Röviden – Qashqai, 3008, SX4 S-Cross
Mik ezek?Az evolúció friss hajtásai az ötajtós kompakt autók és a kisebb terepjárók között.
Mit tudnak?A piacot látva meggyőzni a családi és/vagy városi autót vásárlókat.
Mi van helyettük?Jellegre Subaru XV, BMW X1 és Mercedes-Benz GLA, esetleg egyterű, mint a Scénic X-Mod vagy klasszikus kompakt SUV, mint az ix35 vagy a Sportage.
Mennyibe kerülnek? Listaáron a Qashqai és az SX4 utóda ötmilliótól kapható, a 3008 alapára 5 750 000 Ft. A másik véglet 8,5 millió Ft körül van.

A lekonyuló eladási mutatók ellen ádáz harcot vív minden gyártó, és aki fittyet hány a trendekre, az gyorsan fejfát kaphat az elbukott márkák temetőjében.  A rémes jövőkép viszont elkerülhető, elég csak nagyot villantani az éppen népszerű, növekvő szegmensek egyikében. A sikerre legalkalmasabb terep már évek óta a családi SUV-ok kategóriája, de mivel mindenki itt próbálkozik, a küzdelem egyre élesebb, hirtelen tákolt, mondvacsinált fejlesztések nyomán már nem terem babér.

Legújabb belépőként a Suzuki szeretné felkavarni az állóvizet, és a hosszabb tengelytávval, nagyobb külső és belső méretekkel osztályt lépő SX4 S-Cross-szal próbálja legyűrni a konkurenciát. De vajon elég átgondolt, sikerre érett a hazai Suzuki? Van esélye az évek óta gyártott, ismert ellenfelekkel szemben?

Filigránabbnak hat a Suzuki a vetélytársaknál, alacsonyabb és keskenyebb is náluk

Hogy ezekre a kérdésekre választ kapjunk, két veteránnal állítottuk szembe a japán újdonságot az Autó és Stílus című lapnál dolgozó kollégákkal együttműködve. A kategória legfontosabb kocsijaként a Nissan Qashqai kihagyhatatlan egy ilyen összehasonlításból, a trió harmadik tagjaként pedig egy eltérő filozófiát képviselő modell, a Peugeot 3008 kapott bizonyítási lehetőséget.

Összkerekes japánok

A hármas mindegyik tagját hasonló teljesítményű dízelmotor mozgatja, a két japán esetében mind a négy kereket hajtva. A Peugeot ebből a körből kimarad, nem rendelhető hagyományos összkerékhajtás a 3008-hoz (igaz, a PSA hibridrendszerével felvértezve a villanymotor hajtja a hátsó tengelyt).

Megjelenésüket tekintve szintén kiegyenlítettek az esélyek. A Nissan konzervatív vonalát képviselő Qashqai, úgy tűnik, példaként szolgált a Suzuki számára. Ha nem ismernénk az emblémákat, nehéz lenne eldönteni az autók hovatartozását.

Messze az SX4 S-Cross a legagilisabb autó a három közül és ez ment a legjobban is

Főleg oldalról szembetűnő a hasonlóság, az arányok, a tető íve, valamint a mindkét típusnál elérhető kéttónusú könnyűfém felnik adják az ikerszerű vonásokat. A Suzuki elölnézetből mutatja saját arcát, ha más nem, a hűtőn ülő termetes S betű segít az azonosításban. Ilyen probléma nem akad a 3008 esetében, a Peugeot előző formanyelvét követő típus cetszájra emlékeztető hűtőrácsa, jellegzetes hátsó lámpái, és vaskos, puffadt ívei azonnal felismerhetőek.

Otthonos a 3008

A vezetőhelyek között viszont már tapintható a különbség. A 3008 puha anyagokkal ölel körül, kezünk ügyébe csak vastagon párnázott műanyag kerül, könnyű otthonos pozíciót találni a volán mögött. Azért érződik a kor, a középkonzol folyadékkristályos kijelzője és az apró nyomógombokkal ellátott rádió megérett a cserére.

Az ülések komfortja kitűnő, az egész hátat tartó vaskos támlák, és a megfelelő hosszúságú ülőlap hosszútávú utazásokra csábít

Hiába új belépő a Suzuki, a japánok nem készültek fergeteges kütyüáradattal, a formailag friss, visszafogott stílusú belsőben nyoma sincs a digitális generáció által elvárt kényelmi, biztonsági funkcióknak.  Nem tudjuk, mi áll a háttérben, mindenesetre érdekes, hogy amíg a legtöbb kisautó kínál érintőképernyős navigációt, tolatókamerát, multimédiás szolgáltatásokat, addig egy 8,5 millióért mért Suzuki esetén egy ilyen extra sem elérhető.

