A kilencszáz köbcentis családi kombi

Teszt: Dacia Logan MCV 0.9 TCe Arctic

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.12.13. 07.00

Családi kombi turbómotorral, klímával, navigációval, 573 literes csomagtérrel, 6-6,5 literes fogyasztással hárommillióért? ÉS még nem is néz ki rosszul?

Röviden: Dacia Logan MCV 0.9 TCe – 2013
Mi ez? Olcsó családi kombi, kisautó-alapra, de tágas belső térrel
Mit tud? Modern technika, sok hely, alacsony ár és jó pár megalkuvási pont
Mibe kerül? 2.920.000 klímával, navi nélkül a kis háromhengeres turbóssal
Kinek jó? Aki egy fikarcnyit sem sznob, aki kizárólag racionálisan áll egy új családi autó megvásárlásához. Ja, és ezzel a motorral: aki nem megy sokat gyorsan messzire

Az új Dacia Logan kombi már nem kapható hét üléssel, a nagycsaládosoknak az új portfólióban a Lodgyt kínálja a Renault budget-márkája. Viszont irdatlan csomagtartójával így is óriási lehetőség a Dacia Logan MCV a minél olcsóbban minél tágasabb családi kombit kereső autóvásárlóknak.

Külső

A régi Dacia Logan MCV hátulról az aszimmetrikusan oldalra nyíló ajtókkal még egész jól is nézett ki, de szemből rettenetesen egyszerű volt szegény. Az új modell hátulról mutat keveset, viszont szemből kifejezetten divatos, már-már ütős. Agresszív frontspoiler, markáns hűtőmaszk, színre fújt lökhárító de mattfekete koptató és ködlámpafészek, rafináltan ellapított végű, harcidísz-szerű krómcsíkokkal a sörnyitó két oldalán, érdekes szögben tört belső fényszóró-sarkok. Cseppet sincs elnagyolva, minden kis részletet alaposan kimunkáltak a dizájnerek.

Éles, agresszív az új Logan-pofa

Profilból és hátulról már bumfordibb az autó, túl lágyak az ívek a sárvédők felett, az ajtók közepén, a tetővonalban, a határozott metszésű fényszórókhoz képest lagymatag hátsó lámpákon. Csak a küszöb feletti markáns fény-árnyék vonal, a terepjárós műanyagbetét és az igényesen kimunkált tetőkorlát igyekszik menteni a helyzetet. Az ötödik ajtón ellenben már egy csipetnyi kifejezett igénytelenséget is lehet találni; a nagy L O G A N  M C V felirat betűit mintha csak úgy odahányták volna, a nyitófogantyú közepén pedig zárbetétes nyomógombot találunk, ami már-már muzeális érték 2013-ban az autóiparban.

Az arányok viszont alapvetően jók, a Logan MCV összességében kifejezetten üdítő látvány. A Renault sokkal szebb kiskombit alkotott, mint a legtöbb konkurens, vagy akár saját maga a jelenleg futó vagy közelmúlt-béli hasonló kocsikkal. Gondoljunk csak a mostani Fabia Combira vagy az épp csak kifutott előző Clio kombira. Na ugye.

A családi kombi kisautó-alapokra épül, de némely kompakt kombikat is megszégyenítő térkínálattal bír

Ezt a formát már nem kell mentegetni, hogy “na igen, de olcsó”; az új Dacia Logan MCV jó kiállású, a szemnek cseppet sem kellemetlen, első pillantásra megszerethető kis családi kocsi lett. Vagyis miket is beszélek, még hogy kicsi!

Beltér

2634 mm a tengelytáv; az aktuális Év Autójáé, az eggyel nagyobb kategóriában utazó Golfé csak 3 milliméterrel hosszabb. 573 literes a csomagtartó az ablakperemig, a Golf kombié 605. Az Astra kombié 500. Szóval a kérdésre, hogy milyen a beltér, talán annyi is elég lenne válasznak, hogy bődületesen tágas.

A szürke sivárságon sokat dob a központi érintőképernyő és a műszerek krómgyűrűje - mostanság ez a trükk járja az összes új Daciában

Ne feledjük, a Logan MCV a Logan kombija, a Logan viszont a Sandero lépcsőshátúja, a Sandero pedig egy klasszikus besorolás szerinti kisautó. Nehéz felfogni, hogy hoztak ki erre az alapra ennyi helyet Dácsiáék. Négy felnőtt nem utazik benne kényelmetlenebbül, mint egy átlagos kompaktban, de öt is elfér, ha kell. Három gyerekülés, ha egyik sem túl széles, beilleszthető a széles hátsó padra. Az első ajtóban vannak még jókora üregek is, a kesztyűtartó is tágas, a szélvédő alatt is van egy rekesz ennek-annak. Lesz még ebből taxi is az utakon bőven, majd meg teccenek látni.

