Erős büszkeséggel és némi túlzással két magyar autó állt előttünk a nizzai reptér parkolójában a hét elején, ahol a németek mellett számtalan győri kolléga is sürgött-forgott az Audik körül. Szívmelengető érzéssel pattantunk a minden részletében győri A3 kabrióba és az A3-as szedán legerősebbikébe, az S3-ba.

Röviden – Audi S3 Limousine

Mi ez?

Prémium alsó-középkategóriás szedán
Mit tud?Családi autóként és sportautóként funkcionálni
Mibe kerül?Legalább 13,9 millió forintba
Kinek jó? Akik sajnálnak plusz sportkocsit tartani a garázsban

S3 – 300 lóerővel

Esős napról lévén szó, a kabrió egyelőre túlzásnak tűnt, így egyértelmű volt, hogy az vadiúj 300 lóerős Audi S3 quattroé az elsőség. Kár lenne tagadni, hogy sportmodellként egyértelműen ez áll közelebb a szívemhez.

A legizmosabb Limousine kétliteres TFSI turbómotorja pedig tényleg egy sportautóé: kereken 300 lóerős. Ez komoly 150 lóerős literteljesítményt jelent, amit szupersportautókat leszámítva talán egyetlen mostani szériaautó sem présel ki magából. Kivéve a véletlenül szintén Magyarországon készülő CLA 45 AMG-t, ami közvetlen konkurense is egyben az S3-asnak.  


Az 1,2 baros maximális töltőnyomást nagyszilárdságú alumínium dugattyúk és erősített hajtókarok közvetítik, a hengerfej pedig új alumínium-szilícium ötvözetből készült, amelynek kedvező tömege mellett hőállósága is kiemelkedő.

Szokásához híven az Audi nem bajlódik kétkerék-hajtással, csúcsmodell mindig quattro összkerékhajtással párosul. A S3-as teljesítménye és nyomatéka miatt ez erősen indokolt is, a 225 milliméter széles, alaphelyzetben 18 colos abroncsok gyorsabban kopnának a kelleténél, ha nem így volna.   

A maximális 380 newtonméteres nyomaték  1800-5500/perc fordulatszám-tartományban végig elérhető, gyakorlatilag konstans, folyamatos gyorsulást, és kiváló rugalmasságot biztosítván ezzel.  A duplakuplungos S tronic váltóval 4,9 másodperc kell százig – ha a rajtprogramot is igénybe vesszük. Kompakt autótól ez nem kutya, az első R8-as Audi csak három tizeddel volt fürgébb anno.

2,5 centivel ül lejjebb a sima A3-as szedánnal. Könnyebb vele felakadni

Szintén örömteli, hogy a jól fejlett duplakuplongos váltók korában a régi iskola hívei választhatják a kihalás szélén lévő hatfokozatú kézi váltót is – mi is így tettünk. Amit tudni illik róla: a 4,9 helyett kicsit lassabban gyorsul (5,2 s), és a fogyasztás is romlik egy decivel (6,9 helyett 7,0 l/100 km vegyes ciklusban) a felárért kormányról is kapcsolható S tronickal szemben.

Megszelídített sportautó

Tizenöt évesnél is régebbi az egyik legszebb autós emlékem, egy 2,2 literes, öthengeres, turbós S4-es Audi vezetése, ami az első igazán komoly autó volt friss jogsis kezeim között.  Ordítóan nagy turbólyuk volt benne, viszont ha lefulladás nélkül sikerült elindulni, hátbaverésszerűen  lódult meg alattunk a technika. Szinte ijesztőnek tűnt akkori viszonylatban 6,8 másodperc alatt százra gyorsulni. Nagyot fordult azóta a világ.

Az Audi S3 Limousine most közel akkora, mint a két kategóriával nagyobb rokon húsz évvel korábbról, és olyan könnyű lett vezetni, mint egy bevásárlókocsit tolni a sorok között az áruházban. Az indulást kézi váltóval sem lehet elhibázni, bőséges a nyomaték, mintha csak egy izmos turbódízelben lennénk. Az S3-as ezen felül gyönyörűen szól, távolról pont úgy hallatszik, mintha egy sportos nyolchengeres közeledne. Semmi kétség, belülről is jól szól, ez pedig ritka egy négyhengeres turbómotortól.

300 lóerő, 380 Newtonméter, 6,9 liter százon. Fenomenális

Városban, kis fordulaton ennek ellenére alig árulkodik magáról az S3-as, minimális különbséget érezni csak egy széria A3 szedánhoz képest. Ugyan 2,5 centivel alacsonyabban ülünk az átdolgozott és ültetett sportfutóműnek köszönhetően, de ez csöppet sem tűnik zavarónak az A3 alaphelyzetben is feszes csillapítása után.  Belül is visszafogottan kérkedik erejével az S3-as.  Sportülések, piros cérnával varrt kárpitok, és egy-két sportosított részlet, valamint egy töltőnyomás-jelző a kilométerórán – a többi részlet nagyjából egyezik.

Mellette – Ellene
  • Erős, takarékos motor
  • Sportos hang
  • Atomstabil futómű
  • Viszonylag magas alapár
  • Visszafogot méretű csomagtér

Minimum dőlés, maximum élmény

Amint kiértünk a városból a visszafordítókkal tűzdelt helyi szerpentinekre, az S3 pillanatok alatt megmutatta azt, amiért igazán szerethető.  Az 1430 kilós saját tömeg még pont nem sok a száguldáshoz – bár nem is kiemelkedően jó érték a sok nagyszilárdságú acélból vagy alumíniumból készült motorháztető mellett.

