Szupersztár otthonkában

Teszt: Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.11. 07.00

Íme a hibrid, amiben a csomagtartó a lényeg. Ennyire érdektelen lenne a benzin-elektromos technológia? Dehogyis: épp hogy most vált nagyon is izgalmassá!

Röviden – Toyota Auris Touring Sports Hybrid
Mi ez? Alsó-középkategóriás hibrid kombi
Mit tud? Amit egy automata dízel, csak benzinből 
Mibe kerül? Hajszállal 7 millió alatt indul
Kinek jó? Akik takarékos, kényelmes családi kombit keresnek, és nincs más vágyuk, mint egy eseménytelen út végén békében célba érni

Tizenhat évvel ezelőtt lépett színre az első generációs Prius. Azóta a Toyota (és a Lexus) több mint ötmillió hibridet adott el, furcsát és sportosat, kicsit és nagyot, gyorsat és takarékosat. Mégis, mintha most először fordulna elő, hogy a japánok bármely benzin-elektromos modelljére elsősorban nem hibridként, hanem autóként tekintünk.

Van valami űrjárműszerű az Auris orrában


Nem hajtásláncának rejtelmeit firtatjuk, mert hát hol vannak annak már a rejtelmei? Tucatjával teszteltük az elmúlt években. Kompakt Toyota kombit viszont évek óta nem vezettünk. Egészen pontosan tizenegy éve. Ez persze a mi bajunk, egészen 2007-ig gyártották, de a későbbiek során, noha a kilencedik generációs Corollával bőven volt még dolgunk, többé nem járt nálunk a puttonyos japán. 

Az üreg 

Hát akkor kezdjük a lényeggel: a csomagtartóval. Az új generációs Auris formaterve, amely kellőképpen futurisztikus ahhoz, hogy akár életmódautót is belelássanak a tervezők, kétesélyessé tette a kombi kivitelezését, de a divatos shooting brake vonal helyett mintha a RAV4-et kicsinyítették volna le méretarányosan a dizájnerek: függőleges fémfelület, finoman döntött szélvédő alkotja a hátfalat, mögötte minimális peremmel, széles nyílással tárul fel a raktér. 

MInimális perem, széles nyílás, jól rakodható, tágas csomagtartó.


Kapacitása ég és föld az elődéhez képest: amaz 402 literes volt, és nem szerettük érte, ez 530. Ezzel a Ford Focusénál 54, a Renault Mégane-énál 39, az Opel Astráénál 30 literrel, a Kia Cee’dénél 2 literrel nagyobb – a Volkswagen, a Skoda és a Peugeot kompakt kombijai a maguk 600 liter fölötti kapacitásával nem ereszkednek le a kicsik közé. 

Adatlap

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Szupersztár otthonkában 1
Motor 1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,8 l / 100 km

A kialakítás túlzás nélkül mintaszerű. A kerékdobok mögött mondvacsinált rekeszek helyett visszahúzódik a lemez, kritikus jelentőségű helyet hagyva egy-egy plusz sporttáska, kerékpáros sisak, strandlabda elhelyezéséhez. 

Fölötte arasznyi széles, fekete műanyag sáv szűkíti optikailag a belmagasságot. Innen dönthető egy-egy finom húzással az ülések háttámlája – az ülőlap marad, ahol van, hiszen alá zsúfolták be az akkumulátorokat, mint az ötajtósban. A kallantyúk előtt peremes rekesz várja az esernyőt, sapkát, ablakmosó felszerelést, miegymást. 
Utána már nincs semmi, csak a roló, amelyet minimális ügyeskedéssel akaszthatunk be végállásába, vissza viszont két irányba is engedhetjük: a vájat a D-oszlop borításán fölfelé folytatódik, így egy csuklócsavarintással a magasba húzhatjuk a rolót, amolyan fed is, nem is pozícióba, ami a betekintést gátolja, a hozzáférést viszont nem. 
Gyakorlati hasznát a másfél hetes teszt alatt keveset tapasztaltam, viszont a végére már belejöttem a lendületes, elegáns irányváltásba. Legalább ennyi.
Aki szeret rolókat húzogatni, imádni fogja az Auris kombit: alapáras tartozék az ülések tarkójánál rögzített csőből kihúzható elválasztó háló. Ezt ráadásul két mozdulattal áthelyezhetjük a ledöntött ülések háttámláján kialakított aljzatokba, és a hálót az első üléssor mögött felhúzva ad hoc furgont alakíthatunk ki. Egy vészfékezéskor nekilendülő mosógépet nem fogna meg a rács (feltéve, hogy egyáltalán beférne), de kutyák vagy növények szállításához megfelelőnek tűnik. 