Amúgy meg, ami a formákat, anyagokat, műszereket, kezelőszerveket illeti, a Logan MCV is csak a szokásos, második generációs új Dacia. A krómkeretes, háromórás műszerblokk ugyanaz, ami a Lodgyban, új Dusterben, Dokkerben szolgál; a bajuszkapcsolók, gombok a Renault egyen-termékei. A sok szürke, kemény műanyag, az olcsó kárpitanyagok sem okoznak meglepetést, távol állnak a német, japán, francia, koreai mainstream márkák textúráitól. Összességében azért az új Dacia Logan MCV nagy haladás minőségérzetben, hangulatban az előző szériához képest.

181 centis, mázsás újságíró-porhüvely terpeszkedik kabátban is kényelmesen a hátsó ülésen


Szolgáltatások, extrák

A 900 köbcentis turbóval Logan kombi csak a legmagasabb, Arctic felszereltségben rendelhető. Mivel új modellről van szó, ebben benne van az EU-ban 2012-től már minden új fejlesztésű típushoz kötelező menetstabilizáló berendezés is – kikapcsolhatatlanul -, viszont nem lenne kötelező, de benne van az emelkedőn induláskor a féknyomást segítségképpen megtartó segédrendszer is.

A Logan MCV alapértelmezésben defektjavító szettel érkezik, a tesztautóban talált pótkerék felára 15 ezer forint. 25 ezer lenne egy könyöklő – és jó lenne -, 60 ezer egy parkolóradar, 150 ezer a, kapaszkodjanak meg, egy immár Daciához is rendelhető bőr üléskárpit. 60 ezer a tempomat, 90 ezer ugyanez bőrkormánnyal kombinálva.

Semmi túlbonyolítás, egyszerűen, logikusan működik az LG-től származó HMI-egység

A Dacia nagy dobása az LG-től érkező, 7 coll átmérőjű érintőképernyős navigáció-hifi-kihangosító, az úgynevezett MediaNav. Teljes Európa-térképpel 110 ezerből megvan, a menü tökéletesen logikus és egyértelmű, szerintem 93 éves nagymamám is elsőre eltalálna rajta.

Ergonómiai hibák

Gyorsan, tömören összefoglalom, mit lehet utálni a Loganban. Rövid az ülőlap elöl, az ülésállító kar továbbra is hideg, csupasz vas. A kormány csak fel-le állítható. Az érintőképernyőt gyakorlatilag nem lehet kikapcsolni, éjjel teljesen lesötétítve is szürkén világít (emlékszem, amikor még ez előző 5-ös BMW-t szidtuk pont emiatt pont tíz éve). A fényszóró-magasság állítása bowdenes, nagyon retrós. A kürtgomb a bal bajusz végén van továbbra is, az indexkar billentésére csak egyet villan az irányjelző (a Lodgyn már hármat).

Egy kis műanyag került a lemezre, de csak ahol muszáj

A csomagtérajtón van egy kis műanyag a behúzófogantyú körül, de különben teli fém az egész. Az emelő, kerékkulcs burkolatlanul csúfoskodik a raktérben. A gombos csomagtérajtó-nyitás nehézkes, hölgyek körme szörnyű veszélynek van itt kitéve! Az ablakemelő-kapcsolók a középkonzolon vannak (a Duster faceliftjén már az ajtóra kerültek), a vezetőé sem automata, még lefelé sem. Kábé ennyi, aztán ki-ki döntse el, mennyit kompenzál mindebből például a gázteleszkópos motorháztető-kitámasztó vagy az alapáras visszagurulás-gátló automatika.

Motor

A régi Dacia Logan kombi öt üléssel 1240 kilót nyomott. 1,6 literes benzinmotorral 13,4 másodperc alatt volt százon katalógus szerint, végsebessége 167 km/h volt, átlagfogyasztása 7,6 liter százon, de városi fogyasztása egy ilyen olcsó, egyszerű, nem is túl erős kocsihoz képest horribilis: 10,2 liter. Tavaly még ezt tudta papíron egy új 90 lóerős Logan MCV. Ja, a motor forgatónyomatéka 128 Nm.

