Mit tud hosszútávon a Dacia Duster?

Dacia Duster dCi 110 4WD

Szerző: Sebastian Renz levél küldés  Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.31. 06.00

Hosszú távú teszten a Dacia Duster. Vonzereje a bevált technikából és az alacsony költségekből fakad. Végül a SUV kibírta lerobbanás nélkül a 100 000 kilométeres próbát, de a teszttáv rendesen lestrapálta.

Olcsó, nem csak az árra igaz

Mindenütt vannak akcióvadászok, akik attól boldogok, hogy valamihez különlegesen olcsón jutnak hozzá. Ám be kell látnunk, hogy egy termék két dologtól lehet nagyon olcsó: vagy azért, mert nem kell senkinek, vagy mert nyomott áron készül.

Adatlap

Dacia Duster dCi 110 4WD

Mit tud hosszútávon a Dacia Duster? 1

Motor

1461 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,5 sec
Végsebesség 168 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

A csekély kereslettel biztosan nem magyarázható a Daciák árfekvése, mert a Duster itthon a nem céges autóvásárlók kedvence volt, Indiában kicsit átrajzolva Nissan Terranóként árulják, és nyugaton is nagyon kapós.

Németországban időnként több kelt el belőle, mint a Renault Mégane-ból. A Dacia 2010 óta kapható olyan országokban, ahová soha nem is szánták. Elvileg észak-afrikai földutakon, dél-amerikai csapásokon és az orosz tajgán fordulhatna elő, de a Dustert is felkapta az SUV-divathullám, így Romániától nyugatra is megvásárolható.

Hazánk legolcsóbb terepjárója összkerékhajtással, 110 lóerős dízelmotorral és Arctic Music kivitelben már nem is olyan olcsó. A tesztautó 4 440 000 forintos alapárát a metálfényezés 126 000, az ESP 85 000 forinttal növeli. Az extraként adott menetstabilizáló nem illik sem a csúcsmodell árához, sem a Daciát újraélesztő Renault biztonsági színvonalához.

4,6 millióból új Octavia 1.2 TSI-t, 1,6-os Qashqait vagy dízel Mégane-t lehet venni. Ám a hasonlóan tágas kompakt szabadidőautók ára négy hajtott kerékkel és dízelmotorral milliókkal északabbra van a Dusterétől. Ezért nem is akadunk fenn azon, hogy az autót a Dacia mioveni törzsgyárában elég rusztikusan dobták össze, és anyagai sármos stílus helyett drabális rendíthetetlenséggel hódítanak.


Merüljünk el benne!

A Dusterrel össze kell csiszolódni. Aki túl rövid ideig használja, azt zavarják a részletmegoldások, az indexkar végére száműzött duda, a középkonzolon lévő ablakemelő kapcsoló, a kézifékkar alá eldugott tükörállítás vagy az ülések lötyögése. (Utóbbi a márka egyik jellegzetessége. 2004 óta nem találkoztunk olyan Daciával, amelyben ne nyaklott volna kicsit az ülés.) Aki viszont nem száll ki belőle pár napig, azt kezdi megnyerni az autó. Mert a túlzásoktól mentes Duster pont elég.

4,32 méteres karosszériája tágas belső teret és méretes csomagtartót zár körül. Ehhez jön az autó felemelő egyszerűsége és masszívsága. Könnyű vele az élet, mert sosem kényeskedik, és amitől az autó nem tart, attól mi miért ijednénk meg? A rugózás viszonylagos kényelme legalább részben ellensúlyozza az ülések kényelmetlen párnázását, a motor visszafogott ereje nem ébreszt vágyat gyors autózásra. Jobb is így, mert a tomboló menetszél túlkiabálná a motor dízelhangját.
 
Bármilyen strapabírónak is tűnik a Duster, a tulajdonképpen kiforrott technika mégsem annyira golyóálló. -10 °C alatt a motor nehezen indult, az első futóműből kopogás hallatszott, a váltó pedig elromlott. A hatfokozatú szerkezet – amelynek egyesben rövid az áttételezése, hogy helyettesítse a felezőt – 20 ezer kilométer után nehezen vette be a kettest. A darálás és a csikorgás súlyosbodott, 23 190 kilométernél cserélni kellett a sebességváltót. A baj okozói a váltóban lévő fémforgácsok lehettek.


