Mi ez?Olcsó terepjáró-szerűség a Renault konyhájából
Mit tud?Olcsó, jó, és most már csinosabb is
Mi az ára? 
2,79 milliótól 4,84 millióig tart a lista
Kinek jó? Rossz útra, racionális embereknek

Régi és új. Az éles szemű szemlélő vajon hány különbséget szúr ki?

Még egy hét sem igazán telt el azóta, hogy a felesleges közúti szabályozások, és egyéb hülyeségek ellen lankadatlanul harcoló Rácz Tamás kolléga Provance kakukkfűvel szegélyezett útjain kiszippanthatta az újszagot a felfrissített Dacia Dusterekből, és azóta már itthon, a kies Tétényi-fennsíkon is kipróbálhattuk a Dacia megújult szabadidő-autóját. 
Menő, lazacos-kaviárral töltött albínó homár helyett itthon bundás kenyérrel indult a nap, és szőlők, cifra kastélyok között kanyargó aszfalt helyett egy rendőrségi gyakorlótérrel kellett beérni, itt, a dágványban csapattunk a járgányokkal. És jó volt.

Rövid, keskeny, könnyű vele manőverezni

Szeretjük vagy nem?

Tudte-e ön? 
Hogy Magyarországon minden 100 eladott autóból alig 28-at vesznek magánszemélyek?
Hogy a Dacia eladási számai 2004 és 2012 között 15-szörös növekedést jeleznek?
Hogy 3 év alatt 820 ezer Duster adtak el? (Idehaza 4600-at)
Hogy Dustert a világ öt pontján gyártanak, Dél-Amerikától Európán át Ázsiáig?
Hogy 2013-ban Magyarországon a 3. legjobban fogyó autó a Duster?
Hogy pontosan mi, mennyire és hol változott a nemrég kívül-belül megújult Dusterben, az az egy héttel ezelőtti anyagban mind mind megtalálható, de a fontosabbakat azért vegyük át gyorsan.
Először is új, modern benzinmotorral bővült a Duster a kínálata. A kis lökettérfogatú, 1,2 literes, turbós szerkezet 125 lóerős, és papíron igen takarékos is, a katalógusadat szerint 6,3 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométeren. Emellett kétféle teljesítményű, 90 és 109 lóerős dízelmotorral is rendelhető az autó, motortól függően öt- vagy hatfokozatú váltóval, illetve első-, vagy összkerékhajtással. 

Három kerékkel a földön is elboldogul

A kasztni lényegében megúszta farigcsálás nélkül, csupán a frissített első és hátsó lámpatestek, és az átrajzolt hűtőmaszk, légbeömlő miatt tűnik modernebbnek, illetve megjelent a kihangsúlyozottan nem LED-es nappali fény is, és hangsúlyosabb formát kapott a szabadidő-autóknál elmaradhatatlan tetősín is. És akit eddig csak a szűk színválaszték tartott vissza a vásárlástól, az is örülhet: a Duster már kapható “Meteor-szürkében” is. Éljen!

Belül

Itt is modernizáltak egy kicsit, de csillivilli szolgáltatások továbbra sem kerültek az autóba. A sötétebb tónusú belsőbe új, szebb, okosabb műszerfal költözött – már a külső hőmérsékletet is is képes megmutatni – tempomat is került az autóba, valamint az ablakemelők kapcsolói is végre ott vannak, ahol lenniük kell. Az ajtókon. Kényelmesebb ülések, új kárpitok, és javított hangszigetelés teszi kényelmesebbé, csendesebbé az utazást. 

Egyre kulturáltabb a belső

A hagyományos Dusterben tapasztalhatóhoz képest 50 százalékkal több csend az új szigeteléseknek, – amitől újkorában még akár az ajtót is jobban meg kell lendíteni csukáskor – valamint az öt helyett hatfokozatú váltónak is köszönhető. 

Terep

Adatlap

Vezettük: Új Dacia Duster

A Dacia jobban teljesít 1
Motor1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény125 LE
Nyomaték205 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,4 sec
Végsebesség175 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,3 l / 100 km

Rossz úton, terepen elsősorban a kompakt méret – 4,31 méter hosszú, 2 méter széles – illetve a komoly, 21 centis szabad hasmagasság, jó terepszögek azok, amik ütőképessé teszik az autót. Meg persze a Nissan ősökkel büszkélkedő, háromállású forgókapcsolóval – 2WD, Auto és Lock – vezérelhető hajtáslánc. Felezőre ebben a kategóriában egyáltalán nincs szükség, de hogy mégse legyen gond egy-egy durvább emelkedő, az egyest annyira rövidre áttételezték, hogy alapjáraton, gázadás nélkül is képes elindulni, kisebb dombokra felkúszni. 

Ha pedig terepről beszéltünk, próbáljuk is ki a megújult Dustert. A hosszú, kiadós tesztre egyelőre még várni kell, a mostani még csak egy gyors ismerkedés volt. Az is főként hitvány földúton, emelkedőn, vizesárkon, ahol a Duster végig szépen helytállt. Hasa csak a extrém terepviszonyoknál ért le, a 4×4-es rendszer automata üzemmódban is ügyesen, kitartóan segítette a vezetőt, és motorerőben sem volt hiány. 
Beülve, talán a csinosabb műszerfalnak, vagy a javított ergonómiának köszönhetően, de sokkal vidámabb az élet a kocsiban. Emellett új tárlórekeszekkel is találkozni a belsejében.
Videón a megújult Duster:
Az aktuális Dacia Duster árlista itt olvasható:
 Motor Acces Cool Arctic Exception
 Benzin:    
 1,6 16v 105 LE 4×2 2 790 000 3 090 000 3 390 000 –
 Tce 125 LE 4×2 – – 3 790 000 4 090 000
 1,6 16v 105 LE 4×4 – 3 640 000 3 940 000 –
 1,6 16v 105 LE GPL 4×2 – 3 390 000 3 690 000 –
 Dízel:  
 dCi 90 LE 4×2 – 3 490 000 – –
 dCi 109 LE 4×2 – – 3 390 000 –
 dCi 109 LE 4×4 – 4 240 000 4 540 000 4 840 000
Szóval a Dacia Duster már közel sem csak egy fapados, olcsó valami, ami vidékre jó lesz, hanem egyre jobban néz ki, egyre kényelmesebb – és biztonságból – alapáras a 4 légzsák és az ESP -, valamint tisztaságból – minden motor teljesíti az Euro 5B+-os normákat – is egyre jobb jegyeket érdemel.
Mellette – Ellene
  • Eltalált méret
  • Terepen is ügyes
  • Formás kasztni
  • Olcsó
  • Tágas
  • Komoly légellenállás
  • Itt-ott ergonómiailag átgondolatlan
  • Nullához tartó presztízs