Sikerült elszúrni a kiváló Scénicet?

Teszt: Renault Scénic XMod 1,6 dCi

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.09.22. 06.00

Már megint egy szabadidő-autó. Ráadásul ezúttal egy gazdaságos, olcsó és népszerű kocsiból csináltak drágábbat. Jó ez így?

Röviden – Renault Scénic XMod 1,6 dCi

Mi ez?

Egyterűből szabadidő-autó. Azért nincs akkora változás

Mit tud? Felcsicsázott Scénic a régi értékekkel
Mibe kerül? Akciósan most 7 millió
Kinek jó?  Sokaknak, ha kell a tér

Kőkemény meló létező egyterűből úgymond szabadidő-autót faragni: körberagasztják alul műanyaglapokkal, majd elégedetten összecsapják a két tenyerük, elkészült.

Hosszú évek óta a kontinens egyik legnépszerűbb családi autója a Renault Scénic, amely némileg átalakítva bekerült a cég szabadidő-autós kínálatába. A körbeműanyagozást jelentő külső változtatások mellett raktak bele egy, a franciák által “tapadássegítő” rendszernek nevezett valamit, és máris elkészült a trendibb kategóriához illő magasabb árcédula. Összkerékhajtás persze nincs, a Renault becsületére legyen mondva, hogy ennek megfelelően elismeri, több a púder, mint az érdemi változtatás.

“Figyelem: habár a Scénic XMod jobban képes tartani az utat és a tapadása is növelt, ez nem egy 4×4 hajtású terepjáró, a hajtás továbbra is az első két keréken van!” – olvasható a cég honlapján.

4,4 méter hosszú, 1,85 széles és 1,67 magas. A tengelytávja 2,7 méter


Valamivel azért nehezebb lett a kocsi, meg drágább is, ami első ránézésre azért baj, mert eddig éppen az árával és a kedvező fogyasztásával hódított leginkább.

Elbaltázta a Renault?

Adatlap

Renault Scénic XMod 1,6 dCi

Sikerült elszúrni a kiváló Scénicet? 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 130 LE
Nyomaték 320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Külsőleg általában jót tesznek a plusz díszítőelemek, az ötödik évében már kissé fáradtnak ható Scénicet is kétség kívül feldobják. Az 1996 óta lassan már 5 millió példányban értékesített egyterű erőssége tulajdonképpen sosem a formája volt, egyedül az RX4 tűnt eddig a dögösnek a három generáció különféle kivitelei közül, ami sajnos utód nélkül tűnt el a süllyesztőben. Hála a szabaidődautó-crossover mániának, kijelenthetjük, itt az utód! Legalábbis külsőleg…

Az álkrómos és álműanyagos betétekkel díszített fekete műanyagok karaktert adnak a rövidebb Scénicnek a hasznos tetősínnel együtt, a fekete tükrök pedig remekül passzolnak a fehér fényezéshez. Fekete-fehérben igazán vagány a kocsi, de vigyázzon, aki ilyet venne! Élőben is nézze meg a prosiból kiválasztott színt, mert nagyon melléfoghat, amire kézzel fogható példa a benzines változatból kapott foszöld tesztautó.

Aki eddig szerette belül az íves formájú, puha, gumiszerű anyaggal burkolt műszerfalat, a több csomópontba rendezett kapcsolókat, azt nem éri meglepetés az XModban. Ezen a téren minden a régi. Elöl buszos üléspozíció, hátul három független, egymástól külön mozgatható és dönthető ülés várja az utasokat, a kicsiket Isofix-csatlakozókkal.

Minden a régi. Extra a TFT-kijelző és a Bose hifi


Mindig is etalonnak számított a tárolórekeszek számában és méretében a Scénic, az Xmodban természetesen minden maradt a régiben. A mély kesztyűtartó, a 1,5 literes palackot elbíró ajtózsebek, a padlónyílások és társaik a gyár szerint 71 liternyi térrel várják a hasznos holmikat és a haszontalan gyerekkacatokat. Hátul 555 literes a kalaptartóig 52 centi magas csomagtartó, ami nagyjából 1,3 köbméterig bővíthető. Alapból is méretes, pedig ez ugye a kurta Scénic, nem a Grand.

