Jeep Grand Cherokee: Európa-érett amerikai

Teszt: Jeep Grand Cherokee 3,0 V6

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.19. 16.30

Civilizált belső, komoly terepes tudás, modern technikai tartalom teszi vonzóbbá az európai ízléshez igazított Jeep Grand Cherokee-t.

Röviden – Jeep Grand Cherokee
Mi ez? Drága amerikai luxusterepjáró, európai tudással
Mit tud? Nagy, kényelmes, finom
Mibe kerül? 14,6 milliótól 25,8 millióig tart az árlista, de extrákkal ez még tovább dagasztható
Kinek jó?  Aki kulturált, nagydarab amerikaira vágyik

Forma

Rácz kollégának a komoly múlttal rendelkező amerikai terepjáró luxusváltozatának orráról a Rolls-Royce ugrott be. Nekem a szeme sokkal inkább egy másik RR-t juttat eszembe, a Range Rovert. Talán a Jeep Grand Cherokee testfelépítése is jobban hasonlít az utóbbira, bár fémtömegben mindhárman nagyjából azonos mennyiséget tesznek ki. Mindegy is, a lényeg, hogy a tekintélyes méretű és a tükörből nézve baljós hangulatú  járgány elölről – még a gyakran erősen izzadságszagú LED-es nappalifény témakörben is sikerült egyedit, szépet alkotni – oldalról is dögös, nagy kár, hogy hátulra már valahogy elfogyott a lőpor, és nem túl erős a dizájn.

A visszapillantóból nézve ijesztő jelenség a nyomunkban lihegő Grand Cherokee

Videón ilyen a Grand Cherokee. A zene miatt kötelező, aki pedig a narrátor kilétét is megfejti, jutalmat érdemel.

 

Belső

A Jeep-nek határozottan jót tett, hogy teleszívta a begyét olasz jó ízléssel. Viszont kár, hogy a franciákhoz hasonlóan őket is elnyelte az érintőképernyő sötét mocsara, és olyan aránylag fontos, és télen gyakran használt funkciókat is a menü mélyére dugtak, mint az ülésfűtés, ülésszellőztetés, vagy a kormányfűtés vezérlése – igaz, itt a klímának legalább vannak saját, ergonomikus fizikai gombjai, azokat nem kell sokáig keresgélni. Az is jó hír, hogy a menük legalább logikusak és az egész szerkezet remekül használható, és elég gyors is. 

Jót tett az autónak az olasz ízlés

Szépek bent a kárpitok, a fabetét, van benne hely is elég – igaz, a második sorban ülve az indokoltnál magasabbra kell húzni a térdet – de az állítható dőlésszögű háttámla, vagy a második sorba is telepített ülésfűtés miatt ez talán fel sem tűnik. 
A Jeep Grand Cherokee és vetélytársai Listaár, forint 
Jeep Grand Cherokee (250 LE)  19 400 000
Range Rover TDV6 HSE (258 LE) 28 775 230
BMW X5 3,0 d (258 LE) 16 556 000
Audi Q7 3,0 TDI quattro (245 LE) 16 237 790
A Jeep Grand Cherokee belsejének legnagyobb húzása mégis a príma műszerfal. A félig TFT, félig hagyományos analóg műszerekből összeépített műszerfal képe csodaszép, a felbontása is klassz. És egész tág határok között alakítható, hogy mit is akarunk látni rajta. 

Okos és szép a grand Cherokee műszerfala

Raktér

Csomagtartója 782 literes, ami bődületes méret, de látszatra és főleg használhatóságra közel sem ennyire fényes a Grand Cherokee hátsó fele, amely magasan is van, lapos és széles, így igazán nagy kiterjedésű dolgokat nem fogunk ide betenni, az tuti. Emellett a villanymotoros hátsó ajtó is lassú, zajos – eszeveszett csipogásba kezd, ha beindul – de legalább nem kell vele tiszta erőből küzdeni, ha mégis inkább kézzel csapkodnánk.

Menet közben

Bár több száz kilométernyi téli kilométert tettünk meg az autókkal, de a sűrű program miatt terepre nem nagyon jutott idő. Szerencsére erre a hazai bemutató alkalmával volt már lehetőség, így aki erre kíváncsi, itt olvashat részleteket a témában.
Aszfalton autózva kényelmes, a rettenetes homlokfelület ellenére sem zajos vele utazni, legfeljebb a tükör felől jöhet valami szolid szélzaj. A légrugók példás hatékonysággal tüntetik el a zavaró úthibákat, és futóműve is jóval inkább kényelem centrikus darab, nem csikorgó kerekes autós üldözésekre termett. Cserébe az autó terepen is ütőképes, nem csupán egy emelt hasú, nagydarab városi izé, amely elpityeredik, ha piszkos lesz a króm fellépője, vagy ha begurulnak vele a bozótosba. 

