Egy BMW, földközelben

Teszt: BMW 316i Touring

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.20. 06.00

Évtizedekig lemondást követelt a 316i. Mert sok szempontból megadta egy BMW értékeit, de pont a motorja volt gyenge. A turbókorszak beköszöntével az alapmodell sem pária többé.

Röviden – BMW 316i Touring

Mi ez?

Középkategóriás autó, alapmodell az új 3-as kombiból, 136 lóerős turbómotorral.

Mit tud? Mindazt, amit egy BMW-től remélünk, átgondolt csomagtérrel és fakó motorral.
Mibe kerül? Elvileg 8,5 millió forint az ára, de ehhez többmilliónyi extrát érdemes rendelni.
Kinek jó?  Azoknak, akik utálják a dízelt, mert a 316d alig kerül többe.

Eltekintve a milliárdosok és a törzsökös arisztokrácia játékszereitől, a magas jövedelmet a nagyszériás autómárkák közül a BMW kommunikálja legjobban a külvilágnak. Ma a BMW az a prémiummárka, amely legelöl van, nemcsak eladási darabszámban, de kisugárzását tekintve is. Ráadásul az elektromos i3-mal nem egyszerűen egy villanyautót, de egy jövőbe mutató mobilitási lehetőséget tudnak kínálni, amit a többiek nem. Nem csoda, hogy a BMW a hipsterek fejlődéstörténetében is szerephez jut:

A vonzerőt a nagy és erős modellek teremtik meg, de a darabszámokat a középkategóriás dízelek hozzák. A benzines alapmodellek a 3-asban kényszermegoldások voltak, ha nem telik jobbra. Vezettem többféle BMW-t ezerhatos szívómotorral, az E46 és az E90 kiábrándítóan tunya volt vele. Még egyesben is alig gyorsultak, de ez a motorváltozat az elvileg könnyű és kompakt E30-ban sem volt nagy szám. A tulaj persze meggyőzhette magát, hogy ő úgysem siet, ha meg már belendült, ez is igazi BMW, mesés kormányzással, jól hangolt futóművel, remek üléshelyzettel és az obligát hátsókerék-hajtással.

Egy turbó, kis fordulat

De vége a szívómotoros korszaknak, a mai BMW 316i-t turbófeltöltő segíti. Nem nagyon fűt be neki, a 136 lóerő alig több, mint a Toyota ezerhatos szívómotorja 132-vel, de a lényeg sosem a villanásnyi időre kihasznált csúcsteljesítmény, hanem a használhatóság. És a mindennapokat darálva az új motor igazán kellemes. Nem több, de nem is kevesebb.

220 Nm maximális nyomatékáig egészen 1350-ig kell emelni az alapjáraton, tehát jó erőben van a valóban használt fordulatszám-tartományban. Akkor jönnek ki a korlátai, ha vadabb tempóra váltanánk, amiről egy BMW-nek szólnia kellene.

Van minden, ami gut und teuer: közvetlen befecskendezés, állítható szelepemelés, kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő, szívó- és kipufogóoldalon is folyamatosan változó szelepvezérlés

Gyorsan lehet vele menni, de sportosan nem. Egyszerűen azért, mert 4350-es fordulatszámon eléri a 136 lóerőt és erről a dízeles szintről nem nő az ereje, csak zajongani kezd a kihúzatástól. Pont olyan kelletlen porszívózúgást kapunk, mint az erősebb motorváltozatokban, ennél jobb hangot négy hengerből is ki lehetne hozni.

