Vezettük az új Nissan Qashqait

Nissan Qashqai 2014

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 00.00

Az elsők között próbálhattuk ki az új Qashqait, amely jobban néz ki, tágasabb, jobb minőségű és kevesebbet fogyaszt a réginél – mégis alig kerül többe. Mint mindennek, természetesen ennek is megvan a maga oka.

Röviden – Nissan Qashqai
Mi ez? Kompakt szabadidő-autó
Mit tud? Jól mutat kívül és belül, praktikus, takarékos és jól vezethető
Mibe kerül? 5 490 000 forinttól felfelé
Kinek jó?  Azoknak, akik egy vagány kinézetű, praktikus szabadidő-autóra vágynak, és szóba sem jöhet a Dacia Duster

Jött, látott és győzött a Nissan Qashqai első generációja. Úgy telibe találtak vele egy vásárlói igényt, mint azóta is kevés típussal. Kompakt méreteivel, emelt üléshelyzetével, akadályleküzdő képességével (extraként 4×4 hajtás) és – korántsem utolsósorban – kedvező árával szabályosan tarolt az alsó középkategóriás szabadidő-autók piacán. Itthon a babérjait kicsit megtépázta a még nála is olcsóbb Dacia Duster, de nemzetközi szinten úgy befutott, hogy népszerűsége még életciklusa utolsó évében is a delelőjén állt: majdnem ugyanannyi kelt el belőle, mint a megelőző években.

Az alig halványuló siker ellenére most itt az új, amit nem lehetett könnyű világra segíteni. Körülbelül olyan lehetett a faladat, mint amikor egy kasszasikert hozó mozifilmnek kell elkészíteni a második részét. Sajnálni azonban ne sajnáljuk a Nissan mérnökeit és szakembereit, hiszen az a dolguk, azért kapják a fizetésüket, hogy az előzőnél jobb új modellt állítsanak össze.

Árat tartani!

A kettes számú nehézség, főleg az eredetileg kedvező áron bevezetett Qashqai esetében, hogy a vételár a második generációnál sem emelkedhet észrevehetően konkurencia fölé. Most már lássuk azonban, hogyan oldotta meg a feladatot a japán és európai szakembereket egyaránt felvonultató csapat.

A formatervezők jól végezték a dolgukat, mert a külsővel semmi gond. Az új, elődjénél hosszabb (47 mm-rel), szélesebb (20 mm-rel) és laposabb (15 mm-rel) Qashqai sportosabbnak, és sokkal frissebbnek látszik. Éppoly jól állnak neki a krómdíszek, mint az alul körbefutó műanyag borítás. A stíluselemek egy része – például a sárvédő-ívek kiemelése – mintha a Juke-ról érkezett volna, de lényeg a lényeg: a formaterve sokkal bátrabb és vagányabb, mint a korábbi Qashqai-é volt.

Hosszabb (+47 mm) szélesebb (+20 mm) és alacsonyabb (-15 mm) az új Qashqai a réginél, ezért a típus egész kiállása megváltozott. A tengelytáv 16 milliméterrel nagyobb

És akinek kívül tetszik az új Qashqai, belül sem fog csalódni – legalábbis a régihez képest. Ott is sokkal frissebb formák uralkodnak, és megjelent végre néhány igényes, puha felület. Ilyen borítja a műszerfal tetejét és az első utas ülése előtt az alját is – azonban a kesztyűtartó fedele már kemény műanyagból készült.

Ezen kívül minden mást továbbra is kemény műanyag borít, de javára szóljon, hogy mintázata gusztusos és az egyes elemeket olyan gonddal szerelték össze (a próbált autóknál mindenesetre), hogy még véletlenül sem zöröghettek, vagy nyikoroghattak. Komoly előrelépés történt tehát az elődhöz képest, csakhogy a konkurensek között találunk olyan típust, amelyeknél például az ablak alatti felület is puha, méghozzá hátul is.

Gusztusos

Ízlésesebb a kormány is, amelyen egyébként ugyanazokat a gombokat találhatjuk meg, mint az előző generáción. A bal oldali küllő gombjaival állíthatjuk be az autó rendszereit, például a kormány rásegítését (két fokozatban: normál és sport). A változtatások, és persze számos egyéb információ a két nagy műszer közötti kijelzőn követhetőek nyomon, amely már nem fekete-fehér, hanem színes. A jobb küllőn továbbra is a tempomat gombjait találjuk.

