Összehasonlító teszt: takarékos japán autók

Japán kisautók: Micra, SpaceStar vagy Swift?

Szerző: Kovács Miklós levél küldés  Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.11.05. 06.00

Amennyiben megbízható és kis fogyasztású városi autót kell találni, kár napestig bűvölni a kristálygömböt: legyen japán! De melyik?

Röviden – Swift, Micra, Space Star
Mik ezek? Három japán gyártó elképzelése az olcsó, városi kisautóról
Mit tudnak? Rövid távú személyi transzportra teremtett autók, centire azonos méretekkel, alacsony fogyasztással és fenntartási költséggel
Mi van helyettük? A B-szegmens kínálata gazdag: a kifutó Mazda2, 2013-ban két új modell, a  Peugeot 208, Renault Clio, valamint a Ford Fiesta frissült verziója érkezett
Mennyibe kerülnek?  Áruk ESP-vel, 6-7 légzsákkal és légkondicionálóval 2 990 000-3 070 000 Ft listaáron.

Három japán kiskocsit hasonlítunk össze az Autó és Stílus magazinnal közösen készített tesztünkben. A tesztautók véletlenül sem a szigetországban készülnek: a Mitsubishi Thaiföldön gyártja a SpaceStart, a Nissan Indiában a Micrát, a Suzuki Swift Esztergomban készül. Közülük a Colt utóda a legfrissebb modell, idén jelent meg a piacon, a Micra és a Swift jelen generációja 2010 óta kapható.

Megújulással a visszaesés ellen

Elnézve európai piaci szereplésüket, a Micrára és a Swiftre is ráfért az idei modellfrissítés. Az átdolgozás a Suzukinál kevés változást hozott, de nem is volt szükség többre. A Micra kapott eleget sajátságos külseje és kiugróan olcsó hatású utastere miatt, ezért a Nissan alaposabban módosította az autót, ami előnyére vált.

Egyik sem Japánban készül. India, Thaiföld és Esztergom a gyártási helyszín

Szinte azonos tengelytávjuk ellenére a három autó nem egyformán tágas. A szubjektív térérzet és megvesztegethetetlen mérőszalagunk is a Micrát hozta ki győztesnek. A tesztelő brigád mindhárom tagja magasabb az átlagnál, de a Nissanban simán elüldögéltünk egymás mögött. A Micra csomagtere is a legöblösebb és nagy ablakaiból sokkal jobb a kilátás, mint a sportosabb, zömökebb Swiftbe befalazva.

Sajnos a műszerfal minőségérzete változatlanul rangon aluli, a magas üléshelyzet a hordószerűen kifelé lejtő ülőlappal nem a mi világunk és megmaradt a csak le-fel állítható kormány is, mint a SpaceStarban és a GS felszereltség alatti Swiftekben.

A leghosszabb a legszűkebb

Belül a SpaceStar komolytalan megoldásokkal és egészen kiváló térhasznosításával tűnik ki. A kalaptartót egyetlen zsinór emeli fel, a csomagtér padlóborítása ócska, egy ujjal összegyűrhető filc. Szerencsétlen ötlet bal kézre osztani és a kormány takarásába tenni az indítógombot.

A Space Star műszerfalának minősége elmarad a konkurensektől, a középkonzol nagy méretű gombjai könnyen, egyszerűen kezelhetőek

A puha, nem valami kényelmes és alig tartó üléseken is látszik, hogy ez egy tisztán városi autó, amelynek az egész kategóriában a legcsekélyebb a fordulóköre. Erősségei közé tartozik a helykihasználás, mert a vékonydongájú autócska elöl és hátul is kellemesen szellős. A kilátás és az áttekinthetőség is jónak mondható. A csillapítottan csukódó kapaszkodó kellemes meglepetés volt.

Első ránézésre és hosszabb út után is értékesebb autónak mutatja magát a Swift. Vetélytársainál szebb műszerfalat, nagyobb felületű és kényelmesebb üléseket kínál. A rakodóhelyek számában nem ér fel a Micrához, hátul ez a legszűkebb, csomagtere pedig kifejezetten kicsi a kategóriában elvárható 260-300 literhez képest.

Lábtérben a Swift áll a legrosszabbul, a mélyre húzott ablakkeret rontja a kilátást


Három különböző karakter

Számít egyáltalán? – merült fel a kérdés a vezethetőséggel kapcsolatban. Hiszen olcsó városi kisautókról beszélünk, nem benzinnel etetett kéjfokozókról. Tény, hogy háttérbe szorulhat az élvezet, ám a kényelem és a biztonság nem!

