Swift Sport: ajtóstul a házba

Teszt: Suzuki Swift Sport

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2013.12.28. 07.00

Az új Swift Sport újdonsága egyedül a bejáratok számában keresendő, de ezzel egy egész más célközönséget is elérhet a gyártó. Érdemes-e családi autónak megvenni a Sport változatot?

Röviden – Suzuki Swift Sport (ötajtós)

Mi ez?

Sportos, de nem vesét rázó keménységű városi kisautó

Mit tud? Biztonságos sebesség mellett élményt nyújani
Mibe kerül? 4 990 000 forint jól felszerelve
Kinek jó? Annak, aki szeret sportosan vezetni, de nem szeret gyorshajtásért fizetni

A legújabb Swift Sport újdonsága egyedül a bejáratok számában keresendő, de ezzel egy egész más célközönséget is elérhet a gyártó. Érdemes-e családi autónak megvenni a Sport változatot?

Mielőtt azonnal egy dízel Toyota vagy egy használt Superb tesztjére kattintanának a családosok, máris megválaszolom a kérdést helyettük: igen, érdemes lehet elgondolkozni rajta.  A Swift Sport ugyanis nem az a sport modell, amit igazán szeretni fognak a boyracerek, sőt, a gyártó is inkább egy erősebb motorral szerelt kivitelnek definiálja ezen modelljét, mintsem igazi élményautónak.

Talán ezért is éreztek úgy a már háromajtóst látott vevők, vagy potenciális jelöltek, hogy bizony szívesen elkormányoznák úgyis az autót, hogy közben a család többi tagja is velük van. És nagyjából két évvel a háromajtós nemzetközi bemutatója után itthon próbálhattuk ki az ötajtóst, amit a piacról érkező visszajelzések miatt végül elkészített a Suzuki. Ráadásul most először, mivel Sport verzió eddig kizárólag háromajtósban létezett a japánoknál.

Az ötajtós nem sokban különbözik a 3 ajtóstól


Komoly újdonságok után ezen felül nem is érdemes kutatni az autóban, mivel csak néhány olyan apróság változott még, amit szabad szemmel úgysem szúrnánk ki. Ezzel együtt az ötajtós Suzuki kisautó sportos kiadása ma is pazarul mutat az utakon, az egyik legdögösebb és ránézésre legigényesebb sportos kisautó a piacon. 
Elöl a karomszerűen a felfelé nyúló lámpaburák, a tetszetős, nagy méretű, trapéz alakú hűtőrács, míg hátul a tetőspoiler és főleg a diffúzorba integrált, oldalanként egy-egy látványos kipufogóvég az, amely megdobogtatja a szívünket. Ízlés kérdése, de szerintünk öt ajtóval sem veszített sokat látványos megjelenésből az autó, bár a /65-ös téli gumiabroncsok és a dísztárcsák miatt oldalról sok sportosságról nem beszélhetünk ebben az esetben.

Igényes belső

Adatlap

Suzuki Swift Sport

Swift Sport: ajtóstul a házba 1
Motor 1586 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,7 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,4 l / 100 km

Ránézésre mindenképpen.  Itt sem csöpög az adrenalin, inkább pont olyan igényességgel találták el a Suzuki Swift Sport belsejét, amely vonzóvá teszi a sportosabb és visszafogottabb  stílust kedvelők szemében is. A néhány apró feliraton kívül az igényes piros varrással szegett üléshuzatok, bőrkormány, és az alapvetően magas felszereltségi szint árulkodik arról, hogy nem egy hagyományos Swift utasterében vagyunk.  Van automata klíma, ülésfűtés, USB-s, Bluetooth-os CD-s rádió, tempomat, menetstabilizáló és nem mellesleg kettővel több légzsák annál, amennyit egy kezünkön meg tudunk számlálni. Hogy sportos-e?

A kormány igényes, vastagsága és minősége kiváló, szívesen markolássza az ember. A váltókar is kifejezetten jó, kellően pontosan jár, de nem ijesztően kemény, így bőven elfogadható kompromisszum a háziasszonyos és ironmanes kiadás között félúton.  

A sportosnak látszó ülések sem rosszak, pont annyira tartanak ellen a kanyarokban, amennyire ebben az autóban szükség lesz rá. Mivel a kagylósítás nem jellemző rá, így nem rekeszti ki a szélesebbeket sem, illetve további előnye, hogy nincs vészesen magasan, ami egyes sportmodellben kapásból likvidálja a sportos benyomást. Nagyjából ennyi.

