Szabadidő-autó a családnak?

Összehasonlítás: Nissan Qashqai-Suzuki SX4 S-Cross-Peugeot 3008

Szerző: Kovács Miklós levél küldés  Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.10.17. 07.00

Legújabb belépőként a Suzuki szeretné felkavarni a családi szabadidő-autók állóvizét, és a hosszabb tengelytávval, nagyobb külső és belső méretekkel osztályt lépő SX4 S-Crossszal próbálja legyűrni a konkurenciát.

Röviden – Qashqai, 3008, SX4 S-Cross
Mik ezek? Az evolúció friss hajtásai az ötajtós kompakt autók és a kisebb terepjárók között.
Mit tudnak? A piacot látva meggyőzni a családi és/vagy városi autót vásárlókat.
Mi van helyettük? Jellegre Subaru XV, BMW X1 és Mercedes-Benz GLA, esetleg egyterű, mint a Scénic X-Mod vagy klasszikus kompakt SUV, mint az ix35 vagy a Sportage.
Mennyibe kerülnek?  Listaáron a Qashqai és az SX4 utóda ötmilliótól kapható, a 3008 alapára 5 750 000 Ft. A másik véglet 8,5 millió Ft körül van.

A lekonyuló eladási mutatók ellen ádáz harcot vív minden gyártó, és aki fittyet hány a trendekre, az gyorsan fejfát kaphat az elbukott márkák temetőjében.  A rémes jövőkép viszont elkerülhető, elég csak nagyot villantani az éppen népszerű, növekvő szegmensek egyikében. A sikerre legalkalmasabb terep már évek óta a családi SUV-ok kategóriája, de mivel mindenki itt próbálkozik, a küzdelem egyre élesebb, hirtelen tákolt, mondvacsinált fejlesztések nyomán már nem terem babér.

Legújabb belépőként a Suzuki szeretné felkavarni az állóvizet, és a hosszabb tengelytávval, nagyobb külső és belső méretekkel osztályt lépő SX4 S-Cross-szal próbálja legyűrni a konkurenciát. De vajon elég átgondolt, sikerre érett a hazai Suzuki? Van esélye az évek óta gyártott, ismert ellenfelekkel szemben?

Filigránabbnak hat a Suzuki a vetélytársaknál, alacsonyabb és keskenyebb is náluk

Hogy ezekre a kérdésekre választ kapjunk, két veteránnal állítottuk szembe a japán újdonságot az Autó és Stílus című lapnál dolgozó kollégákkal együttműködve. A kategória legfontosabb kocsijaként a Nissan Qashqai kihagyhatatlan egy ilyen összehasonlításból, a trió harmadik tagjaként pedig egy eltérő filozófiát képviselő modell, a Peugeot 3008 kapott bizonyítási lehetőséget.

Összkerekes japánok

A hármas mindegyik tagját hasonló teljesítményű dízelmotor mozgatja, a két japán esetében mind a négy kereket hajtva. A Peugeot ebből a körből kimarad, nem rendelhető hagyományos összkerékhajtás a 3008-hoz (igaz, a PSA hibridrendszerével felvértezve a villanymotor hajtja a hátsó tengelyt).

Megjelenésüket tekintve szintén kiegyenlítettek az esélyek. A Nissan konzervatív vonalát képviselő Qashqai, úgy tűnik, példaként szolgált a Suzuki számára. Ha nem ismernénk az emblémákat, nehéz lenne eldönteni az autók hovatartozását.

Messze az SX4 S-Cross a legagilisabb autó a három közül és ez ment a legjobban is

Főleg oldalról szembetűnő a hasonlóság, az arányok, a tető íve, valamint a mindkét típusnál elérhető kéttónusú könnyűfém felnik adják az ikerszerű vonásokat. A Suzuki elölnézetből mutatja saját arcát, ha más nem, a hűtőn ülő termetes S betű segít az azonosításban. Ilyen probléma nem akad a 3008 esetében, a Peugeot előző formanyelvét követő típus cetszájra emlékeztető hűtőrácsa, jellegzetes hátsó lámpái, és vaskos, puffadt ívei azonnal felismerhetőek.

Otthonos a 3008

A vezetőhelyek között viszont már tapintható a különbség. A 3008 puha anyagokkal ölel körül, kezünk ügyébe csak vastagon párnázott műanyag kerül, könnyű otthonos pozíciót találni a volán mögött. Azért érződik a kor, a középkonzol folyadékkristályos kijelzője és az apró nyomógombokkal ellátott rádió megérett a cserére.