Az új Logan MCV eleve csak ötajtós, ugye, csomagtartója 573 literes. Viszont csak 998 kiló, a 0,9 literes turbómotor a 90 lóerő mellett 135 Nm-t tud, 11,1 másodperc alatt van százon, 175 km/h a vége. És a fogyasztása? Papíron 5,1 liter a vegyes, a városi pedig 6,4 liter száz kilométerre. Valós méréssel nagyjából 1000 kilométer után, 2/5 sztráda, 2/5 országút, 1/5 város mellett 6,4 litert mértem a kútnál. Benzinből. Még most is nehezen hiszem el.

Burkolatlanul is csendes és rezonanciamentes a kis háromhengeres turbó, csak 4000 felett kezd ős-suzukis morgásba

Ilyen az, amikor jól működik a downsizing meg a súlycsökkentés. Aki pedig nekiállna pampogni, hogy igendea régi nagyobb is volt, annak csak annyit mondok: az új MCV 4492 mm hosszú, míg a régi, bármilyen furcsán is hangzik, rövidebb volt, 4463 mm. (az igaz, hogy 7 mm-rel szélesebb volt és sokkal, 14 centivel magasabb.)

6,4 liter százon, benzinből, elfogadható menetdinamikával. Ez a lényeg egy ilyen olcsó kocsinál, meg a csend az utastérben 130-nál. Nem pedig az, hogy milyen vezetni.

Milyen vezetni?

Tulajdonképpen sokkal kevésbé szörnyű, mint kellene, hogy legyen. Mert az egyenesfutás nem az igazi, a kormány teljesen alászedett állapotból nem szeret kijönni középállásba. A váltó kapcsolási érzete tragikus, mintha Babylon-pálcikákból és golyókból lenne összebarkácsolva a szerkezet. A futómű pont nem elég lágy ahhoz, hogy nagyon kényelmesnek érezzük, de elég pontatlan ahhoz, hogy ne kedveljük sportosságáért.

Talán az Audi kezdte ezt a pengeszerű frontspoilert, mára sokan átvették

A motor legalul gyengécske, fent pedig hamar elerőtlenedik; egy picit emlékeztet karakterében a Fiat kéthengeresére. Pörgetni nem érdemes, kicsit dízeles a hangulata és sokkal visszafogottabb vele a Logan kombi nagy teste, mint a Sanderóé, amiben még kimondottan élvezetes volt, legalábbis sztrádatempó alatt. 130 felett nehezen gyorsul már, a végsebesség megközelítése reménytelennek tűnne, ha szabadna ilyesmivel kísérletezni egyáltalán.

Viszont 130-nál is lehet benne beszélgetni, csendes, békés, nyugodt a hangulat a tágas kabinban. Vezetni nem jó, de utazni jó benne – végülis ki vágyhat ennél többre egy kombi Daciától?

Megéri?

A Dacia Logan akár alapáron, akár felextrázva félelmetesen olcsóbb tud lenni hasonlóan kistafírozott, komolyabb presztízsértékű, de sokkal szűkebb csomagterű konkurenseinél:

Klímás, navis, ESP-s, bluetooth-os Logan MCV és 90 lovas, benzines konkurensei
Davia Logan MCV 0.9 TCe Arctic (90 LE)
3 030 000 Ft
Skoda Fabia Combi Fresh +ESP+navi (86LE) 3 918 180 Ft
Seat Ibiza ST Reference +navi+Bluetooth (86 LE) 4 187 420 Ft
Renault Clio Grandtour 0.9 TCe Expression +navi (90 LE) 3 950 000 Ft
Peugeot 207 SW 1.4 VTi Active +ESP+BT+navi  (98 LE) 4 270 000 Ft

Akiben még mindig ott él a régi Daciák emléke, annak mondanám, hogy az alapban 3 év vagy 100 000 kilométer garancia 65 ezer forintért öt év vagy százezer kilométerre bővíthető. Innentől kezdve Apuka csak ordas hazugságoktól vöröslő füllel tudja megindokolni Anyukának, miért nem ilyen lesz a családnak, hanem németesebb (és magasabb presztízsértékű) Fabiája, szebb (és vicces mű-motorhangú) Clio Grandtourja, arányosabb (és sportosabb) Ibiza ST-je. Kelet-európai viszonylatban relatíve kis keresetből józan ésszel saját névre ebben a kategóriában (is) kizárólag Daciát szabad venni, ha csak a tényeket veszi latba az ember.

