Asszonyterepjáró, 310 lóerővel

Vezettük: Audi RS Q3

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.10.11. 17.00

Odalett a Q3 ártatlansága: a gyári sportrészleg öthengeres, szteroidon hizlalt sportmodell csinált belőle. Az RS Q3-at az Alpokban vezettük.

Röviden – Audi RS Q3

Mi ez?

Szteroidon nevelt Q3. Egyben az első SUV az RS nevű Audi-elitcsapatban.
Mit tud? Turbós és öthengeres: szédületesen megy, remek a hangja.
Mi van helyette? Nincs közvetlen konkurense. A legerősebb X1 245 lóerős, a GLK 350 nem elég sportos mellé, a Macan még itt sincs, de eleve nagyobb.
Mikor jön?  Már rendelhető hazánkban, listaára 14 999 540 forint

Talán mégis pofátlanság volt azzal herótozni az autó projektfőnökét vacsora közben, hogy miért nem erősebb az RS Q3? Megkeserítettem szájában a homárt, mert csak az érdekelt, miért 310 lóerős az autó, ha nehezebb a hasonló technikára épülő RS3 Sportbacknél vagy a TT RS-nél. “Ezek a motorváltozatok valóban kicsit erősebbek” – mondja a mérnök, aki fél évet töltött a győri Audinál és ezért valamelyest tud magyarul. De ők nem autós kártyára gyúrnak, hanem harmonikus autókat kívánnak összehozni – hangsúlyozza. Kíváncsian várjuk a másnapi menetpróbát.

Újra öthengeres, mint a TT-ben

Megvirrad, a köd eloszlik a svájci Alpokban, ahol a Land of quattro túra egyik állomásán vezetjük nemsokára a legújabb és legolcsóbb RS-modellt. Az Audi felemelkedését meghatározta az öthengeres motor, amilyen az újdonságban is van. Persze nem ugyanaz a blokk, mint 20-30 éve, hanem az amerikai VW Jetta motorjából felfejlesztett erőgép, amelyet hengerűrtartalom-kategóriájában zsinórban negyedszerre választott az Év motorjának a szakértő zsűri.

44 hágó, 4440 kilométer

A 44 hágón átvezető autós túra tisztelgés az előtt a mérhetetlen erőfeszítés előtt, amivel a hágóutak épültek

A 44 hágón átvezető autós túra tisztelgés az előtt a mérhetetlen erőfeszítés előtt, amivel a hágóutak épültek


Nemrég a fenomenális Sport quattro kapcsán már írtunk az Audi alpesi rendezvényéről. A 44 hágón átvezető autós túra tisztelgés a mérhetetlen erőfeszítés előtt, amivel a hágóutak épültek.

Mert két-háromezer méteres magasságban ilyen minőségű utakat építeni és ezeket a magas hegyi időjárás ellenében hibátlan állapotban megőrizni kicsit más, mint löszfalba alagutat mutyizni az M6-on. Az út egy szakaszát tehettük meg mi Monte-Carlótól a svájci Interlakenig három magyar kollégával. Részletek a Land of quattro túráról a Youtube-on.

Kívül az eltérő hűtőrács és lökhárító, a 2,5 centis ültetés, a 19-es felni és mögötte a hullámos peremű féktárcsa is azt kiabálja, hogy ez nem a 143 lóerős dízel. Hasonló féktárcsákat az RS4-en kívül csak motorbicikliken láttunk. A projektfőnök a súlycsökkentést emelte ki előnyként, mert a teljes tányérnál oldalanként 1-1 kilóval könnyebb a hullámos peremű tárcsa. A lyuggatás elsődleges szerepe nem a hűtés, hanem a fékpor elvezetése.

Magas ülés, kis csomagtartó

A Q3 nekem mindig inkább az A1, mint az A3 testvérének tűnt, függetlenül a PQ35 padlólemeztől, amit a Golf V-VI mellett az előző A3-mal oszt meg. A belső tér mérete elfogadható, de a 356 literes csomagtartó kisebb a kategóriában megszokottnál. Az üléshelyzet csalódás, túl magasan trónolunk az autóban Komolyan mondom, hogy magas övvonalához mérten mélyre engedhető ülésével egy Chevrolet Trax vezetési pozíciója sportosabbnak hat.