Jó tíz centit nyerhetünk, ha eltávolítjuk a másodlagos csomagtárpadlót. Praktikus rendszer, remélhetőleg később más Aurisok is megkapják

Az eddigieket minden Auris kombivásárló élvezheti, a hibrid változat azonban kiharcolt magának egy különszámot: a két magasságba helyezhető, kiemelhető padlót, amely egy külön mozgatható szakaszán rekeszekre osztott tárolótálcát rejt. A gáláns ajándék ízét megkeseríti kissé a felfedezés, hogy ezeket a legtöbb európai piacon a leghétköznapibb Auris kombihoz is alapáron adják. Akárhogy is, praktikus és főleg teljesen eltávolítható a rendszer, így már a kezdetben szerénynek tűnő belmagasság is megfelelő. 

Elöl a helyzet változatlan

Az újrahasznosíthatóság érdekében nem habosítottak a műanyag felületek, de a minőség rendben van

Mivel az Auris kombi tengelytávja megegyezik a ferdehátúéval, az eddig is kedvező, de most még nagyobb hátsó fejtér mellett a helykínálata is azonos azéval: átlagos. Nem panaszkodik, de nem is álmélkodik a hátsó utas, hacsak nem a panoráma napfénytető miatt. Egy külön légbeömlő mindenestre elkelt volna hátra, már csak gesztusként is, viszont legalább széles könyöklő segíti a kényelmes utazást.
Toyota Auris Touring Sports HSD és vetélytársai Listaár, forint 
Renault Mégane 1,5 dCi EDC (110 LE)  6 110 000
Opel Astra 2.0 CDTI Aut. (165 LE) 6 650 000
Ford Focus 2.0 TDCi Powershift (140 LE) 6 955 000
Kia Cee’d SW 1.6 CRDI Aut. (128 LE) 5 704 000
Elöl is minden porcikájában azonos az ötajtóssal a környezet. Az üléspozíció jellegtelen, de nem rossz, bár az ülőlap lehetne hosszabb. A magas, függőleges műszerfal sajátos térérzetet ad, a kezelőszervek sem változtak. Ebben jó, hogy a kormánynak a bal küllőjéről tudunk hangerőt szabályozni, de rossz, hogy mellé funkció nélküli kapcsolók kerültek. Jó, hogy a fordulatszámmérőt helyettesítő öko-kijelző piros háttérfénybe váltva jelzi, ha éppen pazarolva autózunk, és rossz, hogy a hajtáslánc kezelőpultja, ami mögött csupán mikrokapcsolók lakoznak, két tenyérnyi helyet foglal el feleslegesen. És inkább rossz, mint jó, hogy a nagyméretű, letisztult, határozott nyomáspontú gombok ellenére keresgélni kell a funkciókat. 

Az ülések alatti műanyag panel mögött rejlenek az akkumulátorok. Az ajtókat borító műanyag vonzza a piszkot.

Amivel viszont egyáltalán nincs gond, az a körkörös kilátás. Különösen hátrafelé lenyűgöző, ahogy a harmadik oldalablak és a széles hátsó szélvédő bőséges rálátást enged környezetünkre. A tolatókamera és -radar azért üdvözlendő tétel, igazán kár, hogy utóbbi hangját elnyomja a hátramenetet kísérő, figyelmeztető csipogás. 

Jobb, mint amilyen élvezetes

Az Aurisnál a gazdagabb felszereltségű kivitelek, valamint a hibrid kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztést kapnak, ami bombabiztos kanyarvételi tulajdonságokkal ruházza fel az autót. Igazán kár, hogy a kormány nem partner a nagy sebességű haladásban. A visszajelzés gyakorlatilag teljes hiánya miatt csak rutinból és szemre tudjuk venni a kanyarokat, így aztán hiába stabil még nagy sebességnél is az autó, hiába birkózik meg kacskaringós utakkal, nem leljük örömünket benne. 

Hatásos hangszigetelést kapott a motortér, az 1,8 literes benzinmotor hangja csak autópálya-tempónál tolakodó.

