Exkluzív teszten a legújabb Lada

Nyugati autó lett a Ladából?

Szerző: Jörn Thomas levél küldés  Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.18. 06.00

Oroszország ura, Vlagyimir Putyin a próbaút után remek autónak találta a Lada új modelljét. Kérdés, hogy a Granta másra is jó-e, mint a krími dácsák megközelítésére.

Jól hangzana: Maserati Granta

Lada Granta. Ön szerint nem hangzik túl bizsergetően? Akkor cseréljük le az első tagját! Legyen talán Maserati Granta vagy Lamborghini Granta! Érzi a vibrálást, ha a név hallatán elképzel egy zsugorlakkal gondosan bevont, gracilis hengerfejöntvényt a könnyűfém motorházfedél alatt?

Érzi a kipárolgó motorolaj illatát? A hengerfejben legalább 32 szelep mozog, alattuk minimum nyolc henger pörög extázisban, hogy a hanyag eleganciával megrajzolt Grantát toszkán mellékutakon repítse. Látják, a néven nem múlik!

Előttünk azonban az a modell áll, amivel a Renault a Ladából nyugaton is elfogadott márkát csinálna, és megállítaná a nyugati modellek térnyerését Oroszországban, ahol a Ladák piaci részesedése már nincs 17 százalék.

Mínusz 23 fok? Ez még nem tél a Ladának

Visszatérve a 4,26 méteres, 87 lóerős limuzin nevére: a szót nem Manfred Gotta, a messze földön híres névadó találta ki, mint a Twingót, a Vectrát, a Panamerát vagy az Actrost. Az AvtoVAZ, a Ladák gyártója az orosz népet szavaztatta meg a kocsi nevéről, hiszen egy népautó nevét a népnek kell eldöntenie. A győztes tipp állítólag egy krasznojarszki lakostól származik; Pável Zaharov jutalma egy vadonatúj Lada Priora volt.

Nem a Logan az alap

De milyen a modernebb Granta, amely a Largusszal ellentétben nem a Logan, hanem a Kalina technikájából merít? Először is nem esik bele az eső, de tényleg meleg és barátságos hely. Alapáron jár hozzá menetstabilizáló elektronika és fedélzeti számítógép – ami igazán fontos, az adott. A rádió extra, légkondi nem rendelhető, de régen is megvoltunk nélküle – mondaná a törzsközönség. Aki húzza a száját, gondoljon arra, mekkora ajándék a szabad mobilitás! Beülünk, indítunk és megyünk.

11,4 másodpercével a tesztautó két tized másodperccel felülmúlta a gyári 0–100 km/órás gyorsulási értéket

A Granta pont ezt nyújtja. Divatos nyomógomb helyett kulcs elfordítására indul, és a robogókat idéző, szerény kis slusszkulcsnak még tolla is van. Nyitáskor a központi zár a kulcs elfordításával villámgyorsan oldja a reteszelést, záráskor azonban vár egy pillanatot. Mintha ezen gondolkodnia kellene.

Semmi cifraság

A Granta kezelőszerveinek használatán kicsit sem kell gondolkodni. Cifraságtól mentes, nagy, kerek műszerek, egyértelmű jelzésekkel ellátott gombok és szabályozók. Az orrban egy régi vágású négyhengeres szívómotor van. Az 1,6 literes, hengerenként kétszelepes benzines lelkesen kezd húzni, élénken veszi a gázt, és eltökélten gyorsul a váltó öt fokozatában, amelyek kapcsolhatósága egy jó karban lévő használt autóét idézi.

Grantát, itthonra?

Három éve, a HungaroLada felszámolása óta a márkának nincs importőre, így marad a magánbehozatal. Mivel az autó csak ESP-vel helyezhető forgalomba, az ukrajnai beszerzés nem alternatíva. Ám a közeli Bécsben két szalon is található, a másodikban elsőre felveszik a telefont. A kocsi ott tavasszal jelenhet meg, mert még folyik a forgalmazásához szükséges papírmunka. Addig, aki nagyon akar, Németországból hozhat új Grantát. Légkondi nincs, de sportos vezetőknek ültetőszett, cuccoláshoz hátsó pótrugó áll az extralistán. Mivel az autó féléves koráig, vagy 6000 km futásteljesítményig újnak számít, visszajár a 19 százalékos értéktöbbletadó, de be kell fizetni a 27 százalékos hazai áfát. A 8990 eurós alapárral, az áfával és a 85 ezer forintos regadóval számolva 2 954 000 forintba kerülne a magyar rendszámos Lada 2190, plusz az útiköltség. A forgalomba helyezéssel nem számoltunk, mert az az itthoni vásárlásnál is tétel. A Logan nem ilyen érdekes autó, de a háromhengeres turbómotorral, ráadásul légkondicionálóval és sok más extrával 2 690 000 forintért megvehető. Úgy fest, hogy a KSH szerint még mindig 92 571 darabos Lada-állomány a közeljövőben nem bővül Grantákkal.

Ugyanez igaz az irányíthatóságra – és a teljes vezethetőségre. A kormányzás kissé távolságtartó, de elég pontos ahhoz, hogy akár az Urálig hatoljunk. A felszerelést elnyeli a 480 literes csomagtartó, amely a támla lehajtásával bővíthető. A rugózás nem bugyolálja vattába az utasokat, de az útfelület durvaságaitól ügyesen megkíméli őket. A lassulás megfelelő, és a fékhatás nem romlik tartós terhelésnél sem, az ESP pedig beavatkozik, ha szükséges.

