Autó, amelyet nem vesznek magánszemélyek

Teszt: Škoda Superb Business Plus 2.0 TDI DSG

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.10.27. 06.00

Hanem 95 százalékban cégek. Azt hitte mindent tud a Škoda Superbről? Legnagyobb tengelytáv, riválisokat alázó hosszúság? Meglepetés!

Röviden – Škoda Superb 2.0 TDI DSG 140

Mi ez?

A nagybetűs cégautó, amit magánszemélyek gyakorlatilag nem is vásárolnak

Mit tud? Tér, tér, tér. Persze takarékos, duplakuplungos, poroszos
Mi az ára?
Ez így 8,268 millió forint
Kinek jó?  Hát, jó lenne ez nagycsaládosoknak, hosszúlábúaknak, sokaknak

Mivel a Škoda Superb vásárlói Magyarországon 95 százalékban cégek és vállalatok (hivatalos adat), indokoltnak éreztem felhívni egy 4000 járművel dolgozó flottakezelő ügyvezetőjét. Mondja el, hogy ő milyen szempontokat mérlegel, amikor az a kérdés számára: Superb vagy valami más? Villáminterjú.

Adatlap

Škoda Superb Business Plus 2.0 TDI DSG

Autó, amelyet nem vesznek magánszemélyek 1
Motor 1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,7 sec
Végsebesség 221 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,4 l / 100 km

A flottakezelő szemével mi szól mellette és ellene?
A jó ár/érték arány és a nagy motorválaszték érv mellette, ellene viszont az, hogy öreg típus.

Bő négy éves modellről beszélünk, nyáron volt a faceliftje. Ez negatívum?
Egyértelműen hátrány a 4 éves kor, mivel menedzserautónak veszik. Ennél a rétegnél számít, hogy 1 éve fut, avagy 4 éve.

Mit tekint fő konkurensnek?
Ford Mondeo, Opel Insignia, C5, esetleg Passat.

Az ön számára kisebb a presztízse a Škodának, mint az előbb említett márkáknak?
Igen is, meg nem is. Egyre kevésbé lehet azt mondani, hogy kisebb a presztízse, mint a többi németnek.

Felmerül úgy a kérdés, hogy Superb vs. Octavia?
Régebben nem merülhetett fel, de az új Octavia már lassan Passat-méret, úgyhogy ma már igen. Éppen ezért a Superb egy különleges állatfajjá kezd válni a piacon.

A Superbben hátul akkora hely van, mint szinte semmi másban. Ez mennyit nyom a latban?
Semennyit. Menedzserautó, maguk vezetik, egyáltalán nem számít a vásárlásnál.

Na, puff! Gondolták volna, hogy a legegyedibb tulajdonsága, a hátsó lábtere nem érdekel senkit?

6,4 millió forinttól 11,5 millióig tart a különböző változatok alapára, ez 8,26 millió. Négy benzines, és három dízelmotor választható 125 és 260 lóerő között

De ne temessük, klassz autó a felfrissített Superb, habár újdonság annyi van benne, mint strandon sült hekkben a szálka. Itt van elsőként az új logó, ami annyira új, hogy ez a típus a 4-ik, amelyre felkerült. Módosultak a lámpák, a hűtőmaszk, és a lökhárítók, na de ki látott már faceliftet ezek változatlanul hagyásával.

Kína kedvence

Új kormány és három új kárpit – ezzel végére is értem a belső újdonságok felsorolásának, azzal viszont mégsem értek egyet, hogy elavult lenne a Superb műszerfala. Van, aki ilyennek látja. Szerintem viszont rendben van, inkább az autós újságírók közhelyeivel lehetne körbe lőni: kiválóan kezelhető, átlátható és praktikus, megfelelő az anyagminőség is. Tulajdonképpen ezek a jellemvonások illenek a Superbhez, ha valaki csicsára vágyik, rossz helyen ül egy Škodában.

Ami viszont a régi, ha nem is értékelik a vásárlók, a hatalmas tér. Egy Superbben életében először autózó utasom meg is jegyezte, hogy kis túlzással elférne hátul egy plusz pad is szembefordítva a meglévővel. Talán négy kínai még el is férne így egymással szemben, amit nem csak azért írok ide, mert alacsonyabbak az európaiaknál, hanem mert ennek a cseh-német kocsinak a hosszított autókba szerelmes Kína a fő piaca. Tavaly 109 ezer darab kelt el világszerte, aminek a 40 százalékát ott vásárolták.

Félprémium - így jellemezte a Superbet a flottás cégvezető. Szimpatikus, ha nem is forradalmi a belső

Nálunk szerényebbek a számok, de nincs oka panaszra az importőrnek. Az elmúlt években így alakult a forgalmazás.