Egy ilyen autó akkor kaphat elismerést, ha tömött sugárutakon, szűk parkolókban is jól manőverezhető, fürge, élénken és kiszámíthatóan reagál a kormánymozdulatokra. Hogy az elénk toppanó szomszéd nénit, parkolóőrt, vagy botos jetit biztonsággal ki tudjuk kerülni, az kötelezően elvárt, de a SpaceStar pont ezen a téren marad le két riválisától.

Élénk a Space Star, viszont futóműve nem ad kellő stabilitást, főleg gyors manőverek, vészhelyzet esetén

Tökéletes példája annak, hogy a megegyező méretek, azonos alapfelépítés ellenére (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkar) mennyire különböző lehet az autók viselkedése. A Mitsubishi kellemesen rugózik ugyan, de a terhelésváltásokat nehezen viseli. Bizonytalanul imbolyog, kívülről látványos, belülről félelmetes az oldaldőlés, amit már alacsony tempónál is alulkormányzottság követ. A helyzeten a teljesen szintetikus elektromos szervokormány sem segít, csak sejtéseink lehetnek a kerekek és az út kapcsolatáról.

A Micra már jobban tűrte a rángatást, szintén erősen billenve, de stabilabban követte a kormánnyal kijelölt irányt. Pattogós, kisautókra jellemző ideges viselkedése nem jelent hátrány a városi tömegben, a jó kilátás, és a tolatókamerával kiegészített parkolóasszisztens sokat segít, viszont országúton már veszít magabiztosságából. Nagy sebességnél a Micra szintén bizonytalanná válik, főleg a nyomvályúk, és a hullámos útfelület jelent számára kihívást.
 

Született városi autó a Nissan Micra, kormánya leheletkönnyű, hátrafelé is jó a kilátás, amit még a tolatókamera adta biztonság is fokoz

Ebből a szempontból egyértelműen a Swift a trió legjobbja, közvetlen, pontos kormánya jó partner a fürge fordulókban, futóműve pedig kiegyensúlyozottabb két vetélytársánál. Ezért áldozni kell a puhán ringó menetkomfortból, de a magasabb sebességnél is uralható autó, a később jelentkező és gázelvételre ESP-varázslat nélkül elhaló alulkormányzottság miatt előnyösebb a feszes hangolás. A váltási érzetet szintén kiemelkedő a riválisokhoz viszonyítva, sikerült eltüntetni a száraz háztartási kekszet tejbe törő érzést, ami főleg a Space Star esetén érhető tetten.

1,2 liter mire elég?

Viszont amennyire dinamikus a futómű-váltó-kormány hármas, annyira lagymatag a Swift 1,2 literes négyhengerese. A számok alapján ez a legerősebb, de érzésre, mintha egy eukaliptuszlevelet majszoló koala dolgozna a motortérben. Emelkedőn, előzéskor mindkét háromhengeres ellenfél könnyedebben lódul előre, és az 5-6 ezres fordulatban dolgozó motor kulturált járása ellenére már zavaró zajjal terheli az utasok fülét. A Micra háromhengerese jobb benyomást keltett a tesztút alatt, a papíron leggyengébb gyorsulási adat (13,7 mp) ellenére.

Nem csak a vezetés élvezete szempontjából ajánlott a Swift, a stabil futómű és a pontos kormányzás a biztonságot is fokozza

Legalább ezen a téren virít a Mitsubishi, morgó 80 lóerős motorja hozza a legjobb gázreakciót, és magas fordulaton egész tűrhetően viszi előre a hármas legkönnyebb, 845 kilós kocsiját, valamint a fogyasztása is a legkedvezőbb. A Space Star előnyének megoldását alacsony tömege adhatja, a Suzuki gyári alapértékénél 90 kilóval könnyebb, ráadásul tankja már-már Trabant-kategória, mindössze 35 liter, így csurig megtöltve sem tudja tömegben utolérni a másik két japánt. A rendelhető extrákról nem is beszélve.

A műszaki adatok varázslatos világa

Többször felmerült már a kommentek között a tömegek összehasonlításának kérdése. Ahogy más adat, ez sem egy stabilan bebetonozott szám, és mivel a konkrét autót nem tudjuk folyadékokkal feltöltve, a meglévő felszereltséggel lemérni, így a gyártók által megadott értékekkel dolgozunk.

Ez pedig általában az alapverziónál mért tömeg, ami egy puccosan kitömhető típusnál könnyen megugorhat. Ez lehet magyarázat a Swift harmatos menetteljesítményére, mivel a Suzuki megadta az ötajtós 1,2 literes benzines kivitel tömegét is, ami 935 helyett már 1040 kilogramm, ezt a különbséget pedig nehezen gyűri le pár plusz lóerő.

