Óriási kedvezmény a Škodánál, de csak annak, aki kéri

Škoda Yeti és Rapid Spaceback, magyar bemutató

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.12.06. 07.00

A Yeti elvesztette kedves kis kerek lámpáját, a Rapidból viszont olyan ferdehátú készült, ami még ötajtósabbnak néz ki. És megtudtuk a hazai árakat is.

A Škoda kettős premiert tartott: a Yeti szolid faceliftet kapott, a Rapid pedig egy új karosszériaváltozatot. A magyar piacra jókora automatikus árkedvezménnyel és jóféle VW-turbómotorokkal érkeztek az új autók.

Rapid Spaceback

Egy kicsit amolyan ventilátorba csinálásnak tűnik a Škoda ötlete ezzel a kocsival. Mert van ugye a Rapid, a hosszú, tágas, a fejlődő vagy félfejlett piacokon oly kedvelt lépcsőshátú karosszériával, a mainstream európai modellekénél visszafogottabb extralistával, sprődebb kivitelben. Jól beazonosítható körben versenyez ez a kocsi, a Peugeot 301, Citroën C-Elysée, Fiat Linea, kis jóindulattal Dacia Logan féle olcsó szedánok piacán. No de a Spaceback?

A lépcsőshátúból visszaferdehátúsított Rapid Spaceback a Golf-kategóriában okoz egy kis kavarodást

Normál ötajtósra visszavágott, de 415 literes csomagteret kínáló karosszériájával a Škoda új modellje simán elmegy a Golf-kategóriában is. Igaz, hogy nincsenek igazán komoly motorjai, nem rendelhető hozzá követőradaros tempomat sem, de aki a 3,5-4,5 milliós tartományban keres kompakt autót akár saját magának, akár cégautós, flottás célra, nem fog kiakadni azon, hogy Spaceback Rapidból nincs kétszáz lóerős.

Oké, hogy mi, sznob újságírók lenézően göcögtünk a tatabányai Vértes Pláza mozitermében, amikor a kicsit teleshopos cseh bemutató videón elhangzott, hogy “a Rapid immár extrafelszerelésként xenonfényszórókkal is rendelhető” – hallókérem, 2013 van, már a LED az újdonság, nem a Xenon! Meg az is oké, hogy nem hittem a szememnek, amikor a sztrádán kissé zajos 1,6-os dízel Spaceback motorháztetejét felnyitva ezt láttam magam előtt:

Az 1,6-os dízel Rapid motorjáról hiányzott a burkolat - a menetpróbán zajos is volt szegény

Rá is kérdeztem, hogy esetleg egy kolléga vitte-e haza emlékbe a műanyagfedelet, de nem, a Rapidhoz nem jár a plasztikborítás. És így tényleg sokkal zajosabb, mint egy Octavia.

De akkor is. Okos kis trükkjeivel (egyik oldalán bolyhos, másikon gumírozott kosztűrő, de szép csomagtérszőnyeg, hogy csak a legfrissebb škodás újítást említsem), korszerű motorjaival, racionális árképzésével ez a majdnem középkategóriás Octaviánál csak fél számmal kisebb Škoda talán csak azért nem egyenrangú partnere egy alapkivitelű Focusnak, Ceednek vagy Golfnak, mert kicsit sok benne a szürke, kemény a műanyag, meg mert keskeny a kasztni, vállban kicsit szorít.

Ja, meg mert nem szép. A sötét üvegtetővel, fekete élű ötödik ajtóval dekorált csúcs-Rapid még hagyján, de egy szürke alapkivitel bizony elég idomtalanka egy Golf, pláne egy SEAT Leon mellett.

Az árkedvezmény automatikusan jár, mint a Citroennél. Nem túl szimpatikus ez a marketingeszköz, megnehezíti az összehasonlítást a konkurenciával

A fenti induló áras alapmodell összehasonlíthatatlan bármivel: alsó-középkategóriás autót ilyen kis motorral, klíma nélkül senki nem kínál. De ha azt nézem, hogy 105 lovas 1,2-es turbóval 3,9 millióért lehet elvinni a kocsit, míg a Golf fapadosan ugyanezzel a motorral 5,5 millióról indul, egy Focus meg az egyliteres turbóval, 100 lóerővel 4,8-ról kezd, mindjárt nem látszanak olyan különösnek a Spaceback arányai.

