Teherűrhajó a családnak

Vezettük: Citroën Grand C4 Picasso

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.10.15. 08.00

Tágasabb, takarékosabb és okosabb, mint valaha. Itt az új Citroën Grand C4 Picasso

Röviden – Citroën Grand C4 Picasso, 2013
Mi ez? Kompakt egyterű, óriási csomagtérrel, ügyesen variálható, imádni való belsővel 
Mit tud? Tágas, kényelmes, takarékos
Mibe kerül? 5 090 000-től 8 590 000 forintig tart az árlista, az 550 ezer forintos kedvezménnyel
Kinek jó?  Aki nem a vezetés élményéért autózik, hanem az utazás öröméért

Nem sokkal a normál méretű C4 Picasso után – a hazai teszt itt olvasható róla – megérkezett a Grand C4 Picasso kivitel is. A merész külső és a hightech belső mellett a hangsúly ezúttal a moduláris padlólemeznek hála a könnyen és olcsón kivitelezhető hosszított karosszérián, illetve a motorháztető alatt dolgozó, különösen tiszta üzemű, Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normát teljesítő dízelmotorokon van. 
Teherűrhajó a családnak 1

Forma

Lehet vele vitatkozni, de szerintem jól néz ki ez a fura, kissé pufók külső. Van, aki szerint egy négykerekű Robotzsaru az új C4 Picasso, mások a szintén megosztó – mégis szépen fogyó – Nissan Juke-hoz hasonlítják a megszokotthoz képest felcserélt logikájú lámpatestek miatt. Szerintem szimplán érdekes, és mindig jó látni, hogy van aki mer teljesen más pofát mutatni, mint ami a megszokott. Aztán ez vagy bejön, vagy a következő ráncfelvarrásnál gyorsan újra kell rajzolni valamit. Esetleg az egészet. Én mindenesetre drukkolok neki, amúgy meg ennél az autónál a forma nem is annyira lényeges, mert úgyis a belső értékei fogják eladni. Pedig a külső sem rossz, menő az autó szélein végigfutó tetősín-szerű vonal, a több dimenziós, C-alakú hátsó lámpa meg határozottan klassz lett.

Villanymotor nyitja-csukja a csomagtartót

Bár az új Grand C4 Picasso hossza centire megegyezik a korábbi változatéval, a megnyújtott tengelytáv miatt – 2,84 méteres lett, amely 11 centivel hosszabb az elődénél – mégis tágasabb és jobban variálhatóvá vált a belső tér. Szintén a EMP2 fantázianevű padlólemez javára írható, hogy a formatervezők rövidebb túlnyúlású kasztnit álmodhattak az autónak, amelyben még a motornak is több hely jutott. 
Videón a boldog Citroënes család, amelyben anya elszunnyad, apa meg nem szeret parkolni:

Üveghegy

A Citroën háza táján sohasem fukarkodtak az üveggel, de ez a modell minden más típusra ráver a maga 5,7 négyzetméternyi üvegfelületével, amely kisebb egy körablakos Setra busznál. Ennek hála a belső olyan, mintha üvegbuborékban ülnénk. Világos, barátságos, szellős. Jóféle, puha anyagok ölelik körbe az utasokat, elöl masszázsfunkciós ülés, jobboldalon pedig elektromosan előcsalogatható lábtámasz teszi elviselhetővé a leghosszabb autózást is. Igaz, az ülések ezek nélkül is roppant kényelmesek, külön jó pontot ér a rafinált fejtámla, amely nem hagyja lebicsaklani a mélyen alvó utas fejét sem.  A második sorban lehajtható, világítással is ellátott színezésre, szalonnázásra is alkalmas asztalkák, vagy éppen az első ülések fejtámlájába épített képernyők segítenek lekötni a kiskorúakat a hosszabb autózások alatt.

Varázslatos belső tér. Pihe-puha, elegáns, modern, de néhol nem praktikus

Persze nem lehetne igazi francia autó, ha a fejedelmi tér és az ízléses belső mellé nem járna valami elektronikus varázslat is. De persze jár. Hagyományos műszerfal helyett a kipróbált járgányokban 7 és 12 colos óriási kijelzők látják el ezt a feladatot. A kisebb érintőképernyő, a legtöbb beállítást is ezen lehet elvégezni. Nagy kár, hogy a hőmérséklet-beállításhoz is be kell kukkantani a menübe. Hiába trendi annyira a letisztult, szinte gombmentes belső, azért ez a funkció megérne egy saját, igazi gombot, vagy tekerőt. A személyre szabható képernyő viszont remek dolog, nem is értem, miért gyártanak még mást. A grafika szép, a működés kellően gyors, csupán a menü logikája nehezen követhető. 