Kicsi a súlya és jól gyorsul. Az új Ladát könnyű vezetni, nem úgy, mint hátul hajtó elődeit


Okosabbak lehetünk az autónknál

Jó érzés, hogy végre megint okosabbak lehetünk az autónknál. Ritka ez manapság. Mintha ezeket a tárgyakat nem azért vennénk, hogy uraik lehessünk. Aztán kétértelmű feliratokkal és titokzatos menükkel az autó a tébolyba kerget.

Szavazás

Milyen limuzint vennél hárommillió forint körül?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
A Lada nem csinál ilyet. Itt még igazi gépésznek érezhetjük magunkat, aki olajszintet néz, és forgókapcsolóval állítja a fényszórók magasságát. Ez a kapcsoló egy józan műanyag világot oszt meg a feltétlenül szükséges egyéb gombokkal és tekerentyűkkel.

Maróan célszerű minden, a plasztiktömböt csak a felületek változása lazítja fel. A kemény műanyag talán a gőzborotvától sem rezelne be. Nem sokáig kell sorja után kutakodni, van belőle a belső kilincseken, az ajtózsebeken, a kapaszkodókon. Szövetbevonat csak az ülésekre jut. Cserébe a kéziféket négylap-fejű csavar rögzíti. Ha zörögne bármi – bár a tesztautóban semmi nem nyiszog – akkor azt rövid úton meg lehet oldani.
 
Valószínűleg a meósok elővették a Grantát, amióta Putyin propagandalátogatást tett a togliatti gyárban. Putyin, aki rettenthetetlen búvárként hoz fel amforákat a tengerfenékről, és meztelen felsőtesttel pusztít el medvéket, harmadik nekifutásra tudta csak lecsukni a csomagtérfedelet. Az érintett mérnök további sorsa ismeretlen. Az autó ára nem: a gazdagabbik felszereltséggel 2 990 000 forintnyi euró.

Nem rontja el a nagy pillanatokat: a Granta hátsó sorában összebújhatunk


Értékelés

Aki feltétlenül Lada Grantával kíván járni, aggodalmak nélkül használhatja az autót. Fékjei nem fáradnak, úttartása biztonságos, az ESP eleve szériafelszerelés. Térkínálata tisztes, rugózási kényelme elfogadható, motorja életerős. Az ülések kényelme, a kormányzás pontossága, a minőségérzet és a részletmegoldások megértést igényelnek.

Exkluzív teszten a legújabb Lada 1

A cikket az Autó Magazin 2014. januári számából vettük át. A lap a Granta tesztjén kívül is tele van jó anyagokkal. 100 oldal, most 595 forintra engedett áron
.

Exkluzív teszten a legújabb Lada 2

Szavazás

Klíma nélkül hárommillió. Itthon volna esélye az új Ladának?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • d.nagy

    Soha a büdös életbe nem vennék többet Ladát. Na jó, finomítok. A dolgok jelenlegi állása szerint nem vennék Ladát. Igaz ezt gondoltam korábban a Daciáról is és mondjuk második autónak pár év múlva lehet, hogy vennék egy Lodgy-t

  • Kanyaró Malvin

    Egy autógyárnak nincs olyan gondja, amit jó termékekkel ne lehetne megoldani – mondta a Nissan szanálásáról Carlos Ghosn. Ahogy a Skoda, a Dacia vagy akár a 20 éve még igazi fostalicskákkal (vö. Kia Pride) próbálkozó koreaiak is gyárthatnak olyan autót, ami vonzó és akkor máris megfordul az ember fejében, hogy felvegye a listára. Légkondi híján a hárommilliós Lada nem tart itt.

  • ikaroly

    A dáciák mellett ilyen áron nem rúg labdába,egyébként a magyar sznoboknak hiába magyarázzák a dácia /Renaukt/ előnyeit,hiába!A sok marha inkább megveszi a puccos használtat,aztán járkál a bontókba,hogy tudja használni!Én egy dácia logant használok,évi 10000km-t,tökéletesen teszi a dolgát,még nyáron lakókocsit is húzok vele,amihez persze lehetne erősebb.Eddig ami baj volt vele azt házilag megtudtam oldani,ez is érték a mai világban.

  • nagylajhar

    Hülyeség hogy nincs hozzá klíma, itt egy full extrás automatás változat: http://www.youtube.com/watch?v=-6yYFSdTOn4
    Az már lehet hogy a Daciák miatt nem engedi a Renault hogy behozzanak ilyen fullosabb verziókat, ez csak amolyan propaganda forgalmazás, hogy lássa Igor hogy a németek is Ladát vesznek. A csomagtartója talán a legjobban pakolható sedan kuffer, bár én már nem értem minek forgalmaznak 4 ajtós kocsikat, nem tudom ki az a marketinges aki azt hiszi hogy nekünk kelet európaiaknak erre volna szükségünk…
    Amúgy furcsálom hogy a Daciakat hozzák fel xy nívósabb kocsikkal szemben konkurensnek, nekem be is jön ez a puritán szemlélet, viszont ha megnézitek a Daciak A-oszlopa alaposan megnyeklik rendre minden típusnál a törésteszteken, talán a Lodgy-é kevésbé. Én tudok kompromisszumot kötni azzal hogy kb 10-15 évvel ezelötti anyagminősget, erőforrást kapok, de a biztonság legyen a jelen kor színvonalán. Másik furcsaság hogy habár az ESP már kötelező az EU-ban, de a 301 és C-Elyse-hez még ha akarok se kapok hátsó fejtámlákat…

  • Guevara

    1. Nem értem hogy hogyan lehet még Ladát eladni nyugaton.
    2. Dugattyú-középsebesség? LOL
    3. 98-as benzin. LOL

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.