Nagyon jól tartanak, de túl magasan vannak a kihúzható lábtámaszos sportülések

Öt henger röffen be, a klasszikus, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrenddel. A motor egy valódi gyöngyszem. Hangja a kipufogóéval megtámogatva vérforraló. Főleg, ha Dynamic állásban adunk padlógázt, mert kinyit egy szelep és a gáztömeg elkerüli az egyik hangtompító dobot. Ilyenkor az egész völgyet betölti a klasszikus öthengeres hang.

Rajtprogrammal 5,2 s százig

A rajtprogramot használva nemcsak akrobaták képesek reprodukálni az 5,2 másodperces gyorsulást nulláról 100-ra, amely toronymagasan a legjobb, amit hasonló méretű aszfaltterepjáró fel tud mutatni.

De a szupernóva-robbanás akkor következik be, amikor hegynek felfelé eresztjük szabadjára a motort. 10-12 százalékos emelkedőt meg sem érez, félelmetes energiát szabadít fel, szégyentelen benzinmennyiség elégetésével.

306 lóerős a Sport quattro, 310 az RS Q3 és mindkettő öthengeres, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrenddel. Hangban az újabb, élményben persze a régi jobb


A kijelzőn látott átlagfogyasztás csak azért ment le 21,7-ről 15,2 literre, mert ahol kaptató van, ott előbb utóbb lejtő is jön. Ám kicsit is civilizált használattal elég lehet 11-12 liter százon. A szabványos érték mindössze 8,8 l/100 kilométer, de aki ezt képes megismételni, annak kár volt RS-t vennie.

Hét fokozat, dupla kuplung, pusztító fék

A váltó hétfokozatú és duplakuplungos. Sportosan vezetve jobb kézzel kapcsolni a kormányon lévő flepnivel, de ha épp nem első vérig autózunk, az automata jól megoldja a helyzeteket.

Így szól a hóban csörtető RS Q3

Az összkerékhajtás a keresztmotoros felépítés miatt Haldex-rendszerű. A hátsó hajtást olajban fürdő lamellák összepréselésével aktiválja a számítógép. A hátsó kerekek olyan gyorsan lépnek be a hajtásba, hogy kilövéskor nem érzékelni késlekedést.

A fék egyenesen pusztító. Az elöl 365 mm átmérőjű tárcsákra nyolcdugattyús, fix féknyergek préselik a betéteket, a lassulás a hágók alján, a sokadik tárcsaizzító lassítás után is aszfaltba álló volt.

Egy kilóval könnyebb a szabályos körátmérőjűnél a hullámos szélű féktárcsa


14 999 540 Ft

Vezethetőségében az RS Q3 annyira sportos, amivel nem zavarja mindazok köreit, akik 14 999 540 forintjukért a dinamizmus mellett jó adag kényelmet és teljes mindennapi használhatóságot várnak.

Nem egy hardcore sportmodell, de tapadása és kanyarsebessége az átlagautóból átülő átlagembernek fenomenálisnak tűnhet. Mi viszont az RS7 Sportbackből, az RS6 Avantból illetve az RS5 Cabrióból ültünk át. A 8200-at forgó, érzékien üvöltő szívómotor után nehéz bármivel küszöb feletti ingert kiváltani. A kormánykerékkel jobb volna közvetlenebb kapcsolatot tartani a kerekekkel, de a kicsit szintetikus kormányérzeten kívül a futómű a polgári rugózásért és a csekély oldaldőlésért is dicsérhető. Az RS Audikban teljesen kikapcsolható az ESP, de olyan tempót nem mertünk vállalni az ismeretlen hegyi utakon, hogy a szabályozással dolgunk lett volna.

Nincs még Porsche Macan

Mivel az eleve nagyobb Porsche Macan még nem kapható, és a Range Rover Evoque lehúzza a rolót 240, a BMW X1 245 lóerőnél, az RS Q3 jelenleg közvetlen vetélytárs nélkül fölözheti le azt a réteget, amely kicsi, de kigyúrt városi terepjáróra vágyik.