2013-ban 415 db –  ebből limuzin 193 db, kombi 222 db (1-9. hónap)
2012-ben 565 db –  ebből limuzin 237 db, kombi 328 db
2011-ben 692 db –  ebből limuzin 401 db, kombi 291 db
2010-ben 436 db –  ebből limuzin 266 db, kombi 170 db

559 liter, 638 kiló

Remélem, kiszúrták, hogy a limó-kombi arány tavaly megfordult, ami viszont állandó a magyar piacon, az a kétliteres TDI egyeduralma. A 125 lovas 1,4 TSI-vel 6,4 millióról indul a Superb ára, a legolcsóbb dízel sem sokkal drágább, ám nem biztos, hogy jó vétel a 6,7 milliótól árult 105 lovas 1,6 CR TDI, nem is veszik sokan.

Ezzel ellentétben a képeken látható Business Plus 2.0 TDI DSG bátran ajánlható, alapból 8,066 millió forint, míg ebben a konkrét autóban van acél pótkerék (33 ezer forint), fűtött ablakmosó fúvóka (8,9 ezer forint), és “feketemágiának” nevezett metálfényezés (160 ezer forint), ami 8,268 milliós árcédulát ad ki a végére.

Az alapdízelhez még 655 ezer forintért rendelhető duplakuplungos váltó nem feláras, egészen kiváló szerkezet, ahogy mondani szokták, észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat. Nyugodt haladásnál városban 60-nál már 6-ikban spórol a gázolajjal, amiből dugókkal teli belvárosi araszolgatáskor 8-8,5 litert, dugómentes külvárosi szaladgáláskor 6,5 litert, míg 90-es vidéki tempó mellett 5 liter alatt fogyasztott a kocsi, habár a start/stop rendszere a DSG-vel ellentétben nem emelkedik ki az átlagból.

Hol is találkoztam legutóbb ekkora hátsó lábtérrel? Igen, megvan! A hosszított S-osztályos Merciben

A 140 lóerő és a maximálisan 320 Nm nyomaték a forgalom gyorsabb és erősebb autói közé pozícionálják a tesztautót. Élőhúsból a fotelekbe, hétvégi vásárfiából az 559 literes csomagtartóba pakolhatunk a gyártó szerint 638 kilót az alapból 1479 kilós autónál, nem lesz gond. Még 3-4 emberrel sem lehet azt mondani, hogy lomha lenne az amúgy is jól manőverezhető Superb, amellyel mérete, és a tolatókamera hiánya ellenére parkolni is könnyű.

Túl nagy? Tényleg?

Ennek ellenére gyakori vélekedés, hogy ez a kocsi azért már a középkategóriában is túlságosan hosszú. Nos, az ezt hangoztatók akkor lehet, hogy most kicsit meglepődnek. Hülye arányai, és kissé torz formája miatt riválisaihoz mérten a Superb valójában csak hosszúnak tűnik, miközben több versenytársánál is rövidebb, tulajdonképpen éppen a középmezőnyben található.

1, Mazda 6            4870 mm
2, Ford Mondeo    4844 mm
3, Opel Insignia     4842 mm
4, Skoda Superb   4838 mm
5, Peugeot 508     4792 mm
6, Citroen C5        4779 mm
7, VW Passat       4769 mm

Tehát nem a külső méretnek köszönhető, hogy hátsó lábtérben veri mindet, de tulajdonképpen nem is a tengelytávnak, habár itt azért már némileg más a sorrend. A Superb viszont itt is csak a középmezőnyben van.

1, Ford Mondeo    2850 mm
2, Mazda 6           2830 mm
3, Peugeot 508    2817 mm
4, Citroen C5       2815 mm
5, Skoda Superb  2758 mm  
6, Opel Insignia    2737 mm
7, VW Passat      2712 mm

Akárhogy is nézem, meghökkentő, hogy a Superb tengelytávja nem trónol az első két hely egyikén. Hozzáteszem, nem saját mérések ezek, de egyetlen, márkafüggetlen adatbázisból bogarásztam össze a számokat.

A limuzin csomagtartója 595 literes, a kombié 633 - 1700 és 1865 literig bővíthetők. Így használva a TwinDoort, igen szűk a nyílás

Ha mm-re igazak a fenti adatok, akkor csak annyit mondhatunk, hogy zseniális, amit ezekből a méretekből a VW/Škoda mérnökei kihoztak. Mindez a riválisoknál zömmel olcsóbb árral egybevetve visszakanyarít minket a cikk elején idézett flottás cégvezető véleményéhez, aki első helyen említette a Superb kedvező ár/érték arányát.

