Röviden: Nissan Qashqai Tekna 2WD 1.6 dCi – 2013
Mi ez?Fronthajtású kompakt SUV remek Renault-dízellel, fullextrás változat
Mit tud?Jól néz ki, jól megy, igényes, a magas építés örömeit nyújtja kompakt áron
Mibe kerül?5,5 millió a legolcsóbb benzines, ez a kocsi extrákkal 8,7
Kinek jó?Kompakt helyett négy főre bárkinek, ha nem kell nagy csomagtér

Egyre több új távol-keleti autóban érezhető manapság, hogy nagyon nem nekünk készült. Legutóbb az új Corollában hatott át az a masszív képzet a teszthét végére, hogy egy szürkeimportos amerikai kocsiban ülök. No persze, érthető, hogy egyre kevesebben fejlesztenek az öreg kontinensre. Európából lassan múzeum lesz, Amerika viszont most is pörög, nem is beszélve Kínáról, ami a legfőbb piac minden volument eladni vágyó gyártó számára. Ehhez képest most kaptunk egy tesztautót egy japán márkától, ami hangulatában európaibb még némely klasszikus német márka bizonyos autóinál is.

A döntött hátsó szélvédő jót tesz a formának, de rosszat a pakolhatóságnak

Küllemében kívánatos

Az új Qashqai formailag még csak nem is emlékeztet elődjére. Sokkal arányosabb, részletgazdagabb, szebb, drágább hatást kelt. A pléh irányába eltolt lemez-üveg arány amolyan könnyeden tankszerűvé teszi a profilját. A ragadozó nagymacskák vaskos combizmaira emlékeztető hátsó sárvédő-domborítás egyenesen őrjítően jól sikerült, de a gonosz pofa és a cseppet sem elnagyolt, rendesen befejezett hátfal is nagyszerű. Nem mondom, hogy van olyan szép, mint a Mazda CX-5, de majdnem. Inkább infinitis, mint nissanos a Qashqai megjelenése, és ez cseppet sem baj, sőt.

A menetjelző fény is telitalálat, nem giccses, de jól azonosítja az autót az elforgatott kis Nike-pipapár. A zárófény is nagyszerű. Egy ilyen jól eltalált, tömör forma esetén gyakran bosszulja meg magát a légellenálláson, de a Qashqai 0,32-es alaktényezője SUV-kategóriában cseppet sem szégyellnivaló. Sőt. A Lexus RX, ami sziluettjében eléggé emlékeztet a Nissanra, 0,33-at tud, pedig a Toyota elég régóta optimalizálja hibridjeit jó aerodinamikára. Riszpekt.

A tesztautó óriási kereke a légies alufelnikkel még tovább fokozza a látványt, de ennek a dekorációnak már bizony meglesz a böjtje, amikor földútra megyünk. Még szerencse, hogy alapáron nem 19-es felni jár a kocsihoz, elvégre ez mégiscsak egy SUV, vagy mi.

Utastere kitűnő

A hasonló méretű japán kompakt SUV-k-né összehasonlíthatóan européerebb a Qashqai utastere. A nagyon gazdagon felszerelt, csúcskivitelű tesztautó formái és textúrái, a műanyagok, a textilek simán elmennének nemhogy drágább kommersz európai kocsikban, de a félprémium-márkák (Volvo, Lancia, Alfa) némely modelljeiben is. Tulajdonképpen érzésben, tapintásban semmivel sem gyengébb a Qashqai, mint a német prémiumtrió japán kihívói, egy kis Lexus, kis Infiniti utasterében sem lehetne sokkal komolyabb a minőségérzet.

A BMW, Audi, Merci utasterekben persze van annyira markáns a hangulat, hogy senkit nem verne át egy csillag a Qashqai kormányán, de azért demonstratív a Nissan szándékait illetően az ablakemelők kapcsolóinak kialakítása. Na, aki ült már 0-10 éves Merciben, mondja meg, nem hasonlít?:

A legeurópaibb japán: jó lett az új Qashqai 1

A műszeregységben az LCD panel pedig istenuccse a Hetes Golfból érkezett, vagy legalábbis a Hetes Golf kijelzőjének beszállítójától, csak egy kicsit átrendezett megjelenítéssel:

A legeurópaibb japán: jó lett az új Qashqai 2

Nem csak a minőségérzet, a térkihasználás és az ergonómia kialakítása is jól sikerült a Qashqaiban. Elöl-hátul kiváló a térérzet, a vezető térdénél kis párnázás oldja fel azt a rejtélyes átkot, hogy az egészen kis és egészen nagy kocsiktól eltekintve az autógyártók 95%-ban nem képesek olyan középkonzolt tervezni, hogy ne verjen bele egy átlagos testmagasságú felnőtt térde.

