Bátorság = nagyság?

Menetpróba: Honda Civic Tourer

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.12.09. 06.00

De gustibus non est disputandum – vagyis az ízlésről nem lehet vitatkozni, de ha túllépünk a megosztó dizájnon, kombiként gyöngyszem az új Civic Tourer.

Röviden – Honda Civic Tourer

Mi ez?

Végre kombi Civic! Úgy is néz ki
Mit tud? Csomagtartójának mérete alázza a riválisokat
Mibe kerül? Januárban lesz magyar ár, márciustól szállítás
Kinek jó?  Aki unja a német kompakt kombikat

Először is emeljük magasba nem létező kalapunkat azon járműgyártók előtt, amelyek bátran kísérleteznek a formákkal, kockáztatva ezzel piaci sikerüket. Megszámolni sem lehet a nekik köszönhető, szívdobogtatóan izgalmas autókat. Voltak persze pofára esések is, nem feledjük.

Merész dizájnjával a Honda Civic vitathatatlanul magára fókuszálja a tekintet, ami a most bemutatott Tourer változatra még inkább igaz. Az újdonságot a Vatikán tövéből indulva próbáltuk ki, ezért ütjük fel az egyes szövegrészeket latin szólásokkal.

Si duo idem faciunt, saepe non est idem. – Ha ketten ugyanazt végzik, az gyakran mégsem ugyanaz.

Ez a kompakt kategóriás puttonyos bizony messze nem az, mint a többi. Astra kombi, Golf, satöbbi…? Bátor, sőt, a vevőket és a járművek iránt érdeklődőket egyértelműen megosztó lett a Tourer formája. Sokan gyalázzák majd földet túró, lapos orrát, vagy éppen durva éleit a hátsó kerekek felett, míg másokat boldoggá tesz mindenkitől különböző külső dizájnja.

Belül nekem ez a Civic sokkal jobban tetszik, mint az elődje, annak szétszórt gomberdejével szemben sokkal összeszedettebb. Annak ellenére harmonikus egységet alkot a műszerfal, hogy 5 darab (!) különálló képernyő világít előttünk, plusz a navi kijelzője. Valamivel barátságosabbak a műanyagok is, bár a központi műszeregység, és a navigáció körül még mindig nem érik el a kategória legjobbjainak szintjét.

A nemrég felfrissített ötajtós Civic újdonságai mind itt vannak: a szebb kormány, a módosított ülés és térdtámasz, a levegőrostélyok krómozott műanyag keretei

Elöl mintha szűkebb lenne, mint az előző Civic, mondja utastársam, aki történetesen épp egy nyolcadik generációs, vagyis az előző Civic tulajdonosa. Valamivel kisebb a kesztyűtartó és az ajtós oldalzsebek befogadóképessége, de nem kisebb annál, amit a kompakt kombiknál megszoktunk. Hátul elfér két középtermetű felnőtt, ebben segít az ötajtósnál nagyobb fejtér is.

A cane non magno saepe tenetur aper. –  Gyakran nem a nagy kutya fogja meg a vaddisznót.

Ovidius fenti bölcseletére remek példa a Tourer, amely ugyan rövidebb szinte minden riválisánál (az Astra kombinál például 16,3, míg az Octavia kombinál 15 centivel), de a csomagtartó méretét tekintve összességében megver jó néhányat közülük. Ebben-abban egyik, avagy másik cseppett jobb, de összességében a dizájnkombi meglepően remek adatokkal rendelkezik. Ez a számok világa, íme.

A trükk az, hogy nem csak a pótkerék hiányzik hátulról (ami azért egyeseket bosszanthat), hanem az üzemanyagtartály is, ami az első ülések alá szerelve még a súlyelosztásnak is jót tesz. Így a csomagtartó padlóját leheletfinom mozdulattal elsüllyesztve újabb 117 liternyi térrel többet használhatunk. A 624 literes csomagtartó a 60/40 arányban dönthető hátsó ülések padlóba süllyesztése után 1668 literre nő, amit szintén oda lehet tenni a versenytársak adatai mellé (Octavia 610/1740 liter, Golf 605/1620, Astra 500/1550, Focus 490/1516), bár én azt mondom, a literadatokról könnyebben hazudnak a gyártók, mint a fenti táblázat mérőszalaggal könnyen ellenőrizhető számairól.

