Lelkes, francia amatőr

Teszt: Peugeot 2008 1,2 VTi

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.01.05. 06.00

Többet mutat a Peugeot 2008, mint ami valójában, de talán ez is elég ahhoz, hogy megvegyük városi terepjáró címszó alatt.

Röviden – Peugeot 2008 1,2 VTi Active

Mi ez?

Városba való, terepjáró-imitátor, amely hölgyeknek és átlagos méretű családoknak ajánlott.

Mit tud? Padkára parkolni, biztonságérzetet nyújtani, kirándulni. 
Mibe kerül? Listaáron 4,4, akciósan 4,1 millióba, amit pár extrával feljebb lehet tornászni, bár nem sokkal.
Kinek jó?  Márka- és kényelemkedvelőknek, akik nem szeretnek száguldozni.

A Peugeot is szeretné kihasítani a maga részét a crossover tortából, így 2013 derekán bemutatták a 208 “felhizlalt” változatát, a 2008-at. Logikus és ésszerű húzás volt ez a francia gyártótól, hiszen Európa-szerte nagyon népszerűek az emelt hasmagasságú, terepjáróvonásokat magukon viselő városi autók, amik igazából arra nem jók, hogy komoly terepen közlekedjünk velük, viszont jó eséllyel tudunk úgy parkolni, hogy a padka ne szakítsa le a lökhárítót (bár erre is van ellenpélda). 

Sokat dob az emberek biztonságérzetén a marcona, erősnek ható megjelenés, de közben városban élnek, ezért nem kell nekik alvázas offroader. A kompakt, takarékos, SUV-jellegű autók kedvelőinek nyújt alternatívát a Peugeot 2008, ami a 207 SW-t váltotta.

Az ünnepek alatt végig ezzel a Peugeot-val közlekedtem – közel két héten keresztül -, és be kell valljam, hogy a legszívbemarkolóbb karácsonyi dallam sem tudta igazán megszerettetni velem. Leginkább a kényszerházassághoz tudnám hasonlítani kapcsolatunkat, aminek a végére sikerült elfogadnom az autót hibáival együtt, és a hétköznapokban igazi társsá tudott válni, lelkes és mindent megpróbál megtenni, hogy jól érezzük magunkat. 

Minek nevezzelek? 

Adatlap

Peugeot 2008 1,2 Vti

Lelkes, francia amatőr 1
Motor 1199 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 82 LE
Nyomaték 118 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,5 sec
Végsebesség 169 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l / 100 km

A Peugeot 2008-at nem lehet gondolkozás nélkül beskatulyázni egy adott kategóriába, városi terepjárónak (SUV) nem elég határozott kiállású, kombinak túl magas, kisautóhoz képest pedig hosszú, azonban mindhárom szegmensből van benne valami. 

A 208 padlólemezére épített autó fekete lökhárítói és a küszöbök ügyesen megpróbálják elhitetni velünk, hogy bizony falja a terepet a 2008, de négykerék-hajtás hiányában – ami nem szerepel opcióként egyik változatban sem -, nem érdemes feszegetni a határait.

Az azonban kétségtelen, hogy 16,5 centiméteres hasmagasságának köszönhetően ügyesen elboldogul a kisebb bakhátakkal, ahol a mai alacsonyabb személyautók elvéreznének. Viszont az igazi játszótere mégis csak a város, főleg az 1,2 literes, szívó háromhengeres benzinmotorral szerelt tesztpéldánynak.


Krómozott buborék

Formája nem igazán különbözik a hasonló kategóriába sorolt versenytársaktól, az ívelt buborékok 6-7 éve még lehet kiemelték volna a tömegből a 2008-ast, de most már csak egy a sok közül. A francia gyártó megpróbált a bevált idomokra támaszkodni, és ezt jól tették, hiszen nem biztos, hogy mindenkinek bejön egy olyan húzás, mint amit a Nissan lépett meg anno a Juke tervezésénél. 