Alig több, mint 200 liter. Egy kisebb bevásárlásra elég csak.


Családosok kedvéért azért érdemes megemlíteni a csomagtér méretét, amit tulajdonosként biztos elhallgatna az ember, mert a 211 liter tuladjonképpen nem elég többre egy szokásos kéthetes bevásárlásnál. A hátsó ülések támlái legalább könnyedén dönthetőek, de ez nem sok segítség, ha már kettőnél többen utaznak, így ezen a téren mindenképpen igazi sportautókkal konkurál a Swift Sport.

Az élmény

Sportmodellként nyilván meghatározó a vezetési élmény, amely a számadatokat meghazudtolóan élvezetes. Hogy miért? Azért, mert papíron bizony nem tűnik igazi élményautónak a Swift.  A 8,7 másodperces gyorsulás százig, és a 195 km/órás végsebesség sem vérforraló, és a háromajtóshoz képest változatlan 136 lóerős szívómotor sem tűnik aszfaltszaggatónak szegényes 160 newtonméteres nyomatékával. Főleg úgy nem, hogy utóbbiból nagyjából ötven százalékkal jobb adatot produkálnak a konkurensek, amelyek lóerőből is inkább a kétszázas határt nyaldossák  alulról.  Igaz, kivétel nélkül turbómotorral.  Még szerencse, hogy a puszta számadatokon kívül is vannak olyan tényezők, amelyek meghatározóak élményszempontból.

Nem ritka a kemény műanyag a műszerfalon, de a minőségérzet kiváló


A Swift Sport egyik erőssége pont az , hogy szívó benzines hajtja, amely alapvetően sokkal sportosabb – legalábbis karakteresztikája alapján – mint bármilyen turbómotor. Ráadásul elég jól is pörög a kis 1,6-os, amit nem árt rendesen üvegelni, ha haladni is szeretnénk. Az alapjáraton abszolút csendes motor ilyenkor szépen kezd muzsikálni – a kipufogó viszont végig csendben marad.  
A motor viszont egymagában képes velünk elhitetni, hogy gyorsabban megyünk annál, mint valójában, és pont ezt hiányoljuk a legtöbb sportautóból. A Swifttel szinte a megengedett sebességhatárokon belül is lehet élvezetesen autózni, amely kifejezetten üdvözítő annak fényében, hogy így saját és mások testi épségét sem veszélyeztetjük (annyira). Másrészről a Swift kifejezetten fordulékony, amely tudását remekül képes kamaztotni a városban, és ezt nem csak akkor, amikor sportosan szeretnénk haladni, de parkoláskor, forduláskor, mélygarázsban is.

Teljesítménye alapján amúgy is inkább a város a játszótere a Swift Sportnak, autópályán 130-ról már nem gyorsul nagyot , hiába az alig több mint 1000 kg-os súly, ilyenkor már nagyon hiányzik a nyomaték.  Ettől függetlenül országúton még van esély egy jót autózni vele, a normál Swifthez képest feszesebb futómű remekül fekszik a kanyarban, annak ellenére, hogy az oldaldőlés mértéke ijesztő méreteket képes ölteni. Keménynek viszont egyáltalán nem volt kemény a magas oldalfalú téli gumikon a Sport, amely emlékezetünk szerint még a 17 colos nyári felniken és peres gumikon is abszolút használható maradt a hazai utakon is.

A Swift Sport és más sportos kisautók 5 ajtóval
SEAT Ibiza 1.4 TSI DSG FR (150 LE) 5 973 074 Ft
Renault Clio RS (203 LE) 6 390 000 Ft
Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG (180 LE) 5 936 160 Ft
Suzuki Swift Sport (136 LE)
4 990 000 Ft

Jó kompromisszum

A Suzuki Swift Sport az erősebb, turbós kisautókkal összehasonlítva is jó kompromisszum, mivel biztonságosabb tempónál nagyobb sportértéket nyújt, és ára is jelentősen kedvezőbb azoknál. Jó vele haladni a hétköznapi forgalomban, kevésbé vonzza a traffipaxos csekkeket, de ha kell, képes megcsillogtatni erejét is. A 4,99 milliós alapárat akcióban egy fél millióval olcsóbban is kifoghatjuk, ami már igazán jó vétel egy xenon lámpával és minden földi jóval felszerelt kisautó esetében a jóval drágább (és erősebb) versenytársakhoz képest. 

