Röviden – Swift, Micra, Space Star
Mik ezek?Három japán gyártó elképzelése az olcsó, városi kisautóról
Mit tudnak?Rövid távú személyi transzportra teremtett autók, centire azonos méretekkel, alacsony fogyasztással és fenntartási költséggel
Mi van helyettük?A B-szegmens kínálata gazdag: a kifutó Mazda2, 2013-ban két új modell, a  Peugeot 208, Renault Clio, valamint a Ford Fiesta frissült verziója érkezett
Mennyibe kerülnek? Áruk ESP-vel, 6-7 légzsákkal és légkondicionálóval 2 990 000-3 070 000 Ft listaáron.

Három japán kiskocsit hasonlítunk össze az Autó és Stílus magazinnal közösen készített tesztünkben. A tesztautók véletlenül sem a szigetországban készülnek: a Mitsubishi Thaiföldön gyártja a SpaceStart, a Nissan Indiában a Micrát, a Suzuki Swift Esztergomban készül. Közülük a Colt utóda a legfrissebb modell, idén jelent meg a piacon, a Micra és a Swift jelen generációja 2010 óta kapható.

Megújulással a visszaesés ellen

Elnézve európai piaci szereplésüket, a Micrára és a Swiftre is ráfért az idei modellfrissítés. Az átdolgozás a Suzukinál kevés változást hozott, de nem is volt szükség többre. A Micra kapott eleget sajátságos külseje és kiugróan olcsó hatású utastere miatt, ezért a Nissan alaposabban módosította az autót, ami előnyére vált.

Egyik sem Japánban készül. India, Thaiföld és Esztergom a gyártási helyszín

Szinte azonos tengelytávjuk ellenére a három autó nem egyformán tágas. A szubjektív térérzet és megvesztegethetetlen mérőszalagunk is a Micrát hozta ki győztesnek. A tesztelő brigád mindhárom tagja magasabb az átlagnál, de a Nissanban simán elüldögéltünk egymás mögött. A Micra csomagtere is a legöblösebb és nagy ablakaiból sokkal jobb a kilátás, mint a sportosabb, zömökebb Swiftbe befalazva.

Sajnos a műszerfal minőségérzete változatlanul rangon aluli, a magas üléshelyzet a hordószerűen kifelé lejtő ülőlappal nem a mi világunk és megmaradt a csak le-fel állítható kormány is, mint a SpaceStarban és a GS felszereltség alatti Swiftekben.

A leghosszabb a legszűkebb

Belül a SpaceStar komolytalan megoldásokkal és egészen kiváló térhasznosításával tűnik ki. A kalaptartót egyetlen zsinór emeli fel, a csomagtér padlóborítása ócska, egy ujjal összegyűrhető filc. Szerencsétlen ötlet bal kézre osztani és a kormány takarásába tenni az indítógombot.

A Space Star műszerfalának minősége elmarad a konkurensektől, a középkonzol nagy méretű gombjai könnyen, egyszerűen kezelhetőek

A puha, nem valami kényelmes és alig tartó üléseken is látszik, hogy ez egy tisztán városi autó, amelynek az egész kategóriában a legcsekélyebb a fordulóköre. Erősségei közé tartozik a helykihasználás, mert a vékonydongájú autócska elöl és hátul is kellemesen szellős. A kilátás és az áttekinthetőség is jónak mondható. A csillapítottan csukódó kapaszkodó kellemes meglepetés volt.

Első ránézésre és hosszabb út után is értékesebb autónak mutatja magát a Swift. Vetélytársainál szebb műszerfalat, nagyobb felületű és kényelmesebb üléseket kínál. A rakodóhelyek számában nem ér fel a Micrához, hátul ez a legszűkebb, csomagtere pedig kifejezetten kicsi a kategóriában elvárható 260-300 literhez képest.

Lábtérben a Swift áll a legrosszabbul, a mélyre húzott ablakkeret rontja a kilátást

Három különböző karakter

Számít egyáltalán? – merült fel a kérdés a vezethetőséggel kapcsolatban. Hiszen olcsó városi kisautókról beszélünk, nem benzinnel etetett kéjfokozókról. Tény, hogy háttérbe szorulhat az élvezet, ám a kényelem és a biztonság nem!