A fullos tesztautó alcantara-lyuggatott félbőr kombó ülése kényelmes, oldaltartása kisebb növésű kollégámnál kiemelten jónak bizonyult a bemutatón szerzett tapasztalatok szerint, de az én mázsás bálnatestemnek legfeljebb csak átlagos. Az ülést a Teknában motor mozgatja a bal egyes pozícióban, memória viszont még felárért sincs. No, itt sérül kicsit ez a prémium-közeliség.

A kormányon könnyen megtanulható elrendezésben szóródnak szét a rádió, telefon és tempomat gombjai meg a számítógép menürendszerének kezelőegysége. menü. Parkolóradar, ESP, Stop-Start bal térdnél, többi középen. Megszokható, jól működik. Már a Note-ban is örültem a  Nissan Connect nevű rendszer okosságának, mely szerint a 6 rádiógomb térképnézetben is kint van a képernyőn; csak így lehet kényelmetlenség nélkül megspórolni a numerikus klavit.

Nagy királyság, hogy a rádiógombok a térképnézeten is kint maradnak. Bármikor könnyen ugorhatunk Lánchídról Klubra, Bartókról MusicFM-re


Ha van pénzünk megrendeléskor, lehet még Qashqaiunkban táblafelismerő, automata reflektor, a váltókar körül a takaró perem alatt piros hangulatfény. A kilincsek nagyon szépek, a zongoralakk divatos, pohártartóból van elég, irgalmatlan sok minden elfér a könyöklő alatti üregben, hátul is sok a lábtér, kényelmes az ülés, szép a kárpit, komfortos a pohártartós könyöklő.

A panoráma üvegtető remekül feldobja a hangulatot, a Qashqai tágas, de akusztikusan is egyben lévő utastere, melyben üvöltöés nélkül lehet elölről hátra szólni és viszont, jól szolgálja a közös családi utazást. A Toyota RAV-4, a Ford Kuga, a Honda CR-V tágasabbnak tűnt belül, de őszintén szólva arra helyre, amit a Qashqai utastere nem ad meg, nincs is szükség. (A csomagtartóban lenne, erről később.)

Az egész utastérben csak egy gagyiságot sikerült felfedezni. A belső világítás egységei 12 évvel ezelőtt még jól mutattak a dobozos Renault Kangooban, de manapság már kicsit kellemetlenek egy majdnem kilencmilliós fél-luxuskocsiban:

A Qashqai egyetlen alkatrésze, ami gagyira sikeredett: a Renault-tól származó ezeréves belső világítás-panel

Csomagtere nem átlagos

Rekeszelhető, jól pakolható a csomagtér, csak kicsi. 439 literes, 20-szal öblösebb a kifutó modellénél, de még így is csúnyán a kategóriaátlag alatt marad. (Honda CR-V: 589 l. Toyota RAV-4: 577 l. Mazda CX-5: 505 l. Ford Kuga: 456 l.) Két gyerekkel mentünk karácsonyozni, és bizony még a kabinban is voltak cuccok a lábaknál. Kidobtam a kalaptartót, padlólapokat és még a pótkereket is rosszindulatúan méregettem – végül bent hagytam, úgysem azon múlt. Hanem a szépségen.

Sem a többi kompakt SUV-val, sem a kompakt kombikkal nem versenyezhet a Qashqai. A szép formához kellett a lejtős hátsó szélvédő, az viszont elveszi a felfelé pakolás lehetőségét. Szóval cuccolós családok számára nem javallott a Qashqai beszerzése.