Csomagtartó

Az autó raktere 69 literrel múlja felül a korábbi változatét, így mostantól 645 liternyi – a második széksor egyesével, 15 centis távon tologatható üléseinek előretolásával 700 liternyi – helyet lehet csomagokkal megtölteni. Méghozzá az átlagtól alaposan eltérő kiterjedésű darabokkal is. Széltében 1,17 míg hosszában – lehajtott háttámlájú anyósüléssel – 2,75 méter a határ. Emellett az utastérben is megvannak azok a mókás rekeszek, amelyeket megszokhattunk. Akad a padlóban, a két első ülés között, illetve a kesztyűtartó mellett a középkonzolba is jutott egy kis rekesz, 230 voltos csatlakozóval megspékelve. 

Kényelmesek, és 15 centis sínen tologathatók a dönthető háttámlájú ülések

Elektronikus vezetőtámogató rendszerek nélkül ma már létezni sem lehet, így a Grand C4 Picasso is rendesen odafigyel a benne utazókra. Intelligens, a beállított követési távolságot tartó tempomat – sajnos fékezni csak motorfékkel tud – ütközés előjelző – három fokozatban figyelmeztet, vizuálisan, hanggal és az öv megfeszítésével. Az öv rángatását amúgy is szereti a Grand 4C Picasso, a sávtartó is így figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül kóvályog át a másik sávba. Automata távolsági fény kapcsolgató, holttérfigyelő, és parkolóautomata is rendelhető bele. 

Motor

A Grand C4 Picassókat az új, roppant takarékos és mindenekelőtt tiszta üzemű dízelmotorokkal próbáltuk, hatfokozatú manuális, majd automatikus váltóval. Utóbbi igazi automatikus darab, nem robotizált, így könnyű volt megszeretni, de a kéziváltó is tisztességesen működik, legfeljebb a fokozatok kiosztása nem tűnik igazán szerencsésnek, gyakran kell visszaváltogatni, pedig a 150 lóerőnek elégnek kellene lennie. 

Még Gagarin is zavarba jönne ennyi gombtól

De nemcsak a motor és a bonyolult, katalizátorral, részecskeszűrővel, AdBlue befecskendezéssel megbolondított kipufogórendszer járul hozzá a kisebb környezeti terheléshez, hanem a masszív fogyókúra is. A korábbi verziónál 100 kg-mal lett könnyebb a Grand C4 Picasso, amelyből 60 kg a nagyszilárdságú acélokból készülő padlólemez érdeme, 40 pedig az optimalizált karosszériának, és az új anyagok – aluminium, kompozit – használatának köszönhető. 
Az új BlueHDi 150 fantázianevű motor valamivel morgósabbnak tűnik, mint vártuk, de kellően erős, az automata váltóval pedig kifejezetten élvezetes, kényelmes darab, ha hosszabb, unalmas autózásra ítéltettünk. A kasztni kanyarban hajlamos bedőlni, de mit is várunk egy katedrálisra is elegendő, nehéz üveggel a fejünk fölött. Csodák nincsenek, igaz, a Grand C4 Picasso nem is száguldásra, élvezetes vezetésre termett. Helyette inkább az utastér többi 4-6 tagjának kínál egy-egy sodrós kanyarnál jóval hosszantartóbb és komolyabb élményeket, egész a végállomásig. 


Mellette – Ellene
  • Tágas, jól variálható, okos belső
  • Szép kidolgozás, jó anyagok
  • Kényelmes ülések
  • Takarékos motor
  • Nehezen áttekinthető menü
  • Tökéletlen ablaktörlő

Kommentek

  • Guevara

    Családi járgánynak nagyon pofás, olyan igazi citroenes merészséggel rajzolták meg a vonalait. Elrugaszkodva a realitás talajától, motorizáltságát tekintve nekem valami nagy 3 liter feletti V6-os benzinessel lenne az igazi. Csend, kényelem, méltóságteljes de tisztességes dinamika. Álom, álom…

  • mtbe

    különleges forma, sötétben nagyon klassz az a hátsó lámpa de így nem tetszik annyira

    és mennyit fogyasztott?

  • hanyistok

    Valamirevaló fogyasztás majd a hazai teszt után lesz. Ott csak a számítógépre voltunk utalva, annak meg nem hiszünk. :)

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.