Egy BMW, földközelben

Teszt: BMW 316i Touring

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.20. 06.00

Évtizedekig lemondást követelt a 316i. Mert sok szempontból megadta egy BMW értékeit, de pont a motorja volt gyenge. A turbókorszak beköszöntével az alapmodell sem pária többé.

Röviden – BMW 316i Touring

Mi ez?

Középkategóriás autó, alapmodell az új 3-as kombiból, 136 lóerős turbómotorral.

Mit tud? Mindazt, amit egy BMW-től remélünk, átgondolt csomagtérrel és fakó motorral.
Mibe kerül? Elvileg 8,5 millió forint az ára, de ehhez többmilliónyi extrát érdemes rendelni.
Kinek jó?  Azoknak, akik utálják a dízelt, mert a 316d alig kerül többe.

Eltekintve a milliárdosok és a törzsökös arisztokrácia játékszereitől, a magas jövedelmet a nagyszériás autómárkák közül a BMW kommunikálja legjobban a külvilágnak. Ma a BMW az a prémiummárka, amely legelöl van, nemcsak eladási darabszámban, de kisugárzását tekintve is. Ráadásul az elektromos i3-mal nem egyszerűen egy villanyautót, de egy jövőbe mutató mobilitási lehetőséget tudnak kínálni, amit a többiek nem. Nem csoda, hogy a BMW a hipsterek fejlődéstörténetében is szerephez jut:

A vonzerőt a nagy és erős modellek teremtik meg, de a darabszámokat a középkategóriás dízelek hozzák. A benzines alapmodellek a 3-asban kényszermegoldások voltak, ha nem telik jobbra. Vezettem többféle BMW-t ezerhatos szívómotorral, az E46 és az E90 kiábrándítóan tunya volt vele. Még egyesben is alig gyorsultak, de ez a motorváltozat az elvileg könnyű és kompakt E30-ban sem volt nagy szám. A tulaj persze meggyőzhette magát, hogy ő úgysem siet, ha meg már belendült, ez is igazi BMW, mesés kormányzással, jól hangolt futóművel, remek üléshelyzettel és az obligát hátsókerék-hajtással.

Egy turbó, kis fordulat

De vége a szívómotoros korszaknak, a mai BMW 316i-t turbófeltöltő segíti. Nem nagyon fűt be neki, a 136 lóerő alig több, mint a Toyota ezerhatos szívómotorja 132-vel, de a lényeg sosem a villanásnyi időre kihasznált csúcsteljesítmény, hanem a használhatóság. És a mindennapokat darálva az új motor igazán kellemes. Nem több, de nem is kevesebb.

220 Nm maximális nyomatékáig egészen 1350-ig kell emelni az alapjáraton, tehát jó erőben van a valóban használt fordulatszám-tartományban. Akkor jönnek ki a korlátai, ha vadabb tempóra váltanánk, amiről egy BMW-nek szólnia kellene.

Van minden, ami gut und teuer: közvetlen befecskendezés, állítható szelepemelés, kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő, szívó- és kipufogóoldalon is folyamatosan változó szelepvezérlés

Gyorsan lehet vele menni, de sportosan nem. Egyszerűen azért, mert 4350-es fordulatszámon eléri a 136 lóerőt és erről a dízeles szintről nem nő az ereje, csak zajongani kezd a kihúzatástól. Pont olyan kelletlen porszívózúgást kapunk, mint az erősebb motorváltozatokban, ennél jobb hangot négy hengerből is ki lehetne hozni.