Szépen megbújik a fekete acélfelni a dísztárcsák mögött.

Nem kevés krómot sikerült felpakolni a mini crossover külsejére, amit általában nem szeretek, de a Peugeot ezt ügyesen oldotta meg, nem tolakodóak a tükröződő felületek, sőt illenek az összképbe. Az Active felszereltséghez 16 colos acélfelnik járnak, amiket szép dísztárcsa takar, így nem fogunk a szomszéd előtt szégyenkezni, hogy nem telik alumínium kerekekre.

Kisebb férfiaknak, de főleg nőknek

A belső tér nem túlzsúfolt, ízlésesen helyezték el a kezelőszerveket, nincsenek csillogó, gagyi műanyagok, helyettük vannak szálcsiszolt alumíniumra emlékeztető betétek, amik szemre és tapintásra is igényesek. Ezekért összességében megérdemelnek a tervezők egy nagy piros pontot. Az ülések oldaltartása jó, tömöttségük már kevésbé, végig úgy éreztem magam a Peugeot 2008-ban, mint Gulliver Liliputban. 

Nem csak ránézésre, de tapintásra is kellemes a belsőtér.

Sajnos nem csak az én 198 centis magasságom nem találta a megfelelő ülés- és kormánypozíciót, de az asszony is sokat küszködött 170 centijével, mire elfogadhatóan be tudta lőni magának a kényelmes testhelyzetet. A kormány leginkább egy számítógépes szimulátor kormányához hasonlít, méretre és formára egyaránt, amivel az égvilágon semmi gond nem lett volna, ha nem takarja ki félig az előttünk lévő kiemelt, de egyébként csinos kilométeróra-fordulatszámmérő párost.

Próbáltam vezetői szemszögből fényképezni, és látszik, hogy bizony csúnyán betakar a kormány a műszerfalba.

A két első ülés között lévő tárolóról nem tudtam eldönteni, hogy könyöklőnek szánták-e, mert csábítja az ember karját, viszont túl alacsonyan van ahhoz, hogy kényelmes legyen. Ebből a középső boxból nyúlik ki az egyedi kézifékkar, amilyet autóban én még nem láttam, és ha picit hosszabb lenne, akkor rányomtam volna a “tetszik” bélyeget, de sajnos a dizájn oltárán elvérzett a praktikusság.

Láttatok már ilyen kéziféket?

Az ötfokozatú, manuális sebességváltó nyúlánk alakja is innovációt próbál sugallni, de sajnos itt sem sikerült tökéleteset alkotni. Egyrészt mert az illesztési sorja hosszú távon kikezdi a tenyerünket, másrészt pedig bármelyik sebességi fokozatban, több centi sugarú körben lehet mozgatni a váltót, így bármennyire is jól veszi a fokozatokat, negatív irányba billen a mérleg nyelve.

Még a képen is látszanak az elnagyolt illesztések.

A manapság nagyon divatos módon elhelyezett érintős, 7 hüvelykes központi vezérlőegységen keresztül tudunk információt szerezni a fogyasztási adatokról, a tolatóradar itt jelzi ha valami túl közel van, és a hifit is itt tudjuk állítani, ami kapott USB-támogatást. A mély, több részben tagolt kesztyűtartó pedig CD-lejátszót rejt.

Tágas, de kinek? 

Magam mögé én már nem igazán fértem be, és még előrébb húzott első üléseknél is kihívást jelent a kiszállás hátulról, jól megtermett embereknek, de egy átlagos méretű család még akkor is kényelmesen el fog férni, ha három gyerkőccel indul útnak. Ebben segítségükre lehet a teljesen homogén csomagtartó, amiben nem akadályozzák a pakolhatóságot felesleges domborulatok, peremek vagy kitüremkedések. A hátsó üléseket szinte teljesen síkba lehet dönteni, így a 360 literes rakodóterületet 1194-re növelhetjük, ha szükséges. 

