Hirdetés
Röviden – Peugeot 308, 2014-es modell

Mi ez?

Ötajtós, ötüléses, alsó középkategóriás személyautó, francia Golf
Mit tud?Kiváló futómű, józan, hétköznapi használatra ideális motorok, lehengerlő minőségérzet, ragyogóan tiszta dizájn
Mi az ára?
4,3 millióról indul a háromhengeres szívómotorral
Kinek jó? Kompakt kategóriában, Magyarországon bárkinek, mindenkinek

A Volkswagen a Golffal fogta magát, és a 2013-as modellévben a kompakt kategóriában feltette a lécet valahova a Kismedve és a Fiastyúk közé. Egy percig sem volt vitás a bemutató után, hogy ez a kocsi lesz az Év Autója, a konkurensek csak bámultak leesett állal. De ahogy telik az idő, egyre többen veselkednek neki sikerrel a léc a megugrásának.

A Toyota például annyiért adja a kategóriában máig unikális hibrid Aurist, durván kistafírozva extrákkal, amennyiért csak nagyon fapados dízel Golf jár. A Mazda kétliteres, remek vezetési élményt kínáló új 3-as modellel támad. A Peugeot pedig csinált egy nagyon-nagyon jó autót, ami majdnem Golf, csak egy kicsit franciább.

Könnyű, mozgékony autó, csodás futóművön. Élmény vezetni

Élmény vezetni

A futómű egy álom, pedig semmi különös. Elöl pszeudo-MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok – ez a legolcsóbb recept a kategóriában. No de az új 308-as 145 kilót fogyott elődjéhez képest, alacsonyabb is lett, a futóművet pedig alaposan kikönnyítették. Az 1,6 literes dízellel is 1100 kiló alatt maradó autó pillanatnyilag kategóriája legkönnyebbje, a kis tömeg és a gondosan tervezett futómű pedig valóságos csodákra képes. Úgy lépi át az úthibákat az autó, hogy bár a lelkünk előre befogja a szemét, nagyot visít valahol mélyen lenn, de a testünk semmit nem érez a kitüremkedő aknafedélből, éles peremű kátyúból. Fenomenális.

Az 1,6 literes turbós benzinmotort és a szintén 1,6-os HDI-t annyit dicsértük már, hogy nem szorulnak rá további ajnározásra: még mindig szupertakarékosak és szupernyomatékosak. A 0,28-as alaktényezővel a fogyasztásuk is kitűnő.

Bár – részben épp a jó aerodinamika miatt – az új 308-as jóval alacsonyabb, mint elődje, a helykínálattal sincs gond. A hátsó lábtér ugyan jóval szűkebb, mint a kategória éllovasaiban (Honda Civic, kifutott Subaru Impreza), de az utastér azért van akkora, mint ami elvárható a kategóriában. Az alapfelszereltséghez tartozó szükség-pótkerékkel pedig a csomagtartó még annál is nagyobb: 420 literes, ami most a Golf-szegmens egyik legjobb értéke. (Golf: 380 l)

Nem dől egészen síkba az üléstámla a padlóval

Egyszerűen szép

A dizájn – megjárja. Igazi francia extravaganciát, mint mondjuk a dupla csíklámpás új Citroën C4 Picassóval, most ugyan nem kapunk, kapunk viszont egy arányos, szép, minden ízlésnek megfelelő, univerzális formát. A budaörsi sajtótájékoztatón legalább kéttucatszor elhangzott a “letisztult” szó, és vesszek meg, ha az új 308 kívül-belül nem letisztult. Tényleg!

Főleg belül. A középkonzol egy Góbi-sivatag, mindössze egyetlen CD-adagoló nyílással és egy óriási hangerő-szabályzó tekerentyűvel. (Meg még pár gombbal, központi zár, páramentesítő. belső levegő-keringtető.) Az összes funkciót, információt az óriási, 9,5 coll átmérőjű érintőképernyőn hívhatjuk le. Tablet-generáció: welcome!

Sajátságos vezetői ergonómia, sok hely elöl a 308-asban

Gombok helyet érintőképernyő

A BMW követte el először az iparágban azt a hibát, hogy a direkt gombokat menürendszerbe száműzte. Tök logikus, hogy minden egyetlen általános kezelőszervvel működtethető, de amikor először kezdünk kicsit fázni a 308-ban, és rájövünk, hogy egy tekerés vagy gombpöccintés helyett az érintőképernyő különböző szegmenseinek háromszori megérintése kell a hőfokot megemelő manőverhez, hamar elkezdjük gyűlölni a leegyszerűsítés prófétáit. Na mindegy, majd lesz még facelift, a “letisztult” középkonzolon pedig van hely bőven az átmenetileg száműzött gomboknak.

A 208-asban, 2008-asban már látott koncepció is bekerült a 308-ba: icipici a kormánykerék, amit vezetéskor az ölünkbe kell engedni, és felette elnézve láthatjuk a műszereket. Kicsiny újítás, hogy a sebességmérő (bal oldalt) és a fordulatszámmérő (jobb oldalt) csinos kis mutatója egymással szemben mozog. Állítólag ez a kis trükk segít a vezető tekintetét középen, maga előtt, az úton tartani. Megszokható, okos innováció.

Van, aki sosem bírja megszokni az alacsonyra engedett, picike kormányt - szerintem tök jó

A túlzottan leegyszerűsített, valójában a gyakorlatban megbonyolított kezeléssel együtt a 308-as beltere igen hívogató hely. Rendkívüli tömörség, már-már audis egybevan-érzet uralkodik a kabinban. A 7-es Golf, de különösen az aktuális Focus szolgáltatásainak hála ebben a kompakt autóban is elérhető minden, ami pár éve még csak jóval drágább autókhoz volt rendelhető: követőradaros tempomat, holttér-figyelő, ütközés-elkerülő rendszer már most kérhető a kocsihoz, hamarosan parkolóautomata és – állítólag – a duplakuplungos robotváltókkal összemérhető fürgeségű és ultratakarékos automata váltó is lesz a 308-ban.

Egyelőre az alábbi képeken látható motorokkal rendelhető a kocsi:



Jövőre jön az Euro VI-os invázió, 1,2-es, háromhengeres turbóval és AdBlue-adalékos, szupertakarékos, szupertiszta dízelekkel. 100 ezer kilométer illetve öt év garancia vonatkozik a 308-asokra: francia autók ezek, de a legjobb értelemben vett németséggel felvértezve az öldöklő harcra ezen a lassan múzeummá váló, de egyelőre nagyon igényes és gazdag kontinensen.


Összességében nem mondhatunk mást: aki a Golf-kategóriában keres autót magának, ne hagyja ki a tesztvezetést egy 308-assal. Német autó, japán autó, francia autó: lassan egyre megy. A gyártók egyre többet tanulnak egymástól, az új 308-as mindhárom iskolából merített ehhez a remek új modellhez.

Mellette – Ellene
  • Kívül szép
  • Belül szép
  • Nagy csomagtér
  • Jó motorok
  • Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon
  • Egyelőre nincs automata váltó
  • Hátul épp csak átlagos lábtér
  • Érdekes, különleges megoldások a műszerfalon

Hány pontot adsz neki tízből?

1,015 szavazat - átlag: 6.9 (10-ből)

Hány pontot adsz neki tízből?