573 liter alá még befért a teljes pótkerék

No persze presztízsértéke semmi, az olcsó megoldások a kabinban még mindig szomorúak itt-ott, a rendelhető extrák sora sem olyan bőséges, mint a nagy, “igazi” márkáknál. És, bár közel nem olyan büdös, mint az első Logan volt, egy kicsit még mindig fura szaga van. Viszont, ha képes öntudatosan vállalni döntését, egy barátságos közösség tagja lehet vele az ember.

Integetnek neki a szembejövő új Loganosok! Ilyesfajta márkatársi találkozási örömet a Dacia mellett leginkább csak Alfákban tapasztalni. Ott mondjuk kicsit más az érzés, de akkor is – egy ilyen Logannal nem csak okosan dönt az ember, hanem egyből tartozni is kezd valahová. A kérdés, hogy el tudja-e viselni ezt, netán még örülni is képes-e neki. Ha igen, hosszú időre boldog lesz az új Dacia Logan MCV-vel.

Mellette – Ellene
  • Olcsó
  • Pofás
  • Takarékos és elfogadhatóan húz a pici motor
  • Nem csak olcsó, kimondottan jó érintőképernyős egység
  • Nagy csomagtér
  • Sosem aggódik érte az ember
  • Vezetési élményt nem nyújt
  • Sok kis ergonómiai hiba
  • Nulla presztízsérték

Kommentek

  • Levrone

    A fogyasztása nem meglepő. Ismerősöm vett egy Captur 0.9TCE verziót, ami most így bejáratósan, hidegben, kizárólag városban 6,4-et eszik. Szerintem az is nagyon korrekt, hiszen az 1.2-es céges Polonk 9-10 körül eszik városban. Egyébként nagyon rendben van az autó, bejövős.

  • demagóg

    Az igénytelen részletek miatt én nem vennék, de megértem, aki megveszi.

  • v_johny

    Egy ideális világban, egy ilyen autó elérhető lenne egy átlag családnak minden különösebb erőfeszítés nélkül. Még nem is járnának vele rosszul, sőt…

  • oszkopeter

    Én ilyen autóban, ha fontos az alacsony karbantartási költség, főleg ha rövidebb utakon van használva, nem vennék 900 köbcentis benzines turbómotort. Egyébként a 6,4-es fogyasztást egy korszerű szívó benzines is tudja, főleg hogy csak 1/5-öd volt a városi szakasz, nem keleltt klímázni és az autó csak 998 Kg. Másrészt ahogy nézem jóval alacsonyabb minta régi MCV, ami sokat számít a fogyasztásnál. Szvsz nagy szívás lesz még ezekkel a pöttöm turbómotorokkal 7-8 év múlva. Egyébként sokat fejlődött a Logan, megéri sz árát, de bomba üzletnek nem mondanám.

  • Guillotine

    Tamás!

    Neked miért van a “Mellette-Ellene” összevetésnél mindig ugyanolyan tábla szimbólumod?

  • geotrinus

    Elkeserítő, hogy ilyen autókra van kereslet Magyarországon. Nyomor.

  • tgu.ts

    puruttya, úgy ahogy van!

  • mezgabela

    “Elkeserítő, hogy ilyen autókra van kereslet Magyarországon. Nyomor.”

    Ők is nagyon nyomorognak:
    Legtöbb Daciát – akárcsak 2011-ben – Franciaországban adták el, ahol 84522 járművet értékesítettek. Második helyen Németország áll, ott 46590 új Dacia talált gazdára 2012-ben …
    (de az is lehet, hogy az összeset román vendégmunkások vették meg).

  • Funkyman

    A-ból B-be elvisz egész tűrhető kényelemben, modern, teljesen vállalhatóan néz ki, olcsó.
    Sok embernek, főleg időseknek ez így egy teljesen jó csomag.

  • jmzba145

    oszkopeter:Jól látod, ebből sem lesz “second hand”.
    Már csak az a kérdés, a km-re, vagy akár napra vetített fajlagos költség vajon mekkora összegre vetődik ki a használati idő végén,gyanítom igen fájdalmas költségről beszélünk, ha célközönséget vesszük figyelembe kis hazánkban.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A Skodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.