A BMW 316i Touring és konkurensei, kézi váltóval, listaáron
BMW 316i Touring (136 LE) 8 499 000 Ft
Audi A4 Avant 1.8 TFSi (120 LE) 8 449 690 Ft
Mazda6 Sportkombi 2,0i (145 LE) 6 499 900 Ft
Mercedes-Benz C 180 T-modell (156 LE) 9 594 760 Ft
Volvo V60 T3 KINETIC (150 LE) 8 860 000 Ft

De a 320i árban 1,2 millió forinttal északabbra húzódik és harmonikusnak harmonikus a belépőmodell. Nem lemondás a spórolásra kitalált Eco Pro üzemmódban autózni vele, ezért is idegesítő, hogy minden egyes indítás után újra ki kell választani. Jobb volna, ha az autó azzal a beállítással kelne életre, amiben este hagytuk.

Jó ötletek és rossz megoldások

Súlyosabb gond a fix övmagasság, a BMW valamiért hisz abban, hogy 150 és 210 centis magasság között mindenkinek jó lesz ugyanaz. De nem. Apróbb baki, hogy nem lehet egy mozdulattal mindkét oldalon beállítani a kívánt hőmérsékletet. A BMW-k fűtésrendszerében most is tetszett a felső-középső rostélyokon beengedhető hűvösebb levegő, míg a lábakra mehet a meleg.

Kombiként a fehér Touring ötöst érdemel. Alapáron gombnyomásra nyílik és záródik az ötödik ajtó, a hátsó szélvédő külön felpattintható, ha így praktikusabb rámolni. A kalaptartó nincs útban, szépen felcsúszik a csomagtérajtó nyitásakor.

Egyre több a BMW

Minden évben kiadja a KSH a magyarországi autópark összetételét. A 2002 és 2012 közötti tíz éve adatsorai alapján a nagy német triászon belül a BMW-k száma nőtt a legdinamikusabban. Mivel az árak akár újonnan, akár használtan nagyjából egy szinten mozognak a konkurenciával és a választékot mindhárom márka tűzijátékszerűen bővítette 2002 óta, az átlagon felüli növekedést betudhatjuk a BMW arculatbeli előnyének.

Autóállomány, db
2002 2012
Audi 43 428 58 829
BMW 27 388 55 888
Mercedes-Benz 39 697 59 792


Forrás: Központi Statisztikai Hivatal
.

A 3-asban a milliónyi funkciót egész egyszerűen kezelhetjük az iDrive mai verziójával, amely igazán intuitívan használható. Érdekes a klasszikus, két nagy, két kis órás műszerfalon a vízhőfokmérő helyét elfoglaló olajhőmérséklet-mérő, amely jóval hasznosabb műszer. Sajnos nincs normális nyitott rakodóhely, ahová elférne egy telefon vagy pénztárca, a váltó előtti mélyedés csak arra jó, hogy peremén eldobbantson a cucc, amikor kirepül a teknőből.

Gyors, de nem harapós

A BMW 316i Touring a 16 collos téli gumikkal kicsit sem harapós autó, de öröm vezetni. Kormányerői optimálisak és szinte centire azon az íven vihetjük át a kanyaron, amit elképzeltünk. A motor annyira nem potens, hogy veszélyes legyen, de kisebb erőcsúsztatásokra a 3-ast rá lehet bírni. Ez is az a fajta autó, amiben alig várjuk az esőt.

A modellváltás óta a minőségérzet nem rosszabb az elvárhatónál, de nem éri el az Audik szintjét

Havas időben aztán kétségbeejtő tud lenni a hátsókerék-hajtás. Mert csudajó farolgatni, persze, de mi van, ha tolatni kell egy meredek utcában, amikor az utat elállja a kukásautó? Négykerék-hajtás az alapmodellhez nincs, xDrive-ot a 320i-től és a 318d-től felfelé rendelhetünk.

Keveset fogyaszt

Adatlap

BMW 316i Touring

Egy BMW, földközelben 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 220 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,4 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Autópályán eseménymentesen telnek az órák. A kényelmes, kitűnően beállítható vezetőülés, a csekély zajszint, a hátul is kedvező térkínálat és a csekély fogyasztás jó utazóautóval teszik.