A száguldozásnak a hajtáslánc részéről is csupán szubjektív gátja van. A hatékony hangszigetelés miatt kevéssé zavaró, de nem észrevehetetlen a tény, hogy az 1,8 literes benzinmotor fordulatszáma nem követi a gázpedál mozdulását: a kis sebességváltozásokat megoldja a villanymotorral a hibrid egység, a lényeg, hogy a belső égésű komponens optimális fordulaton működhessen.

Ez egyébként minden sebességtartományban igaz, és mivel a Toyota által e-CVT-nek hívott, valójában bonyolult bolygóműből álló erőátviteli egység működésébe semmilyen módon nem tudunk belenyúlni kézzel – ebből a szempontból a Sport üzemmód sem segít sokat -, nagyon nehéz finoman gyorsítani az autóval: kis gázra alig reagál, nagyobb taposásra felbőg és megindul az autó. 

Rekordérték: ennél lejjebb is mehetünk, de ahhoz már kifejezetten akarni kell a spórolást. 5,4 körül odafigyelés nélkül elautózunk az Auris hibriddel, akár teljes terhelés mellett is

Ez sajnos pont a városi forgalomban jelentkezik; országúton, 80-100 km/óra környékén ellenben minden szempontból álomszerűen működik a hajtáslánc. Ami a fogyasztást illeti, édes mindegy, hogy városban, autópályán vagy nyílt úton autózunk, az 5,5 literes átlagtól csak pár tizednyit sikerült elmozdulnunk mindkét irányba. 

Nincs párja

A piac egyetlen full hibrid alsó-középkategóriás kombija, hirdeti a tesztelt Aurist a Toyota, de gyanítom, ez senkit nem érdekel: akinek a hibrid értékes hívószó, az alighanem a Priusra gyúr. Ha viszont úgy nézzük, hogy ebben a kivitelben egy igen takarékos, minden gyakorlati szempontból automata sebességváltós, teljes értékű családi kombit kaphatunk, modern, bár kissé eklektikus formavilággal, biztonságos futóművel.

Hasonlót a Renault Mégane (1.5 dCi, 110 LE) 6,1 millió, az Opel Astra (2.0 CDTI, 165 LE) 6,65 millió, a Ford Focus (2.0 TDCI, 140 LE) 6,96 millió, a Skoda Octavia (1.6 TDI, 105 LE) 6,8 millió forintért kínál. Kakukktojás a csapatban a koreai játékos: a Kia Cee’d 1,6 literes, 128 lóerős CRDI blokkja automata váltóval már 5,7 millióért megszerezhető – és ezekből még lejönnek az aktuális árengedmények.

Ezekhez képest a Toyota Auris Touring Sports hibrid 136 lóerővel 6,98 millió forintnál indul. Négy elektromos ablak, automata klímaberendezés, tolatókamera, könnyűfém keréktárcsa, LED-es hátsó lámpa, tempomat, kulcs nélküli nyitás és indítás, kihangosító, ESP és hét légzsák alkotja a felszereltség tömegeket érdeklő gerincét. A tesztelt kivitel többet tudott, többe is került. 
Az Auris hibrid kombi tökéletes (helyesbítek: rendkívül ésszerű) választás azoknak, akik nem azért keresnek automata dízel kombit, mert azt szeretik, hanem mert nem tudják, hogy van más lehetőségük is.
Mellette – Ellene
  • Kiforrott, takarékos hajtáslánc
  • Praktikus kialakítás
  • Problémamentes kezelhetőség
  • Versenyképes ár
  • Várhatóan jó minőség
  • Nincs vezetési élmény
  • Könnyen piszkolódóműanyagok
  • Kusza ergonómia
  • Átlagos helykínálat

Szavazás

Tetszik neked a Toyota új kombija hibrid motorral? Itt szavazhatsz 1-től 10-ig.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • bubibeka1.6

    Nem jó motorokkal hasonlították össze ezt a hybrid Aurist. Az Aurisnak 99 le az állandó teljesíménye, amit mindig minden körülmények között tud. 1.2-es turbós benzinessel vagy 1,4 dieselekkel van pariban. Az Astra 2.0 165 lovasával még akkor sem lehet összehasonlítani, ha az Opel diesele a kategória egyik leggyengébb konstrukciója, olasz származék, valamint, hogy van 100-150 kg túlsúlya minden kategóriatársához képest.
    A Golf rekord alacsony indulósúllyal 140 le-vel, 320 nm-rel mennyire egy kategória egy 99 lovas kb 200 nm-res benzinessel ?!?!?!

