Teszt – A legcsajosabb terepjáró

Teszt: MINI Countryman Cooper D All4

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.01.13. 06.15

Nagyon csajos, nagyon dizájnos és nagyon vagány a Countryman, de ettől még nem mindenki borul a lába elé. Mi nem.

Röviden – MINI Countryman
Mi ez? Városi terepjáró, méretben a Captur és a Mokka, árban a Qashqai és a többiek szintjén.
Mit tud? Feldobni a legnyirkosabb hétfő reggelt is.
Mibe kerül? Összkerékhajtással és 1,6-os dízellel 7 milliótól  elvihető, a tesztautó listaára 8 544 200 Ft.
Kinek jó?  Nőknek mindenképp, de kétgyermekes családoknak is beválik.

Már megint egy savanyú ábrázat. Kevés autóban okoztam ilyen csalódást, az átpillantók mintha minden MINI Countrymanben jó nőre számítanának. Ifjú hölgyekre vagy a jóléti kerületekből leruccanó anyukákra, akik 10 évet letagadhatnának. Ehhez képest egy középkorú férfi ül bent, féltávon az érettségi és az első orrszőrnyíró között.

Hölgyek öröme

A kompakt SUV még 2012 végén esett át apró modellfrissítésen, amikor kicsit variáltak a belső téren, például krómozással a sebességmérő körül és megváltozott az elektromos ablakok kapcsolója is.

0 és 100 százalék között mozog a csak az első vagy csak a hátsó kerekekre küldött nyomaték. De normál körülmények között az autó elöl hajt és csak 50 százalékig megy fel a hátsó kerekek nyomatékaránya

Valamit nagyon kell tudnia ennek az autónak, ha az elsősorban női közönség képes érte lelkesedni. Mert az első benyomások lehangolóak. A váltó nehezen jár, a tömzsi váltókar végén a bumfordi váltógomb túl nagynak tűnik egy átlagos termetű nő kezéhez. Főleg a hátramenet kapcsolásához kell erőlködni, a balerinaalkatok rendeljenek inkább automatikus váltót.

Lehetne igényesebb

Az ergonómiát erősen szokni kell, de a szép kapcsolósor megér némi betanulást. Ám akárhányszor ülünk is be, elöl az ülőlap túl rövid a nyurgábbaknak. A belső tér a modellfrissítés után is mulatságosan gagyi, amennyiben prémiumtermékként kezeljük a GLA méretében, és egyszerűen csak átlagon aluli, ha sima Mokka-, 2008-, Urban Cruiser-konkurensként tekintünk rá.

Első ránézésre jól mutat a belső tér, de az ergonómia sem jó, a minőségérzet messze van attól, amit egy prémiumterméktől elvárnánk

Adatlap

MINI Countryman Cooper D All4

Teszt – A legcsajosabb terepjáró 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 122 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,9 sec
Végsebesség 185 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Jópofa a középső Miki egér a sebességmérő melletti kerek légrostélyokkal, de a kilométeróra aljában lévő kétsoros, monokróm kijelző kőkorszaki azokhoz a színes érintőképernyőkhöz képest, amit például a Chevrolet Trax vagy a Renault Captur kínál. Ezen a szerencsétlen felületen a sokkal nehezebben kezelhető a telefon, mint a pórias konkurenciánál.

Ráadásul a Countryman képtelen arra az alapfeladatra, hogy a telefonunkon lévő zenét Bluetooth-adatátvitellel lejátssza. Akit még nem dolgoztak meg a marketingesek és megnézi a kategória autóit, aligha pont a Countrymant tippelné prémiumterméknek.

Bármennyi baja is van, én ezért az autóért nagyon is tudok lelkesedni. Elsősorban azért, mert a legvidámabb kocsi a szegmensen belül, mert van stílusa, mert jó vezetni és mert a különleges forma nem ment a használhatóság rovására.

Két részben tologatható a pad, a háttámlák szöge mindhárom támlarésszel külön állítható

Az átdolgozás óta felár nélkül választhatunk két kényelmesebb, különálló ülést hátra vagy egybepadot három főre. A tesztautóban az utóbbi volt, amely nagyon jól variálható. A három hátsó üléstámla szöge állítható, az üléspad két részben mozgatható előre-hátra. Leghátra tolva kényelmesen bő a lábtér, koppanásig előreküldve egész nagy a csomagtartó (350 helyett 450 l).

A legvidámabb darab

Budapesten belül mindig zavart a túlságosan apró külső tükör. Rendben van, hogy így néz ki jól, de az autó nem néz ki jól lezúzva, ha nem veszünk észre valakit, ráadásul holttérfigyelés sem segít. A kilátás az előreugró tetővel felfelé nem jó, de ennél fontosabb, hogy előrefelé és oldalra nézve nem takarják ki a világot az A-oszlopok. A többiekhez képest kellemesen magasról tekinthetünk ki, még sincs nincs olyan érzésünk, hogy rajta ülnénk az autón, nem benne.

A konkurensek színes érintőképernyőihez képest ez a kétsoros, monokróm kijelző kőkorszaki. Kihangosítás van, de nincs audiostreaming, a telefonon lévő zenét nem veszi át Bluetooth-kapcsolattal

A MINI igazán németes, mondhatni BMW-s abban az alaposságban, amivel hajtásláncát és futóművét fejlesztették. A kormányzás sportosan kis rásegítéssel dolgozik, ami jelzi, hogy a nagyobb méret, az emelt hasmagasság dacára a Countrymanba is igyekeztek minél többet átmenteni a háromajtós MINI-k vezethetőségéből.