Egy ilyen autó akkor kaphat elismerést, ha tömött sugárutakon, szűk parkolókban is jól manőverezhető, fürge, élénken és kiszámíthatóan reagál a kormánymozdulatokra. Hogy az elénk toppanó szomszéd nénit, parkolóőrt, vagy botos jetit biztonsággal ki tudjuk kerülni, az kötelezően elvárt, de a SpaceStar pont ezen a téren marad le két riválisától.

Élénk a Space Star, viszont futóműve nem ad kellő stabilitást, főleg gyors manőverek, vészhelyzet esetén

Tökéletes példája annak, hogy a megegyező méretek, azonos alapfelépítés ellenére (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkar) mennyire különböző lehet az autók viselkedése. A Mitsubishi kellemesen rugózik ugyan, de a terhelésváltásokat nehezen viseli. Bizonytalanul imbolyog, kívülről látványos, belülről félelmetes az oldaldőlés, amit már alacsony tempónál is alulkormányzottság követ. A helyzeten a teljesen szintetikus elektromos szervokormány sem segít, csak sejtéseink lehetnek a kerekek és az út kapcsolatáról.

A Micra már jobban tűrte a rángatást, szintén erősen billenve, de stabilabban követte a kormánnyal kijelölt irányt. Pattogós, kisautókra jellemző ideges viselkedése nem jelent hátrány a városi tömegben, a jó kilátás, és a tolatókamerával kiegészített parkolóasszisztens sokat segít, viszont országúton már veszít magabiztosságából. Nagy sebességnél a Micra szintén bizonytalanná válik, főleg a nyomvályúk, és a hullámos útfelület jelent számára kihívást.
 

Született városi autó a Nissan Micra, kormánya leheletkönnyű, hátrafelé is jó a kilátás, amit még a tolatókamera adta biztonság is fokoz

Ebből a szempontból egyértelműen a Swift a trió legjobbja, közvetlen, pontos kormánya jó partner a fürge fordulókban, futóműve pedig kiegyensúlyozottabb két vetélytársánál. Ezért áldozni kell a puhán ringó menetkomfortból, de a magasabb sebességnél is uralható autó, a később jelentkező és gázelvételre ESP-varázslat nélkül elhaló alulkormányzottság miatt előnyösebb a feszes hangolás. A váltási érzetet szintén kiemelkedő a riválisokhoz viszonyítva, sikerült eltüntetni a száraz háztartási kekszet tejbe törő érzést, ami főleg a Space Star esetén érhető tetten.

1,2 liter mire elég?

Viszont amennyire dinamikus a futómű-váltó-kormány hármas, annyira lagymatag a Swift 1,2 literes négyhengerese. A számok alapján ez a legerősebb, de érzésre, mintha egy eukaliptuszlevelet majszoló koala dolgozna a motortérben. Emelkedőn, előzéskor mindkét háromhengeres ellenfél könnyedebben lódul előre, és az 5-6 ezres fordulatban dolgozó motor kulturált járása ellenére már zavaró zajjal terheli az utasok fülét. A Micra háromhengerese jobb benyomást keltett a tesztút alatt, a papíron leggyengébb gyorsulási adat (13,7 mp) ellenére.

Nem csak a vezetés élvezete szempontjából ajánlott a Swift, a stabil futómű és a pontos kormányzás a biztonságot is fokozza

Legalább ezen a téren virít a Mitsubishi, morgó 80 lóerős motorja hozza a legjobb gázreakciót, és magas fordulaton egész tűrhetően viszi előre a hármas legkönnyebb, 845 kilós kocsiját, valamint a fogyasztása is a legkedvezőbb. A Space Star előnyének megoldását alacsony tömege adhatja, a Suzuki gyári alapértékénél 90 kilóval könnyebb, ráadásul tankja már-már Trabant-kategória, mindössze 35 liter, így csurig megtöltve sem tudja tömegben utolérni a másik két japánt. A rendelhető extrákról nem is beszélve.