Az ülések komfortja kitűnő, az egész hátat tartó vaskos támlák, és a megfelelő hosszúságú ülőlap hosszútávú utazásokra csábít

Hiába új belépő a Suzuki, a japánok nem készültek fergeteges kütyüáradattal, a formailag friss, visszafogott stílusú belsőben nyoma sincs a digitális generáció által elvárt kényelmi, biztonsági funkcióknak.  Nem tudjuk, mi áll a háttérben, mindenesetre érdekes, hogy amíg a legtöbb kisautó kínál érintőképernyős navigációt, tolatókamerát, multimédiás szolgáltatásokat, addig egy 8,5 millióért mért Suzuki esetén egy ilyen extra sem elérhető.

Nem avult el a Nissan

A Nissan ebből a szempontból kitűnő cáfolat, ha nem is egetverő minőségben, de elérhető az érintőképernyős gyári navigáció, valamint a parkolást segítő 360 fokos képet adó kamerarendszer. Ezt az előnyt az élettelen, dögunalmas kialakítású műszerfal ellensúlyozza. Borítása ugyan puha, de lehangolóan komor az összkép, esztétikailag mindkét ellenlábas magasabb szintet üt meg.

A Nissan felszereltsége megüti a mércét, a 360 fokos kameraképet adó parkoló asszisztens, és navigáció komoly előny, viszont az anyagminőség, és az ergonómia hagy kívánnivalót maga után

A második sorban utazók egyik autóban sem járnak pórul, lábtérben főleg a nyújtott, hétszemélyes Nissan erős, fejtérben viszont a Peugeot nyer, ahogy a praktikus ötletek harcában is. A hátsó utasokat szolgáló levegőbeömlő rostélyok, a szinte sík padlóba rejtett rekeszek és az egy mozdulattal előredönthető jobb oldali első ülések mind javítják a 3008 használhatóságát. A Nissan sem marad le, második üléssora sínen mozgatható, és az állítható üléstámlákkal szintén lehet változtatni a csomag és utastér arányain. Überelhetetlen adu ásza mégis a Qashqai+2 kivitel csomagtér padlóból előhajtható plusz két ülése, ebben a kategóriában csak a Nissan tudja ezt a trükköt.

Úgy tűnik, a Suzuki nem ezen a téren akarta bevinni a végzetes ütést. A nyitható panorámatető miatt fejtérben szűkebb riválisainál, ötletessége átlagos, a hátsó sor osztva dönthető támláin kívül mással nem szolgál, viszont a feszes tömésű, jól formázott ülések hosszú úton sem vállnak kényelmetlenné.


Motorok és vezetés

Az autókban szereplő 1,6 literes dízelek 115 és 120 lóerő közötti teljesítménye szinte azonos, de a három autó motorja egészen más karakterű. A Nissan 320 Nm nyomatékából 1700 alatt keveset érezni, onnan aztán magára talál és megy rendesen. A 3008, bár kellően erős, a többiekből átülve jóval tompábban gyorsult, míg az S-Cross szépen száguldott.

Az esztergomi autóban megérezni a Sport üzemmódot, a gázreakció sokat javul vele és az azonos nyomatékmaximum dacára  – érzésre – a Suzuki könnyebben kiugrik a sorból egy kamiont leelőzni, mint a jóval nehezebb Qashqai. A dízel tesztautó hatfokozatú váltója nem járt olyan finoman, mint a benzinesé, de így sem kell szégyenkeznie a Peugeot vagy a Nissan átlagos váltóival szemben.

   Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4  Peugeot 3008 1,6 HDi Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4×4
 Teljesítmény, kW(LE)/ford.  96 (130)/4000  84 (115)/3600  88 (120)/3750
 Nyomaték, Nm/ford. 320/1750  270 (285)/1750  320/1750
 Önsúly, kg  1562-1630  1425  1305-1370
 Gyorsulás 0-100 km/ó, s  10,9  12,2  13,0
 Végsebesség, km/ó  190 181  175
 Gyári átlagfogyasztás, l/100 km  5,1  4,8  4,4-4,6
 Tesztfogyasztás, l/100 km  6,6  6,2  6,3

A hármasból az S-Cross a legkezesebb autó, csekély oldaldőlése, direkt kormánya és szerény súlya miatt. A 3008 a nyugodt, komoly utazóautót domborítja nagyon hitelesen, a Qashqai pedig érzéketlen kormányzásával a kettő között keresgéli önmagát.