Az ötajtós kivitel nem ront igazán az összhatáson, a hátsó lábtér elfogadható, a fejtér pedig 190 centinél ér véget valahol – így a helykínálatra sem lehet igazán panasz. A szűkös csomagtérrel és a turbókhoz képest valamivel magasabb fogyasztással kell megbarátkoznunk. Belvárosi forgalomban 9 liter környéki benzinnel érdemes kalkulálni dinamikus használat mellett,ebbe már a napi szinten piros mezőig forgatott fordulatszámmérő is belefér. Ezt hívják úgy, hogy jó kompromisszum.

Mellette – Ellene
  • Vagány külső
  • Jó felszereltség
  • Megfizethető vételár
  • Pörgős motor
  • Sportos vezetési élmény
  • Szűkös csomagtér
  • Visszafogott teljesítmény
  • Magas fogyasztás

Szavazás

Bejön az ötajtós Swift Sport?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Gyurma73

    Azért a többi márkában is van130 lóerő körüli tipus ,annak az áraival kéne összehasinlítani.
    A pörgős szívómotor mindig szimpatikus.

  • splashgabi

    Nagyon jó a cikk, de a magas fogyasztást negatívumként még egy Swift Sport tesztben sem olvastam…Az meg, hogy visszafogott teljesítmény? 200as körüli végsebesség egy ilyen pici autótól…szerintem bőven több mint elég…

  • MetroGoldwinMayer

    Haverom most vett ilyet 3 ajtósat nyáron 3,9ért el lehetett hozni szalonból ha jó vót a szürke…:) Qrvajógép, szórakoztató egyben van és persze keveset fogyaszt. Nincs vele semmi baj 10e már belement, de ez természetes.

  • harmlevi

    Kedves Balázs!
    Áruld már el nekem, hogy ezt a !!!9!!! literes fogyasztást hogyan sikerült összehozni? A régi sem evett ennyit, nemhogy az új… “a turbókhoz képest valamivel magasabb fogyasztással kell megbarátkoznunk. Belvárosi forgalomban 9 liter környéki benzinnel érdemes kalkulálni”
    Bárhogyan taposom az enyémet, akkor sem eszik többet 8 liternél, az persze más, hogyha egész nap a dugóban ücsörögtél és lámpától-lámpáig padlógázon gyorsítottál… Csak akkor ezt semmi értelme leírni… Vagy inkább dicséret kéne hogy legyen, mikor pont a Turbó motorok hajlamosak a csilli-villi katalógusadatokat nagymértékben meghazudtolni és produkálnak 10-13 literes fogyasztást a valóságban… Ha kicsit körbenézel az eddigi SSS tesztek között láthatod, hogy nem ritka a 6 literes fogyasztás sem, aki nagyon nyúzta annak valamivel 7 felett evett, a saját tapasztalatom abszolúte vegyes (ingázás) használat mellett, oda-oda lépve 6,5 liter száz kilóméteren… Kár, hogy mindig télvíz idején kapjátok kézhez a Sportot, a Szörényi-féle 3 ajtós teszten is ezek a ballonos (195/65 15, nem is váltóméret, a márkaképviselet szarrágása) abroncsok voltak rajta, ami komfortnövelésre kitűnő, kanyarvadászatra teljesen alkalmatlanná teszi, így nem lehet reálisan értékelni az autót…

  • harmlevi

    Egyébként a teszt korrekt lett, a többi dologban jól bemutatja az autó lényegét…:)

  • husky

    Német autó párti vagyok, de ez engem is megragadott! Szép darab, az igényes kidolgozás, jól összerakott dolog, kopásálló textíl sokkal többet számít, mint egy kicsit kopogós burkolat! Szép alufelnivel jobban nézne ki, igaz, de a Budapesti aszfaltsittre meg egyébként nem jó ötlet. Más méretű gumival biztosabban kiautózhatóbb lenne, az 5 ajtó csak előny. Hát igen a csomagtér azért még Polo, Fiesta esetében is közelíti a 300 litert az ülések mögött. Legalább is a korábbi modelleknél. A 9 literes fogyasztás, hogy jött össze??? Mérési hiba? A 7,9-8,3/100 km reális lenne, kicsit cikázva is!

