Opel Adam: városból kihajtani tilos!

Teszt: Opel Adam 1.4 100 LE Jam, Slam és Glam

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.10.10. 07.00

Az Opel kis divatautója szeretnivaló, tündéri kis jószág, ráadásul nem mentes némi férfias agressziótól sem. De 80 felett fáj.

Röviden – Opel Adam

Mi ez?

Uniszex városi divat-kisautó az Opeltől

Mit tud? Megnézik, elöl kimondottan tágas és nagyon jópofa dizájntrükköket tud
Mibe kerül? Három misi és ötven ropi az 1,2-es, klíma nélküli szálkás fapad kivitel, egy 1,4-es, látványos példány alsó hangon 3,5 millió, listaáron
Kinek jó?  Aki alkalmilag négyszemélyesként is használható városi kisautót akar, szereti a jópofán különlegeset, nem akar 500-ast és nem érdekli a vezetés

A Fiatnak bejött az 500-as, a BMW-nek a MINI, és a Citroën DS3 is igen jól sikerült kisautó. A Volkswagen az Uppal (és a Mii-vel és a CityGóval) a praktikum oldaláról közelítette meg a városi kisautó kategóriát, az Opel ellenben nagyon menő, fiatalos dizájnnal száll ringbe Adam nevű apróságával. A szub-Polo, szub-Corsa kategória sok éve nem volt ilyen színes – a versengés győztesei a vevők.

Az Opel Adam az 500-as Fiat, Mini, Citroen DS3, esetleg az Alfa Mito vetélytársának készült. Motorválasztéka egyelőre igen szerény, de már kész a turbómotor hozzá, és bizonyára dízelt is kap majd


Jam, Slam, Glam

Úgy alakult, hogy tíz nap alatt az Adam mindhárom stílusirányzatát végigülhettem. Az első példány, a lilásfekete, üvegtetős Glam sajnos még a fotózást sem érhette meg, kidőlt alólam egy apró váltóhiba miatt – az egyes és a rükverc közti határoló kiugrott egyesből kettesbe váltva. Nem lett mozgásképtelen a gép, csak célozni kellett az első két fokozatot – a szervizesek azt mondják, még nem láttak ilyet. Hm.

A gyengélkedés idejére kaptam viszont egy fekete, piros hűtőmaszk-díszes, tetőkárpitján izgalmas rajtzászló-mintát viselő példányt, bőrüléssel. Ő volt a sportosnak szánt Slam. Ezt egy hétvégére vihettem haza, és hétfőn becserélhettem két napra egy halványzöld-fehér, tetőkárpitja alatt a csillagos égboltot hordozó lányosabb verzióra, olyan fehér félbőr ülésekkel és világos ajtóbelsővel, hogy a szívem is elfacsarodott, mikor először ültettem be kisiskolás lánykáimat ormótlan gumicsizmáikkal ebbe a patyolattiszta budoárba.

Egy másik változat, talán a Jam

Különben műszakilag ugyanaz volt mindhárom kocsi: 1,4-es, szívó benzinmotor, száz lóerővel, képtelenül rövid váltóval és hibás úton félelmetesen bizonytalan viselkedéssel.

Adam vagy Edem?

Bár az autót Adam Opelről, a cég NÉMET alapítójáról keresztelték el, mindenki amerikásan Edemezi. Nem tudom, miért, amikor a Mercedest se szoktuk Mörszídöszözni itthon. Azt sem értem persze, miért akarta az Opel, hogy szegény Adam apó ventilátorként pörögjön a sírjában.

Opel Adam: városból kihajtani tilos! 1

Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig – bármelyikükről jogosan kaphatná a nevét egy Opel autó

Adam Opel ugyanis a fáma szerint gyűlölte az autókat. Cége varrógépek gyártásával lett sikeres. Fiai voltak azok, akik a járműgyártásban láttak fantáziát a jövőt illetően – apjuk tiltakozása ellenére. Adam Opel még abba is nehezen ment bele, hogy cége kerékpárokat gyártson (“csonttörő”, aposztrofálta a bringát Adam bácsi), az autógyártást pedig meg is tiltotta fiainak.

Technikából elégséges

Az Opel csepegtetve dobja piacra az Adamot; egyelőre csak egy nagyon gyenge és két nem olyan gyenge szívó benzinmotor van hozzá, ötös váltóval. Dízelmotor, nyomatékos új turbó-benzin, sőt, hatfokozatú váltó vagy bármilyen automata a bevezetés idején még nem kapható a kocsihoz.

Adatlap

Opel Adam 1.4 100 LE Jam, Slam és Glam

Opel Adam: városból kihajtani tilos! 2
Motor 1398 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 100 LE
Nyomaték 130 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Végsebesség 185 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,1 l / 100 km

Kicsit aljas, de üzletileg teljesen érthető a koncepció: amíg tart a forma újszerűsége, az alapos reklámmunkával felgerjesztett divathullám, addig vigyék csak az olcsó műszaki tartalmat, magas áron. Aztán, ha majd kifut ez a menet, jöhet az egyliteres turbó, az automata meg a mókushajtás, mint műszaki innováció. Tankönyvi precizitású marketingstratégia.

