Más mint a 3-as

Időt kérünk! Ez az új BMW most nem az új elsőkerék-hajtásos padlólemezről, a maximális térkihasználásról, a kényelemről vagy az elektromos motorokról szól. A négyes egy hátsókerék-hajtású kupé, a multifunkcionalitás legkisebb igénye nélkül. Az új modell az esztétika és a dinamizmus megtestesítője, semmivel sem kevesebb ennél – mondja a BMW. Az esztétikai élményt mindenki maga ítéli meg, de ami a dinamizmust illeti: az állítás igaz. Legalábbis a 3-as sorozattal összevetve – a limuzinra gondolunk, nem annyira a Touring vagy a GT változatokra – az újat vezetni vérpezsdítő, felszabadító és lelkesítő: hamisítatlan BMW-s élmény.

Az érzés az üléshelyzetnél kezdődik, ami – tekintettel az egész jármű súlypontjára – sportosan alacsony. Az, hogy a müncheni tervezők kiváló üléseket képesek beépíteni, régen nem titok,  ám míg a sportülésekért általában felárat kell fizetni, a 435i esetében erre nincs szükség (amúgy 183 100 forintba kerülne, de a 435i és a 435d modellekben szériatartozék).

Ugyanígy folt nélküli az ergonómia, hacsak nem tekintjük hibának azt a néhány rejtett kapcsolót, amelyekkel a különböző vezetést segítő rendszerek vezérelhetők. Tipp: néha nézzenek szét a bal térd körül! Továbbá: még kontrasztosabb a fedélzeti monitor képe, az iDrive-vezérlő pedig már szinte riasztó méretű. Akkora, mint valami ujjedzőpad. Újabb javaslat: inkább nyomjuk meg a start gombot a jobb kezünk mutatóujjával.

306 LE, 400 Nm

Amivel egyszerre életre kel a turbófeltöltős, háromliteres, hathengeres benzinmotor a hosszú, ívelt motorháztető alatt, ami már nincs összenőve a laposabb, szélesebb vesékkel. A hang mély és zubogó, szinte hallani az erőfolyamot, ahogy árad a közvetlen befecskendezéses alumíniummotorból. Az adatok nem hazudnak: 306 lóerő áll rendelkezésünkre, a legnagyobb forgatónyomaték 400 Nm, ami már 1200/perces fordulattól él. De nem csak ott, a teljes hasznos fordulatszám-tartományban jelen van az irdatlan erő.

Nem apad el, és nagyon él a motor, gázadásra azonnal lódul, elvételre pedig rögtön belép a motorfék. A hathengeres 7000/perces fordulatig pörgethető, csak utána kéri a következő fokozatot. A BMW 4-es vásárlói előtt két lehetőség áll: vagy kézi hatfokozatú váltót, vagy nyolcfokozatú automatát kérnek autójukhoz (igaz, ez utóbbi 715 500 forint többletköltséget jelent).

Egyértelmű, hogy mi automata váltós változatot kaptunk, s a drága holmi mindent megtett, hogy igazolja az extra kiadást. És valóban, igazi zsonglőrként bánik a váltásokkal. Persze lehet vitorlázni Eco Pro üzemmódban, és így a szabvány szerinti átlagfogyasztás 7,3 l/100 km lehet (kézi váltóval: 7,9 l/100 km). Persze ha ez túl unalmas, akkor a kormány mögé rejtett fülekkel is válthatunk. Ilyenkor addig pörgethetjük a motort, ameddig akarjuk, majd élvezhetjük a váltó ultragyors kapcsolásait.

További lehetőség: sport üzemmódban a 435i alig 5,1 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órás sebességre – állítja a BMW. Lassabban megy a dolog kézi sebességváltóval (5,4 másodperc), és állítólag gyorsabb négykerék-hajtással (4,9 másodperc).

Koffein a futóműben

Tesztautónk azonban teljesítményét kizárólag a hátsó kerekekre küldi, amelyeket a jól bevált, oldalanként öt lengőkaros konstrukció köt a karosszériához, a 3-ashoz képest a 4-esnél eltolt felfüggesztési pontokon és eltérő keménységű szilentblokkokon keresztül.

Az első futómű a 3-assal azonosan MacPherson-rendszerű, csakhogy a 4-esnél a keresztlengőkarok belső bekötési pontjainak süllyesztése révén 19 mm-rel csökkentették a billenési középpont magasságát, és megerősítették a stabilizátort. Így közvetlenebb és gyorsabb lett a kormányzás, javult a kormányvisszajelzés és a pontosság, ami eddig hiányzott a 3-asból, még a feláras adaptív lengéscsillapítókkal együtt is.

Ám ezzel együtt a 4-es nem a legkomfortosabb autó, amihez hozzájárulnak a merev falú, 19 colos defekttűrő gumiabroncsok is. A keménykedés azonban nem jelenti azt, hogy a 4-es mindent tökéletesen csinál. Aki egyetért ezzel, máris bújhatja az opciós listát, amelyen M sportfutómű és négydugattyús fix féknyergek is szerepelnek.
BMW 4-es – több mint a 3-as 1

Következetes Coupe

Jó, hogy a BMW hű a hagyományaihoz. Zárt pályán, mindent beleadva is elfogadható oldaldőlés mellett veszi a kanyarokat a 435i, és a kanyarbemenetnél alulkormányozottsági hajlama is minimális. Közben az N55 jelű motor a pedál legkisebb rezdülésére is késedelem nélkül válaszol, és rekedt-sportos hangon üvölt a két kipufogóvégen át.

Ha egy kicsit farolgatni szeretnénk, nincs más dolgunk, mint letiltani az ESP-t, és a kelleténél egy kicsit több gázt adni a kanyarban. A 4-es hátulja lágyan csúszni kezd, amit a jól érezhető, változó áttételű kormánnyal könnyedén ellensúlyozhatunk. Ha nem kapcsoljuk ki az ESP-t, az elektronika ügyesen szabályozza a tapasztalatlan vezetők próbálkozásait.

Azért jó, hogy kaptunk még egy kis időt, amíg az elektromos és fronthajtású modellek megérkeznek.

A BMW 4-es menetpróba az Autó Magazin legfrissebb számában jelent meg először. A lapban ezen túlmenően olvashat többek között klasszikus és modern Ferrarikról, a legmegbízhatóbb autóról, de szerepel benne 2014 összes új autója is.

BMW 4-es – több mint a 3-as 2

Tetszik a BMW 4-es Coupé? Itt értékelheted 1-től 10-ig!

594 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Tetszik a BMW 4-es Coupé? Itt értékelheted 1-től 10-ig!