    Ha egy középkategóriás ( Passat, BMW 3 stb ) autó 160-200 lovas 2.0 diesellel elmegy 6 liter körül, spórolós kiadásukban odafigyelve 5 liter körül, akkor mi a létjogosultsága egy 5-5,5 litert fogyasztó 1 kategóriával kisebb drága hybridnek ?

  • demagóg

    “160-200 lovas 2.0 diesellel elmegy 6 liter körül, spórolós kiadásukban odafigyelve 5 liter körül, akkor mi a létjogosultsága egy 5-5,5 litert fogyasztó 1 kategóriával kisebb drága hybridnek”

    Azt a piac dönti el. Egyelőre a hibrideknek megvan a piacuk, sőt egyre nagyobb.
    Én próbáltam hibridautókat, többet is. Aki megszokja a kulturált, csendes viselkedést, annak bizony tényleg traktornak tűnik egy kerregő, kormoló dízel, ami még rákkeltő is.
    A hosszútávú fenntartása egy hibridnek pedig egyértelműen alacsonyabb.

  • sveqs

    Az összehasonlítás a dízelesen alacsony fogyasztást és az automata sebességváltó jelenlétét feltételezte. Az Opel pl. nem kínál ennél gyengébb dízelmotorral aut. váltót, a Renault pedig ennél erősebbel nem.

    A motorok csúcsteljesítménye, ahogy neve is mutatja, csúcsérték, amelyet nagyon ritkán használunk ki. A Toyota hibrid hajtásának a benzinmotorja valóban kisebb teljesítményű, ám ez csak akkor okozna valósan érezhető problémát, ha tartósan padlógázzal gyorsítanánk az autóval – mondjuk versenypályán. Ellenkező esetben ugyanis a motor fennmaradó erőtartalékát kihasználva a hajtásvezérlés folyamatosan tölti az akkumulátort, és ezzel működésre képes állapotban tartja a villanymotort.
    Még nem hallottam olyat, hogy egy hibridből kifogyna a szufla, azaz érezhetően visszaesne a teljesítménye azért, mert a villanymotorja átmenetileg működésképtelen lesz.
    Ami a másik felvetést illeti, valóban vásárolható Passat dízelmotorral, automata (DSG) váltóval, hasonló teljesítménnyel 8,6 millió forintért. Az azonban csak mifelénk szokás, hogy a pénzünkért megkapható legnagyobb autót vásároljuk meg; az alsó-középkategóriás vásárlók jelentős részének (Nyugat-Európában) egyszerűen nincsen szüksége nagyobb autóra. Ez az érv ugyanannyira sántít, mint ha azt mondanánk, minek kiadni 4,2 millió forintot (Corolla kombi alapár) 530 liternyi csomagtérért, amikora a Dacia Dokker 2,6 millióért 800 litert ad.
    A hibridek mellett szól(hat) a benzines motorok alapvetően más összetételű emissziója: a dízelmotorból kibocsátott koromrészecskék és a benzineseknél sokszorta több NOx nem feltétlenül csak erkölcsi dilemma, bizonyos országokban komoly anyagi előnyöket élvezhet egy hibrid vásárló ezek miatt.

  • toce

    A hajtáslánc tényleg kiforrott a Toyotában, de mindezen túl az auto maximum átlagos a kategóriában. Minőség, design, térkínálat, futómű kényelem, zajszigetelés mind hagy kívánni valót maga után.

    No de jövőre megnézzük mit hoz a hibrid és tisztán elektromos Golf. Hátha az közelebb lesz ahhoz, amire vágyom…

  • DTF

    A dízelpártiak többsége pl. sose vezetett hybridet hosszabb távon, így nehéz összehasonlítani. fordtíva már kevésbé igaz, mert aki egyzser hybrridet vezet, az nem nagyon fog dízelt venni. nekem anno volt 94-96 között dízel 2,5 TD Safrane-om. Utáltam, nem volt vmi megbízhtaó (előtte és utána V6 3.0 Safrane-t vezethettem). azóta nem veszek dízelt. Egyszer volt több, mint 2 hétig Alhambra-m. az a hang gyorsításkor meg álló lápmáánál a vibráció… utána egy hétig volt XC90. baromi lénylmes, de a dízle hangja… szörnyű. Vel Satis dízel (3.0). kb. safrane… 2007 óta RX hybrid. innen max turbós benzisenbe ülnék bele, dízelbe sosem! :)

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.