Rekord, rekord, rekord

Ez az a többi Škodára is érvényes arány, ami miatt immár nyolcadik éve minden egyes januárban elmondhatják a márka vezetői, hogy megdöntötték az előző év értékesítési adatait. Tavaly 939 ezer Škoda kelt el világszerte, idénre az év elején minden korábbinál brutálisabb rekordot prognosztizáltak 1,5 millió darabbal. A magyar piac csak morzsa ebben tortában, és nálunk úgy tűnik, lassan már öregecske ez az autó a korra kényes menedzsereknek.

De nem kell sokat várniuk, ezzel kapcsolatban is képes meglepő számot felmutatni a Superb: szokatlan módon a frissítést követően már 1,5 évvel jön az új generáció. Talán még nagyobb csomagtartóval, tengelytávval, hosszúsággal, és ebből fakadóan még urasabb térrel.

Mellette – Ellene
  • Elfér benne mindenki
  • Hatalmas csomagtér
  • Remek motor és váltó
  • Ár
  • Aránytalan, unalmas forma
  • Kevés modern extra
  • Egyesek számára öreg



Szavazás

Hogy tetszik a frissített Superb?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Jó kis cikk lett, kevés “rizsával”. Nem is lehet áradozni erről az autóról, egy kommersz használati tárgy, persze azokban a körökben akik meg tudják venni.

  • epipapi

    Én sem veszek! Már van.

  • The Good Boy

    végül is csak a leglényegesebb maradt ki az egészből, hogy egyetlen egy modern vezetés támogató extrát sem lehet hozzá rendelni. Talán ezért (sem) kell ma már a manager uraknak.
    Ez nagy baki volt szerintem a skodától, még akkor is, ha két éven belül itt az új superb.

  • macuda6

    Nem értem, hogy miért nem értitek. Csak simán ocsmány, ezen felül csak egy Skoda. Semmi izgalom, semmi élvezet.

  • mtbe

    ez a cím még jó pár autóra igaz

  • subtotal

    Amúgy érthetetlen, hogy ez a “már öreg” típus a flottakezelőnek, miközben a felsorolt vetélytársak legalább ilyen idősek :S

  • mtbe

    azért jól előre vannak tolva azok az első ülések

  • bubibeka1.6

    Pedig igaza van, a Superb már elég öregecske. Ahogy gyakorlatilag a Passat is, hisz a mostani változat az előd komolyan ráncfelvarrott verziója.
    Honda Accord már öreg.
    Ford Modeo kifutó, jövőre jön az új.
    Opel Insignia most esett át modellfrissítésen viszonylag friss, és még mindig üt a formája.
    Toyota Avensis talán még elmegy ha a kort nézzük.
    Viszont a Mazda6 az friss új ropogós, nem csak 3 belső kárpitot, 2 plusz választható extrát még külső színt kapott, hanem egy kívül belül teljesen új autó.
    Ahogyan a 3-as BMW is friss ropogós, jön a coupé, a cabrio, a kombi is belőle.
    Audi A4 modellfrissítésen túl, a formája még mindig üt.
    Mercedes C-osztály. Jövőre jön az új.

    Szóval a tömeggyártók közül a Mazda ami most friss, a prémiumban pedig a BMW. Kíváncsi leszek az új Mondeóra jövőre.

  • mtbe

    bubibeka1.6
    az A4-es szerintem már egy-két éve nem üt de ez az én véleményem
    többivel egyetértek, plusz még a Kia Optima ami szerintem nagyon üt :)

  • Holiday

    5. éve használok egy ilyen autót. Több, mint 130 ezer km-t tettem bele, egyetlen negatívumot tudok felhozni esetében: csak SD kártyát olvas a hifi, USB-t nem :-)

  • v_szili

    Én 200000-et tettem egy ilyenbe maximális megelégedéssel.
    Soha semmi baja nem volt, pedig még chippelve is volt – az erősebbik dízel. Gondolkodás nélkül megvenném újra… Ja és 24 óra alatt el is tudtam adni – szerintem – nagyon jó áron! (15 Ft/km értékcsökkenés úgy, hogy újonnan vettem) Az autó azóta is hibátlan (már több mint 1 éve elment).

  • zoldfulu2000

    bubi: az EGR dologba én is belefutottam, sajnos a városi használató dízeleknél megesik.

    Bár én is 140e-rel eredeti kuplunggal járok, ez rélgebben nem volt természetes. EMlékeim szerint a korábbi családi verdák kuplungja olyan 100e körül volt cserés.

  • zoldfulu2000

    Egyébként a tömegautók között a Mazda 6 nagyon ütős, szerintem a forma önmagában el tudja adni, viszont talán az innovatív fejlesztésekre nem szántak akkora energiát, csak a kötelező feladatokra (mondjuk a Mondeo példája jól mutatja hogy tömegautóknál nem sok értelme van a leginnovatívabb prémiumextráknak, akkor sem ha nem kérnek érte félelmetes felárat).

    Az új C nagyon igéretes…

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.