Szóval egyelőre csúcsmodellként van itt nekünk egy bután szervózott kormányú, idegesen pattogós futóművű, lomha, gyalázatosan leáttételezett váltójú városi autó, ami 80 felett már hangos és bizonytalan, de még városi tempónál is minden nyomvályúba beleszagol egy kicsit.

Ebben a rángatózós viselkedésben az is benne lehet, hogy az Adam ajánlott guminyomása közepes terhelésre elöl 2,6, hátul 3,2 bar. Istenbizony, ennyi van a kézikönyvben.

Fekete és piros: a látvány valóban sportos. A kocsi viselkedése kevésbé

A kis méret, a vaskos kormány miatt tulajdonképpen nem olyan rossz vezetni, vicces is, hogy mennyire küzdeni kell vele rossz úton, de azért fényévekre van egy A1-től, hogy a MINI-ről ne is beszéljünk. Rutin nélküli sofőröknek, direkt nem írom ide, hogy lányoknak, nehogy szexistának tűnjek, még egy kicsit veszélyes is lehet az Adam automatikus nyomvályú-követő hajlama; kárpótlásul viszont a menetstabilizáló elektronikát se gombbal, se menüből nem lehet kikapcsolni.

Az Adam 1060 kiló, ami ebben a kategóriában közel nem az a szokásos, kóros elhízottság, ami az Astrát, Insigniát jellemzi. Egy MINI One például papíron még tíz kilóval nehezebb is nála. Orrnehéznek viszont orrnehéz – gyors kanyarban gázelvételre egészen mókás dolgokat tud csinálni, fix ESP ide vagy oda. Hátul dobfékes különben az Adam, ilyet is ritkán látni manapság egy sportos karakterűnek szánt kocsiban.

Érzelemből ötös

Pont az Opeltől nem vártam volna, hogy annyi ötletet, bájt, rafinált kis okosságot csempész egy kisautóba, hogy a műszaki hiányosságok dacára ennyire meg bírjam szeretni. Igaz, hogy gyakorlatilag minden kis örömforrás feláras extra – az eladható, egy Fiat 500-at cukiságban lenyomó Opel Adam valahol 4,5 millió forint körül kezdődik.

A csillagos égbolt fényereje változtatható, a felár 50 ezer forint

Választhatunk hozzá csillagos égboltot, szabályozható fényerejű LED-ekkel a tetőkárpitban, mint a Rolls Royce Phantom Coupéban (80 ezer). Lehet fehér, piros, sárga a kormánykarima alsó része, a váltógombbal, kézifékkarral egyetemben, 25 ezerért. Lehet rajtzászló-mintás a plafon (50 ezer). Lehet színes betét a felnin (35 ezer). Lehet színes a belső tükör burkolata (15 ezer). Lehet sötétített a hátsó oldalablak (25 ezer). Meg még milliónyi más holmi, jópofa matricák, szép színek – saját Opel Adamunk összekonfigurálása majdnem olyan bonyolult művelet, mint egy ház megtervezése.

Akár a fekete, akár a zöld-fehér, akár a váltókárosult bézs kocsival voltam is, mindenki megnézte az Adamot az utcán. Én is mindig megnéztem; sosem bírtam ki visszafordulás nélkül, ha megálltam valahol valamit intézni. Volt, hogy direkt úgy parkoltam, hogy az ablakból mindig lássam, és nem azért, mert féltem, hogy bántják, csak mert jó érzés volt kilesni néha erre a vidám színfoltra. Az Adam annyira jól néz ki, hogy mindent meg lehet neki bocsátani. Olyan érzelmi kapcsolatot képes kialakítani a fogékony autóssal, amilyet jobbára csak dédelgetett veteránok szoktak tudni, nem a mai tömegmodellek. Pedig egyáltalán nem jó autó, ahogy fent is írtam, meg ahogy most lent is fogom még.

Az alapszíntől eltérő tetőfényezés felára 70 ezer forint


Praktikumból gyenge közepes

Az Opel Adam az országútra, autópályára legkevésbé alkalmas kisautó talán egész eddigi praxisomban, a BMW Isettát leszámítva. Tud menni éppen 130-cal, sőt, bizonyára gyorsabban is, de a katalógusban megadott 185 km/h-t el se bírtam képzelni, amikor majdnem négyezret forogva ordított szegényke a rövid váltóval az M1-esen. Ilyen sebességnél már bántóan hangosra kell tekerni a rádiót, ha eséllyel akarunk tippelni a kinyermában.