Nem avult el a Nissan

A Nissan ebből a szempontból kitűnő cáfolat, ha nem is egetverő minőségben, de elérhető az érintőképernyős gyári navigáció, valamint a parkolást segítő 360 fokos képet adó kamerarendszer. Ezt az előnyt az élettelen, dögunalmas kialakítású műszerfal ellensúlyozza. Borítása ugyan puha, de lehangolóan komor az összkép, esztétikailag mindkét ellenlábas magasabb szintet üt meg.

A Nissan felszereltsége megüti a mércét, a 360 fokos kameraképet adó parkoló asszisztens, és navigáció komoly előny, viszont az anyagminőség, és az ergonómia hagy kívánnivalót maga után

A második sorban utazók egyik autóban sem járnak pórul, lábtérben főleg a nyújtott, hétszemélyes Nissan erős, fejtérben viszont a Peugeot nyer, ahogy a praktikus ötletek harcában is. A hátsó utasokat szolgáló levegőbeömlő rostélyok, a szinte sík padlóba rejtett rekeszek és az egy mozdulattal előredönthető jobb oldali első ülések mind javítják a 3008 használhatóságát. A Nissan sem marad le, második üléssora sínen mozgatható, és az állítható üléstámlákkal szintén lehet változtatni a csomag és utastér arányain. Überelhetetlen adu ásza mégis a Qashqai+2 kivitel csomagtér padlóból előhajtható plusz két ülése, ebben a kategóriában csak a Nissan tudja ezt a trükköt.

Úgy tűnik, a Suzuki nem ezen a téren akarta bevinni a végzetes ütést. A nyitható panorámatető miatt fejtérben szűkebb riválisainál, ötletessége átlagos, a hátsó sor osztva dönthető támláin kívül mással nem szolgál, viszont a feszes tömésű, jól formázott ülések hosszú úton sem vállnak kényelmetlenné.

Motorok és vezetés

Az autókban szereplő 1,6 literes dízelek 115 és 120 lóerő közötti teljesítménye szinte azonos, de a három autó motorja egészen más karakterű. A Nissan 320 Nm nyomatékából 1700 alatt keveset érezni, onnan aztán magára talál és megy rendesen. A 3008, bár kellően erős, a többiekből átülve jóval tompábban gyorsult, míg az S-Cross szépen száguldott.

Az esztergomi autóban megérezni a Sport üzemmódot, a gázreakció sokat javul vele és az azonos nyomatékmaximum dacára  – érzésre – a Suzuki könnyebben kiugrik a sorból egy kamiont leelőzni, mint a jóval nehezebb Qashqai. A dízel tesztautó hatfokozatú váltója nem járt olyan finoman, mint a benzinesé, de így sem kell szégyenkeznie a Peugeot vagy a Nissan átlagos váltóival szemben.

  Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4 Peugeot 3008 1,6 HDiSuzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4×4
 Teljesítmény, kW(LE)/ford. 96 (130)/4000 84 (115)/3600 88 (120)/3750
 Nyomaték, Nm/ford.320/1750  270 (285)/1750 320/1750
 Önsúly, kg 1562-1630 1425 1305-1370
 Gyorsulás 0-100 km/ó, s 10,9 12,2 13,0
 Végsebesség, km/ó 190181 175
 Gyári átlagfogyasztás, l/100 km 5,1 4,8 4,4-4,6
 Tesztfogyasztás, l/100 km 6,6 6,2  6,3

A hármasból az S-Cross a legkezesebb autó, csekély oldaldőlése, direkt kormánya és szerény súlya miatt. A 3008 a nyugodt, komoly utazóautót domborítja nagyon hitelesen, a Qashqai pedig érzéketlen kormányzásával a kettő között keresgéli önmagát.

4×4, felárért

Ahogy a nagyobbak közül az SUV-k leszivárogtak a kompakt és a kis autók közé, az obligát négykerék-hajtás választható felszereléssé vált. A Nissan és a Suzuki megadja ezt a lehetőséget, a tesztautók közül a Qashqai 650 ezer, az SX4 S-Cross 600 ezer forintos felárért lett 4×4-es. A 3008-ból egyedül a HYbrid4 összkerekes, a többihez csak Grip Control rendelhető, mindössze 26 ezer forintért.

A Suzuki rendezett, magas minőségérzetet nyújtó beltérrel lépett a kompakt SUV-ok mezőnyébe, finom illesztések, európai ízlésnek megfelelő formavilág jellemzik, érintőképernyő viszont nincs az extralistán

A két japán autó hajtásrendszere elektronikus vezérléssel kapcsolja be a hajtásba a hátsó kerekeket, olajban fürdő, többlemezes tengelykapcsolóval. Terepjáráshoz mindkettő nyújt fixen 4×4-es állást, de a Nissanban rögzíthető az elsőkerék-hajtás is. A Suzukiban mindig a számítógép dönt az erőelosztásról, Sport üzemmódban az autó négykerék-hajtással gyorsít ki a kanyarokból

Kényelem: a 3008 nyer

A Nissan motorja hangosabb, mint a Peugeot-é és az autópályás szakaszon a szélzaj is ebben tűnt erősebbnek. A rövid ülőlappal és a nem túl kényelmes üléssel sem szeretteti meg magát a Qashqai. Az üléshelyzet a Suzukiban a legkellemesebb, a 3008-é majdnem ugyanilyen jó, a Nissan viszont olyan hatást kelt, mintha csak rajta ülnénk, nem benne.