A kormány matt króm díszítést kapott, ami jól áll neki, mégis ezzel függ össze az új Qashqai egyik ellentmondásos megoldása. Az utastérben vegyesen találni fényes és és matt krómokat, ami a nem tesz jót a minőségérzetnek. Állítólag a japánok ragaszkodtak ehhez – az ő lelkük rajta.

Sokkal mutatósabb az új műszerfal. Javult a minőség is, aminek kézzel fogható jele, hogy puha műanyagból készült a felső része, valamint az utas oldalon az alja is. A középkonzol nagy, 7 colos érintőképernyője csak a legfelső, Tekna szinten jár - együtt a navigációs rendszerrel és a körkörös, 360 fokos kamerarendszerrel, valamint a tolatókamerával együtt

Lehet, hogy az anyagválasztáson és a krómok harmóniáján még dolgozhattak volna kicsit, viszont tagadhatatlan előnye az új Qashqai-nak, hogy praktikusabb, mint a régi. Először is több benne a rakodóhely. Nagy a kesztyűtartó, a kézifékkar száműzésével (alapáras az elektromos kézifék) hatliteres üreget rejtő könyöklőt építhettek a két első ülés közé, de méretes az ajtón a térképzseb és több kisebb tárolóban oszlathatjuk el apróbb dolgainkat.

Másodszor: tágasabb az utastér. A tengelytáv 16 mm-es nyújtásából 11-et fordítottak az utastér meghosszabbítására. Így már hátul is lefogadható hely jut a lábaknak, míg a magasabbak annak örülhetnek, hogy a belmagasság is gyarapodott egy centivel – annak ellenére, hogy a külső magasság csökkent!

Ügyes a polc!

Az első generációs Qashqai hibájaként rótták fel, hogy kicsi a csomagtartója. Az újé sem épp konténernyi, de 20 literrel 439 literesre nőtt, és egy ügyes megoldás miatt jobban használható. A trükk annyi, hogy a más autókból, házon belül például az új Note-ból is ismert polcot keresztben kettévágták.

Egyúttal olyan sínt alakítottak ki, ami lehetővé teszi, hogy a két darabot különböző szintre állítsuk be, vagy a hátsót egyenesen függőlegesre állíthassuk. Utóbbi elhelyezés előnye, hogy a kisebb, kevesebb csomagot nagyon hatásosan lehet így lehorgonyozni. A polcrendszer másik előnye régóta ismert. Ha a felső szinten hagyjuk, a háttámlák lehajtása után sík padlót kapunk, ami a terjedelmesebb holmik szállításánál előnyös.

Nagyobb belül az új Qashqai, mint a régi volt. Hosszában és széltében is több a hely és a belmagasság is nőtt. Én, a 165 centimmel elveszek benne, de higgyék el, még 185 centiseknek is kényelmes. Ráadásul még akkor is, ha elöl is egy akkora személy ül

Ideje elfoglalni a vezetőülést! Az első benyomás, hogy az ülés nagyon jól tartja a testet. A második viszont az, hogy az ülőpárna lehetne hosszabb is, és az sem ártana, ha a magasság állításánál az ülőpárna elejét külön is lehetne emelni-süllyeszteni. Hasznos viszont, hogy a középkonzol oldalát párnázat borítja, mert a magasabbra nyúlt vezetők jobb lábszára óhatatlanul hozzásúrlódik.

Az egyszerűbb kivitelekben hagyományosan, kulccsal indíthatunk, a drágábbakban, amelyekhez jár a kulcsnélküli rendszer, nyomógombbal. Akárhogy is keltjük életre – az egyelőre három közül bármelyik – motort, egyvalamiben mindegyik egyezik: melegen alig hallani a hangját. A vadonatúj, 1,2 literes, négyhengeres, turbófeltöltős, 115 lóerős benzinmotor (1.2 DIG-T) természetéből adódóan halk, azonban a teljesen átdolgozott másfél literes, 110 lóerős dízelnél (1.5 dCi) és az 1,6 literes, 130 lóerős dízelnél (1.6 dCi) a hangszigetelést dicséri az utastérben uralkodó csend.