Sima országúton pedig 80 az Adam kellemes utazótempója. Ötödikben már itt is kétezer fölött vagyunk, jócskán, a már korábban említett lelkes nyomvályú-követés pedig ilyen sebességnél még nem túl stresszes sem a vezetőnek, sem az utasoknak. De hát 80-nal nem lehet menni, így muszáj voltam mindig tempomattal rögzíteni a normál országúti 100-at, mert ha a jobb lábamra bíztam a dolgot, mindig valahogy megint 80-nal mentünk, előbb-utóbb.

Teccenek látni, hogy még a belső tükör burkolata is piros? A színezett alkatrész felára 15 ezer forint

De legalább városban sem igazán praktikus. Szó se róla, elöl tágas és komfortos, a menürendszer hamar megtanulható, a kormány, a vezetőülés nagyon széles tartományokban mozgatható. De hátra beszállni nem egyszerű és már átlagos testalkatú felnőtt sofőrnek is a kényelmesnél előrébb kell húznia a székét, ha lábbal rendelkező utast szállít hátul.

A 170 literes csomagtartó nagyon mély, de nagyon rövid, egy laptoptáska nem fér be keresztbe. A kocsi orra nagyon mélyre lóg, állandóan horzsolja a járdaszegélyeket. Hogy a vicces, csinos világos kárpitanyagok, dekorbetétek milyen hamar képesek összekoszolódni, arról nem is kell külön szót ejteni. Az Adam országúton 6-6,5, városban inkább hét liter felett eszik; ez se kevés 2013-ban. A Citroën DS3 fantasztikusan jó (BMW-fejlesztésű) 1,6 literes turbója ennél takarékosabb.

Az Adam főautónak teljesen alkalmatlan, még második autónak is kevéske – csak nagyon speciális esetekben lehet racionális döntés. Legalábbis itthon.

Nem való ez nekünk

A magyar autós újságok, tévés, rádiós műsorok jellemzően lehúzzák a drága rétegmodelleket – az Adam is kap hideget-meleget, eleget. Hiába, az Opel Adamot Magyarországról nem tudjuk helyesen megítélni. Errefelé, ahol a VW Passat már luxusautónak számít, az Adam csak egy drága, hiányosan motorizált, relatíve sokat fogyasztó hülyeségnek tűnik.

Kormányfűtés, ülésfűtés, extra rásegítés a kormányon: a három gomb megnyomásával indultam el minden októberi reggelen az Adammal

Friss divatcikknek szánták az igazi Európába, és nagyon nehéz megemészteni itthon, 2013-ban, hogy a képeken látható majdnem ötmilliós autócska megvásárlása, fenntartása alig jelent többet egy fiatal német diák vagy munkakezdő számára, mint egy okostelefon üzemeltetése egy magyarnak. Egy német szakmunkás havi 600 ezer forintnak, egy kezdő informatikus 800 ezer forintnak megfelelő összeget kap havonta. A magyar átlagbér jelenleg nettó 150 ezer forint.



Száz lóerős Opel Adam Jam és konkurensei
MINI One 1.6 (98 LE) 4 297 000 Ft
Fiat 500 Lounge, 1.4 16v (100 LE)  4 050 500 Ft
Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction (87 LE) 4 493 490 Ft
Opel Adam 1.4i Jam  (100 LE)  3 570 000 Ft

Bár alapáron az Adam tulajdonképpen jóval olcsóbb vetélytársainál (lásd fent), alapáras Adam nem létezik. 4,5 millió az, amennyiért már hangulatban a Fiat 500-ast lenyomó Adamunk lehet – az ennél olcsóbb kis Opelnek egyszerűen semmi értelme. Ennyiért viszont nálunk a kocsi érthetetlenül drága. Egyszerűen nem abban a valóságban mozgunk, mint amelyikben ezt az autót gyártották. Az Opel Adam, pláne bármelyik eme csicsás, variálható kiegészítőkkel gondosan felöltöztetett demóautók közül úgy hat a hazai forgalomban, ahogy Paris Hilton hatna egy jóféle hagyományos hazai lagziban a násznép között.

A fehér kárpitokkal, dekorbetétekkel tágas és elegáns lesz az Adam beltere

Magam sem mondhatok mást: hiába élveztem a csillagos égboltot a fejem felett, hiába okozott esztétikai gyönyört a fehér beltér pár napig, hiába nyűgözött le reggelente a kormányfűtés luxusa, egy pillanatig sem bírtam szabadulni a gondolattól, hogy Corsában mennyivel tágasabb, erősebb, dízelebb, hasznosabb kocsit adnak a színes-fodros Adam áráért. Öt ajtóval!

Úgy sejtem, a hazai utakon még egy-két évig nem sok Adamot fogunk látni. Majd, ha megérkeznek az első százezret futott importkocsik a Birodalom centrumából, mi is örülhetünk neki, mennyire feldobják az utcaképet.


Mellette – Ellene
  • Cuki
  • Divatos
  • Elöl tágas és komfortos
  • Használati értékéhez mérten drága
  • Korszerűtlen motorok
  • Túl rövid váltó
  • Nagyobb tempónál rossz menetkomfort

Szavazás

Hogy tetszik a pici divat-Opel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.