Ám rugózása a legkényelmesebb a trióból, ezen a téren a Peugeot tudja megközelíteni, míg a sprődebbre hangolt Suzuki lemarad. Igazán csendben csak a 3008-ban suhanhatunk, távoli utak sem fárasztóak benne. Az SX4 S-Cross komfortja gyengébb, a rövid ülőlap, a markáns motorhang és a kevésbé jól csillapított szélzaj okán.

Kényelme és átgondoltabb, igényesebb belső tere miatt a 3008 előnyben van, de nincs belőle 4x4

Ár és fogyasztás

A költségek összevetésekor nem a képeken látható verziókat vettük alapul, mert a fotózáshoz hosszított Qashqait kaptunk, a Suzuki az abszolút csúcsmodellt küldte a tesztre, míg a 3008-ból a Style nem a legjobban felszerelt változat.

Mindhárom autót listaáron és elsőkerék-hajtással értékeltük, a Qashqaiból a rövidebbet alapul véve, hasonló felszereltséggel (hat légzsák, ESP, automatikus légkondicionáló, könnyűfém felni, Bluetooth telefon-kihangosítás, kormányról kezelhető rádió, tempomat, hátsó tolatóradar). A Suzuki ezeken felül térdlégzsákot, első parkolóradart és ülésfűtést nyújt felár nélkül. A Nissan és a Peugeot alufelnije 17 collos, szemben a Suzuki 16-os kerekével és mindkettőhöz van sok hasznos és vonzó extra, míg az S-Crosshoz jelenleg még gyári navigációsrendszer sem rendelhető.

TípusListaár, FtAkciós ár, Ft
Nissan Qashqai 1,6 dCi Acenta 6 980 000 5 980 000
Peugeot 3008 1,6 HDi Style 7 160 000 6 260 000
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS Elegance 7 000 000nincs adat

Tesztjeinkben a listaárakat vesszük figyelembe, de a valóságnak nem fordítunk hátat. Mivel a Qashqaiból jövő év elején befut az új, a 3008 pedig modellfrissítés előtt áll, mindkettőre jelentős kedvezmény érvényes. A vadonatúj Suzukira viszont nincs bevezetőár, a tényleges vevőnek sokkal drágább volna az egymillió illetve 900 ezer forintos engedménnyel hirdetett konkurenseknél.

Pár deci a különbség

A Qashqai ára igen vonzó, csak akkor éri meglepetés az embert, ha egy szalonban tényleg megpróbál egymilliós engedménnyel autóhoz jutni. Mert hiába vennék, sok helyen elfogyott. A Nissan bízik annyira az új típusban, hogy az erős kereslet dacára leállítja a mostani Qashqai gyártását, így utódját jövő év elején egy kiéheztetett közönség várja – mondta a helyzetről egy jelentős Nissan-kereskedés tulajdonosa.

Fogyasztásban csekélyek az eltérések. A Peugeot-ban a Forddal közös dízel 6,2, a Suzukiban a FIAT-tól vett motor 6,3, a Nissan Renault-fejlesztésű dízelje 6,6 litert fogyaszt átlagosan 100 kilométerre.

Egy francia és egy japán győztes

Mivel a 4×4 léte döntő szempont az autóválasztásban, de a Peugeot csak a dízel hibridet kínálja négykerék-hajtással, kettéválasztottuk az értékelést. Ha valaki elsőkerék-hajtással venné meg őket, akkor a 3008 az optimális családi autó a három közül. Ötletesebb, belül igényesebb, kicsit takarékosabb és kényelmesebb autó a másik kettőnél.

Ha fontos az összkerékhajtás, a Qashqai a nyerő. Értéktartásával előzi meg az S-Crosst

Mögötte a kifutó Qashqai és az új SX4 S-Cross gyakorlatilag egyenrangú. A Suzukiból hiányoznak a Nissan (és a Peugeot) kényelmi és praktikus extrái, de vezetni jobb mindkettőnél, térkihasználása a legjobb, motorja a legpotensebb és súlya a legalacsonyabb. A Nissan sokkal jobb értéktartásával és a választék bőségével tud visszavágni.

Négykerék-hajtás híján a 4×4-es modellek értékelésében a 3008 1,6 HDi automatikusan utolsó. Mivel az élen nem lehet holtverseny, várhatóan jóval magasabb értékvesztésével az SX4 S-Cross végül a Qashqai mögé szorul. A Nissan crossoverének sikere az egész világon ismertté tette a kaskájok nevét, akikről addig alig tudta valaki, hogy egy iráni nomád törzs tagjai.