Különben pedig okosan rendezték be a rakteret, különösen tetszik a két lapból álló félemeleti szint, melyből az egyik lapot állítva is behelyezhetjük a csomagtérbe, így szétgurulás-mentesen szortírozható a bevásárlás:

Nem tágas, de okosan, jól pakolható a csomagtér

Vezetni pihentető

Tömör, rövid, mozgékony, agilis autó a Qashqai. Nem térül-fordul ugyan olyan parádésan, mint egy jó kompakt (mondjuk a Golf), de egyáltalán semmi nehézkesség nincs benne a SUV-ságból eredően. A Nagy Kompakt SUV-összehasonlításon a Mazda CX-5 volt a kedvencünk Visegrád környékén, de nem kizárt, hogy egy összkerekes Nissan még szélesebb mosolyra késztetne ugyanott. Pláne, ha lenne egy kicsit erősebb motor is hozzá, mert ez a 130 lovas épp csak elég a fronthajtású kivitelhez. Rossz úton persze ráz, de normálisabb gumikkal jó lehet; a hasmagasság még elsőkerék-hajtással is alkalmassá tette a kocsit kis falum traktorjárta téesz-úton való megközelítésére ebben a lehetetlenül meleg téli latyakban.

Az új Qashqai első hazai tesztautója egy cseh rendszámos, előszériás példány volt. Jókora matrica hirdette műszerfalán az újságíróknak: ez még nem a végleges, sorozatgyártott modell, léccilécci ennek megfelelően értékeld a minőségét! Igenis; most tehát nem mesélem el a sok szórakoztató elektronikai hibát, amit a tesztautó produkált, hiszen ezeket nyilván megoldja a gyártó egy szoftverfrissítéssel. De ha minden működik, a sávelhagyás figyelővel, holttérfigyelővel, panorámakamerás parkolórendszerrel, ráfutás-jelzővel, fáradtság-jelzővel szinte félálomban is teljes biztonsággal vezethető a Qashqai. Követőradar sajnos nincs, pedig kéne.

Még a takarékosságra intő rendszer is tetszett. Semmi fakszni, levelecske-ágacska, csak egy csúszkajelző a pillanatnyi fogyasztásmérőn az aktuális átlagnál. Mindig látjuk a periférás látómezőben, ha az átlag fölé csúszik a jelző, ez pedig mindig inspirálja arra versengő énünket, hogy próbáljunk meg takarékosabbak lenni saját magunknál. Ez kéne minden kocsiban, nem a levélgyűjtögető infantilizmus.

És volt a Qashqaiban is automata parkolórendszer, aminek kipróbálásakor az alábbi képregény eseménykockáit sikerült megtapasztalnom:

A mai autók tesztelésének legtréfásabb eleme mindig a parkolóautomata kipróbálása

Technikája csodálatos

A tesztautó farán PureDrive feliratú plakett hirdette, hogy ez a Nissan a fogyasztásra (is optimalizált, különösen takarékos modellek közül való. A motor, mely egyelőre a legerősebb, ami a Qashqai-hoz kapható, a Renault 1,6-os dízele,130 lóerővel. Van még az 1,6-os benzinest váltó, 115 lóerős 1,2 literes turbós benzines és a másfél literes régebbi Renault-dízel, 110 lóerővel. Később jönnek komolyabb motorok, ami már most biztos, hogy ősszel érkezik egy 150 lóerős, 1,6 literes benzines turbómotor. Felárért XTronic néven fokozatmentes automata is kérhető az 1,6-os dízelhez.

Adatlap

Nissan Qashqai 1.6dCi

A legeurópaibb japán: jó lett az új Qashqai 3
Motor1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény130 LE
Nyomaték320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11,1 sec
Végsebesség183 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,6 l / 100 km

A kicsi de erős dízel már hidegen indítva sem zavaróan zajos, később pedig végképp észrevehetetlenné válik a hangja az elviselhetőség felső határán susogó szélzajban. Ellenben mindig lelkesen pörög, 1700 körül fenemód megindul, de a felső tartományban sem veszti el erejét. Remekül passzol a kocsi bő 14 mázsás tömegéhez, a forma dinamikus karakteréhez a motor; a 190 km/h-s végsebesség és a 10,5 másodperces 0-100 nem tűnik kevésnek, de vannak kételyeim afelől, hogy összkerékhajtással, automata váltóval is ilyen elégedett lennék vele.

Az 1,6 literes Renault-dízel talán a legjobb mai dízelmotor ebben a méretkategóriában

0,32-es alaktényezőjével (melyet egyebek mellett 30 km/h felett bezáródó hűtőzsaluk segítenek elérni) nem is eszik sokat a dízel Qashqai. 6,5 liter körül fogyasztott alattam, úgy, hogy a megtett kilométerek legalább 70%-át autópályán, GPS szerint is a megengedett maximummal, négy személlyel, telepakolt csomagtartóval nyomtuk le.

