla fenekű csomagtér pedig 290 literes, és a szokásos módon, a hátsó üléssort két részletben döntve bővíthető.

Végre, a mindennapokban hasznos tulajdonságokat letudva, rátérhetünk a mókafaktor kérdéskörére. A 125 lóerőt, 170 Nm nyomatékot leadó blokk a konkurenciához képest kulturáltan jár, a vibráció minimális, csak erőteljes gázadásra jelentkezik a jellegzetes, háromhengeres hang. Turbós mivoltát nem tudja levetkőzni, levegőt kell vennie, hogy meglóduljon, de utána komoly lendülettel tol, csak 9,4 másodperc kell a 100 km/órás tempóhoz.

Nyilván én voltam tahó, de csak városban használva sikerült 7,8 literes átlagfogyasztást elérni. Lehetne kevesebb, de a Spritmonitor.de tanulsága szerint nem sokkal. A német Fiesta tuldonosok körülbelül hét literrel járnak átlagban, és ami érdekes, hogy a jó öreg négyhengeres 1,6 literes motor is ugyanolyan értékeket mutat, mint a nagyra becsült, Év Motorja díjat nyert 1,0 literes utód.

Kitűnő vezetési élmény

Az ötfokozatú váltó sem segít lejjebb szorítani a fogyasztást, de egy percig sem volt célom anyagot elvonni a benzinre éhes injektorok elől. A Fiesta elévülhetetlen előnye, hogy jó vezetni. Így ha családi szolgát keresünk a kategóriában, nem árt a már említett előnyöket sugallni a kupaktanácsnak, hogy utána mi élvezhessük a számukra érdektelen apróságokat.

2013-ban az Év Motorja lett a 999 köbcentis, három dugattyúval, turbóval dolgozó blokk. Méretéhez viszonyítva komoly teljesítményre képes, de a fogyasztása a mindennapi felhasználás során nem alacsonyabb, mint a négyhengeres elődnek.

Például a precíz, kellő súllyal forduló kormányt, a feszes, tempós kanyarvételre csábító futóművet, és a jól adagolható fékeket. Mivel ez a hármas némileg túlképzett a motor teljesítményéhez mérten, így leszállhat a lila köd, tiporhatjuk a gázt kitörő örömmel, nem fog sűrűn villogni a menetstabilizáló rendszer aktivitását jelző sárga jelzőlámpa.

A Ford Fiesta és hasonlóan erős  alternatívái Listaár, forint 
Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium (125 LE) 4 545 000
Renault Clio 1.2 TCe (120 LE) 4 750 000
Peugeot 208 1.6 VTi Allure (120 LE) 4 347 000
Opel Corsa 1.4 T Sport (120 LE) 4 260 000

Kérdés, hogy ki vágyik ilyesmire? Kinek kell a fékezett habzású élmény? A mindennapok rövid köreihez túl drága 4 545 000 forintos alapárával, feleslegesen erős, és sokat fogyaszt, ha pedig már lúd, legyen kövér, legyen inkább Ford Fiesta ST. Viszont az túl feltűnő, egyértelműen sportautó, férfi játékszer. Egy Ford Fiesta ST-re sosem kaphatjuk meg a malacpersely feltörésének jogát. Nos, belátom, van olyan élethelyzet, amikor reális választás, vagyis inkább reális kompromisszum lehet egy 125 lóerős városi kisautó.

Mellette – Ellene
  • Kiemelkedő vezethetőség
  • Gazdag felszereltség
  • Háromhengeres létére kulturált motor
  • Elegánsabb formaterv
  • Bonyolult középkonzol
  • Szűk második üléssor
  • Magas fogyasztás
  • Ötfokozatú váltó

Szavazás

Szerinted mennyire jó autó a 125 lóerős Ford Fiesta? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Jól néznek ki ezek a Fiesták. A 17-es felni is nagyon mutatós, de télen eszetlenség ilyet használni Magyarországon. A sérülés lehetősége és a peres téli gumi ára az autóhoz viszonyítva az abszurd kategóriába esik.
    A motor biztos élvezetes, de erős kétségeim vannak a tartósságával kapcsolatban. Mennyi garanciát mer rá vállalni a Ford?
    A teszt szerinti fogyasztás is azt erősíti, hogy a kis turbók nem igazán a fogyasztás bajnokai azoknak, akik szeretnek az átlagnál tempósabban haladni. A lődörgőknek biztos jó, de akkor meg minek a 125 lóerő?

  • vencelkerty

    Ugyan ilyen motorral ellátott Focus kombit hajtok a munkanapokon Igaz elég sokat járok vidéken vele, de azért van 20-30 %-ban város is. Nekem most az átlagfogyasztás mérő 5,2-t mutat. Minden tankolásnál nullázok, jelenleg 650km-t mentem…. Egy újságírónak sem adnék kocsit a kezébe, mert, ami nem az övé azt szétgyilkoja.

  • husky

    Élettartam tekintetében tényleg gyanúsak ezek a fehúzott mini motorok. 1.6 vagy inkább a fölött 2.0 dízel. 150-170 ezer km és kuka, vagy még annyi sem kell neki? Mi történik iylen motorral tetőbox vagy utánfutó esetén vagy 19% emelkedőn egy alpesi faluban??? Szerintem nem veszek ilyet. Anno ezt úgy hívták Wartburg, Barkas kb. 50 LE.
    A 3 henger korábban japán mánia volt a kisebb autóknál.

  • v_gabe

    Az 1.2-es (75 lovas) C Corsa-m csak városban 7.3-7.5-öt evett, télen inkább a 8-at közelítette. Nem igazán értem miért sok egy 125 lovastól a 7.8-as, azaz lényegében ugyanakkora fogyasztás.

  • oszkopeter

    Focus Kombi ilyen motorral 5,2-es fogyasztással szerintem ORDAS NAGY KAMU vagy tojást tart az illető a gázpedál alatt. Esetleg folyamatos országúti 80-90-es tempónál tudok ilyet elképzelni, de ahhoz minek 125 LE-s motor… Épp az a baj ezekkel a kicsi turbós motorokkal, hogy csak nagyon finoman hajtva, alacsony fordulaton elváltva lehet velük takarékoskodni, de akkor meg úgy viselkednek mint egy feleakkora teljesítményű motor. Egyébként meglepően jól megy ez a kicsi motor, csendes, nem remeg, tényleg egy csoda, de az biztos hogy nem a fogyasztásáról és a tartósságáról lesz híres.

  • Guevara

    Akkor mernék ilyen kicsi, túlfújt motorral autót venni, ha csak a garancia lejáratáig terveznék vele.

  • kéneezaverda

    Hmmm…3 henger, 999 ccm és az Aston Martin… minden jelenlegi és jövőbeli tulajdonos ízléséhez szívből gratulálok.

  • MetroGoldwinMayer

    Ebben a kategóriában az SSS-nél nincs jobb ajánlat, 4 körül elhozható, és az a motor tönkretehetetlen.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.