  • korne

    Azért szerintem a szívó benzines motor fő előnye nem az, ami a cikkben szerepel, hanem a kiforrottsága. Legalábbis a kisköbcentis turbós benzinesekhez képest.
    Persze, aki 2-3 évente cserél autót, annak tök mindegy, de aki ennél hosszabb távra tervez, annak – jelenleg – egyértelműen jobb választás egy szívó benzines. Saját tapasztalatból mondom, mert én már belesétáltam ebbe a turbós csapdába. Nyilván kellemes a kis fordulaton leadott max nyomaték, de sajnos 1. a konstrukció még rengeteg hibalehetőséget tartogat 2. ennél is nagyobb baj, hogy a szervizek – tisztelet a kivételnek – nincsenek teljesen felkészülve ezekre.
    Úgy tudom, hogy a motorokat Japánból hozzák Esztergomba, így egy japán szívó benzines szerintem a lehető leginkább stresszmentes választás hosszabb távra.

  • Gianniz

    Spritmonitor szerint 7.62-őt eszik a gép, ami közepes erdmény.
    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/48-Suzuki/430-Swift.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&power_s=136&power_e=136&powerunit=2

    Lehet 7 alatt is járni vele, de akkor max 40LE van kihasználva. Összehasonlításként egy 2 számmal nagyobb Octavia 3 a vilűgbajnok 1.4 TSI 140LE motorral (0-100 8.5s, 215VMax), 6.8-at eszik:

    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&power_s=140&power_e=140&powerunit=2

    Ennyit a szupertakarékos Swiftről, ettől még nem rossz autó.

  • Gianniz

    Egyébként meg általában véve, a Spritmonitoros átlagra 1 litert érdemes Bp-en rászámolni, vagy 8-8.5 reális vele városban.

  • Gianniz

    Persze a magyar troll, azt se tudja mi az a ppritmonitor, másrészt a statisztikát sem tudja értelmezni:)

    Octavia 1.4 TSI 140LE – 37 db min 5,50 AVG 6,87 max 9,16
    Swift 1.6 136LE – 25 db min 6,66 AVG 7,62 max 8,76

  • menőmanó

    Gianniz
    Túl okosnak képzeled magad pedig nem vagy az. Főleg, hogy ezt leírod: “vilűgbajnok 1.4 TSI 140LE motorral”. :)
    Aki ilyen “sport” Swiftet vesz, az általában nyomja neki rendesen. Aki Octavia TSI-t, azoknak a fele meg egy “mazsola”. Ezt add össze okostóni. :)

  • Gianniz

    Manókám, inkább próbáld meg értelmezni a statisztikát:) Min. fogyasztás 6.66 vs. 5.50. A sprit-en egyébként nagyrészt csak takarékbajnokok vannak fent, tehát itt takarékbajnok áll szemben takarékbajnokkal. És a 25 db Swiftből csak az 5 legjobb tudott bemenni 7 alá:) Itt meg a trollok verik a dumát, hogy nekik simán 6felet eszik, na ez az irreális. (Tudniillik soha nem számolnak utána a fogyasztásnak, és a spriteen sincsenek fent, vagyis üres duma).

    Nyilván, aki ilyen pöcsköszörűt vesz, nyomogatja neki, meg a rövidváltó sem kedvez a pályatempónak pl.

    De a sok szemellenzős okostojás is egyfolytában azzal jön, hogy a valóságban mennyit esznek a turbósok, hát nem. Jó példa az új Octavia.

  • Gianniz

    Okostóni utoljára:)
    Polo BlueGT 1.4TSI 140LE, gyak. ugyanannyit eszik, mint az Octi, vagyis jóval takarékosabb a Swift-nél:)

    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/451-Polo.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2011&power_s=140&power_e=140&powerunit=2

    Pedig ez is nyomogatós pócsköszörű autó:) Azt persze nem mondtam, hogy jobb a Swift-nél, az külön vita tárgya, de tény, hogy jobban megy és kevesebbet eszik.

    http://www.zeperfs.com/duel4509-4128.htm

    Pl. 0-160 22s vs 24s még nem nagy különbség, de 160 felett falat fog a Swift:) Rugalmasságben pedig gigantikus a különbség.