4×4, felárért

Ahogy a nagyobbak közül az SUV-k leszivárogtak a kompakt és a kis autók közé, az obligát négykerék-hajtás választható felszereléssé vált. A Nissan és a Suzuki megadja ezt a lehetőséget, a tesztautók közül a Qashqai 650 ezer, az SX4 S-Cross 600 ezer forintos felárért lett 4×4-es. A 3008-ból egyedül a HYbrid4 összkerekes, a többihez csak Grip Control rendelhető, mindössze 26 ezer forintért.

A Suzuki rendezett, magas minőségérzetet nyújtó beltérrel lépett a kompakt SUV-ok mezőnyébe, finom illesztések, európai ízlésnek megfelelő formavilág jellemzik, érintőképernyő viszont nincs az extralistán

A két japán autó hajtásrendszere elektronikus vezérléssel kapcsolja be a hajtásba a hátsó kerekeket, olajban fürdő, többlemezes tengelykapcsolóval. Terepjáráshoz mindkettő nyújt fixen 4×4-es állást, de a Nissanban rögzíthető az elsőkerék-hajtás is. A Suzukiban mindig a számítógép dönt az erőelosztásról, Sport üzemmódban az autó négykerék-hajtással gyorsít ki a kanyarokból

Kényelem: a 3008 nyer

A Nissan motorja hangosabb, mint a Peugeot-é és az autópályás szakaszon a szélzaj is ebben tűnt erősebbnek. A rövid ülőlappal és a nem túl kényelmes üléssel sem szeretteti meg magát a Qashqai. Az üléshelyzet a Suzukiban a legkellemesebb, a 3008-é majdnem ugyanilyen jó, a Nissan viszont olyan hatást kelt, mintha csak rajta ülnénk, nem benne.

Ám rugózása a legkényelmesebb a trióból, ezen a téren a Peugeot tudja megközelíteni, míg a sprődebbre hangolt Suzuki lemarad. Igazán csendben csak a 3008-ban suhanhatunk, távoli utak sem fárasztóak benne. Az SX4 S-Cross komfortja gyengébb, a rövid ülőlap, a markáns motorhang és a kevésbé jól csillapított szélzaj okán.

Kényelme és átgondoltabb, igényesebb belső tere miatt a 3008 előnyben van, de nincs belőle 4x4


Ár és fogyasztás

A költségek összevetésekor nem a képeken látható verziókat vettük alapul, mert a fotózáshoz hosszított Qashqait kaptunk, a Suzuki az abszolút csúcsmodellt küldte a tesztre, míg a 3008-ból a Style nem a legjobban felszerelt változat.

Mindhárom autót listaáron és elsőkerék-hajtással értékeltük, a Qashqaiból a rövidebbet alapul véve, hasonló felszereltséggel (hat légzsák, ESP, automatikus légkondicionáló, könnyűfém felni, Bluetooth telefon-kihangosítás, kormányról kezelhető rádió, tempomat, hátsó tolatóradar). A Suzuki ezeken felül térdlégzsákot, első parkolóradart és ülésfűtést nyújt felár nélkül. A Nissan és a Peugeot alufelnije 17 collos, szemben a Suzuki 16-os kerekével és mindkettőhöz van sok hasznos és vonzó extra, míg az S-Crosshoz jelenleg még gyári navigációsrendszer sem rendelhető.

Típus Listaár, Ft Akciós ár, Ft
Nissan Qashqai 1,6 dCi Acenta 6 980 000 5 980 000
Peugeot 3008 1,6 HDi Style 7 160 000 6 260 000
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS Elegance 7 000 000 nincs adat

Tesztjeinkben a listaárakat vesszük figyelembe, de a valóságnak nem fordítunk hátat. Mivel a Qashqaiból jövő év elején befut az új, a 3008 pedig modellfrissítés előtt áll, mindkettőre jelentős kedvezmény érvényes. A vadonatúj Suzukira viszont nincs bevezetőár, a tényleges vevőnek sokkal drágább volna az egymillió illetve 900 ezer forintos engedménnyel hirdetett konkurenseknél.