A BMW 316i Touring és konkurensei, kézi váltóval, listaáron
BMW 316i Touring (136 LE) 8 499 000 Ft
Audi A4 Avant 1.8 TFSi (120 LE) 8 449 690 Ft
Mazda6 Sportkombi 2,0i (145 LE) 6 499 900 Ft
Mercedes-Benz C 180 T-modell (156 LE) 9 594 760 Ft
Volvo V60 T3 KINETIC (150 LE) 8 860 000 Ft

De a 320i árban 1,2 millió forinttal északabbra húzódik és harmonikusnak harmonikus a belépőmodell. Nem lemondás a spórolásra kitalált Eco Pro üzemmódban autózni vele, ezért is idegesítő, hogy minden egyes indítás után újra ki kell választani. Jobb volna, ha az autó azzal a beállítással kelne életre, amiben este hagytuk.

Jó ötletek és rossz megoldások

Súlyosabb gond a fix övmagasság, a BMW valamiért hisz abban, hogy 150 és 210 centis magasság között mindenkinek jó lesz ugyanaz. De nem. Apróbb baki, hogy nem lehet egy mozdulattal mindkét oldalon beállítani a kívánt hőmérsékletet. A BMW-k fűtésrendszerében most is tetszett a felső-középső rostélyokon beengedhető hűvösebb levegő, míg a lábakra mehet a meleg.

Kombiként a fehér Touring ötöst érdemel. Alapáron gombnyomásra nyílik és záródik az ötödik ajtó, a hátsó szélvédő külön felpattintható, ha így praktikusabb rámolni. A kalaptartó nincs útban, szépen felcsúszik a csomagtérajtó nyitásakor.

Egyre több a BMW

Minden évben kiadja a KSH a magyarországi autópark összetételét. A 2002 és 2012 közötti tíz éve adatsorai alapján a nagy német triászon belül a BMW-k száma nőtt a legdinamikusabban. Mivel az árak akár újonnan, akár használtan nagyjából egy szinten mozognak a konkurenciával és a választékot mindhárom márka tűzijátékszerűen bővítette 2002 óta, az átlagon felüli növekedést betudhatjuk a BMW arculatbeli előnyének.

Autóállomány, db
2002 2012
Audi 43 428 58 829
BMW 27 388 55 888
Mercedes-Benz 39 697 59 792


Forrás: Központi Statisztikai Hivatal
.

A 3-asban a milliónyi funkciót egész egyszerűen kezelhetjük az iDrive mai verziójával, amely igazán intuitívan használható. Érdekes a klasszikus, két nagy, két kis órás műszerfalon a vízhőfokmérő helyét elfoglaló olajhőmérséklet-mérő, amely jóval hasznosabb műszer. Sajnos nincs normális nyitott rakodóhely, ahová elférne egy telefon vagy pénztárca, a váltó előtti mélyedés csak arra jó, hogy peremén eldobbantson a cucc, amikor kirepül a teknőből.

Gyors, de nem harapós

A BMW 316i Touring a 16 collos téli gumikkal kicsit sem harapós autó, de öröm vezetni. Kormányerői optimálisak és szinte centire azon az íven vihetjük át a kanyaron, amit elképzeltünk. A motor annyira nem potens, hogy veszélyes legyen, de kisebb erőcsúsztatásokra a 3-ast rá lehet bírni. Ez is az a fajta autó, amiben alig várjuk az esőt.

A modellváltás óta a minőségérzet nem rosszabb az elvárhatónál, de nem éri el az Audik szintjét

Havas időben aztán kétségbeejtő tud lenni a hátsókerék-hajtás. Mert csudajó farolgatni, persze, de mi van, ha tolatni kell egy meredek utcában, amikor az utat elállja a kukásautó? Négykerék-hajtás az alapmodellhez nincs, xDrive-ot a 320i-től és a 318d-től felfelé rendelhetünk.

Keveset fogyaszt

Adatlap

BMW 316i Touring

Egy BMW, földközelben 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 220 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,4 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Autópályán eseménymentesen telnek az órák. A kényelmes, kitűnően beállítható vezetőülés, a csekély zajszint, a hátul is kedvező térkínálat és a csekély fogyasztás jó utazóautóval teszik.