A műszaki adatok varázslatos világa

Többször felmerült már a kommentek között a tömegek összehasonlításának kérdése. Ahogy más adat, ez sem egy stabilan bebetonozott szám, és mivel a konkrét autót nem tudjuk folyadékokkal feltöltve, a meglévő felszereltséggel lemérni, így a gyártók által megadott értékekkel dolgozunk.

Ez pedig általában az alapverziónál mért tömeg, ami egy puccosan kitömhető típusnál könnyen megugorhat. Ez lehet magyarázat a Swift harmatos menetteljesítményére, mivel a Suzuki megadta az ötajtós 1,2 literes benzines kivitel tömegét is, ami 935 helyett már 1040 kilogramm, ezt a különbséget pedig nehezen gyűri le pár plusz lóerő.

Kezelőszerveket, ergonómiát tekintve a Swift és a Space Star hozza vérbeli japánt, a tervezőgárdában nem akadt egy kávézacctól belobbant agyú francia aki a szélvédőre tolná a műszerfalat, vagy LED kijelzőre tömné az összes funkciót. Viszont az egyszerűségben is akadnak komoly különbségek.

A Suzuki igényes, rendezettsége jó benyomást kelt, a Mitsubishi ellenben elnagyolt, avítt hangulatot áraszt, mind az anyagok minősége, mind a kivitelezés terén. A Micra kakukktojás, a csapásirány láthatóan egy bátor formákból összeállított, fiatalos műszeregység volt,  de a krómhatású műanyagok, valamint a szellőzés körszerű elrendezése már túllő a célon, igaz csak itt virít érintőképernyős navigáció a középkonzolon.

A Micra elhagyva a japános egyszerűséget fiatalos, bohémebb belső térrel hódít. Ízlés kérdése, nekünk sok formai kavalkád és a fekete lakk-króm kettős

Költségek: értéktartás és márkaszerviz

A fenntartási költségek közül az értékvesztés és a fogyasztás harapja a legnagyobb lyukat a pénztárcánkba. Értéktartásban a Swift valamivel gyengébb a konkurenseknél. Egyrészt a Mitsubishi és a Nissan neve szebben cseng, mert a márka a Suzuki=olcsó autó dogmára kondicionálta a populációt, másrészt összevethető felszereltséggel listaáron a Swift jóval többe kerül a SpaceStarnál. Hosszabb távon a fejlettebb autók az okosabb marketinggel feljebb húzzák majd a Suzukit és a márkaszervizek árfekvése is náluk a legbarátibb.

Fogyasztásban a Mitsubishi a legjobb

Egybevágnak a gyári, a Spritmonitorra bejegyzett értékek és saját mérésünk eredményei is: a három autó közül 4,9 literrel a SpaceStar a legtakarékosabb (ld. a táblázatot a cikk végén). A mindennapokban a Swift és a Micra között nincs számottevő különbség. Egymás mögött, váltott vezetőkkel megtett fogyasztásmérő körünkben volt városi és autópályás kitérő is, de az országúti szakaszok domináltak. Ezért olyan alacsony mindhárom autó tesztfogyasztása.

Egyforma a garanciaidejük, fogyasztásban viszont a SpaceStar vezet

Listaáron a SpaceStar, akcióval a Swift ára a legkedvezőbb

Az autók ár/érték arányát kétféleképp vettük figyelembe. Az egyik az ötajtós alapmodellek listaára légkondival, ESP-vel, hat (a Swift esetében hét) légzsákkal, elektromos ablakemelővel és központi zárral. A Mitsubishi Inform kivitele és a Swift GC ezt fillérre azonos összegért, 2 990 000 forintért kínálja. Ám a SpaceStar ebben a felállásban csak az egyliteres, 70 lóerős motorral kapható, míg a Swift helyből 94 lóerős.

A Micra 1,2 Visiához a klímaberendezés CD-s rádióval, USB-csatlakozóval és Bluetooth-kihangosítással csomagban 300 000 forintba kerül. Az autó listaára így 3 070 000 Ft, de ez a verzió ár/érték arányban jóval többet nyújt a konkurenseknél. A Micra nagy előnye, hogy fejlett és jól használható, érintőképernyős navigációs rendszer vezeti az elfoglalt hölgyeket az irodából a zumbaedzésre, az óvodából a cipőboltokig. Megéri a 175 ezer forintot.