A Spacebackről írt élménybeszámolónk a nemzetközi bemutató követően

Yeti – 2013

Marketing-tankönyvbe illő a Yeti modellfrissítésének időzítése, nézzék csak:

Tankönyvszerű életcilus-kezelés: akkor jött a frissítés, amikor a Yeti eladásai csökkenni kezdenek

Az ötödik értékesítési évben az eladások csökkenni kezdenek: tolunk egyet a terméken egy mondvacsinált frissítéssel meg egy kampánnyal, az életgörbe kisimul, a termék a BCG-mátrix szerint sztárból fejőstehén-státuszba kerül és még évekig termel – feladat megoldva.

Autóbuzi szemmel viszont ebből csak azt látjuk, hogy a mókás kerek ködlámpa, vele együtt a vidám pofa odalett, maradt egy marcona, de semleges, konflikuskerülő egyen-arc a Volkswagen Csoporttól. Hátul kicserélték a lámpákat a most már általánosan škodás C-betűs betétesre (felárért LED-ekkel is kapható) és kábé ennyi.

A felfrissített Yeti új színeket, felniket is kapott a katalógusba

A beltérben sem találunk sokkal több újdonságot. A kormány már nem négy-, hanem háromküllős, a Yetihez is kérhető az egyik oldalán szép, másikon koszolható raktérszőnyeg, tolatókamera is rendelhető hozzá, és a legfontosabb: a parkolóautomata már nem a kocsi hossza plusz 80, hanem a kocsi hossza plusz 60 centis helyre is be tud állni egyedül. Wow. Műszaki újdonságok? Szinte említésre sem érdemes: immár a 105 lóerős dízel is rendelhető hétfokozatú duplakuplungos robotváltóval. Aki csak azért nem vett eddig Yetit, mert erre várt, szaladhat a szalonba.

A legérdekesebb újítás talán, hogy immár két alap-megjelenés közül választhat a vevő. Akár a VW Tiguanból, a Yetiből is van egy városiasabb meg egy vidékiesebb verzió. A népi-urbánus, proletár-paraszt kontrasztot a Škodánál a színrefújt lökhárító illetve az ál-alvázvédő ellentétpárja képezi le. A vidéki változat neve Outdoor, a városi csak úgy simán Yeti.

No de nem ám csak a dolgozó népnek, az arisztokráciának is készül külön új Yeti! Immár a kis Škoda SUV is rendelhető Laurin & Klement kivitelben, motoros-memóriás bőrüléssel, kulcsnélküli nyitás-indítással, és csak a legerősebb motorokkal, az 1,8-as TSI-vel vagy a kétliteres TDI-vel.

A Yeti árlistája jóval magasabban indul, mint a családi autónak talán alkalmasabb, tágasabb, kevésbé variálható, mégis jobban kihasználható belterű Rapid Spacebacké:

300 ezres automatikus kedvezmény a drágább benzines Yetikre


Új árpolitika

Szemfüles olvasóink észrevehették, hogy a sajtótájékoztatón fotózott, az alapárakat bemutató diákon egy-egy érdekes félmondat található:mi a csuda lehet ez az “igénybe vehető árkedvezmény”?

Az újfarú Rapid és az újpofájú Yeti mellett a Škoda magyar sajtóeseményének legérdekesebb tanulsága az volt, hogy immár olyan autókonfigurátor is van a piacon, ahol az árkedvezményt is be kell kattintani – aki nem kéri a kedvezményt, nyugodtan fizethet pár százezerrel többet:

Óriási kedvezmény a Škodánál, de csak annak, aki kéri 1

Nos; a Škoda is rátért arra az idegesítő útra, amit a Citroën már évek óta jár. A hivatalos árlista immár a cseh márkánál csak amolyan megtévesztés, az ellenséget félrevezető dezinformáció. Valójában minden árból lejön a kedvezmény, vagyis nem minden árból, az akciós modellekéből nem, meg a dízelekéből sem, vagy azokból is? A fene se tudja, inkább megkérdezzük a Škoda-szalonban, vagy megnézzük a márka weboldalán – és hopp, megvagy, már meg is van a kapcsolatfelvétel az ügyféllel, csak meg kell tartani.

