Menő forma, furmányos technika, sprőd belső

Teszt: Subaru Forester 2.0d - 2013

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.11.19. 07.00

Tulajdonképpen semmi más baja nincs ennek az autónak, csak hogy a beltere felett kicsit eljárt az idő. Nem úgy néz ki belül, mint egy tízmilliós autó.

Röviden – Subaru Forester 2.0D Sport

Mi ez?

Szabadidő-autó boxer-dízellel és igényes 4×4-gyel

Mit tud? Jól néz ki, tágas és kevés van belőle
Mibe kerül? 10 millió alatt már elvihető a dízel Forester
Kinek jó?  Műszaki sznoboknak, Subaru-fanoknak

A Subaru kis szabadidő-autójának negyedik generációja megnyugtatóan bőkezű garanciával, kiábrándító beltéri anyagminőséggel és a boxer-dízel csodájával várja azokat, akik nem akarnak RAV4-et, CX-5-öt, Tiguant, X1-est, Antarát, CR-V-t meg ilyeneket venni két-két és fél dízel, összkerekes Dacia Duster áráért.

Hammbekaplak, japánul


Külső

A “Subaru” hosszú-hosszú időn keresztül volt a “csúnya” szinonimája az autóiparban. De azok az idők elmúltak. A Forester vad külseje, a szögletes bakancsforma az agresszív részletekkel telitalálat. Mindenki megnézte, tacskósétáltató bácsik lestek be az ablakán, babakocsis anyukák fordultak utána, irigykedve sandítottak oda a lámpánál bősz férfiak mindenféle más modellből – ja, és persze nekem is tetszett. Az a fajta kocsi a Forester, amire elégedetten vissza-vissza néz a büszke tulaj a bevásárlókocsi fogantyúja mögül az áruházi parkolóban.

A Sport felszereltségű tesztautó minderre még rádob pár lapáttal. 18-as felni (és milyen felni!), rajta 225-ös gumik. Sötétített hátsó oldalablakok, panoráma-üvegtető, hetyke kis tetőspoiler hátul, és persze a lényeg: a brutális légbeömlőkkel díszített első lökhárító. Állat, na.

A 150 lovas boxerdízel lelkesen pörög fel, nyomatéka 350 Nm

Hasonlít egy kicsit a Land Rover Freelanderhez, legalábbis hangulatában: látszik rajta, hogy nem csak műmájer SUV, hanem valóban tud mit kezdeni az úttalan utakkal. No de mi nem esztéták vagyunk itten a Vezessnél, hanem autós újságírók. Ezért nem állhatunk meg annál, hogy a Forester szép, azt is illik megnéznünk, mit jelent légellenállásban a szögletes brutalitás. Nos; egy Subaru által kiadott típusismertető szerint 0,33 a cW-érték. Ha igaz, le a kalappal: a Dacia Dusteré 0,41.

Belső

A 2013-as Forester európai szemmel mindaddig teljesen rendben van, még hangyafülényivel kilencmillió alatt elvihető alapkivitelben is, amíg bele nem ülünk. De most tényleg, nézzék meg ezt a képet, a legdrágább dízel Forester műszerfaláról:

Kopogós műanyagok, térdkínzó középkonzol


Ilyen egy 11 450 000 forintos autó beltere? Fantáziátlan formák, kopogós műanyagok, ráncot vető, lógó bőr, japán egyengombok, nem elég széles tartományban állítható kormány, tökéletlen pedálrend, térdet nyomó középkonzol? Ez a primitív műszeregység a monokróm LCD-vel, a sebességmérőn a 123-as 200D-Mercihez hasonlóan felírt sebességváltási határokkal? A kulcsnélküli nyitás-indítás mellett kifejezetten anakronisztikus ez a sivár távol-keleti utastér.