A Nissan Qashqai és konkurensei
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Visia (115 LE) 5 490 000 Ft
Dacia Duster 1.2 TCe Arctic (125 LE) 3 790 000 Ft
Hyundai ix35 1,6 GDI Life (135 LE) 5 299 000 Ft
Kia Sportage 1.6 GDI LX (136 LE) 5 204 000 Ft
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 GL (120 LE) 4 980 000 Ft
Skoda Yeti 1.4 TSI Active (122 LE) 5 090 390 Ft

*Az árlistában/konfigurátorban feltüntetett engedménnyel
**Használtautó-beszámítási kedvezménnyel

Abban is egyezik a három motor, hogy könnyedén mozgatja a – motorváltozattól függően – 1,3 és 1,6 tonna közötti tömegű Qashqai-t (0-100 km/h közötti gyorsulási idő és végsebesség az 1.2 DIG-T esetében, hatfokozatú kézi váltóval 11,2 s és 185 km/h, az 1.5 dCi esetében 12,4 s és 184 km/h, az 1.6 dCi-nél – automataváltóval – 10,7s és 183 km/h), és mindegyik takarékos is (átlag: 5,6, 3,8, illetve 4,6 l/100 km).

Lehet, hogy első hallásra soknak tűnik a Qashqai tömege, holott elvileg 70, gyakorlatilag 40 kilóval kevesebb, mint a régié volt. A különbség természetesen megint abból adódik, hogy a szerkezeti egységekért felelős csapatok lefaragtak 70 kilogrammot a fő egységek tömegéből, csakhogy 30 kilónyi plusz tartozékkal és felszereléssel gyarapodott is az új Qashqai – innen a 40 kilós egyenleg.

Az egyetlen benzinmotor körülbelül 1700-1800/perces fordulattól húz erőteljesen, a dízeleknek ennyi sem kell. A nagy meglepetés a kisebbik, a másfél literes dízel viselkedése. Kulturáltan működik, nem rezeg, nem hangos, és szépen, egyenletesen húz, miközben két literrel hivatalosan és gyakorlatilag is kevesebbet fogyaszt, mint például az 1,2 literes benzines. Ezeket a képességeket azonban nem kínálja olcsón: a felára ahhoz képest majdnem 800 000 forint!

Automata és 4×4: csak az 1,6-os dízelhez

Az 1,6 literes dízelt csak a vadonatúj, Xtronic automataváltóval párosítva próbálhattuk. Ez egy fokozatmentes, szíjas, CVT váltó, amelynél a tengelykapcsolás feladatát hidraulikus nyomatékváltóra bízták. Ehhez egy többlemezes, áthidaló kuplung is tartozik, amely az ECO gomb megnyomása esetén már 20 km/óránál összezárja a hidrodinamikus nyomatékváltó két felét (a szivattyúkereket a turbinakerékkel). Ha nem nyomjuk be az ECO gombot, akkor mindez 28 km/óránál következik be.

Az új CVT fejlesztésekor nagyon ráfeküdtek arra, hogy a nyúlós hangnak, vagyis a gyorsulás nélküli motorfelpörgésnek elejét vegyék. Odáig jutottak, hogy ha automata állásban padlógázzal gyorsítunk, a fordulatszámmérő mutatója úgy legyez 3800 és 4300/perces fordulatok között, mintha konkrét fokozatok lennének! És a motorhang is ingadozik!

A padló hátsó darabját akár függőleges állásban is rögzíthetjük, ami így hatásosan akadályozza meg a kisebb csomagok hosszirányú csúszkálását

Azzal is előidézhetjük ezt a – fokozat-szerű – hatást, ha kézi üzemmódba váltunk. Ilyenkor úgy működik a rendszer, mintha egy hétfokozatú kézi sebességváltónk lenne, azzal a különbséggel, hogy padlógázra magától is visszavált – akár négyet is – a váltó, míg túlpörgetéskor automatikusan feljebb kapcsol. Annyira azonban nem akartak sportautót faragni a Qashqai-ból, hogy kormány mögötti váltófülekkel is ellátták volna – csak a karral lehet kapcsolgatni.