A kategória legalacsonyabb rakodópereme mögött széles és mély csomagtartó terpeszkedik

Szuperjó a Honda Magic Seats ülésmozgató rendszere is, a legjobban az ülőlapok felhajthatósága tetszik, így a csomagtartótól elválasztva is kialakítható egy síkpadlójú, és méretes raktér. Mondjuk, ha szűk a parkolóhely, és nem férünk hozzá leghátul az ötödik ajtóhoz.

A Honda mágikusnak nevezett székrendszerét átvehetné minden gyártó

Frugalitas miseria est rumoris boni. – A takarékosság a nyomorúság szép neve.

Hogy takarékos-e a Civic kombi, azt több oldalról is vizsgálhatjuk. Mindössze két motor közül választhatunk, ami kínálatnak nem nevezhető, de kipróbálva ezeket mégis azt kell mondjam, tulajdonképpen az 1,6-os i-DTEC dízelnél, és az 1.8 i-VTEC-nél nem is kell több ide.

Az Earth Dreams nevű motorcsalád első európai piacra szánt tagjaként a gázolajos ? bár a súlyát nem árulja el ? a Honda szerint a kategória legkönnyebb motorja a hasonló hengerűrtartalmú blokkok között, köszönhetően az alu hengerfejnek, a 8 mm-es hengerfalnak, és a könnyített dugattyúnak és hajtókarnak.

Róma belvárosában, majd autópályán az átlagosnál lendületesebb közlekedés után 6,1 litert mutatott a 120 lóerős (300 Nm) motor fogyasztására a kompjúter, de ez ugye rövidke tesztút volt. Szintúgy röviden próbálhattuk ki előző nap egészen másfelé, főleg vidéki andalgós közlekedésre használt utakon a 142 lóerős (174  Nm) benzines motort, ennél 6,9 literes átlagfogyasztást olvastunk le a kijelzőről. Valóban mértékadó számokat azonban csak a tesztautók hosszabb kipróbálása után mondhatunk, ami biztos: mindkettő ereje és nyomatéka elég a könnyed, biztonságos autózáshoz.

Az ötajtós Civic 4,649 millió forintról indul, az ötajtós 5,25 millióról. Az ötajtósra épülő kombinak egy hónap múlva lesz magyar árcédulája, valószínűleg hajszállal 5 millió alá lövi be az importőr az alapárat

Amennyire az eltérő körülmények engedték az összehasonlítást, a viselkedésük is meglepően hasonló volt, így nem is jutott sokkal közelebb a válaszhoz Civic-tulajdonos kollégám a menetpróba alatt, aki hamarosan rendel egy ilyen kombit, ám még nem tudja, hogy dízelt, avagy benzinest. Ár körülbelül egy hónap múlva lesz hozzájuk (szállítás márciustól), de az ötajtós változatba egymillióval drágább jelenleg a gázolajos.

A szűk motorválasztékkal szemben nem takarékoskodik a Tourer a kamerák és radarok vezérelte menetbiztonsági rendszerekkel:
     – Aktív városi fékrendszer – 30 km/óra alatt működik, a kis sebességű ráfutásos baleseteket előzi meg automatikus fékezéssel, amit villogás és sípolás előz meg az utastérben
     – Figyelmeztetés frontális ütközésre – Hasonló ez előzőhöz, csak ez nem fékez, és nagyobb sebességnél működik. Az előzővel ellentétben itt a sofőr maga állítja be, hogy az akadálytól/másik járműtől milyen távolságra jelezzen a rendszer
     – Automatikus távolsági fényszóró – 40 km/óra felett lép működésbe, s annak megfelelően kapcsolja fel és le a reflektort, hogy milyen távolságban vannak a Tourer előtt haladó, és a szemből érkező járművek (személy- és teherautók, valamint motorkerékpárok)
     – Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – A gyári sajtóanyag szerint 64 km/órától működik, de ketten esküszünk rá, hogy 50-60 között is jelzett a tesztautóban, ugyanakkor a kopottas felfestést nem mindig érzékelte
     – Táblafelismerő rendszer – Egyszerre két táblát is képes megjeleníteni, ugyanakkor válogat közülük, csak az érdemi információt mutatókat vetíti elénk (pl. teherautóra vonatkozókat nem, minek is mutatná)
     – Holttér-figyelő Szenzorjai 20 km/óra felett folyamatosan monitorozzák a vezető által nem látható környezetet