Ez súlyos és nagyon ritka hiba: Magyarországon még egyetlen Dusteren sem kellett váltót cserélni. Németországban sem lehet gyakori, mert a helyi importőrnek több mint egy hétig tartott, mire sikerült felhajtania egy cseredarabot. A hiba közel 400 000 forintba került volna áfástul, munkadíjastul, ha nem a 3 év/100 000 kilométeres garanciális időtartamon belül történik. A jótállás meghosszabbítható; a Renault modellekével megegyező, 5 év/100 000 kilométer garancia felára 48 900 Ft.

Nem a váltó volt az egyetlen eset, amikor gond adódott az alkatrész beszerzésével.

Nem sokkal a 30 ezer kilométeres olajcsere előtt fogyni kezdett a motorolaj, mert kenőanyag szivárgott a turbó olajcsövénél. Mivel a pótalkatrész éppen nem volt rendelhető, a márkaszerviz saját bemutatóautójából szedte ki ezt az elemet.

Ezzel aztán le is tudtuk a nagyobb gondokat, de kisebb macera még adódott. Meglazult az alvázburkolat, kiégett két fényszóróizzó és 90 000 km felett felgyulladt az összes visszajelző lámpa az ESP-től az ABS-ig. Ezt sikerül a hibatároló kiolvasásával orvosolni, nem így a digitális üzemanyagszint-mérő állandó gondját. A kijelző sokáig a telihez ragaszkodott, aztán a nívó leesett.

Bár a repülős katasztrófafilmekben ez működik, az üveg kocogtatásától nem javult meg. Az egyetlen megoldás a teljes képernyő cseréje volt – a kilométer-számlálóval együtt. Mivel az addig megtett 89 790 kilométert nem lehet ráprogramozni, az új óra nulláról kezdte a számlálást.


Kissé viharvert a célban

Szemben a Logan MCV 1.5 dCi-vel, amely négy éve meghibásodás nélkül, 6,8 l/100 km fogyasztással teljesítette a 100 ezres távot, a terepjáró leharcoltabbnak tűnt a végére. Vékony fényezésén karcok, védelem nélküli csomagtérperemén karistolások látszanak. Pedig a gondoskodásban nem volt hiba, az autó már 17 746 kilométernél átesett az első szervizen. Mivel a gyár a későbbiekre nem ír elő kis átvizsgálást, 30 ezres szervizperiódusra váltottunk. A karbantartás átlagosan 65 000 forintba került, az első fékbetétek cseréjéért 35 ezer forintot számlázott a márkaszerviz.

A Duster egyetlen téli és egy nyári gumiabroncs-garnitúrával, mindössze két ablaktörlővel lefutotta a teszttávot. Esőben a túl kis felületen dolgozó ablaktörlők miatt úgysem látni sokat. 7,7 l/100 km átlagfogyasztásával a Dacia alig takarékosabb a 170 lóerős és 7,9 literes átlagot produkáló Yeti 2.0 TDI-nél, amellyel összevethetőek fenntartási költségei.

De az extráival közel tízmilliós Skoda értékvesztése magasabb annál, amit a feleannyiba sem kerülő Dacia valaha is elveszíthet értékéből. A hosszú távú teszten futott  Duster 35,1%-os értékvesztése arányában is kimagaslóan jó más autókéhoz képest (pl. Auris HSD: 44,8%, Astra 2.0 CDTI: 49,8%), de a pénzünket nem százalékosan, hanem nominálisan bukjuk.

Az Eurotax kalkulációja szerint az értékvesztés összesen 1 708 000 Ft a 100 ezer kilométer alatt.

A Dacia ősszel a Frankfurti Autószalonon megmutatta a Dustert felfrissített külsővel, de az autó átdolgozás után is inkább olcsó, mint jutányos, inkább józan, semmint proccos, és még holnap is kicsit a tegnap autója lesz.


Összegzés

100 000 kilométert megtéve átértékeltük az autóval szembeni elvárásainkat. A Dacia eleget tud, azért is, mert ügyesen egyensúlyoz az olcsóság és a jutányosság közötti szűk mezsgyén. Ám míg az alapváltozatnak a 2,7 milliós ár fejében még egy váltóhibát is hajlamosak volnánk megbocsátani, a csúcsmodell más árkategóriában mozog. Ezen a szinten a kényelmi és megbízhatósági hiányosságok rontják a nagy fogás felett érzett örömöt. 4,4 millióért nincs más összkerekes dízel SUV, de van sok jobb autó.