Hátul, magam mögött ennyi hely volt.

A fő konkurens, a Renault Captur csomagtere 377-455 liter, a Chevrolet Trax 356 literig pakolható, a korábbi Suzuki SX4 esetében pedig 270 literrel gazdálkodhatunk, alapesetben.

A csomagteret elrejtő fedél felhajtható és kivehető.

A Peugeot 2008 főbb versenytársai
PEUGEOT 2008 1.2 VTi Active, 82 lóerő 4 395 000 Ft
NISSAN Juke 1.6 Visia Plus, 92 lóerő 4 390 000 Ft
RENAULT Captur 0.9 TCe Energy Dynamique Stop&Start, 90 lóerő 4 350 000 Ft

A motor menti meg

Tesztautónkban a 2008-as paletta leggyengébb blokkja volt, az 1,2 literes, turbótlan háromhengeres. Igazából egyetlen rossz szót sem tudok mondani rá, nagy valószínűséggel az egyik legnépszerűbb választás lesz, és nem csak az ára miatt. A 82 lóerő elegendő ahhoz, hogy városban szépen felvegyük a ritmust a forgalommal, és kellően pörgős, hogy akár a sorok között lavírozva szerezzünk jobb pozíciót egy piros lámpa előtt. 

Az 1,2 literes, háromhengeres motor kitölti a motorteret, de az 1,6 dízel simán befér.

A legtöbb háromhengeres keserves hangot hallat, mikor magasabb fordulattartományban használjuk, de a kis Peugeot inkább férfias, érces hangon öblöget, és felpaprikázza a hangulatot. Városon kívül nem érdemes nagyon mélyre taposni a gázpedált, egyrészt mert 130 km/óra környékén már elfogyasztja a maga 8 literét százon, másrészt pedig ilyen tempónál már akkora benne a zaj, hogy a beszélgetés enyhén szólva sem mondható kellemesnek az utastérben.
A durván 750 kilométer alatt, a fogyasztás nálam 6,3 és 6,5 liter között mozgott, és ebben volt sok város, még több autópálya, kicsi terepezés, de pályán szigorúan 110-en tartottam a sebességet. Az ünnepek alatt ne siessen az ember sehova…
Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű kellően lágy és kényelmes utazást biztosított végig, pedig környékünkön a legtöbb út minősége olyan, mint ahol második világháborús tankok masíroztak végig, de a 2008 szépen tolerálta a nagyobb kátyúkat is és nem szakadt le a lépem, ha netán gyorsabban hajtottam bele a nem várt gödrökbe. 

Az apró kormánnyal a viszonylag nagy kerekeket irányítani furcsa érzés, ennek okán picit a rásegítés is több a kelleténél, de még nem zavaró, és nem olyan érzés mintha aludttejben forgatnánk a kormányrudat.


Mennyi az annyi?

A Peugeot 2008 1,2 VTi Active listaára 4,4 millió forint, ami durván félmillióval több, mint a hasonlóan felszerelt 208-as. A kérdés az, hogy valóban megéri-e ezt a felárat az, hogy magasabb lovon üljünk, nagyobb legyen a belső tér és terepjárós biztonságérzetet kapjunk? A konkurencia választékában akadnak ennél drágább, viszont olcsóbb modellek is. 

De úgy látszik, hogy igény az lesz rá, hiszen a francia gyártó még tavaly nyáron bejelentette három üzemének kapacitásnövelését, így a vártnál több 2008-as modell fog legurulni a gyártószalagokról, mint amivel előzetesen számoltak.