Kezelőszerveket, ergonómiát tekintve a Swift és a Space Star hozza vérbeli japánt, a tervezőgárdában nem akadt egy kávézacctól belobbant agyú francia aki a szélvédőre tolná a műszerfalat, vagy LED kijelzőre tömné az összes funkciót. Viszont az egyszerűségben is akadnak komoly különbségek.

A Suzuki igényes, rendezettsége jó benyomást kelt, a Mitsubishi ellenben elnagyolt, avítt hangulatot áraszt, mind az anyagok minősége, mind a kivitelezés terén. A Micra kakukktojás, a csapásirány láthatóan egy bátor formákból összeállított, fiatalos műszeregység volt,  de a krómhatású műanyagok, valamint a szellőzés körszerű elrendezése már túllő a célon, igaz csak itt virít érintőképernyős navigáció a középkonzolon.

A Micra elhagyva a japános egyszerűséget fiatalos, bohémebb belső térrel hódít. Ízlés kérdése, nekünk sok formai kavalkád és a fekete lakk-króm kettős

Költségek: értéktartás és márkaszerviz

A fenntartási költségek közül az értékvesztés és a fogyasztás harapja a legnagyobb lyukat a pénztárcánkba. Értéktartásban a Swift valamivel gyengébb a konkurenseknél. Egyrészt a Mitsubishi és a Nissan neve szebben cseng, mert a márka a Suzuki=olcsó autó dogmára kondicionálta a populációt, másrészt összevethető felszereltséggel listaáron a Swift jóval többe kerül a SpaceStarnál. Hosszabb távon a fejlettebb autók az okosabb marketinggel feljebb húzzák majd a Suzukit és a márkaszervizek árfekvése is náluk a legbarátibb.

Fogyasztásban a Mitsubishi a legjobb

Egybevágnak a gyári, a Spritmonitorra bejegyzett értékek és saját mérésünk eredményei is: a három autó közül 4,9 literrel a SpaceStar a legtakarékosabb (ld. a táblázatot a cikk végén). A mindennapokban a Swift és a Micra között nincs számottevő különbség. Egymás mögött, váltott vezetőkkel megtett fogyasztásmérő körünkben volt városi és autópályás kitérő is, de az országúti szakaszok domináltak. Ezért olyan alacsony mindhárom autó tesztfogyasztása.

Egyforma a garanciaidejük, fogyasztásban viszont a SpaceStar vezet

Listaáron a SpaceStar, akcióval a Swift ára a legkedvezőbb

Az autók ár/érték arányát kétféleképp vettük figyelembe. Az egyik az ötajtós alapmodellek listaára légkondival, ESP-vel, hat (a Swift esetében hét) légzsákkal, elektromos ablakemelővel és központi zárral. A Mitsubishi Inform kivitele és a Swift GC ezt fillérre azonos összegért, 2 990 000 forintért kínálja. Ám a SpaceStar ebben a felállásban csak az egyliteres, 70 lóerős motorral kapható, míg a Swift helyből 94 lóerős.

A Micra 1,2 Visiához a klímaberendezés CD-s rádióval, USB-csatlakozóval és Bluetooth-kihangosítással csomagban 300 000 forintba kerül. Az autó listaára így 3 070 000 Ft, de ez a verzió ár/érték arányban jóval többet nyújt a konkurenseknél. A Micra nagy előnye, hogy fejlett és jól használható, érintőképernyős navigációs rendszer vezeti az elfoglalt hölgyeket az irodából a zumbaedzésre, az óvodából a cipőboltokig. Megéri a 175 ezer forintot.

Ha a képeken látható csúcsmodelleket vesszük alapul, a 3,5 milliós Mitsubishi listaára félmillió forinttal kedvezőbb a konkurensekénél. A Micra 3 930 000, a Swift GS 3 990 000 forintba kerülne listaáron, de az akciók ezt felülírják. Az eredetileg Suzuki-tulajoknak meghirdetett autócsere-programot az adott hó közepén a Suzuki meg szokta nyitni más márkájú autók tulajdonosai előtt is, így a tényleges árak alapján a Swifttel a legboldogabb az akcióvadász.

Alaposan megvitattuk az eredményt tesztelés közben és az utómunka során. A Swift a legjobb autó, de erőseb motorjával, tágasabb utasterével a Micra egyenrangú vele. A Colt utóda nagyobb különbséggel harmadik, de nem rossz autó


Végeredmény

1. Suzuki Swift. Futóműve, kormányzása, a konkurenseknél szebb belső tere és halkabb motorja elég volt a győzelemhez. A Swift a legfelnőttebb japán kisautó. Hátránya a nagy fordulatszámra hangolt motor és a kis csomagtartó, mert a magasabb listaárát ellentételezi az autócserés akció.

