BMW vs. Audi. Melyik a jobb ötajtós kupé?

Audi A5 Sportback 3.0 TFSI vs. BMW 335I GT

Szerző: Dirk Gulde levél küldés  Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 06.00

Mi fontosabb egy drága ötajtós kupénál: a vezethetőség vagy a praktikum? Meglepő eredményt hozott összehasonlító tesztünk!

Úgy tűnik, mintha minden autógyárnak lenne egy osztálya, ahol az ott dolgozóktól semmi mást nem várnának el, csak az ötletelést. És min kellene a leginkább törni a fejüket? Például azon, hogy milyen eddig még nem létező autófajtákat és kategóriákat találjanak ki. A vásárlóközönség ugyanis erre is, arra is ráun, és újabbat, majd még újabbat követel. Mostanában Európa-szerte a szabadidő-autók a menők, de lehet, hogy néhány éven belül egészen másra kattan rá a nép, és nekik is kell valamit kínálni.

Ez a viselkedésforma nem áll távol a prémiumautó-gyártóktól sem, akik végül néha olyan típusokkal rukkolnak ki, amelyek nem teljesen új találmányok – legfeljebb a prémiumkategóriában számítanak annak. Az ötajtós forma hosszú évekig a tömegautók jellegzetessége volt, ám bő fél évtizede az Audinál és a BMW-nél is úgy látták, a praktikus karosszériaformának – persze egy kis igazítás, sportosítás után – keresnivalója lenne a prémiumautók között is. Így született meg gyakorlatilag egy időben, de két különböző méretosztályban az Audi A5 Sportback és a BMW 5 GT. Utóbbi elfogadottságát látva pedig az idén a BMW piacra dobta a 3-as GT-t, ami immár közvetlen riválisa az Audi A5 Sportbacknek.

Melyik praktikusabb?

Az ötajtós típusok erénye praktikusságuk, amiben a 3-as GT éltanulónak számít. Köszönheti ezt már az alapjainak is, hiszen nem azon a padlólemezen nyugszik, mint a többi 3-as, hanem a kínai nyújtott 3-as padlóján. Ebből származóan a GT húsz centivel hosszabb a típuscsalád többi tagjánál, amiből nem kevesebb mint tizenegy centi a hátsó lábteret növeli. Így a 7-es sorozattal vetekedő helykínálatú hátsó üléssoron nyugodtan lehet akár nyújtott, keresztbe vetett lábbal üldögélni és újságot olvasni. Mintha egy sofőrös autóban foglalnánk helyet.

A GT csomagtartója nagyobb, 520/1600 liter

A hátul ülők kényelmét szolgálja, hogy az ülések háttámlájának döntöttsége állítható, ugyanakkor – ha arra van szükség – a három háttámlarész egy rugós mechanizmus közreműködésével egyetlen mozdulattal előredönthető. Az így keletkező raktér akkora, amekkora a 3-as kombiban sincs, s akinek ez nem lenne elég praktikusságból adott leckének, annak megemlítenénk a csomagtér ajtajának alapáron kínált elektromos mozgatását, az ötletes csomagrögzítő rendszert, vagy a kisebb tárgyak befogadására szolgáló padló alatti rekeszrendszert.

Az első üléssor környékén a GT többet átvett az alap 3-astól. Igaz ez a térkínálatra, a helyenként olcsó anyaghasználatra (szellőzőrácsok, üléskárpit) éppúgy, mint a sokak által kedvelt, internetkapcsolatot biztosító médiarendszerre vagy a vetített kijelzőre (head-up display).

Karosszériaformáját tekintve ötajtós az A5 Sportback is, de a kérdést mégis máshogy – nem annyira a praktikum oldaláról – közelítette meg az Audi, mint a BMW. A valójában az A4-esen (és nem az A5-ösön) alapuló típus csomagtérajtaja ugyan nagy méretű, de alatta csak csomagrögzítő hálót találunk, és az üléseket is csak a szokott 1/3-2/3 arányban lehet ledönteni. A csomagtartó alapállapotban kicsivel, átalakítva sokkal szűkebb, mint a GT-é. A csaknem tizenkét centivel kisebb magasság és a sportosabb forma miatt a második sorban visszafogottabb a fejtér, és alapáron ráadásul csak két ülés van – vagyis a Sportback inkább csak 2+2 üléses autó.

