Teszten az új magyar családi autó

Teszt: Suzuki SX4 S-Cross 1,6

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.09.24. 07.00

Jóval nagyobb lett, így új kategóriában indul a Suzuki SX4 második generációja. Az SX4 S-Cross jó autó, csak nem ennyiért.

Suzuki SX4 S-Cross 1,6

Mi ez?

Esztergomban gyártott, színvonalas családi autó, a tesztautó esetében négykerék-hajtással
Mit tud? Azt, amit a kategória többi autója is, de benzines motorral sem igényel kompromisszumot
Mennyibe kerül?
4 980 000 Ft a légkondis alapverzió, a tesztelt változat ára húzós: 7 700 000 Ft
Kinek jó?  Elég sok embernek: elemében van városban, de a zajszintet leszámítva hosszabb úton is

Állítólag a Suzukinál az SX4 utódját a kis és a kompakt autók közötti modellként kezdték fejleszteni, de még időben észbe kaptak, hogy nagyobb autóra van igény. Az eredmény egy igazi mai, modern kompakt szabadidő-autó. A népes mezőnyön belül a SX4 S-Cross filigránabb a kategóriatársaknál, súlyát összkerékhajtással is sikerült 1200 kg alatt tartani.

Hasmagassága az előd 19 centimétere helyett – a tesztautó kerékméretével – 16,5 centiméter. Aki terepre venne autót, jobban jár a kínálatban maradó eddigi SX4-gyel. A terepjárás úgysem szempont ebben a kategóriában, a fogyasztás annál inkább.

Állítható háttámla, nagyobb csomagtartó

Karcsú és arányos karosszériája meglepően tágas. Már van rendes csomagtér, a hátsó üléstámla állásától függően 400/430 literes térbe rámolhatunk. A 10 centivel, 2,6 méterre nyújtott tengelytávval hátul is bőséges a lábtér. A magam 190 centis magasságával könnyen elférek egy hasonlóan colos vezető mögött, bár az üvegtető miatt a fejtér nem jobb közepesnél.

Elöl pillanatokig tart csak összeszokni az autóval. Jó az üléspozíció, kényelmes az ülés és a telefon-kihangosítás Bluetooth-pároztatását leszámítva minden egyszerűen használható. A minőségérzet átlagos, mert a szép, helyenként puha anyagú műszerfalat ellensúlyozza pár olcsó megoldás. A csomagtérben pedig a gagyi, műanyag rögzítőgyűrűkön látszik a spórolás.

Az elválasztó padló két szinten rögzül, felemelve sík vele a bővített csomagtér


Nem kell bele a dízel

A 6000-es fordulatszámon 120 lóerős benzinmotor kellemes meglepetés. Messze nem csak a dízelénél 800 ezer forinttal alacsonyabb vételár szól mellette. Az élénk, jól harapó, kedvező nyomatékú benzinest az S-Cross mintha egyenesen a Swift Sportból örökölte volna. Az 1,6 literes gépben a műfaj korlátaihoz mérten bőven van erő, még autópályán is bevált. A csúcsmodellhez alapfelszerelésként járó stop-start rendszer jól működik, tehát gyakran lelövi a motort, aztán gyorsan és finoman indítja újra a négyhengerest.

Az S-Cross és konkurensei kézi váltóval
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 4×4 GLX Panorama
7 700 000 Ft
Dacia Duster 1,6 Arctic Music 4×4 3 840 000 Ft
Kia Sportage 1,6 EX Premium 4×2 7 034 000 Ft
Nissan Qashqai 1,6 Tekna 4×2 6 570 000 Ft
Subaru XV 1,6 Comfort 4×4 7 190 000 Ft
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 GLX Panorama 4×2 7 100 000 Ft

A futómű nem engedi billegni az autót, a közvetlen kormányzással az SX4 S-Cross kezes és jól irányítható autó. Az új SX4 könnyű és kompakt autónak érződik, ami nem érzékcsalódás. Autópályára kicsit túl direkt is a kormányzás, az egyenesfutás nem az igazi.

A rugózási komfort közel sem olyan jó, mint a stabilitás. Autópályáról Budapestre beérve még éppen nem ébrednek fel a hátul alvó gyermekek, de az útgyűrődések, kiálló sínek bekoppannak az utasokig. Megsüllyedt csatornafedelekkel viszont jól boldogul.

Váratlanul kerek az 1,6-os benzinessel az új SX4. Nem enervált és keveset fogyaszt


Halk motor, mégis nagy zaj

Sajnos az autó kategóriájához és főleg árához képest méltatlanul hangos. Még az ötmilliós alapmodellben is sok volna ennyi gumizaj és szélzúgás autópályán, nemhogy a 7,7 milliós tesztelt változatban. Hosszabb utakon megelégedtünk a hangerőben még épp kellemes, 110 körüli tempóval. A motor az okosan hosszúra vett áttételezéssel nem zajong, 120-nál 3000 a fordulatszám ötödikben.

A fogyasztás messze jobb volt annál, amire számítottunk egy benzines kompakt SUV-ban. Az ezerhatos gép városban 8,36 litert engedett le a torkán 100 kilométeren, országúton és autópályán beérte 6,3 literrel. Tesztünk átlagfogyasztása mindössze 6,85 l/100 km. Ha ezeket az értékeket egy Astra vagy Cee’d produkálni tudná hasonló motormérettel, bőven elégedettek volnánk. Ez az autó viszont egy négykerék-hajtású, magasabb és marconábbra rajzolt, rosszabb légellenállású modell.