Ez a Renault-féle dízelmotor talán a legjobb a mai 1,6-os mezőnyben. A hatfokozatú kézi váltó is meglepően pontos, már-már japános, hiába van benne a franciák keze is. A Nissan talán túl komolynak is érezhette a Qashqai technikáját, bizonyára ezért épített pont ugyanolyan, magas hangon sípoló kürtöt a kocsiba, ami pont olyan mókásan szól, mint a 206-os Peugeot-é.

Árazása rettentő

A kifutó Qashqai alaposan megkavarta a hazai újautó-piacot annak idején, hiszen a Nissan kompakt áron egy Golf-kategóriás kocsinál jóval nagyobb, látványosabb, terepjárónak tűnő autót kínált a vásárlóknak. Az új modell sokkal kifinomultabb, igényesebb autó ugyan elődjénél, de mivel a Nissan most meg is próbálja bevasalni az ennek megfelelő árat, valószínűsíthető a visszafogottabb értékesítési eredmény. Aki egy előző Qashqaiból ül át egy újba, bizonyára értékelni fogja a fejlődést, de a többi kompakt szabadidőautó között az új Qashqai csak egy lehetőség a sok közül, átlagos áron, ráadásul jóval átlag alatti méretű csomagtartóval. Alig nagyobb a Yetinél, de sokkal drágább nála, csomagtartóban viszont jóval szerényebb a Kia Sportage-nél, Honda CR-V-nél, viszont pont annyiba kerül, mint azok.

Alapáras 130 lovas dízel Qashqai és hasonszőrű fronthajtású konkurensei
Nissan Qashqai Visia 2WD 1.6 dCi (130 LE, 439 l) 
6 690 000 Ft
Skoda Yeti 2.0 TDI Activ (110 LE, 405 l)5 603 000 Ft)
Hyundai iX35 2.0 CRDi Life (136 LE, 465 l) 6 640 000 Ft
Kia Sportage 2.0 CRDi LX (136 LE, 564 l)6 609 000 Ft
Honda CR-V 1.6 i-DTEC Comfort (120 LE, 589 l)6 899 000 Ft

Bár a csúcs-Qashqaiban tapasztalt minőségérzet, az alcantarával, üvegtetővel kényeztető fullextra elsőre indokolni látszik a lényegesen sprődebb elődhöz képest alaposan megemelt árat, ha körbetekintünk a piacon, nehezen tudnánk jó szívvel azt mondani, hogy saját pénzből egy Qashqai-jal járunk a legjobban. A full-fullos tesztautó 8,28 milliós listaáráért a Tekna felszereltséghez még az alcantara üléskárpitot, metálfényt, krómozott ablakkereteket és fűthető szélvédőt pippanthatjuk be az extralistán, így lesz 8.684.200 forint a tesztautó hivatalos listaára.

Jó kiállású, kifejezetten kívánatos autó az új Qashqai. Elődjét az áráért lehetett szeretni, ezt a szépségéért

Nemrég mutatták be 1,6 literes dízellel a Honda CR-V-t, ami ugyan 10 lóerővel szegényebben és panorámatető nélkül, viszont majdnem 600 literes csomagtérrel, minden kapható extrával alapáron 140 ezerrel olcsóbb tesztautónknál. Ha nem kell nagyobb kocsi, ott a most frissült Skoda Yeti. A 110 lovas 2.0TDI-t a teszt-Qashqai szintjére extrázva, panoráma üvegtetőtől a motorosan behajtható tükörig 8,254 millióért mérik. (És az európai márkáknál ugye a listaár jellemzően sokkal inkább tájékoztató jellegű, mint a japánoknál.)

Szép és jó (elődjénél szebb és jobb) autó a Qashqai, csak már nem olyan kiemelkedően jó vétel, mint volt. De ha a forma megragad, megveheted bátran, nem fogsz csalódni benne!

Mellette – Ellene
  • Élőben nagyon jól néz ki
  • Kiváló a Renault 1,6-os dízele
  • Tágas utastér
  • A csúcskivitelben temérdek extraszolgáltatás
  • Elfogadható fogyasztás
  • Már-már prémiumminőség a kabinban
  • Zavaró szélzaj nagy tempónál
  • Az utastér méretéhez képest szűk csomagtartó
  • Oda az elődmodell kiemelkedően jó ára, más japán márkáknál méretben fél-egy kategóriával nagyobb kocsi is jár egy Qashqai áráért

 

Mennyire tetszik a majdnem kilencmilliós Qashqai?

355 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Mennyire tetszik a majdnem kilencmilliós Qashqai?