Előnyök, hátrányok, költségek

Mit tud hosszútávon a Dacia Duster? 2

Meghibásodások, karbantartás és javítások

Mit tud hosszútávon a Dacia Duster? 3

Szavazás

Mit gondolsz a Dacia Dusterről? Szerinted 1-től 10-ig mennyire tartós?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hosszu

    Ennek a motornak a halála a harmincezres olajcsereperiódus,a rosszminőségű gázolaj,meg a felhasználó aki benyeli a marketinget
    oszt csodálkozik ha behal 120-150 ezer kilóméternél!Akkor lehet örülni milyen keveset fogyasztott addig!

  • Guevara

    meg hogy milyen olcsón vettünk egy szép, metálfényű “terepjárót”.

    Ablaktörlőlapát-csere: 13100.
    Izzócsere: 4200.
    Na itt dobtam el az agyamat.

  • peta33

    SZERVIZÁR,AZ A NÉMETORSZÁGI!!! ahol a teszt készült,,kicsit másaz alkatrészár..

    Az olajcserére meg annyi,hogy jó olajjal,normál felhasználás mellet el megy a 20-30E Km,max… Mert pl.a fuvarozók kamionjai??? 1-2 havi,és 50-80 e Km-es olajcserével mozognak,,és ott van teher,,meg nyomaték!!!
    B.U.É.K……P.

  • The Good Boy

    7 éves a jelenlegi (benzines japán kompakt) autóm, 120.000. km van benne.
    Eddig cseréltem benne (rajta) egyszer első-hátsó fékbetéteket, aksit, ablaktörlőket, nyári gumiszettet (télit a következő szezonra fogok), plusz pár db. első H7-es izzót. Ennyi. Árban anno közel ennyit fizettem. Nem sz@rt be a váltó, nem engedi/eszi az olajat, nem világítanak karácsonyfaként a visszajelzők. Egy ilyen teszt után én nem örülnék ennek a típusnak, mert ez elég rossz reklám neki (feleségemnek nagyon tetszik a duster, elgondolkodtam korábban, hogy az autóját ilyenre cserélem, de ezek után – meg több hasonló dacia sztorit hallva – kizárt). Az én autóm új szériájának listaára 4,99, azaz majdnem ennyi mint ez (1,8-as benzinmotorral), és teljesen más világ…
    Amúgy a dacia belsőről készült képek már szerintem a modell frissített autóról vannak, nem a külső képeken szereplőről.
    A másik a szervizperiódus: szerintem egy nagy marketingrizsa ez a harmincezres szerviz. Én pl. a húszezret sem tartom be (pedig nem sajnálom a pénzt a jó olajra), 15-16.000.-nél általában cserélek, de a legkésőbb is 18.000.-nál volt. Ja, és gondos gazda az új autónál 1-2 ezer km után olajat cserél, hogy a friss motorról leváló fém forgáccsal szennyezett olaj ne maradjon sokáig (a jelek szerint a dácsiánál a váltóban sem árt ilyenkor…

  • The Good Boy

    * ja, a belsőről készült 2 kép zöld, modell frissített autóról van, a külsős meg barna facelift előttiről.

  • Kempelen10.

    hosszú, 120 150 ezer kozt az a peldany hal be, amit hulye modjara megveszel 654 ezerrol visszatekert oraval. Semmi baj a 30 ezres olajcserevel, az en 12 eves autom is birja. Van ugyan benne 240 ezer km de te biztos azt is tudod, hogy mar reg tonkrement mi?

  • OKdoki

    Anno, anyukám Felicia Lxi 1998-as autójánál (utolsó széria és új autó) pontosan ilyen hiba adódott a váltójával, csak még kevesebb kilométernél. Igaz váltót cserélni nem kellett, mivel a Skoda Mentesnél átöblítettek a szerkezetet és kijöttek a fémdarabok. Azt mondták nem lesz többé hiba vele, az a kis fém nem fog hiányozni. Igazuk lett, szerencsére! 164 000 kilométernél történő eladásakor a váltó megfelelően működött, még ha nem is volt egy Schaffhausen.

  • The Good Boy

    Kempelen10. – 2013.12.31 13:50
    “Jofiu, eleg botlabad lehet ha 120 ezernel fekbetetet kellett cserelned. Vagy a beteted szar”

    nem igazán van botlábam, hiszen kevés olyan ember van, aki hozzám hasonlóan kímélően használja a féket (ahol lehet, motorfék). Én is meglepődtem, hogy cserélni kellett (azon meg főleg, hogy a hátsó jobban meg volt kopva, mint az első, ami még 10.000. km-t elment volna simán, mielőtt a hangvilláig ért volna a kopás). A fék használat sok esetben helyszín függő. nem mindegy, hogy sok város, kevés pálya, vagy fordítva.
    Ismerősöm sx4-e pl. 45.000.-nél már sírva kérte az új betéteket! Na arra mit mondtál volna?