2. Nissan Micra. Nagyon kicsi a különbség a Swift és a Micra között, a Nissan kiskocsija szinte egyenrangú a Suzukiéval. Energikus, igen tágas autó, sokféle hasznos és modern extrafelszereléssel, vonzó áron. Ám belső terén továbbra is látszik a spórolás, és futóműve, kormányzása azok igényszintjét tükrözi, akik immúnisak a vezetés örömei iránt.

3. Mitsubishi SpaceStar. Minimális súlya és madárétkű motorja miatt a SpaceStar a legkevésbé környezetszennyező autó a három közül, takarékossága bámulatos. Finom járású, kellően erős motorja, remek térkihasználása és kedvező listaára szól mellette. Jobbat érdemelne a billegős felfüggesztésnél, a csapnivaló irányíthatóságnál és a szembeszökően olcsó megoldásoknál az utastérben.

47 ezer darabról a Swift forgalma 41, a Micráé 38 ezer eladott autóra esett vissza az idei első három negyedévben. A SpaceStar is jóval a Colt tavalyi számai alatt teljesít, de a 10 454 darab félrevezető, mert az autó nem volt jelen a teljes időszakban


 Típus Mitsubishi SpaceStar 1,2  Nissan Micra 1,2  Suzuki Swift 1,2
Motorkonstrukció  Soros, 3 hengeres benzines szívómotor  Soros, 3 hengeres benzines szívómotor  Soros, 4 hengeres benzines szívómotor
 Hengerűrtartalom  1193 cm3  1198 cm3  1242 cm3
 Max. teljesítmény kW(LE/ford)  59 (80)/6000  59 (80)/6000  69 (94)/6000
 Max. forg.nyomaték, Nm/ford  106/4000  110/4000  118/4800
 Hajtás/sebességváltó  Első kerék, kézi, ötfokozatú  Első kerék, kézi, ötfokozatú  Első kerék, kézi, ötfokozatú
 Hossz/szél./mag., mm  3710/1665/1500  3780/1665/1515  3850/1695/1510
 Tengelytáv, mm  2450  2450  2430
 Csomagtartó, l  235/912  265/1132  211/902
 Saját tömeg/össztömeg  845/1340  901/1425  935/1480
 Gyorsulás 0-100 km/ó  11,7  13,7  12,3
 Végsebesség, km/ó  180  170  165
  Gyári/reális átlagfogyasztás, l/100 km*  4,5 / 4,8  5,0 / 6,2  5,0 / 6,2
Tesztfogyasztás, l/100 km  4,9  5,2  5,0
 Garancia  3 év vagy 100 ezer km  3 év vagy 100 ezer km  3 év vagy 100 ezer km
 Listaár összevethető felszereltséggel, Ft  3 490 000  3 930 000  3 990 000

*Forrás: Spritmonitor.de

Kommentek

  • Géza a Cápa

    Eszembe sem jutna a másik kettőt választani a Suzuki helyett… Sokkal komolyabb autó, kedvezőbb áron!:)

  • Ankhiszesz

    Nálam is ez lett volna a sorrend! :)
    1, Suzuki
    2, Nissan
    3, Mitsubishi

  • splashgabi

    Igazságos a végeredmény…a Suzuki valóban a legjobb autó közülük.

  • Ambrus Gergely

    jó kis kocsi ez az új Swift, kár hogy nincs benne egy életképes dízel, pl. 2.0 150 lóerővel, na az már szaladna pályán is, meg valami jó kis kanyarkövető xenon.

  • wajzy

    Kíváncsi lettem volna, hogyan muzsikálnának egy Yarissal összehasonlítva, de gondolom ennyi autót leszervezni egyidőre nem lett volna könnyű feladat.

  • megint

    Jogos a végeredmény, de azért tegyük hozzá, hogy ezek a menetteljesítmények igencsak karcsúak. Kár a micsuért, normális futóművel, és némi igényességgel elől végezhetett volna.

  • garazsgeza

    mivan?
    4 milla egy Szuzuki Swift?
    1,2 es motorrral?
    szépen elszaladtak az árak

  • garazsgeza

    4 milláért kapni komolyabb autókat is pl:
    ALFA MITO
    http://www.alfaromeo.hu/hu/media/image/pdf/alfa_romeo_mito_arlista_2013_10_29.pdf

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.