Belül tehát minden olyan, ahogyan régóta szeretjük. Kényelmes, tág, egész jól használható.

Új motor. Régi értékek?

Indulás után is a régi érzéseket hozza elő a kocsi. Minden olyan pihe-puha: érzéketlenek a pedálok, az amúgy jó fogású kormány sem ad túl sok visszajelzést, a váltókar is vajban jár, a kocsi rugózása pedig átfolyik mindenen. Ez utóbbi tulajdonságát valójában élvezem, mivel a pocsék úthálózattal bíró fővárosban használom főként a kocsit, a tesztautóra szerelt 215/60 R16-os, ballonos gumik csak rásegítenek erre. Így az XMod nagyvonalúan veszi az úthibákat, a hátsó gyerekülésben szundikáló kisdednek csak a nyálát kell letörölni, nincs az a kátyú, ami felébresztené.

A nagyra értékelt 1,5-ös dízel után az immár 1,6-os, 130 lóerős (320 Nm)motorról örömmel írom, hogy még annál is jobb. Csendesen és vibrációmentesen jár, alul azért a régebbihez hasonlóan van turbólyuk, ezt nem sikerült eltüntetni, de 1600 körül már megindul, és egész jól vezethető vele az XMod, lendületes tempóra is képes.

40 km/órás sebesség alatt használható a tapapdássegítő elektronika


Na de mi az az Extended Grip (kiterjesztett tapadás), amitől – ha még nem is 4×4-es terepjáró, de – hatékonyabban halad a problémás útfelületeken?

Balra, a váltókar előtt van egy 6 centis tekerentyű, olyasmi méretű, mint a Jaguarok és Range Roverek fokozatválasztója, csak ez nem recés oldalú krómozott fém, hanem könnyű kis műanyag három, aktív módban pirosan világító állással. A motor indítása után inaktív, vagyis “közúti” üzemmódban van, amit a “standard road move on” felirat jelez a műszerfalon, amin 40 km/órás sebesség alatt tudunk változtatni.

Sárban, homokban vagy avaron mondja ideálisnak a gyártó a “laza útfelület” üzemmódot, míg “expert” állásnál nem veszi el a nyomatékot az ESP, csak az elforgó kerekeket fékezi, mintha differenciálzár lenne. Sajnos nem tudtam hóban, vagy sárban kipróbálni az XModot, de mély sárba, egyenetlen talajú erdei avarba amúgy sem ajánlatos menni vele, a piszok hosszú első túlnyúlás miatt már egy széttaposott földutas parkolóhelyen felakadt a kocsi orra. Zuglóban, nem a vadonban.

Mégis több ezzel a rendszerrel a Scénic, ami tulajdonképpen az ESP terepprogramja, nem más.

Örömmel tapasztaltam, hogy a fogyasztás a régi. 1100 km-t mentem a kocsival, és a mindig kritikusnak számító, araszolgatásokkal teli belvárososi közlekedés sem tudott 6,5 liternél magasabb fogyasztást produkálni, amiben nyilván benne van az okosan és gyorsan reagáló start/stop rendszer. Autópályán négy személlyel és rengeteg csomaggal (azaz maximális terheléssel) 130-as tempomatos haladásnál 5,4 litert evett 2400-as fordulat mellett, míg vidéki 70-es 90-es szaladgálás közben 4,7-4,8 literen állt szinte végig a kompjúter.

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a ballonos gumikkal és a kényelmes rugózással könnyedén nyeli az úthibákat


A tankolás utáni számolgatás sem mutatta, hogy érdemben csalt volna a kijelző: 5,2 literes átlag jött ki az 1100 kilométerre, ami – mondom, többször fullra volt pakolva az üresen 1500 kilós kocsi – kitűnő. Vagyis nem csak a használhatósága, hanem a kényelmes rugózása, és a kellően lendületes tempója mellett a fogyasztása is rendben van a kocsinak.