    Viszont nekem az új autóim között volt egy, amit egy évesen mosolyogva toltam be beszámításra, mert attól nagyobb ipari hulladék kevés hagyta el a gyárudvart a XXI-ik században. Ahhoz képest ez a dácsia egy hibátlan hitech termék. Ja, történetesen az is egy francia autó volt…

  • Kempelen10.

    Jófiú! Nem vitatom, hogy vajból van a lábad, hiszen nem tudom ki vagy? Nekem 120 ezer km alatt nem kellett sem betétet, sem tárcsát cserélni és nem autópályán autózom. Be is b….tt volna, mikor ilyen drága a gázolaj is. Szerintem 0-120000 km közötti fékjavítás rossz minőségre, vagy botlábra vall.

  • vonyo

    The good boy-nak
    Disel autóval motorfék ?

  • Levrone

    Azt tegyük hozzá, hogy történetesen pl. az erdészeknél elég rendesen le vannak tesztelve a Dusterek, ott semmi gond velük. Minden autóból vannak rosszabb példányok, ez természetes. Én sem vonok le messzemenő következtetéseket abból, hogy a szomszédságomban a Toyoták a legmegbízhatatlanabb autók (pl. szemközti szomszédom Auris 1.6, 70 ezerig 2 váltócsere, állandó oldalra húzás, etc), illetve a másik szomszédom Passat 2.0 TDI-jében 15 ezernél turbócsere, 30-nál pedig motorcsere, de közben 30 ezerig 2 db DSG váltócsere is befigyelt. Nem ítélek ezek alapján, mert okos ember kizárólag nagyobb merítés alapján mond véleményt, a szomszédok kínos esetei pedig csak egy szűk keresztmetszetét adják a dolgoknak, ez nem lehet véleményformáló.

  • malacka10

    Eddig 8 autóm volt.3 trabi,3 skoda( S100,120L,Forman) Az utóbbival semmi problémám nem volt négy év alatt! Aztán Honda Jazz,szintén problémamentesen hat évig(82 000 Km).Most egy kia vengával járok,lassan négy éve probléma mentesen!!(Autobild egyik őszi számában tesztelték)
    Vagy szerencsém van(volt) vagy csak jól választottam.

  • a.szorenyi

    Bár itthon nem tudunk 100 ezer kilométeres tartóssági teszteket csinálni (csak az üzemanyagköltsége volna többmillió Ft), az átvett anyagokban nem a németországi, hanem a hazai márkaszervizes árakat szerepeltetjük. Hiszen mi magyar olvasóknak szeretnénk az Autó Magazinnal egy igényes autós lapot átadni. Tehát az árak forrása magyar márkaszerviz, a német összegek sokkal magasabbak.

    Az árakat azonban nagyban befolyásolja, hogy a rezsióradíj bruttó 13 500 vagy épp 9000 forint egymástól max. 15 kilométerre lévő szakszervizekben, ahogy az olaj ára sem mindegy. A tesztelt Duster részecskeszűrős dízelmotorjába gyakorlatilag a legdrágább kell, de ennek ára is szervizenként változik. Az adatok tehát hazaiak, de eltérhetnek attól, amit saját Dusterével tapasztalt a több ezer hazai tulajdonos.

    Az itthon gyakorlatilag ismeretlen váltóhibáról a cikkből is kiderül, hogy nem robbant le vele az autó. A német importőr úgy döntött, hogy a hozzászólások között említett olajcsere vagy más megoldás helyett a váltócserét választja. Üdv, Szörényi András, a cikk magyarítója

  • OKdoki

    Köszönjük “a.szorenyi”!

    Egy szó mint száz, ebből messzemenő következtetést kár levonni, hogy ennek a konkrét modellnek kicserélték a váltóját. Bármelyik gyártó bármelyik modelljénél tehet ilyet egy márkaszerviz. Lehet, hogy csak óvatosságból, lehet azért, mert több pénzt kap érte a központból a garanciális javításra. Válság van. Ilyenkor minden alkalmat érdemes megragadni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.