  • harmlevi

    Kedves Gianniz!
    Nem tudom milyen okból Trollozol, okostojásozol le engem, leírtam a tapasztalatomat, szerintem egyáltalán nem mesébe illő dolog, a te dolgod, hogy elhiszed vagy sem… Sajnos írtam egy hosszabb hozzászólást is, de elveszett… Röviden: Tankoláskor mindig utánaszámolok, a szélsőértékek eddig: 5,8 liter/100 km (sok országút, normálisan nem siettem) 7,95liter/100km (város, dugó, rohangászás), a 6,5 általános érték, normálisan közlekedve, de ha van rá mód odalépek… 170-ig gyorsul jól, felette csak növekszik a sebesség egészen picit 200 fölé, de ez nekem bőven elég… A Polo másvilág, nekem kicsit vérszegény a performansz, olyasmi lehet a két autó közötti differencia élményben mint eggyel fentebb a Golf GTI és a Civic Type-r között… De ha így használják ahogyan én a Swiftet és turbo tényleg ennyit fogyaszt, akkor az dicséretes… Ennek ellenére nem kéne…

  • autoaudit

    Nagyon jó gép ez a Swift, anno próbáltam.
    Azt sajnálom, hogy minden cikkben a 200 lovas turbós gépekkel hasonlítsák össze nyilván hogy árban ne túnjön olyan drágának.
    Tavaly még létezett egy szívómotoros konkurense, a Renault Twingo Sport.
    Azt is próbáltam, nekem élményben jobban bejött, ráadásul a hajtogatható ülésrendszer miatt sokkal praktikusabb, élhetőbb autó, na meg sokkal ritkább is.
    Ha vennék akkor inkább Twingot vennék, van is két szinte új eladó, kb ennél másfél millával olcsóbban…
    Sajnos már nem gyártják, kintről behozva meg 4 mila fölött álna meg használtan.

  • menőmanó

    Gianniz
    Szerinted engem érdekel, hogy mit fogyaszt egy “mazsolánál” az 1,4 turbó?
    Én kipróbáltam az 1,4 TSI kettős feltöltésű RS 180 lovas változatát kicsit odalépegetve neki főleg városon kívül és olyan adatot adott meg a fedélzeti számítógép, amit még sosem láttam a közel 200 lovas szívómotoros eggyel nagyobb kategóriájú autómnál. 13,5 liert!!! Szóval biztos tud keveset fogyasztani a TSI elhiszem, de nem egy sportosabb vezetőnél. Ott szerintem nagy átlagban kb. azonos fogyasztások jönnének ki, hiszen nyilván nem padlógázon jár mindenhol az ember. :)

  • v_hami

    Szia harmlevi,

    A 9 liter belvárosi használatban (belvárosi indulás is) jött össze, viszonylag rövid távon – télen, ami szintén nem tesz jót. Mindezt abszolút sportosan, sokszor üvegelve… Ennél könnyebb alacsonyabb értéket kiautózni, de egy sportos autónál szerintem megtévesztő, hogy mindig a legkisebb értéket írják le. Amúgy a gyári adat is 8,4 l/100 városban. A turbós összehasonlítás talán megérdemel egy kis kiegészítést. Normál vezetési stílus mellett egy kis turbós kevesebbet szokott fogyasztani, mivel a nyomaték miatt erősebbnek hat, és nem rúgja neki annyira az ember. Padlógázon viszont egyértelműen sokkal többet tud zabálni.

  • JohnSmith

    Pár polot már szétszedtem, aminek a kipufogórendszerébe belefagyott télen a bent maradt víz. olajteknőt is le kell szerelni. gyenge 4 órás meló.
    szériahiba.
    gyenge minőség.

  • v_gabe

    Gyurma73: igaz. Pl. a fiesta sport kivitelben 125 lóval 4.75 milliós listaáron. Gyorsulásban 7 tizedet kap a Swifttől, végsebességben viszont ugyanott van (1 km/h-val több). Mondjuk olyan műsort valószínűleg nem ad mint ez.

  • v_gabe

    menőmanó: látnál a tiédben is 13.5 litert, ha lenne benne fedélzeti számítógép.:)

  • harmlevi

    Köszi Balázs a választ, így már érthető, elég szélsőségesek voltak akkor a körülmények, a vezetési stílus pedig abszolúte helyénvaló ehhez az autóhoz:)! Igazából városon kívül taposva alig fogyaszt többet mint nem taposva, városban amikor nagy a forgalom visszafogom magam, úgy vagyok vele, hogy lesznek ideálisabb körülmények, nekem így fogyaszt ennyit… Mikor olyan stílusban mentem mint te, akkor evett nyolcat, igaz nyár volt. De nyilván te korlátozott időre kaptad meg az autót, akkor én is minden percben szaladnék vele ;)…

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.