Vezetéstámogató rendszerekben, kényelmi extrákban sem egészen naprakész az autó. A fullos modellben volt ugyan kulcsnélküli nyitás-indítás és a csomagtérfedelet is villanymotor zárta-nyitotta (idegesítően lassan), de a valóban korszerű extrák nem rendelhetők a kocsihoz. Nincs ráfutásgátló, követőradar, sávtartó automatika, és parkoláskor is meg kell elégednünk a tolatókamera képével, nincs automata parkolórendszer. A kézifék is manuális, a rádió-navi pedig nem igazi gyári fejlesztésű csoda, hanem egy standard kétdines fejegység, a Harman-Kardontól. Ami ráadásul eléggé fahangon szól, a sok kemény műanyag miatt.

Monokróm az LCD-panel, a műszerek egyszerűek, kisautósak

Az persze igaz, hogy a magamfajta autóbuzi, aki szeret a szó klasszikus értelmében vezetni, még örülhet is mindennek a parasztos maradiságnak. Csak legalább ne rontaná el a macsó imidzset a Subaru azzal a szánalmas kis egérmozival, ami a műszerfal tetején a fogyasztásról, a kerekekre jutó nyomatékról, ilyesmiről tájékoztat, bugyuta grafikával és nagy késésekkel. Mert ez leleplezi, hogy a Foresterben nem azért nem hájtek minden, mert a gyártó direkt nem akar playstationt csinálni az autójából – hanem hogy azért, mert nem tud.

Hely sok van a kocsiban, hátra könnyű beszállni vagy gyerekülést berakni a közel derékszögben nyíló ajtókon át. Az 505 literes raktér a kocsi mögött állva bővíthető az üléstámlák egy-egy gombbal való könnyed ledöntésével. A raktérajtó a fullextrás változatban motorral nyílik, lassan, de erősen, simán beljebb tol egy kilógó bőröndöt (még ha a távirányító megfelelő gombjára nem is programozták rá a riasztó kikapcsolását, tehát távolból is nyitható a csomagtér, csak visít hozzá a kocsi).

Adatlap

Subaru Forester 2.0d – 2013

Menő forma, furmányos technika, sprőd belső 1
Motor 1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény 147 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,2 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km


Technika

A Subaru hagyományosan izgalmas technikai megoldásokkal teszi a konkurenciánál kívánatosabbá autóit. A Foresterben a szimmetrikus összkerékhajtás és a boxer-dízel az, amit más nem kínál a piacon.

Az agilis, pörgős, már-már benzinesen élék gázreakciójú motor icipicit ugyan szomjasabb az élvonalbeli (BMW, VW-csoport) dízelmotoroknál, a nyomatékcsúcs-tartomány is szűkebb a kívánatosnál, az önindító minden indításnál többet köszörül egy fél másodperccel a többieknél – de ez mind megbocsátható, hiszen ilyen nincs még egy a világon. Stop-start rendszer nincs hozzá, és a hosszas indítózások alapján úgy tűnik, egy ideig nem is lesz.

Majdnem 90 fokban nyílik a hátsó ajtó, könnyű beszállni, gyereküléssel machinálni

A 4×4 rendszert tulajdonképpen főleg a hosszmotor miatt nevezheti szimmetrikusnak a gyártó. A központi differenciálmű viszkókuplungja 20-80-tól 80-20 százalékig tudja variálni a nyomatékarányt az első és hátsó tengely közt. Bár a viszkós 4×4-rendszerek nem a legkifinomultabbak és nem is a legmegbízhatóbbak, a Subaru 5 év vagy 200 ezer kilométer garanciája eloszlatja a tartóssági aggályokat.

A dízelmotorhoz nem rendelhető automata váltó, a hatfokozatú kézi viszont komoly csalódást okozott. Japán márkától nem vártam volna azt a kelletlen, akadós, pontatlan viselkedést, amit a kar produkált; gyorsan kapcsolgatni gyakorlatilag lehetetlen volt a szerkezettel. Más boxer-dízel Subaruktól nem emlékszem ilyen gyalázatra, van esély rá, hogy egyedi hibával találkoztam.