Melyik Rapidot, melyik Yetit?

A bemutatón egy 105 lovas, 1.2 TSI motoros Yetit, valamit egy ugyanilyen motorral szerelt és egy 1,6 literes, 90 lovas dízel Spacebacket volt alkalmam kipróbálni. A rövid tesztek alapján annyit mondhatok, hogy a Rapidba mindkét motor elegendő, a dízel pont annyival nyomatékosabb és kellemesebb karakterisztikájú, mint amennyivel drágább és zajosabb. Ez az alapkivitel-közeli dízelautó alapkivitelben ugyan egyszerű, de nem bántóan primitív műszerfalával, ötfokozatú váltójával és tempós sztrádaüzemmel súlyosbítva is csupán 4,8 literes számítógép szerinti fogyasztásával komoly változásokat jelez előre a hazai flottaeladásokat illetően.

A Rapid műszerfala a legszerényebb kivitelben sem rideg

A vaskosabb, nagyobb homlokfelületű Yeti még sima fronthajtással is kérné az 1,2-esnél nagyobb motort, ezzel a kis turbóval inkább csak városba ajánlanánk jó szívvel. Furcsa, de az érintőképernyős, a fenti Rapidnál jóval gazdagabban felszerelt kis SUV közel nem nyújtott olyan egységes benyomást, mint a szerényebb kis kompakt. Hiába ülünk benne magasabban, hiába állítható a hátsó támlák dőlésszöge és persze hiába drágább modell, valahogy kisautósabb érzetet keltett.

Legalábbis bennem, de ez ne legyen mérvadó. Mindkét autó – mint minden mai Škoda – komolyan vehető, sőt, veendő, racionális alternatíva a maga kategóriájában. Akár kompakt, akár kis SUV vásárlásán töri a fejét az ember, kötelező a szalonlátogatás és a próbaút a Škodánál. Csak egyre vigyázzunk: ha megtetszett a Yeti vagy a Rapid, ne felejtsük el bepipálni vásárlás előtt azt a párszázezres kedvezményt!

Szavazás

Melyik Skoda sikerült jobban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    A Citroën nem éppen a legősibb példa erre az árpolitikára, az Opel és a Ford sokkal régebb óta űzi ezt a mesterséget.

  • Kovijani

    A Dacsia mar sokkal menobb! Mar panorama gepfegyvert is adnak hozza!

  • KAZARP

    Csak a flottavásárlókra tudják rátukmálni a Skodákat, épp eszű ember(bocs, nem bántásból mondom) nem vesz ilyet. Az ár-érték arány és a Skoda szervízdíjja már rég elrugaszkodott a reálistól! Nézzétek meg az árlistát, Horror, és ha még fel is extrázod egy kicsit…!? Dacia Logan MCV 1.5 dci 110le fullosan: Kb. 3.300.000ft. Van még kérdés!?

  • subtotal

    Konfiguráltam, kedvezmények nélkül 6,2 lenne a kiindulási alap. Erre ad alapból 650 kedvezményt a Skoda. A fene tudja, azért én még próbálnám lejjebb nyomni :)
    Egyébként az Easy belépőmodellre nem kínálnak beixelhető kedvezményt, vajon miért?

  • subtotal

    KAZARP, a “full” egy relatív fogalom :)
    Digit klíma, tetőablak, xenon? Nem mondom, jó ár azért a kocsiért, de hogy “fullos”, no az költői túlzás.

  • KAZARP

    Easy: négy kerék+kormány+motor az is csak 3 henger 75le? 3.200.000FT A hülyének megéri nem?!

  • subtotal

    Az Easy az tökéletesen megfelel az önkínzó körnek :D

  • KAZARP

    Daciahoz mérten fullos. A digit klima spec nekem hiányozna, de a xenon meg a tetőablak nekem totál felesleges.

  • subtotal

    Oké, persze az Easy-hez képest is. Egyébként inkább 4 millió lesz az a fullos Dákó. A konfigurátoruk meg egy kalap sz@r.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.