Hosszabb utakon takarékosan vezetve 6,9 literes fogyasztás adódott, városban 9,1 liter százon, ami nem sok egy benzines, középkategóriás kombitól. A takarékosság nem kis részben a nyolcfokozatú, pompásan működő automatikus váltó érdeme.

Félmillió forint az árkülönbség a kombi és a limuzin között. Ez kicsit magasabb, mint az A4 vagy a Volvo 450 ezres lépcsője, de csak akkor múlik rajta valami, ha a céges árplafonba a szedán még épp belefér, a kombi már nem.

A 316i-nek keresztbe tehet viszont a kétliteres dízel, amelyből a 20 lóerővel kisebb teljesítményű, de 260 Nm csúcsnyomatékú 316d mindössze 165 000 forinttal kerül többe.

Mellette – Ellene
  • Nagyon penge design
  • Átgondolt csomagtér
  • Harmonikus, takarékos motor
  • Élvezetes futómű, pontos kormányzás
  • 5 év/100 000 km-es karbantartási csomag
  • Hátsókerék-hajtás
  • Gyér alapfelszereltség
  • Banális motorhang
  • Állíthatatlan övmagasság
  • Hátsókerék-hajtás

Szavazás

Hogy tetszik az új BMW 316i Touring?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PAlex

    Olyan menetteljesítményt ad, mint anno a 150 lovas 320i (sőt, rugalmasságban még többet is), csak az a fránya orgánum hiányzik belőle.
    Egyébként igazából szinte mindenre elég ez a motorizáltság.

  • menőmanó

    A turbómotorok által elérte a BMW, hogy nincs szánalmasan gyenge verziója.
    Ebben az autóban csak az ára az.
    Egyébként 100 lóerő is mindenre elég lenne, hiszen Magyarországon 130-nál nem szabad gyorsabban menni, azt pedig még az is tudna. :)

  • Ambrus Gergely

    ezzel is csak hóban lehet farolni.
    amúgy a hátsó kerék hajtás mióta hátrány? nekem inkább az első kerék a hátrány ha kitolja az elejét a kocsi.
    Amúgy mikor fogják tesztelni a 335xD-t? még egy tesztet sem olvastam róla, pedig lassan fél éve forgalmazzák, 313 lóerő, összkerék, 600+ Nm nyomaték, és valami 4,x alatt van százon, és 6 litert eszik.
    arra lennék kíváncsi, biztos megy mint a meszes.

  • MetroGoldwinMayer

    Az új BMW-k vevőkörét biztos qrvára érdekli mekkorát fognak farolni azért vannak tele a parkolók telente új bmwkel csapatókkal..:DD

    Nálam volt nyáron egy turbós 114i, nagyon jó kis autó simán megfelel bármelyik átlagos vezetőnek akinek minőségi autó kell. Mondjuk én ezeken az árakon nem spújnék már a motoron 200ezret de simán elég mindenre.

  • Holiday

    Próbáltam ezt az autót. Remek darab. Igazából az ára sem eltúlzott abban a ligában, ahol játszik. Jól megy, csendes…és kimondottan jó, hogy hátul hajt. Nagyon jó vezetni.

  • a.szorenyi

    Kedves Gergely! A tesztelhető típusok listája attól függ, mit állít be az importőr. A BMW-nél most árad rendesen a bőségszaru pl. a 750xd-vel, talán lesz 335xd is. A hátsókerék-hajtás részben előny, részben komoly hátrány. Pl. a cikkben vázolt felfelé tolatós helyzetben nagyon esendők a fölényhez szokott topmenedzserek a nem xDrive BMW-kkel a meredek utcákban és ilyen helyzet bármikor adódhat, ha a te sávodba parkol valaki egy szűkebb helyen.

    Az orrtolás szinte minden autóra jellemző, ha túl gyorsan indítod a kanyart, mindegy hol hajt. Talán a Toyota GT86 kivétel, az semleges, de nagyszériás autót nemigen hangolnak túlkormányzottra.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.