Külső méreteihez képest nem túl nagy a csomagtartó

Manőverezni vele a bitang méret és a durva, 12 méteres fordulókör ellenére még a szűk mélygarázsokban sem teljesen reménytelen, az amúgy könnyen koszolódó kamera, illetve a tolatóradar ilyenkor sokat segít a kármentes lavírozásban. Igaz, ilyenkor a kormányt és a váltót alaposan meg kell dolgoztatni. 

Motor-váltó

Bár amerikai génekkel rendelkező járgánytól joggal várhatnánk el a V8-as motort, a Grand Cherokee orrában csak hathengeres dízelmotor duruzsol. A háromliteres V-motorból 250 lóerős teljesítmény érkezik – ugyanebből a 2987 köbcentis darabból van gyengébb, 190 lóerős is – amely papíron ugyan biztató adat, de a Jeep Grand Cherokee üresen 2,5-, fullra ülve és pakolva pedig 3 tonnás tömegéhez már nem is annyira sok. Mindenesetre a katalógusban szereplő 8,2 másodperces sprint tisztességes eredmény egy túlsúlyos rinocérosztól.

Kulturált járású hathengeres dizelmotor mozgatja a Jeep-et

A motor a hozzá kapcsolt 8-fokozatú ZF automatikus váltóval harmonikus, mintaszerű párkapcsolatban él. Ugyan a váltókar indokolatlanul nagyra és idióta formájúra dagadt, és kezelni sem túl jó – közel vannak a fokozatok és főleg előre-hátra lavírozva könnyű elcseszni a kívánt üzemmódot – de ha nem kell piszkálni, tökéletesen, fürgén és észrevétlenül teszi a dolgát. 

Összkerék

Rögtön kétféle változat is rendelhető a Jeep Grand Cherokee alá, egy egyszerűbb – a Quadra-Trac II a gyengébb felszereltségű modellekhez – illetve a fejlettebb, több terepes lehetőséget kínáló Quadra Drive II fantázianevű a drágább változatokhoz jár. A Selec-Terrain rendszerben öt előre beállított program közül lehet választani, attól függően, hogy homokban, sziklás terepen, sárban, vagy hóban rettegünk-e éppen a csúfos elakadástól, illetve van egy joker  – automata – állás is azoknak, akik még arra sem képesek, hogy a megfelelőt maguk válasszák ki. Emellett még a légrugóval is lehet javítani az autó terepképességein, illetve a ki- és beszállást megkönnyíteni, a karosszéria emelésével, süllyesztésével. 

Légrugók emelik, süllyesztik az autót, ahogy kívánjuk

Ítélet

A Jeep Grand Cherokee mindent egybevetve egy váratlan, és kellemes csalódás. Amerikai létére igen kulturált, nagy tudású szerzet, amely aszfalton kényelmes, fejedelmi utazást kínál, míg terepen sem hagy cserben. Persze valamit valamiért, így aki inkább aszfalton közlekedik, és az indokoltnál dinamikusabban, annak számolnia kell azzal, hogy a Grand Cherokee bizony minden tudása ellenére sem olyan precíz, és élvezetes mint X5-ös BMW, viszont ha néha térdig érő sáron is át kell az autóval gázolni, akkor alaposan lecsökken a komolyan vehető konkurensek száma. 
Mellette – Ellene
  • Jól sikerült forma
  • Ízléses, minőségi belső
  • Komoly helykínálat
  • Okos és szép műszerfal
  • Néhány felesleges bonyolítás
  • Tekintélyes saját tömeg
  • Idétlen váltókar

Kommentek

  • subtotal

    Szimpatikus volt mindig is, egyszer ki kellene már próbálni :)

    A videón viszont az új Cherokee reklámja van, nem a Grand-é.

  • DTF

    egy baj van vele: értéktartás, ami nincs, értékvesztés annál inkább :)

  • tama74

    Azért egy autós újságírónak nem kéne olyan marhaságot irnia hogy nincs konkurencia (Land Cruiser,Pajero,Pathfinder,Discovery,Mercedes-G,stb,,,,)de az meg pláne marhaság hogy Q7,meg X5 ez már nálam is kicsapja a biztit

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.