Aszfalton

Feszes, pontos futómű, precíz kormányzás jellemzi a Forester viselkedését országúton, városban. A boxermotor segít alacsonyan tartani a súlypontot, így magas építése dacára is remekül tartja az íveket, semleges viselkedésű, stabil a kocsi. A klíma csendesen, finoman működik, a zajszint sem magas, a drágább kivitelekhez járó panoráma-üvegtető jó hangulatot biztosít. Családi utazóautónak remekül beválik a Forester.

A tesztfogyasztás 6,8 literre jött ki, ami nem épp eget rengető eredmény manapság, de az állandó 4×4-gyel jó érték. Külön öröm, hogy meglepően pontosnak bizonyult a fedélzeti számítógép, a maga 6,6 literes jóslatával tankolás előtt.

A terepszögek: 23 fok elöl, 25 hátul, rámpaszög: 21 fok


Terepen

A terepszögek csak átlagosak, de az irdatlan hasmagasság (22 centi, még a Dusternél is magasabb) biztató azok számára, akik nem csak divatból vesznek SUV-ot, hanem tényleg elhagynák néha az épített környezetet. Egész komoly bakhátak is megjárhatók károsodás nélkül, ami útnak nevezhető a józan ész határain belül, azon a Forester elmegy.

Durvább terepen hiányzik viszont a felező. Az egyes nem elég rövid, hogy ne kuplungoljuk el néha a kocsit mélyebb sárban, meredekebb emelkedőn. Fura policy ez a Subarutól: az Imprezában még az 1,5 literes benzineshez is járt a felező, pedig aztán abban a kocsiban kellett a fenének.

Aki tényleg sok sarat akar dagasztani, várjon egy picit: hamarosan, állítólag még az idén a dízelmotorhoz is rendelhető lesz a Subaru saját fejlesztésű fokozatmentes automata váltója (Lineartronic), tárcsás kuplungos központi osztóművel – az lesz igazán dagonyába való.

Jól pakolható, könnyen bővíthető a Forester raktere


Ki vegyen ilyet?

Magas ára miatt nehéz józan érvekkel megindokolni egy dízel Forester megvásárlását a nagyon erős mezőnyben. Ha csak a japán modelleket nézzük, akkor is számos vonzó új modellt találunk, gazdag extralistával, tágasabb utastérrel és frissebb beltéri dizájnnal. A kétliteres, 150 lóerő körüli dízel Subaru kézi váltóval, navigációval valahogy így áll a konkurensek között:

A Forester 2.0D belépőmodell és vetélytársai (4×4, kézi váltó, 150 lóerő körüli dízelmotor). Nem akciós listaárak
Subaru Forester 2.0D Active (147 LE) 8 990 000 Ft
Toyota RAV4 2.2 D-CAT Active (150 LE) 8 150 000 Ft
Mazda CX5 2.2 4WD Challenge (150 LE) 8 930 000 Ft
Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD Lifestyle (150 LE) 9 399 000 Ft

Tehát miért is pont a Subarut? Hát esetleg az öt év / 200 ezer kilométer garanciáért, de főleg a boxer-dízelért – olyanja nincs másnak. Kérdés persze, hogy mekkora sikerre elég manapság, az egyre nagyobb képátlójú érintőképernyők, egyre fejlettebb vezetéstámogató elektronikai rendszerek korában egy olyan, hétköznapi használatban különösebb felhasználói előnyökkel nem járó mérnöki bravúr, mint a fekvőhengeres blokk a motortér alján.

Mellette – Ellene
  • Érdekes műszaki megoldások
  • 5 év vagy 200 ezer km garancia
  • Tágas utastér
  • Fehérben nagyon megnézik
  • Lelkesen pörgős dízelmotor
  • Akadozó váltó
  • Tökéletlen vezetői ergonómia
  • Divatjamúlt beltér

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a boxermotoros dízel Forester?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • demagóg

    Kedvelem a japán gépeket, de eszembe nem jutna egy ilyent venni, boxer-dízel ide vagy oda.
    Ilyen egyszerű, sprőd belteret egy dacia-nak elnézek, de egy 10 milliós japán vasnak nem.