Az A5 raktere 480/1283 liter mindössze, főleg ledöntött ülésekkel kisebb

Elöl viszont nincs hiba a helykínálattal, és a minőség is lenyűgöző. Igényesek a műanyagok, finoman kattanósak a kapcsolók, és szépen kidolgozott, elegáns alumíniumdíszek fokozzák tovább az eleganciát. Az MMI médiarendszeren és a fedélzeti számítógépen, illetve a kijelzőiken azonban meglátszik, hogy már négyéves a típus – hiába, semmi sem avul ma gyorsabban, mint az elektronika!

Melyiket jobb vezetni?

Ha útra kelünk, az Audiban nem is érdemes máshol ülni, mint elöl. A 272 lóerős, háromliteres, kompresszoros V6-os késedelem nélkül mozgósítja 400 newtonméterét, ami az alapfelszerelés részét képező quattro rendszeren keresztül jut el mind a négy 18 colos kerékhez. Mindezek tetejébe pedig ott a feláras sport-differenciálmű, ami úgy zsonglőrködik a kerekek közötti nyomatékelosztással, hogy a legtébolyodottabb kanyarkombinációt is játszi könnyedséggel hagyhatjuk magunk mögött.

Szériatartozék a hétfokozatú, duplakuplungos, automatizált sebességváltó és az összkerékhajtás a 3.0 TFSI motoros A5-ben

Mindegy, hogy a bóják között vagy kanyargós országúton tesszük próbára a képességeit, 47 kilónyi tömegtöbblete ellenére az A5 könnyedebben és lelkesebben tör előre, mint a GT – miközben a gokartszerű hatást fokozza, hogy az Audiban hat centivel közelebb ülünk az aszfalthoz. Ráadásul az Audi menetstabilizáló rendszere finomabban avatkozik be, és a féke is hatásosabb: 100 km/óráról terhelten és üresen is körülbelül két méterrel rövidebb úton parancsol megálljt az autónak.

Ehhez képest a GT sofőrje úgy érezheti magát kanyarodáskor, mintha még egy komplett autó lenne az övéhez kapcsolva: a remekül vezethető 3-ashoz képest a másfél méteres magassággal megáldott GT csak dülöngél kanyarban, terhelésváltáskor pedig állandó farolási hajlammal küszködik. Ellenben ha a komfort kerül terítékre, egyből kiütköznek a hosszú tengelytávból és a hangolásból eredő előnyök. Autópályán magabiztosan suhan a GT, ugyanakkor az adaptív csillapítás sikerrel semlegesíti lassú tempónál a kátyúk, aszfaltjavítások, csatornafedelek okozta ütéseket.

A hosszú távú túrázáshoz remek partner a 306 lóerős, turbófeltöltéses, hathengeres motor is, ami mintha minden pillanatban csak arra várna, hogy ura és parancsolója akár 7000/perces fordulatig kipörgesse. S ha így tesz, akkor a gyorsulást nem síri csend övezi, mint az Audiban, hanem olyan lelkes morgás, amit a technika iránt kevésbé lelkesülők bizonyára hangosnak neveznének. A turbó alkalmazása ellenére a gázreakcióra már alapjárattól kezdve nem lehet panasz, mint ahogy az is meggyőző, amilyen példásan a motor a nyolcfokozatú (hagyományos) automata váltóval együttműködik. Mindegy, hogy az Eco-Pro (6,8 l/100 km) vagy a Sport-Plus üzemmódot kapcsoljuk be, a ZF-eredetű szerkezet minden esetben a legjobban odaillő fokozatot választja.

20 centivel nagyobb a hossza és 11-gyel a tengelytávja a GT-nek a 3-as kombiénál, így a helykínálata a nagykategóriás autókét közelíti

Az Audi hétfokozatú, duplakuplungos automatizált sebességváltója nem vált annyira selymes finomsággal, ráadásul előfordul, hogy nem a legmegfelelőbb fokozatot választja, majd korrekcióra kényszerül. Hasonló nyugtalanságot tapasztaltunk az adaptív csillapításnál is, ami a sínekhez, csatornafedelekhez hasonló úthibák hatását nem képes távol tartani az utastértől. Azt már csak úgy megemlítenénk, hogy a tesztkörön mérve és a tényleges forgalomban is a Sportback tizedekkel több benzint fogyasztott, mint a GT.