Pár deci a különbség

A Qashqai ára igen vonzó, csak akkor éri meglepetés az embert, ha egy szalonban tényleg megpróbál egymilliós engedménnyel autóhoz jutni. Mert hiába vennék, sok helyen elfogyott. A Nissan bízik annyira az új típusban, hogy az erős kereslet dacára leállítja a mostani Qashqai gyártását, így utódját jövő év elején egy kiéheztetett közönség várja – mondta a helyzetről egy jelentős Nissan-kereskedés tulajdonosa.

Fogyasztásban csekélyek az eltérések. A Peugeot-ban a Forddal közös dízel 6,2, a Suzukiban a FIAT-tól vett motor 6,3, a Nissan Renault-fejlesztésű dízelje 6,6 litert fogyaszt átlagosan 100 kilométerre.

Egy francia és egy japán győztes

Mivel a 4×4 léte döntő szempont az autóválasztásban, de a Peugeot csak a dízel hibridet kínálja négykerék-hajtással, kettéválasztottuk az értékelést. Ha valaki elsőkerék-hajtással venné meg őket, akkor a 3008 az optimális családi autó a három közül. Ötletesebb, belül igényesebb, kicsit takarékosabb és kényelmesebb autó a másik kettőnél.

Ha fontos az összkerékhajtás, a Qashqai a nyerő. Értéktartásával előzi meg az S-Crosst

Mögötte a kifutó Qashqai és az új SX4 S-Cross gyakorlatilag egyenrangú. A Suzukiból hiányoznak a Nissan (és a Peugeot) kényelmi és praktikus extrái, de vezetni jobb mindkettőnél, térkihasználása a legjobb, motorja a legpotensebb és súlya a legalacsonyabb. A Nissan sokkal jobb értéktartásával és a választék bőségével tud visszavágni.

Négykerék-hajtás híján a 4×4-es modellek értékelésében a 3008 1,6 HDi automatikusan utolsó. Mivel az élen nem lehet holtverseny, várhatóan jóval magasabb értékvesztésével az SX4 S-Cross végül a Qashqai mögé szorul. A Nissan crossoverének sikere az egész világon ismertté tette a kaskájok nevét, akikről addig alig tudta valaki, hogy egy iráni nomád törzs tagjai.

Kommentek

  • Levrone

    “azonos nyomatékmaximum DACÁRA a Suzuki könnyebben kiugrik a sorból egy kamiont leelőzni, mint a JÓVAL NEHEZEBB Qashqai” És ez a műszaki adatok ismeretében ennyire meglepő volt? Vagy én nem tudok valamit? Egyébként tuti, hogy az 1.6 dCi volt a Nissan-ban? Mert az 1.6 dCi hátul egy kékes “Energy dCi” feliratot visel, mint ahogy a Renault-k is. Ez a felirat az 1.5-ös dízelé. Nameg az 1.6 dCi-t próbálva, nekem nem ez jött le, de nyilván ez lényegtelen.

  • zoldfulu2000

    PQ: pont attól crossover.

    Nem is helyénvaló terepjárónak nevezni, nem azért veszik az emberek.

    Az viszont tény hogy sokkal közelebb állnak a családi használathoz mint a nem túl praktikus lépcsős hátúak…

    Pont a családi használat és a hasonló kialakítás miatt a kombiktól és az egyterűektől vehetnek el vevőket, tipikusan a magasabb ár miatt rendszerint márka eggyel nagyobb kombija szokott lenne a vetélytárs,

  • Ragnotti

    Levrone: a korábban próbált 1,6-os dCi-n is ugyanilyen felirat volt: http://galeria.vezess.hu/2/60587#kep-481327

  • pqowieurzt

    zold: terepjárókról itt senki nem beszélt…
    a “crossover”-ben pedig az a szép, hogy mindenki úgy érti ahogy akarja.

    mostantól nevezzük így a személyautókat, akkor a 3008 is belefér, mert még mindig nem igazán értem mi különbözteti meg egy szimpla ferdehátú/egyterűtől…

  • Géza a Cápa

    Most komolyan egy navigációs-multimédiás fejegység (ami egyébként valójában rendelhető hozzá, szóval az infó téves) hiánya miatt esik hátrébb a Suzuki? Nemsemmi értékelés…

  • PAlex

    Papíron a Suzuki 2mp-el rosszabb gyorsulást produkál, mint a Nissan, érzésre még is jobban megy?
    Ezt nem értem.

