Több tér, több hajtott kerék: Octavia 4×4 kombi

Teszt: Škoda Octavia Combi 4x4

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.11.01. 16.30

Komoly, szögletes arcél, óriási puttony, és ami nem látszik: modern összkerekes hajtáslánc az Octavia Combi hasa alatt.

Röviden – Škoda Octavia kombi/4×4

Mi ez?

A népszerű cseh típus felfújt hátsóval, 610 literes csomagtérrel
Mit tud? Mindent ami egy család autótól elvárható
Mibe kerül? 7 038 250 a legolcsóbb, 7 871 840 a legdrágább 4×4-es
Kinek jó?  Aki hatalmas, jól használható összkerekes kombit szeretne a mindennapokra 

Nagyobb kerekekkel harmonikusabb lenne oldalról

Lassan már egy éve is annak, hogy a csehek bemutatták a legújabb Octaviát, majd idén nyár elején a kombi, illetve a kombi 4×4-es változatról is lehullott a lepel.  A bajusszerű hűtőmaszk ellenére az Octavia mintha veszített volna egyediségéből, a csomagtartó ajtaján látható szögletes, éles törésektől pedig egész Rapidos lett az autó megjelenése. 
Az óriási puttony harmonikusan terebélyesedik ki hátrafelé menet, csupán messziről nézve tűnik úgy, hogy jobban állna az autónak egy mérettel nagyobb kerék. Arról, hogy összkerekes családi jószággal van dolgunk, csupán egy szerény jelzés árulkodik leghátul, nincsenek hivalkodó fémbetétek, ronda sárvédő-szélesítések, és a hasmagasságon sem látni változást. Ez a 4×4-es nem is földúton randalírozásra termett, hanem inkább valahová a jeges, racionális északra.  

Csomagtartó

Több tér, több hajtott kerék: Octavia 4×4 kombi 1
610 literes poggyásztere – mint a legtöbb kombi modellé – sokféleképpen variálható és akár 1740 literesig is átrendezhető. A csomagtartó és az előrehajtott második üléssor találkozásánál lévő apró, 4-5 centis szintbeli különbség sajnos teljesen kiheréli a csomagtartót. Az apró lépcső miatt még egy közepes méretű bútorlap is felfekszik, ami nem feltétlenül jó dolog. Pedig a csomagtartó hossza, illetve az előrehajtható jobboldali üléstámla miatt kifejezetten hosszú rakomány is kényelmesen szállítható lenne benne. Ja, és a szinteltolódás miatt aludni is képtelenség benne, pedig a méret miatt egész csábító ez a lehetőség. 

Mindössze egy szolid kis 4x4-es embléma jelzi, hogy összkerekes ez az Octavia

A hátsó ülések támláját a csomagtartóban megtalálható karokkal lehet előrebuktatni – opciós tétel, nem jár minden Octavia kombiba – és kihajtható kampók könnyítik meg a szatyorban utazó dolgok egy helyben tartását. Van hátul 12 voltos csatlakozó, megfelelő világítás is, a padló legmélyén pedig pótkerék lakik. A puttony padlója több emeletes, variálható de kissé talán már agyonbonyolított módon kell vele szerencsétlenkedni, ha át akarjuk alakítani. 

Komoly belső

Belseje VW-es jószokás szerint roppant ésszerű, élhető és ebben a világos színben még barátságos is. A germán átgondoltságot és komolyságot csak olyan apróságok törik meg itt-ott, mint a picike, ajtózsebbe helyezhető fedeles szemeteskuka, a szintén filléres parkolójegytartó fül, vagy a tanksapkába rejtett, átlátszó jégkaparó, ezek azok az apróságok, amitől igazán Škoda a Škoda. A többi berendezési tárgy, gomb, kapcsoló, maizmás átgondolt, praktikus, és hibátlanul is működik. Gyönyörűek a kormány gombjai, jól belőtt erővel lehet forgatni a hőmérséklet-szabályzó gombját, szóval tényleg minden rendben van benne. Csak egy kicsi lélek, móka kéne még bele.

Előredönthető az anyósülés támlája

Óriási hely az ajtókban, könyöklőben, akad szellőzés a második üléssorban is, valamint éjszaka a Lánchidat is überelő díszkivilágításban pompázik az utastér, a helykínálat pedig már szinte zavarba ejtő.
A 4×4-es Octavia ötödik generációs Haldex kuplunggal dolgozik, amely nem rejt magában semmiféle gigászi újítást, egyszerűen kicsit könnyebb és kicsit gyorsabb, mint a korábbi változat. A normál körülmények között elsőkerekes autó akkor válik varázsütésre 4×4-essé, ha az első kerekek elvesztik a tapadásukat. Átlagos napon autózva ebből nem sokat lehet érezni, a plusz tudás leginkább havas, jeges úton adhat az autózáshoz valamit pluszt. 

Elegáns megoldás

Fogyasztás:

Általában a 4×4-es hajtáslánc nem szokott jót tenni a fogyasztásnak. A kétliteres, 150 lóerős teljesítményre és 320 Nm-nyi nyomatékra képes dízelmotor azonban eléldegél egy fél kiflin és egy pohár vízen is. A tesztút végén a fedélzeti számítógép 6 literre saccolta a fogyasztást, de a tankolás utáni valóság még ennél is kedvezőbb, 5,8 literes lett, 1/3 városi, 2/3 országúti menettel, kulturált stílusban. 
Idehaza jó eséllyel nem sok 4×4-es Octavia talál majd gazdára, alsó hangon 7 millió forintos ára miatt. Pedig tágas is, takarékos is, ügyes is. 

Biztonság:

Több tér, több hajtott kerék: Octavia 4×4 kombi 2
Az EuroNCAP tesztjén 34 pontos eredménnyel 93 százalékosra, ötcsillagosra vizsgázott a legújabb Octavia. Frontális ütközésnél a vezető jobb lábszára és lábfeje van némi veszélynek kitéve a durván 4 centit elmozduló pedálok miatt, illetve az oldalütközéses próbáknál mértek a mellkasi szenzorok valamivel nagyobb erőket. A ráfutásos balesetek ellen kiválóan védenek az ülések, fejtámlák.
Mellette – Ellene
  • Hatalmas csomagtartó
  • Takarékos, erős motor
  • Okos apróságok az utastérben
  • Drága
  • Agyonbonyolított csomagtartófenék
  • Akadály a csomagtartóban

Szavazás

Szerinted mennyit érdemel egy kombi Octavia? 4x4-es hajtással?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.