Összességében azt lehet mondani, hogy akik eddig kedvelték a márkát, azoknak nem fog csalódást okozni ez a modell és jó alternatíva lehet azok számára is, akik szeretnek kényelmes nyugalomban, csekély fogyasztással autózni, adnak a biztonságra és a Dacia Dusternél többre vágynak minőségérzet terén.
Mellette – Ellene
  • Jó futóműhangolás
  • Kellemes anyaghasználat
  • Fürge háromhengeres motor
  • Zavaró kormánypozíció
  • Rövid kézifékkar
  • Lötyögő váltó, sorjás váltógomb
  • Magasabb sebességnél nagy zaj

Szavazás

Neked bejön a 2008? Mennyire értékelnéd?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • oszkopeter

    Én vezettem ilyen autót és a kistesó 208-ast is. A szerző nagyon elcseszte a kormány beállítást ha 198 centivel így (nem) látta a műszereket, de még 170 centivel is korrektül lehet látni a skálákat. Annyi a titok, hogy teljesen le kell nyomni a kormánykereket (mivel kicsi ezért ezt gond nélkül meg lehet tenni) és akkor minden jól látszik. Nekem sem volt egyértelmű, amíg meg nem mutatták. Tény hogy megszokást igényel de utána nagyon f*sza. A képen látható beállításban viszont tényleg értelmét veszti a dodgem-volán…

  • forestersa

    Kedves oszkopeter,

    Természetesen kipróbáltam azt is, hogy teljesen “lenyomtam” a kormányt, és akkor valóban nem takarta ki a műszereket, de nem igazán volt kényelmes úgy vezetni, hogy a kormány gyakorlatilag az ölemben pihent. Ez lehet csak azért van mert nem 2 méteres, 100 kilós emberekre tervezték az autót, de miért nem? Európába szánták a modellt, ahol nem annyira ritkák a magas emberek. Persze lehet én tévedek…

    Üdv, a szerző.

  • oszkopeter

    Lehet hogy nem a 2 méteres 100 kilós férfi felhasználó volt a célpont??? :)
    Megjegyzem ilyen termettel azért nehéz ebben a kvázi kisautó kategóriában olyan modellt találni, ami igazán kényelmes…

  • Levrone

    Szerintem ez is kényelmes lenne akár nagy termet mellett is, nem is ezzel volt baja a szerzőnek. A gond az, hogy a műszerek kialakítása miatt vagy letolod teljesen a kormányt az öledbe, ami piszok idegesítő, vagy a műszereket nem fogod látni. Mindez persze csak nagy test esetén érvényes… :-)

  • oszkopeter

    Nem a magassággal van a baj, hiszen az elméletileg javítaná a rálátást a műszerekre, hanem ha a jóember a pocakja miatt nem tudja lenyomni a kormányt. Ebben egyetértünk. De mint mondottam, szerintem eleve nem 100 kilós férfiaknak tervezték. Amúgy a “hagyományos” kormány-műszer elrendezés is sokszor kitakar bizonyos részeket csak úgy látszik azt már megszoktuk.

  • forestersa

    Annyit fűznék hozzá, hogy max akkor van pocakom, a 100 kiló ellenére is, ha egy vasárnapi ebédnél alaposan telekajálom magam. :) És még akkor is gond nélkül lehajtom a kormányt.
    Nincs ezen mit szépíteni, a 2008 kormánya kitakarja a műszereket egy 170 centis 60 kilós hölgy esetében is, akkor ha kényelmesen akar vezetni. Ezek a tények. Ne kelljen már kompromisszumot kötni a kényelemes kormánypozíció, és a kilométeróra láthatósága között! Már jó pár autóhoz volt szerencsém munkám, és életem során, nem emlékszem, hogy valaha találkoztam volna hasonló problémával. Az lehetséges, hogy sok autónál kitakar valamennyit a kormány a műszerekből, de nem említésre méltó módon.

  • oszkopeter

    Rá kell szánni az időt és be kell állítani normálisan.
    Ha valaki rászán 5 percet, vagy kitapasztalja használat közben akkor nem lesz vele gond.
    Az a baj hogy reflexszerűen magasabbra állítottam én is a kelleténél, a megszokott pozícióba, csakhogy ez egy kisebb kormány sokkal lejjebb kell engedni!!!

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.