Ha már a hajtásláncnál tartunk, fontos megemlíteni, hogy egy kivételével minden változat elsőkerék-hajtásos. Az a bizonyos egyetlen kivétel az 1,6 literes dízel, amely kézi kapcsolású váltó esetén kérhető az X-Trailtől származó (elektronikusan vezérelt többtárcsás megoldású) összkerékhajtással is. Ezt nem próbálhattuk, de talán mondani sem kell, ez a legdrágább változat, még a legalacsonyabb, Visia felszereltséggel is 7 440 000 forintba kerül.

Ebből 730 000 forintot ér az összkerékhajtás – de nem önmagában! A felárnak ugyanis csak egy részét fizetjük valóban a 4×4 rendszerért, a másik részét a több lengőkaros hátsó felfüggesztésért kell leszurkolni. Utóbbi ugyanis, ellentétben a régi Qashqai-val, csakis és kizárólag az összkerék-hajtású változat sajátja. Az összes többi modell a könnyebb és olcsóbb csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztést kapja. Ez az a műszaki megoldás, ami segítette a Nissant abban, hogy ne szálljon el az új Qashqai ára.

Kemény legény

Az elsőkerék-hajtásos szabadidő-autók jellegzetes hibája, hogy elindulásnál, illetve erőteljes kigyorsításkor hajlamosak ráülni a hátsó kerekeikre és felemelni az orrukat. A következmény: a hátrabillenő tömeg miatt az első kerekeken csökken a terhelés, romlik a tapadás, és kipörögnek az első kerekek – ami különösen kanyarban és nedves úton okozhat meglepetéseket. Az új Qashqai nem szenved ilyen problémától, ez irányú hajlamait elég hatékonyan sikerült mérsékelni a futómű beállításával és hangolásával. Ez konkrétan azt jelenti, hogy olyan feszes a futómű, ami a hazai utakon egyenesen kényelmetlennek bizonyulna – főleg az egyébként pazarul mutató 225/45 R 19-es kerekekkel.

Próbáltuk az új Qashqai-t (az 1.5 dCi-t) 215/60 R 17-es gumikkal is. Ezzel a futómű valamivel jobban kiszűrte a kisebb úthibákat, de ezen is érezhető maradt, hogy a hangolás alapvetően feszes. Ami viszont azzal az előnnyel jár, hogy jobb a vezethetőség. Az új Qashqai ugyanis nemcsak hosszában, hanem keresztben sem billeg annyira, reakciói közvetlenebbek – nagy örömére azoknak, aki szeretnek gyorsan vezetni.

Feszesre hangolták az első MacPherson és a hátsó - az egyetlen összkerékhajtású modell kivételével - csatolt lengőkaros felfüggesztést. Ez jót tesz a vezethetőségnek és az úttartásnak, a rugózási kényelemnek azonban nem használ

Sportos stílusban, kanyargós úton az elektromos rásegítésű kormány is jó benyomást kelt. Bár nem annyira érezni rajta, hogy épp tapadnak-e a kerekek vagy sem, de pontos és közvetlen. Civil módra autózva, egyenesben és nyújtott kanyarokban viszont nehezen, gumis ellenállás ellenében lehetett forgatni (különösen alaphelyzetből kimozdítani), és ezt megszokást igényelt! Valamit javított a helyzeten, amikor sportból normálra kapcsoltuk a szervokormány rásegítését.

Izgalmasnak ígérkezik a Qashqai második, az elsőnél divatosabb, praktikusabb, jobban vezethető és takarékosabb második felvonása. És ráadásul még a belépőjegyért sem kell sokkal többet fizetni. A legolcsóbb új Qashqai 5 490 000 forint ellenében vezethető haza, ami 340 000 forinttal, azaz nem egész hét százalékkal több annál, mint amennyit az előző generációért kértek. Ezen az árszinten, figyelembe véve az új generáció képességeit, ez még az elfogadható kereteken belül marad.

Mellette – Ellene
  • korszerű, takarékos és kulturált motorok
  • sok rakodórekesz az utastérben
  • merész formaterv
  • biztonságos úttartás
  • jó vezethetőség
  • következetlen minőségi megoldások
  • rövid ülőpárnák elöl
  • feszes rugózás
  • megszokást igénylő kormányzás
  • könyöktámasz fedele útban lehet sebességváltáskor

Kommentek

  • pqowieurzt

    az előző változatot a végén már 4M-ért lehetett kapni, az azért már 1.5-lel olcsóbb. 5.5-ért véleményes.