Ha a képeken látható csúcsmodelleket vesszük alapul, a 3,5 milliós Mitsubishi listaára félmillió forinttal kedvezőbb a konkurensekénél. A Micra 3 930 000, a Swift GS 3 990 000 forintba kerülne listaáron, de az akciók ezt felülírják. Az eredetileg Suzuki-tulajoknak meghirdetett autócsere-programot az adott hó közepén a Suzuki meg szokta nyitni más márkájú autók tulajdonosai előtt is, így a tényleges árak alapján a Swifttel a legboldogabb az akcióvadász.

Alaposan megvitattuk az eredményt tesztelés közben és az utómunka során. A Swift a legjobb autó, de erőseb motorjával, tágasabb utasterével a Micra egyenrangú vele. A Colt utóda nagyobb különbséggel harmadik, de nem rossz autó

Végeredmény

1. Suzuki Swift. Futóműve, kormányzása, a konkurenseknél szebb belső tere és halkabb motorja elég volt a győzelemhez. A Swift a legfelnőttebb japán kisautó. Hátránya a nagy fordulatszámra hangolt motor és a kis csomagtartó, mert a magasabb listaárát ellentételezi az autócserés akció.

2. Nissan Micra. Nagyon kicsi a különbség a Swift és a Micra között, a Nissan kiskocsija szinte egyenrangú a Suzukiéval. Energikus, igen tágas autó, sokféle hasznos és modern extrafelszereléssel, vonzó áron. Ám belső terén továbbra is látszik a spórolás, és futóműve, kormányzása azok igényszintjét tükrözi, akik immúnisak a vezetés örömei iránt.

3. Mitsubishi SpaceStar. Minimális súlya és madárétkű motorja miatt a SpaceStar a legkevésbé környezetszennyező autó a három közül, takarékossága bámulatos. Finom járású, kellően erős motorja, remek térkihasználása és kedvező listaára szól mellette. Jobbat érdemelne a billegős felfüggesztésnél, a csapnivaló irányíthatóságnál és a szembeszökően olcsó megoldásoknál az utastérben.

47 ezer darabról a Swift forgalma 41, a Micráé 38 ezer eladott autóra esett vissza az idei első három negyedévben. A SpaceStar is jóval a Colt tavalyi számai alatt teljesít, de a 10 454 darab félrevezető, mert az autó nem volt jelen a teljes időszakban

 TípusMitsubishi SpaceStar 1,2 Nissan Micra 1,2 Suzuki Swift 1,2
Motorkonstrukció Soros, 3 hengeres benzines szívómotor Soros, 3 hengeres benzines szívómotor Soros, 4 hengeres benzines szívómotor
 Hengerűrtartalom 1193 cm3 1198 cm3 1242 cm3
 Max. teljesítmény kW(LE/ford) 59 (80)/6000 59 (80)/6000 69 (94)/6000
 Max. forg.nyomaték, Nm/ford 106/4000 110/4000 118/4800
 Hajtás/sebességváltó Első kerék, kézi, ötfokozatú Első kerék, kézi, ötfokozatú Első kerék, kézi, ötfokozatú
 Hossz/szél./mag., mm 3710/1665/1500 3780/1665/1515 3850/1695/1510
 Tengelytáv, mm 2450 2450 2430
 Csomagtartó, l 235/912 265/1132 211/902
 Saját tömeg/össztömeg 845/1340 901/1425 935/1480
 Gyorsulás 0-100 km/ó 11,7 13,7 12,3
 Végsebesség, km/ó 180 170 165
  Gyári/reális átlagfogyasztás, l/100 km* 4,5 / 4,8 5,0 / 6,2 5,0 / 6,2
Tesztfogyasztás, l/100 km 4,9 5,2  5,0
 Garancia 3 év vagy 100 ezer km 3 év vagy 100 ezer km 3 év vagy 100 ezer km
 Listaár összevethető felszereltséggel, Ft 3 490 000 3 930 000 3 990 000

*Forrás: Spritmonitor.de