A kormányzás pontos és precíz, olyan semlegesen kanyarodik az S3-as, ahogy elképzelni sem mernénk. Gyakorlatilag nem sikerült aktivizálni a menetstabilzálót, még félig nedves aszfalton is félelmetesen tapadnak az abroncsok.  Egészséges félelemérzettel nem lehet hülyeséget csinálni ebben az autóban. A fék is pazar, a betétek úgy harapnak a tárcsába, mintha hetek óta nem ettek volna.  Sportautó helyett is megvennénk, de az S3-as ezzel együtt egy jól használható és takarékos családi autónak is beválna. Ha lenne rá 13,9 milliónk.

Audi A3 kabrió

18 centiméterrel nőtt az előzőhöz képest

Vadiúj autó az Audi A3 kabrió, amely az A3-as szedánhoz hasonlóan teljes egészében Győrött készül. Van más hasonlóság is, például ugyanazon moduláris padlólemezre épül, motorikusan, felszereltségben is erős a rokonság a két modell között. Saját elődjéhez képest viszont jelentős a változás, legalábbis ami a méreteket illeti. Jócskán megnőtt, hosszban tizennyolc, széltében és tengelytávban két-két centit.

Röviden – Audi A3 Cabriolet
Mi ez?Prémium alsó-középkategóriás kabrió
Mit tud?Eleget ahhoz, hogy megbámuljanak vele
Mibe kerül?Még nincs pontos ára, Németországban 9,5 milliótól indul
Kinek jó? Bárkinek, aki szeret kabriózni

Súlyát ennek ellenére sikerült lefaragni, így az olyan –  S3-asban is alkalmazott – elemek, mint az ultranagy szilárdságú acél és az alumínium motorháztető, a 4,42 méteres vászontetős kabriót is gazdagítják.  Apropó vászontető: most már elejétől a végéig gombnyomásra nyílik a puhatető, nincs szükség kézi reteszelésre, és nyitott állapotban is védve van, mivel egy fedél alá kuporodik be.  Cserébe 18 másodpercre nőtt a nyitás-zárás ideje a korábbi kilencről, de ez továbbra sem számít rossz értéknek. Pláne úgy, hogy menet közben 50 km/órás sebességig is működik a manőver, szemben a korábbi 30 km/órás araszoló tempó helyett. A fix 260 literről 275 literre nőtt a csomagtér mérete kabrióként, de zárt állapotban már 320 literrel lehet gazdálkodni, ami jelentős növekedés. A hátsó üléstámlák továbbra is dönthetőek maradtak.

A kívül-belül sportosabbra hangolt modell 3 motorral lesz elérhető a kezdetekben: 1,4 és 1,8 TFSI valamint egy 150 lóerős dízelmotorral. A kisebb  benzines eleinte 125 lóerős, majd hamarosan érkezik helyette a 140 lóerős verzió, amelyik hengerlekapcsolással spórol. Az Euro 6-os normát mind teljesítő motorok átlagosan 13 százalékkal takarékosabbak a korábbiaknál. Újdonság a választható összekerék-hajtás is.

Az általunk is próbált legolcsóbb  1,4 TFSI a gyengébb kivitelben is tisztességesen mozog, és nyitott tetővel is merevnek tűnt. Szinte már túlságosan is. Tíz fokban ugyan már nem volt az igazi kabriózni, de a fejtámla alatti, külön szabályozható nyakfűtés és a hagyományos szellőzőrostélyokből támadó meleg levegő együtt még így is hatásosan védett menet közben a megfázástól.  90-100-ig legalábbis biztosan, felette a szélfogó nélkül már fázni kezdtünk.

Az MMI kezelése még mindig túlbonyolított kissé

High-tech a kabrióban

Új modellként az A3 kabrió szinte minden földi jóval felszerelhető, ami fellelhető az Audi háza táján. A drive select a motorvezérlés, a kormányrásegítés, a S tronic váltó karakterisztikáját képes változtatni, de még több pénzért a magnetic ride lengéscsillapítót is hangolja. A biztonságért számos asszisztens felel: adaptív tempmat, sávtartó asszisztens, közlekedésitábla-felismerő rendszer (Magyarországon jelenleg nem rendelhető), parkolást segítő asszisztens vagy a helyettünk fékező Audi pre sense biztonsági rendszer is ott van az extralistán a rendelhető LED-es első fényszórók mellett.

Szórakoztató és médiarendszer terén sincs hiány, beikszelhető egy csúcs Bang & Olufsen hifi és egy érintőfelülettel ellátott MMI irányítóegység egyaránt.  Utóbbi az irányító gomb tetején lévő felületen képes felismerni a rárajzolt betűket és számokat –  jócskán meggyorsítva ezzel a navigációs folyamatot.

Sportosabb, jobb kiállású mint elődje

A külön SIM-kártyával  rendelkező – vagy a telefon adatkapcsolatát használó –  navigációs rendszer LTE-képes, wifi hotspotként is működik, a Google Earth és Google Street View képeket mutató navigáció mellett pedig facebookozni és twitterezni is lehet rajta.

Az Audi A3 Cabriolet magyar ára egyelőre nem ismert, de nem kell sokat várni rá, mert  márciusban már kapható lesz a modell. A németországi árból tudunk most kiindulni, ott  nagyjából 9,5 millió körül alakul a belépőár – ez jóval magasabb, mint az előd esetében.

Mellette – Ellene
  • Nagyobb helykínálat
  • Kisebb súly, takarékosabb motorok
  • Fejlett asszisztensek
  • Nyakfűtés az ülésben
  • Várhatóan magas alapár
  • Korlátozott csomagtér
  • Lassabb tetőmozgatás

Tetszik neked az új Audi A3 Cabriolet? Itt értékelheted 1-től 10-ig!

503 szavazat - átlag: 7.1 (10-ből)

Tetszik neked az új Audi A3 Cabriolet? Itt értékelheted 1-től 10-ig!