Nem gyors, de jó vezetni

Kategóriáján belül a Countryman vezethetősége kiugróan jó. Talán az egyetlen autó ebben a méretben, amely nemcsak elviseli a sietést, de szinte adódik benne a feszesebb tempó kanyargós országúton. Az oldaldőlés csekély, a rugózás mégsem kényelmetlen.


A tesztautó 1,6 literes dízelmotorja, 112 lóerővel, az alsó határa annak, amit egy ilyen belevaló autóba jó szívvel ajánlani lehet. Ennek egyik oka az összkerékhajtás, mert az All4 változatban a kiváló dízelmotornak van elég dolga.

Városban a mért fogyasztás elérte a 9,3 litert 100 kilométeren, ami nagyon sok. Országúton nyugodt stílusban elérhető 5,4 l/100 km

A motor mesésen szedi össze magát alapjáratról, már 1100-1200-as fordulattól húzni kezd, nem kér visszakapcsolást. Maximális nyomatéka 270 Nm, ereje arra elég, hogy az autó országúti sebességig lendületesen gyorsuljon. Autópályán a hosszú áttétel, a magas súly, a rossz légellenállás eredőjeként tompa reakciók érkeznek padlógázra a felső fokozatokban.

130-nál hatodik fokozatban 2200 a fordulatszám, de az ötödik is olyan hosszú, hogy 100 felett az autó nem nagyon ugrik. A meredek szélvédőoszlop viszonylag magas szélzajt kelt, de egy főleg városba szánt autónál ez jól tolerálható.

A MINI Countryman és 4×4-es dízel vetélytársai Listaár, forint 
Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4MATIC (136 LE) aut. 10 752 670
MINI Countryman Cooper D All4 (112 LE) 6 959 000
Nissan Qashqai 1,6 dCi All Mode 4×4 Visia (130 LE) 7 440 000
Opel Mokka 1,7 CDTI AWD Enjoy (130 LE) 6 500 000

Nem dzsip, de a havat bírja

Mert városban szép vele az élet. Könnyű beszállni, jól látunk mindent, gyorsan beparkolhatunk vele. Nem gond járdára parkolni és az elektronikusan vezérelt, lamelláskuplungos összkerékhajtás magától kiporciózza a nyomatékot az első és a hátsó tengely között, 0-100 vagy 100-0 arányban.

Mármint extrém esetben, normál használatnál 50 százalékig módosul a hátra adott nyomaték. Azért is jó vele városban, mert gyéren lakott részeken túl kevesen látják benne a tulajt, amire nyilván igénye van annak, aki ennyire feltűnő (és ennyire eredeti) autót választ.

Maxi: üresen 1,3 tonnás az autó, amit pár extrával és nagyobb felnikkel könnyű felvinni 1,4 tonna közelébe. A terhelhetőség 510 kg, így a jópofa kis SUV máris 1,8 tonna felett van

Hétmilliótól felfelé

A Countryman Cooper D All4 6 959 000 forintos listaára a dízelmotoros, összkerékhajtásos konkurensekét látva nem üti ki az érdeklődőket, de a konfigurátorban merész összegek jönnek ki, ha belemelegedünk a feláras tételek ikszelésébe. Ár/felszereltség arányban a legtöbb vetélytárs jobban áll, de a MINI gazdag extralistája, a kitűnően személyre szabható felszereltség, a külső és belső kialakítás mindenképp érték.




Mellette – Ellene
  • Kívül-belül vagány forma
  • Variálható hátsó ülés alapáron
  • Pontos, érzékeny kormányzás
  • Jó úttartás és vezethetőség
  • 4×4-esként is rendelhető
  • Városba kiváló (kilátás, parkolás, feltűnés)
  • Az elvárhatónál gyengébb minőségérzet
  • Elavult, nehézkesen használható infotainment
  • Csak erőltetve mozgatható váltókar
  • Magas súly
  • Túlzott városi fogyasztás
  • Extrákkal borsos ár

Kommentek

  • Levrone

    1.6 dízellel városban 9.3 l/100km? Katasztrófa. Szerintem valami gond volt vele. 1400 kilós, 1.9-es dízel kombival, hidegben 6.6 a fogyasztásom, kizárólag városban használva, és még ezt is sokallom. :-) Egyébként borzalom a kocsi, belül főleg, persze ez szigorúan magánvélemény. Amúgy láttam már hasonlót, hogy csajos kocsiban neheten jártak a kezelőszervek, pl. Ford Puma. Ott a kuplung, a váltó, a kormány mind-mind férfiasan kőkeményen jár, mindamellett, hogy szerintem minden idők legjobban összerakott Ford modellje és tényleg piszok jó kis kocsi. Teljesen prémium minőség az összeszerelés, meg az anyagok is iszonyat jók, legalábbis abban, amivel jártam vagy 3 évig hébe-hóba.

  • oszkopeter

    Nagyon jól vezethető, sportos autó a Mini, de azt sosem értettem, mit esznek ezen a rettentő gagyi-ratyi belsőn. Ráadásul ezekkel a hatalmas kerekekkel olyan mintha a saját maga karikatúrája lenne vagy valami aránytalan játékautó.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.