Ha valahova nem való, az a terep. De a villához felsöpör mély hóban is a haldexes összkerékhajtással


A Mercedes-Benz GLK-ból hiába van 306 lóerős benzines, a szívómotoros és a Q3-hoz mérten dülöngélő autóval nem lehet az RS-t megközelíteni. Ezt egy bővérű talján sofőr is belátta, amikor tolta neki, amit a V6 szólt, és kanyarokban majd leesett az útról, mégis egyre nagyobb lett a tükörben az Audi. A kaptatón nyomatékból megtermelt lendületet kanyarban sem kellett elfékezni, ezért némi küzdelem után utat engedett a gyorsabb technikának – pedig az utat is ő ismerte jobban.

RS-ként nem is drága

15 millió forint sok pénz, de ezzel az árral a kompakt SUV messze a legolcsóbb RS Audi. A TT RS Coupé ára 19, az RS4 Avanté 25,1 millió Ft. Bár a kis SUV kategória tipikusan nőknek szól, kevés hölgy kér majd gavallérjától RS-t, ahhoz hangja és túlereje miatt túl maszkulin autó.

Kérdés, hogy a Q3 megérdemli-e az RS nevet? Ez nimbuszban még messze van a BMW M betűjétől, de a Porschénél gyártott és megbokrosított RS2 óta ezt az emblémát csak kiemelkedő autókra tették fel. A kompakt szabadidő-autók között a Q3 sportváltozata valóban kiemelkedő, de aki ment RS4-gyel vagy RS5-tel, megkérdőjelezheti a kisöcsi helyét a klánban.

Mellette – Ellene
  • Nincs direkt konkurense
  • Gyorsan reagáló 4×4
  • Kicsit sem SUV-s úttartás
  • Kényelmes ülés
  • Jól hangolt futómű
  • Kiemelkedően jó fék
  • Vele van az Erő
  • Vele van a Hang
  • Említettem már az erőt?
  • És a hangot?
  • Csak 356 literes csomagtartó
  • Gyenge variálhatóság
  • Magas üléshelyzet
  • Enyhén szintetikus kormányzás
  • Turbósan lábfüggő fogyasztás
  • 1655 kilós önsúly
Műszaki adatok – Audi RS Q3
Motoradatok
Lökettérfogat 2480
Hengerek/szelepek S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 228 (310)/5200-6700
Max. nyomaték (Nm/ford.) 420/1500-5200
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 5,2
Súly/lóerő arány 1655 kg/310 LE=5,33 kg/LE
 
Végsebesség (km/h) 250
Fogyasztás
Város (l/100 km) 12,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,9
Vegyes (l/100 km) 8,8
CO2 kibocsátás (g/km) 206


Szavazás

10-es skálán nálad mennyit ér az Audi RS Q3?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guillotine

    Igazából egy kérdésem van de ezt már a munkahelyemen is feltettem.

    Miért nem torsen rendszerű az összkerék hajtás egy “terepjáróban”??

  • zoldfulu2000

    Guillotine: mert ez egy Golf platformos autó, MQB, haldex AWDvel.

    Ami nem olyan rossz, a legmodernebb haldexek rendre jól szerepelnek, de mivel az első kereket hangsúlyozzák, a legkevésbé élvezetesek.

  • Guillotine

    Az lehet csakhogy így 100 kilóval nehezbb amit szörényi úr is nehezményez..;)

  • zoldfulu2000

    Mihez képest nehéz? Az SQ5 két tonna. Ez 300 kilóval könnyebb. Pedig az MLB platform se túl dundi.

  • tede

    Baromi jó lehet! le a kalappal !:)

  • gyurica úr

    Az elején a Sport quattro-hoz lenne egy link a keretes részben, de az ezt az oldalt nyitja meg …

    Tetszik, tetszik, jó lenne ilyen céges autó:-)

  • bodza

    mit jelent az RS? gondolom az s=sport, de mi az r? koszi,

    bodza

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.