Ennyi pénzért tempomat sincs?

Ha már a pénzügyekhez értünk: sokan bizonyára úgy gondolnák, hogy ha már kiadnak cirka tizenötmillió forintot egy prémiumkategóriás autóért, akkor extrákra már nem nagyon kell költeniük. Aki így gondolja, rosszul teszi, mert nemhogy xenon fényszórók, navigációs rendszer vagy bőrkárpitozás nem jár ezért az árért, de még azért a tempomatért is külön kell fizetni, ami például minden Renault Clióban szériafelszerelés!


Meggyőző a 335i GT praktikus és tágas karosszériája, a kényelme, valamint erőteljes és kifinomult hajtáslánca. A méretnövekedés viszont nem használt a vezethetőségnek. Összkerékhajtásával tapad az aszfalthoz a nagyon sportosan vezethető A5-ös. Korlátozottabb helykínálata és kevésbé komfortos rugózása azonban kompromisszumkészséget követel tulajdonosától.

Szoros versenyben győzött végül a 3-as GT. A pontozásból látszik, hogy főleg praktikumban múlta felül a sportosabban vezethető A5-öst. Most már csak az a kérdés, kinek mi számít jobban…

(Cikkünk az autóMAGAZIN decemberi számában jelent meg. A januári már kapható az újságárusoknál, kivételesen csak 595 Ft-ért.)

Kommentek

  • zangel

    Én pont ezen két típus között hezitáltam de végül az új lexus IS 250 lett a nevető harmadik. Az A5 nagyon kifutó modell, a GT pedig rendesen fel extr

  • shadowb

    A 3er GT NEM! 5 ajtos kupe!!!! Az majd a 4er Gran Coupe lesz. Ez a ket auto nem kozvetlen ellenfelei egymasnak.

  • demagóg

    Az új hármas gyönyörű autó, de ez a bmw az én ízlésem szerint nyominger, már elnézést. Az audi mellett labdába sem rúghat dizájn terén.
    Az új IS is gyönyörű, de az új 3as talán még szebb kiállású. De ez tényleg ízlés dolga, tudásban mind nagyon magasan vannak (átlagember átlagautójához mérve).

  • zoldfulu2000

    Érdekes dilemma, az A5 belseje és a formája bejövősebb, a 3as meg hátsókerekes.
    Összességében én inkább egy X3ast választanék.

    Furcsa hogy egyesek még mindig elcsodálkoznak a németek árpolitikáján. Amíg a német magazinok lefekszenek nekik addig megtehetik sajna. A vevő meg csak csodálkozik, hogy mi lehetett a szubjektívabb versenyszámokban ha már az árnál is ekkorát tudnak csalni…

  • megint

    Teljesen mindegy, hogy milyen márkáról beszélünk ebben a kategóriában az extrák terén. Ők egyesével húznak le nevetségesen(tempomat nincs alapban, vicc), a japánok meg csomagostul húznak le, ott ha a tempomat csak a legmagasabb csomagban van , akkor bizony azt kell megrendelni, mert az alatta lévő csomagokban nincs benne. Persze azért tegyük hozzá, hogy ezeket simán belehet alkudni az árba, még többet is.

  • hawk

    Nekem az Audi tetszik jobban, kivül-belül. Azt viszont nem értem, hogy a tesztfogyasztára 25-ből 7, illetve 6 pontot kaptak, az üzemanyagköltségre viszont 15-ből 15, illetve 14 pontot. Vagy a gyári adatok ennyire nem fedik a valóságot? Mindegy. Ezeknél az autóknál a vevők már nem nagyon nézik a költségoldalakat.

  • zoldfulu2000

    megint: azért ez nem teljesen igaz. Az előző Lexus IS pl alapáron egy teljesen elfogadható felszereltségű autót kínált (2 zónás klíma, alufelni, egy jobbfajta plüss ülés, mp2, kulcs nélküli indítás). Az a fajta sóherség sosem jellemezte a konkurenseket, és ha ezt nem támogatnák a tesztek, a németek sem tehetnék meg.

  • shadowb

    ZF, hagyd mar ezt a hulyeseget a vilagmeretu ujsgairoi osszeeskuvesrol. Ha a piac nem toleralna ezt az arpolitikat, akkor nem ilyen lenne az arpolitika, ilyen egyszeru. A Lexus nem azert ad tobbet kevesebb penzert mert olyan rendes, hanem azert mert igy tudja eladni az autoit (vagy igy sem).