Mindezekkel körülvéve időnként a vurstliban éreztem magam, annyi minden villogott és csipogott Róma őrült belvárosában autózva, hiszen itt a káosz a működés alapja a közlekedésben, sem az autósok, sem a motorosok nem ismerik a sávokat. Mindenki megy mindenfelé, ami megdolgoztatta a Civic lézereit és kameráit – ha valaki úgy akarja, a többségük kikapcsolható.

Fölül két téglalap alakú, alatta három kör formájú kijelző sugározza az infót, ezek közül van, amelyik fényereje és színe a fogyasztás függvényében változik. A grafika felbontása nagy, de az ábrák minősége vegyes

Állítgattuk az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésből, és hátul adaptív lengéscsillapítókal szerelt futómű lágyságát, és sok más járműtől eltérően valóban érzékelni különbséget a Comfort, Normal és Dynamic üzemmódban használható rendszer fokozatai között. Az ötajtóshoz képest változott az elektronikus szervókormány is, valamivel precízebbé téve a kormányzást.

Kombi veri agyon a többi versenyautót?

Évek óta a Honda nyeri a Brit Túraautó Bajnokságot, ahol 2014-ben a Civic Tourert indítják. Ezzel természetesen szintén nyerni akarnak. Volt már példa arra a BTCC-ben, hogy kombi versenyzett: a ’90-es évek közepén a Volvo 850-es dobozos változata.

Ignoti nulla cupido. – Amit nem ismerünk, az után nem vágyunk.

Nehéz megmondani, hogy a hazai újautó-vásárlók 70 százalékát adó flottakezelők mennyire ismerik a négy évtizedes múlttal rendelkező Civicet, amúgy nehéz lenne elképzelni, hogy fehér folt előttük, de hogy nem vásárolják, az egészen biztos.

Talán a kombi változat nagyobb eséllyel indul majd náluk, meglátjuk, a Tourer leendő ára nagyban befolyásolja jövőjét. Bátor is, meg nagy is, de a siker mégsem garantált, vagyis ide is beilleszthető egy latin szólás: Ad astra per asperas – Tövises az út a csillagokig.

Mellette – Ellene
  • Forma
  • Kiemelkedő kombis tulajdonságok
  • Biztonsági rendszerek
  • Forma

Szavazás

Mennyire tartod sokra a Civic kombiját?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Ez az autó minden hülyesége mellett egy rém szerethető darab.

  • demagóg

    A forma nem szól ellene. Sem mellette. Mivel az nagyon is szubjektív.

  • garazsgeza

    ez minden csak nem biztonság,
    azoknak a vezetöknek is gyártanak autót akik a csak néz és nem L

  • garazsgeza

    ISZONYAT RONDA

  • garazsgeza

    túl magas ,és mögötte senki nem lát ki ,ez NEM biztonságos igy

  • garazsgeza

    ez egy egyterü,aki egyterüt vezet az mind hülyén vezet ,
    Isten óvjon az S max osoktól

  • garazsgeza

    aki nem lát csak néz az régen megbukott a vizsgán,
    japánban minden béna kap jogsit?
    sávelhagyás figyelö ,minek? szemed nincs?
    automata fényszóró ,minek kezed nincs?
    automata fék ,minek lábad nincs?
    menj inkább BKV val

  • garazsgeza

    az a beltér minöség katasztrófa 1 cm eltérés a müszerfal meg az ajtópanel között!!!!!!!!!!!!
    és mindezt a 21 edik században ,6 milláert,
    FIAT ot vegyetek az autó,meg az Alfa Romeo

  • demagóg

    “rakodoperem magasságában megverte a golf!!
    golfnak nagyob!”

    LOL

  • fank1970

    Király!

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    Az értelmes hozzászólásoknak örülünk, a másokat sértő kommenteket viszont töröljük.

    Ha valaki számotokra nem tetszőt állít, arra úriemberként válaszoljatok, és marad a komment.

    További jó olvasgatást!

    Üdv,
    Vezess.hu

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.