    Az s-cross-ra mindig azt hozták ki hogy milyen drága, holott olcsóbb mint ez (alapban, négykerékkel, automatával, mindenhogy).

    Sajnos ebből a tesztből sem tudtam meg hogy miért marad “elfogadható kereteken belül” az, ami jóval drágább mint az ennél olcsóbb de amúgy drága S-cross.

  • Gianniz

    Az ocsmány S-Cross Suzuki max izlésficamosoknak jön be. Ez egy csinos, jó gép legalább.

  • nagylajhar

    5 490 000 Ft az alapfelszereltségű változat, de nem tartalmaz ködlámpát a szint és még extraként sem rendelhető…

  • pqowieurzt

    Gianniz – : nem vagyunk egyformák, nekem a régi kinézete jobban bejön a maga egyszerűségével. Ez már nekem túlszofisztikált, sportage/ix35 klón.
    Ehhez még hozzáveszem a plusz másfél gurigát, és a kétes megbízhatóságú turbót, akkor nem most rohanok a nissan szalonba…

  • Gianniz

    A Yeti sok szempontból jobb ezeknél a kompakt SUV kategóriában, technikailag is. Ha meg nagyobb kell, akkor Mazda CX5, a kiváló 150LE 2 literes dízellel, de a Honda CRV is jó gép, az 1.6 dízel nagyon jó, igaz az se szép.
    Kétes turbó?, franciánál lehet. (A Nissan nekem francia, DCI motorokkal, stb.)
    Nekem 300.000KM TDI-zés után (0 Ft extra költséggel a motorra) nincs ilyen félelmem. SUV-ot benzines motorral megvenni nem túl okos dolog (SX4 Cross 1.6 szívó, szánalmas), kivéve, ha valaki max 110-el szeret vánszorogni. De egyébként ezzel nincs bajom, dízellel nem rossz, új ár meg kit érdekel, drága mind, csak a hülye vesz új autót, vagy a kőgazdagok. Majd 3-4 évesen érdekes lehet.

  • pqowieurzt

    valóban, cx-5 eggyel nagyobb kategória, és alig drágább (6M)…
    év végén jön a cx-3, azzal lesz majd egy kategória

  • pqowieurzt

    hogy melyik a szánalmas, az 1.2 tsi, vagy az 1.6 suzuki, azt majd beszéljük meg néhány év múlva.

    Mindensetre a tsi már most sem a megbízhatóságáról híres.

    4-5 évesen párszáezer kilométerrel egy ilyet? hát, te tudod…

  • zoldfulu2000

    Nem látok okot arra hogy ezt az azonos motorizáltságú CX5 alá helyezzem.

    Sajna a CX5 motorkínálata nem igazán optimális, de amúgy nem kínál semmivel sem többet opciókban, és szerintem méretben sem lehet felette.

  • Gianniz

    A CX5 motorkínálata meg sokkal optimálisabb szerintem, pont ebbe a kategóriába nem illenek az 1.2-es kis turbós benzinesek. Benzinesbuziknak a 2.0 szívó 165LE nagyon jó választás lehet.

    Dízelben meg szintén a 2.2-es 150LE/380NM-es öblös dízel jóval kellemesebb, mint az alul nyomatékszegény 1.6 DCi, ami csak pörgetve megy. Fogyasztásban meg alig van különbség. A CX5 500 literes csomagtartója is jóval barátibb – szerintem.

  • Kempelen10.

    Pedig a TSI éppen a megbízhatóságáról is híres.

  • ,L Rómeo

    kempelen és gianizz tezsókáim, tejjesem igazatok van szörényi is sogszor diccsérte már meg én is:
    http://volkswagenownersclub.com/vw/showthread.php/24125-TSI-catastrophic-engine-failure

  • pqowieurzt

    “Pedig a TSI éppen a megbízhatóságáról is híres.”

    ja, kemény 4-5 év után, mióta létzik…

    ennyi idő alatt nem lehet egy motor sem híres a megbízhatóságáról, hiszen az még nem egy szerfelett megbízható motor ami kibír ennyit.

    Viszont ami gyakran ennyit se bír ki, azt joggal illethetjük a megbízhatatlan jelzővel. Márpedig a tsi-ről sajnos elég sok rosszat hallani fiatal kora ellenére.

    Maradok tisztelettel.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.