  • Kempelen10.

    Csúnya, igénytelen forma kívül, belül, de nagyon kéne!!!!
    Tökéletes példa arra, amikor Quasimodo megszépül a tulajdonságai miatt!

  • Specialized78

    Kempelen10!
    Egyet értek veled.Egyszerűen nem értem,hogy a Subaru miért nem szerződtet már le egy komoly tervezőmérnököt,hogy mindegyik autójuk karakteres és szép legyen.Ez a márka többet érdemelne.Régen az egyik kedvenc márkám volt a Subaru,de mára annyira jellegtelenek lettek,hogy nem vennék.

  • Géza a Cápa

    Szerintem pedig kívülről tényleg baromi jól néz ki, de kár ezért a belsőért, egy kicsit igényesebb anyagokkal illetve minimálisan fantáziadúsabb formákkal tökéletes autó lenne számomra, a műszaki tartalommal szemben kétségek természetesen fel sem merülnek…:) Persze még nem ültem benne…

  • menőmanó

    Nekem tetszik ez a “vaddisznós” agresszív külső. A belseje sem rossz. Persze egyértelmű, hogy nem a minőség ÉRZETRE mentek rá mint más gyártók, de ez érdekelne a legkevésbé.
    Egy 2,5-ös 300 lovas turbó motorral szívesen elfogadnám. Akkor már a menetteljesítményei közelítenének a kinézetéhez. Persze ahhoz már egy jobb váltó is kéne. :)

  • Kovijani

    Helyre szeretnek tenni nehany dolgot! Az hogy otthon draga, es ezert luxusautokent kezelik, az egy dolog! De normalis helyen a Forester olcso!! Talan azon kene szornyulkodni, hogy miert er ma a forint mar csak egy kalap sz@rt! De ha atvaltom itteni penzre, meg akkor is 3 milloval dragabb a belepo ar! Gondolom a vam, az afa, meg az ilyen nyalanksagok. Ezen kene inkabb szornyulkodni! Nem azon, hogy nincsen benne parkolo program, meg minden olyan egyeb, ami csak egy reszeg embernek szukseges!  Egy tolato-kamera es kesz! Ennyi! Itt tobb not latok vezetni Forestert, ugyhogy meg azt sem lehet mondani, hogy miattuk kene a sok humbukk. Megegyszer: a Forestert nem luxus autonak terveztek!! Pont. Kar, hogy a cikkben nem probaltak ki azt, amire igazan valo! Itt ugy bannak vele, mint otthon a Dusterrel.
    En egy olyan helyen elek, ahol a Forester nepeauto, atlag emberek csaladi kocsija, ami elviszi oket barmikor, szinte barhova. $ 22.000-tol kezdodik, es a turbost is el lehet vinni mar $28.000-ert.( Diesel igaz nincs, de az egy kulon tema hogy miert. ) Egyik baratunknak is van, ultem is benne, mentem is vele. Vezetni kimondottan jo, ahoz kepest, hogy Suv, a belsejerol meg eszembe sem jutott, hogy gagyi lenne. Akkor mint irtak volna a regirol ?! Nekem meg kimondottan tetszik is! Itt jegyzem meg, hogy az Impreza is ilyen belulrol, ugymond annak a “csaladi valtozata” ez. 

    Itt egy video, csak hogy Tamas is tisztaban legyen vele, milyennek kene lennie egy Foreszter tesztjenek:

    http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F#/watch?v=DVFY31Xy4Ko

  • Kovijani

    kocsog ipad megszivatott! itt a video:

    http://www.youtube.com/watch?v=DVFY31Xy4Ko

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.