Hosszabb utakon takarékosan vezetve 6,9 literes fogyasztás adódott, városban 9,1 liter százon, ami nem sok egy benzines, középkategóriás kombitól. A takarékosság nem kis részben a nyolcfokozatú, pompásan működő automatikus váltó érdeme.

Félmillió forint az árkülönbség a kombi és a limuzin között. Ez kicsit magasabb, mint az A4 vagy a Volvo 450 ezres lépcsője, de csak akkor múlik rajta valami, ha a céges árplafonba a szedán még épp belefér, a kombi már nem.

A 316i-nek keresztbe tehet viszont a kétliteres dízel, amelyből a 20 lóerővel kisebb teljesítményű, de 260 Nm csúcsnyomatékú 316d mindössze 165 000 forinttal kerül többe.

Mellette – Ellene
  • Nagyon penge design
  • Átgondolt csomagtér
  • Harmonikus, takarékos motor
  • Élvezetes futómű, pontos kormányzás
  • 5 év/100 000 km-es karbantartási csomag
  • Hátsókerék-hajtás
  • Gyér alapfelszereltség
  • Banális motorhang
  • Állíthatatlan övmagasság
  • Hátsókerék-hajtás

Szavazás

Hogy tetszik az új BMW 316i Touring?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PAlex

    Olyan menetteljesítményt ad, mint anno a 150 lovas 320i (sőt, rugalmasságban még többet is), csak az a fránya orgánum hiányzik belőle.
    Egyébként igazából szinte mindenre elég ez a motorizáltság.

  • menőmanó

    A turbómotorok által elérte a BMW, hogy nincs szánalmasan gyenge verziója.
    Ebben az autóban csak az ára az.
    Egyébként 100 lóerő is mindenre elég lenne, hiszen Magyarországon 130-nál nem szabad gyorsabban menni, azt pedig még az is tudna. :)

  • Ambrus Gergely

    ezzel is csak hóban lehet farolni.
    amúgy a hátsó kerék hajtás mióta hátrány? nekem inkább az első kerék a hátrány ha kitolja az elejét a kocsi.
    Amúgy mikor fogják tesztelni a 335xD-t? még egy tesztet sem olvastam róla, pedig lassan fél éve forgalmazzák, 313 lóerő, összkerék, 600+ Nm nyomaték, és valami 4,x alatt van százon, és 6 litert eszik.
    arra lennék kíváncsi, biztos megy mint a meszes.

  • MetroGoldwinMayer

    Az új BMW-k vevőkörét biztos qrvára érdekli mekkorát fognak farolni azért vannak tele a parkolók telente új bmwkel csapatókkal..:DD

    Nálam volt nyáron egy turbós 114i, nagyon jó kis autó simán megfelel bármelyik átlagos vezetőnek akinek minőségi autó kell. Mondjuk én ezeken az árakon nem spújnék már a motoron 200ezret de simán elég mindenre.

  • Holiday

    Próbáltam ezt az autót. Remek darab. Igazából az ára sem eltúlzott abban a ligában, ahol játszik. Jól megy, csendes…és kimondottan jó, hogy hátul hajt. Nagyon jó vezetni.

  • a.szorenyi

    Kedves Gergely! A tesztelhető típusok listája attól függ, mit állít be az importőr. A BMW-nél most árad rendesen a bőségszaru pl. a 750xd-vel, talán lesz 335xd is. A hátsókerék-hajtás részben előny, részben komoly hátrány. Pl. a cikkben vázolt felfelé tolatós helyzetben nagyon esendők a fölényhez szokott topmenedzserek a nem xDrive BMW-kkel a meredek utcákban és ilyen helyzet bármikor adódhat, ha a te sávodba parkol valaki egy szűkebb helyen.

    Az orrtolás szinte minden autóra jellemző, ha túl gyorsan indítod a kanyart, mindegy hol hajt. Talán a Toyota GT86 kivétel, az semleges, de nagyszériás autót nemigen hangolnak túlkormányzottra.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.