  • zoldfulu2000

    Palex: jóval könnyebb és hasonlóan nyomatékos. A gyorsulásnál a z is számít hogy mikor kell felváltani és itt jól jön a +10LE.

  • SeatAlteaFR

    Ki az aki ennyi pénzt ad ilyen gagyi autókért :) ?

  • a.szorenyi

    Nem a navigáció miatt, hanem mert sok olyan tétel nincs hozzá, ami a konkurensekhez igen. Pl. képernyő a fejtámlákban, parkolókamera stb. Ezen a szinten ki kellene szolgálni az igényesebb ügyfeleket is. És a Suzuki értékvesztése ott, ahová most igyekszik betörni/felkapaszkodni, magasabb lesz a kategória legkeresettebb, legsikeresebb autójánál. Új listaáruk viszont azonos. Ezért nem tudott nyerni. Az utólagos Pioneer navigációs fejegység 306-439 ezer forintért nem ugyanaz, mint a konkurensek gyári rendszerei, akkor sem, ha tartozékként a márkakereskedésben megrendelhetők. egy Renault Captur gyári MediaNav rendszere 120 000 forintért iránymutató lehetne a Suzuki számára.

  • ,L Rómeo

    “És a Suzuki értékvesztése ott, ahová most igyekszik betörni/felkapaszkodni, magasabb lesz a kategória legkeresettebb, legsikeresebb autójánál.”
    igy igaz, nekem is ez jöt ki mijután kiszámoltam!!
    simán tudom a jövöt!(én is)

  • ikaroly

    Dácia Duster a legjobb választás,ezek meg kenjék a hajukra a 7 millás tragacsaikat,csak röhögni tudok rajtuk,meg azokon is akik ennyi pénzt ki adnak ezekért!!!

  • pqowieurzt

    T. Szörényi úr,

    ha már az azonos listaárakról van szó, érdemes lett volna összehasonlítani hogy mit ad az sx4 alapfelszereltségben és mit a Qashqai, nem csak azt hogy miket lehet kisebb/nagyobb összegért rendelni hozzá. Az alapfeltszereltségű S-cross ugyanis jóval több mindent nyújt, mint a Qashqai, hasonló áron.

    Gyanítom hogy a glóbusz ennek a szegletében inkább azt fogják nézni a vásárlók, hogy mit kapnak 4-5M körül, és nem azt hogy mit 7-8M magasságában.

    köszönöm a figyelmet.

  • Biker

    Sajnos a Dacia 4,5 évesen rohad, 5 évesen kijukadt az ajtaja, és a drága rönó szervíz azért nem cserélte az ajtókat, mert nem náluk lett az olaj cserélve, ez miatt nem veszek töbett ilyen fost, a Suzuki a másik autó a családban, még köszöni jól van 11 évesen is.

  • Szuperjeno

    Az egyik kollégám pár hónapja nézelődött a kategóriában, döntése végül a 3008-ra esett, amihez nagyban hozzájárult hogy használtautó beszámítás mellett nagyon jó áron kapta meg. 5 millió volt a kerete, eredetileg benzinest akart, de meggyőzte az 1.6-os dízel fogyasztásával és csendességével. Lényeg, kicsivel öt millió felett megkapta az autót, bár tény hogy felesleges extrák (navigáció, xenonlámpa, kutyafasza) nélkül. Tehát nem csak az árlistát kell nézni, érdemes alkudozni egy kicsit. Egyébként kipróbáltam a kocsit, nagyon-nagyon rendben van, csendes, jó a futómű, van hely bőven, a csomagtartó alul-felül nyílik és nagyon jól összerakottnak tűnik az autó. Fogyasztása 5,5 liter a számítógép szerint, vegyes használatban. Szerintem a Qashqai-nál jóval igényesebb és praktikusabb autó. Az S-Crossról nincs összehasonlítási tapasztalatom, de a tesztek alapján nem lehet nagy durranás. Egyébként a 4×4 hajtás szerintem felesleges luxus, hacsak nem lakik valaki a hegytetőn vagy nem kell télen rendszeresen nagyon rossz körülmények között autóznia. A mai ESP-k és egy jó téligumi garnitúra sokmindent megoldanak.

  • acsiki

    Elég hülye érverés a cikk végén, hogy mitől jobb a Nissan. Én nem értem miért vesz valaki Qashqait, még a minősége sem egy nagy szám.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.