Kényelmes az ülés és jól beállítható az üléshelyzet

Az új hajtásrendszer négy állással dolgozik, de a tulaj némi próbálgatás után alighanem Auto-üzemmódban használja majd a kocsit. Itt az első kerekek kapják a motor nyomatékát, a fogyasztást csak akkor növeli a négykerék-hajtás, ha kipörögnek. Sportba kapcsolva a rendszer a kigyorsításokat segíti összkerékre váltva, míg a hóra szánt programban folyamatos mind a négy kerék hajtása. A mély hóba, fogós sárba kitalált Lock állás csak hó üzemmódból kapcsolható, ilyenkor a maximális trakció a cél, állandó 50:50 arányú erőelosztással.

Mozgóképen ilyen az új Suzuki SX4-es:


Jónak jó, csak túl drága

A tesztelt Elegance Plus modell felszereltsége igazán gazdag. A xenon fényszórótól a 17 colos felnin át a tolótetőként is használható üvegtetőn keresztül az ülésfűtésig mindenféle kényelmi extra van benne, amivel az átlagos vásárlót el lehet kápráztatni. A modern vezetőtámogató rendszerek, amilyen az adaptív tempomat, hiányoznak. Sajnos ez nagyjából az egész kategóriában így van.

Listaáron 7 700 000 forintba fáj a legmenőbb kivitelben a benzines újdonság. Az összeg túlzás, drágasága miatt az S-Cross élete nagyon nehéz lesz mindaddig, amíg akciókkal nem hozzák megfizethetőbb árszintre. Ha ez egyszer megtörténik, az új SX4 nem csupán ábránd marad sok magyar családnak.

Mellette – Ellene
  • Tágasság, remek térkihasználás
  • Gazdag felszereltség
  • Jó vezethetőség és úttartás
  • Kényelmes ülések
  • Élénk motor
  • Csekély fogyasztás
  • Okosan áttételezett, finoman járó váltó
  • Hazai gyártás
  • Magas vételár
  • Kis gázra könnyen lefulladó motor
  • Izgága parkolóradar
  • Kényelmetlen rugózás
  • Magas szél- és gördülési zaj

Szavazás

Hogy tetszik az új SX4?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • OKdoki

    Állítólag a két legmagasabb felszereltséghez jár a hátsó szellőző rostély.
    Volt ilyen az autóban?
    Összességében nem tűnik rossznak a fogyasztás, de az elmondottak árnyalják. Gondolom autópályán csak azért volt ilyen kevés, mert nem 130-as tempót tartott vele a tesztelő. A négy-kerék hajtás sem állandó. Városban pedig a súly a döntő, ami szerencsésen alacsony.

  • a.szorenyi

    Nem volt benne rostély hátul, de a korai tesztautók felszereltsége nem mindig tükrözi a magyar piaci helyzetet pl. a Kiánál, de a Rapidból is előfordult nem magyarországi specifikációs tesztautó. A 110-120 ellenére nagyon jónak tartom az országúti-autóúti és sztrádás fogyasztást, mert gyorsításkor, előzve vagy körforgalmakból kijőve nem spóroltam. Astra J, Mazda3, Auris 1,6 három évvel ezelőtt egy teszten 6,7-7,0 litert fogyasztottak országúton: http://www.vezess.hu/teszt/melyik_legjobb_astra_auris/23796/

  • Guevara

    Egész jó kis mindenes lehet, persze mint ilyen, igazából semmiben nem tűnik ki. Viszont amit ígér azt be is tartja, gondolom én. Szerencsésnek mondanám, hogy nem downsizingolt turbómotort kapott, ezzel a szívó 1.6-ossal kimegy majd a világból is. Van ennél jobb autó, ez nem kétséges, de használati értékét tekintve már nem olyan sok. Az ára az azért eléggé “csípős”.

  • Ragnotti

    Szerintem amire OKdoki gondol, az a felszereltségi listában a két legjobban extrázotthoz járó “hátsó fűtőcsatorna”, ami az első ülések alatt, a hátsó lábtér felé kivezetett fűtést jelentheti.

  • OKdoki

    Akkor, ezek szerint arra gondolok amit Ragnotti mond. :-) Azért ez is előny lehet a melegebb napokon, mert a hideget is hátra vezeti.

  • OKdoki

    Tényleg egy picit drága. Egész jó lenne, csak 1 millióval olcsóbban.

  • fank1970

    Ez kevés a kategóriatársak ellen. Magas ár, gyenge motorválaszték, alacsony presztízs.

  • apaarpi

    Szia András !

    Tetszik az írásod, leginkább a cím lepett meg.
    Ennyiért ez nem lesz új magyar családi autó, az biztos.

  • a.szorenyi

    Kedves Árpi! Köszönöm! A magyar itt a gyártási helyszínre vonatkozik, de remélem, hogy idővel lesz annyi magánvásárló és enyhül annyit az ára, hogy a célközönségre is igaz legyen. Üdv, András

  • hova

    NAGYON TISZTESSÉGESEN MEGÍRT VÉLEMÉNY. Mivel még nem vezettem, azt kérdezném Szuörényi úr: egy kétgyermekes családnak ajánlaná-vagy inkább másra gondolna? Őszintén és sokat segíten,ha megírná,melyik márkára gondolt / a picik 4 és 7 évesek /
    Köszönöm!

  • Levrone

    Tetszik az autó, de hogy lehet ennyire hangos, hogy max. 110-nél kellemes a menetzaj? Egy 9 éves Megane II-vel (ami ugye kb. 12-13 éves konstrukció) folyamatos 160-170-nél tökéletesen tudtunk beszélgetni, alig volt zaj, pedig dízel. Akkor ez miért ilyen hangos? Érthetetlen… :-(

  • bundaska1001

    Én részemről az ignist fejlesztetem volna tovább,tágabb utas tér csomag tér,meghagyva a has magasságot,a többi az tetszik hellyel közzel a SX4-ből,mondjuk még elől hátul tárcsa fék.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.