  • zangel

    Mint potenciális vevő, mindkét típust próbáltam. Az audi nem rossz, de ez a belső design 2007-ben jelent meg és ez a hat év az autóiparban egy fényévnyi távolság. Egyébként nem véletlenül erre adták volna a legnagyobb 20% kedvezményt. A 3GT belülről nekem sokkal jobban tetszett, legalábbis az amit én próbáltam /sport verzió/ de a lexus IS szintjére fel extr

  • Matt3er

    Nem tudom, hogy a tesztek alatt mennyire nyitogatják a kesztyűtartót, mennyire fogdossák a műszerfalat, de az Audi egy kopogós, zörgős, minőségtelen nem különb egy Opelnél. Ugyan az mint a Skoda, Seat, Vw, csak az embléma más.
    Tapadás/ TÉLI ALALMASSÁG???? 6/10 pont?????? MIRE????
    Egyik első a másik hátsókerék hajtású. Szánalmas dolog, hogy még mindig nem tudnak vezetni az emberek. NEM EGY KATEGÓRIA!!! Európai viszonylatban BMW-nek CSAK a Mercedes lehet a vetélytársa. Ezt nem árt felfogni. Úgy minőségben mint vezethetőségben. Felszereltség?? Nincs alapból tempomat? Hol lehet kihasználni? Ameddig a kamionkísérők uralják a belső sávot, addig nincs értelme. Persze ha van nem baj.
    Egy BMW épp ettől egyéni, nem sablon, mert a tulajdonosa választja ki minden egyes összetevőjét. Szintén sajnos a komplexusos ponycar-os Skodaline meg winterline, klímaline csomagokhoz szokott emberkék nem fogják ezt sajnos megérteni, de nem is Ők a kiszemelt szegmens.

  • Tede

    Matt3er ! Egyetértek veled, hogy a minőségben a Bmw-nek csak a Mercedes a vetélytársa, mivel az Audi fölöttük áll, már vagy 30 éve !

  • Matt3er

    Az Audinak ott ért véget a pályafutása, ahol elkezdődött VOLNA. A Quattronál. Soha többé nem tudtak autót gyártani, hiába quattrohajtás, stb… ugyan úgy fennakad az első hónál. Ha meg nem összkerekes, akkor első és onnantól nincs mit összehasonlítani, max a minőséget.
    És hát valljuk be: Audinál kopog a műszerfal, műszaki konstrukcióját ne is említsük. Kormányzott kereket meghajtani A-B.be megteszi, de egy olcsó szükségmegoldás. V motorok alkalmazása szintén költségkímélő szükségmegoldás. Még valami?

  • Kanyaró Malvin

    Te jó ég, Matter! A V6 rövidebb, javítja a súlyeloszlást, növeli a térkínálatot, csökkenti az orrnehézséget, amit a csomagtérbe száműzött akkumulátorral próbál kompenzálni a BMW, mert a sorhat az sorhat.

    Hogy a quattrók hóban mit bírnak, azt a Youtube megmutatja ésaz AUdi nagyon is tud autókat gyártani. Mesés autókat gyárt, Európában ezért is ad el több autót, mint a BMW. Meg Kínában is, de az engem nem érdekel. Az emberek 70 százaléka itthon a kormányzott kereket hajtja a BMW-jével, nem beszélve az elöl hajtó X1-ről, egyterűkről, a következő 1-esről.

    Lehet rajongani bármilyen márkáért, de alapvető dolgokat ne takarjon már el a BMW-s, Daciás, Jaguaros, Audis, bármilyen szemellenző.

  • Szaky

    Az AUDI alapban jobb autó, sokkal jobban vezethető, a BMW nekem abszol

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

Vérlázító pofátlanság az útdíjszolgáltatónál

Egy kiszivárgott levelezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csak azért engedett el egy büntetést, mert a szabálytalankodó testvére a cégnél dolgozik.

Rákaptak a magyarok a villanyautókra

Az állami támogatás nyomán megnőtt az érdeklődés az elektromos autók iránt, de idén várhatóan már nem sok, támogatással vásárolt autót helyeznek üzembe.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.