Milyen benzines motorral?

2 liter – ennyivel fogyasztott átlagban többet az XMod az 1,2 TCe benzines motorral, amely a dízellel megegyezően szintén 130 lóerős. A legerősebb benzines blokk fogyasztását a városi közlekedés dobta meg, ugyanazokon az utakon közlekedve vele 9 litert is megevett ott, ahol az 1,6 dCi 6,5 litert. A városon kívül szinte ugyanannyival beérte, és a viselkedésük, teljesítmény-leadásuk is hasonlóbb volt a vártnál, a benzines például 2000-es fordulatnál adja le maximális nyomatékát (205 Nm), míg a dízel 1750-nél. 

Maradt a király ár? Vagy…

Ja, és megismétlem, a már-már elkopott, többéves Scénic-forma is új életre kelt a díszítésekkel, így igazán remek kocsi lett az XMod. Aprókat változott az egyterűhöz képest, de az mind a javára vált, ráadásul mindez nem is kerül sokba.

A legrosszabb  motorral (1,6-os benzines szívó 110 lóerővel) és a puritánabb felszereltséggel (Expression) 5,53 millió forintos listaárról indul az XMod, de most mindegyik változatból alapból lejön 400 ezer forint, a maradékból pedig Renault-finanszírozás esetén további 200 ezret levágnak, így jön ki a 4,93 milliós induló ár.

3-4 bicaj simán befér


Tesztautónk pont a másik véglet, ez a legdrágább ma megvehető XMod. Az 1,6 dCi listaára 7,5 millió, amihez hozzájön még 126 ezer forintért a gyöngyházfehér metálfényezés, ugyanakkor adnak rá 600 ezer forint kedvezményt. Így 7 millió a vége.

Az alapból is kedvező listaáron kínált, majd rendszerint még tovább akciózott Renault-k jellemzően olcsóbbak a hazai piacon riválisaiknál. Az új kocsit vásárlók között a Scénic kiváló ár/érték aránya régóta ténykérdés, most már az XMod-ra is igaz ez, de a hosszú évekre előre tekintő vevők arról már nem voltak jó szívvel meggyőződve az elmúlt esztendőkben, hogy a francia kocsik a legmegbízhatóbbak.

Felismerve a problémát, remek vevőcsalogató húzás volt az 5 évre/100 ezer km-re kiterjesztett garancia, ami felárért 150-200 ezer km-re bővíthető az egyébként sem rövid, 30 ezer km/2 év szervizperiódusú Scénicnél.

Rég volt, hogy egy tesztautó a mellé rakott mércének ilyen mértékben megfelelt. A végső értékelésnél ritkán használok erős jelzőt, mert általában valami akadályozza a foltmentes ajánlást. Hogy csak egyet mondjak: ha egy jármű tényleg kiváló, akkor az az átlagmagyarnak rendszerint drága. Az 1,6-os dízel XMod egész jó áron is szuper.


Mellette – Ellene
  • Kiváló fogyasztás
  • Méretes, jól variálható belső tér
  • Kényelmes futómű
  • Újraéledt forma
  • Ár
  • Bőséges garancia
  • Új autó, de már most apró elektronikai hiba
  • Valódi terepre egyáltalán nem való



Szavazás

Tetszik a terepruhába bújtatott Renault Scénic? Itt értékelheted 1-től 10-ig.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guillotine

    Lencsés Úr!

    Most akkor végülis mitől lette lszúrva a Scénic??
    Miért baltázta el a Renault??
    Csak kérdezem mert a cikkben csak pozitív dolgokat ír szinte semmi negatívum!
    Az meg hogy “igazi terepre egyátalán nem való” nem is oda szánták!
    Ez nem terepjáró de a hülyébbek kedvéért még le is van írva ezek szerint err ön felrója negatívumként?!

    Renault terepjárónak ott a Koleos csak az nem ennyibe kerül..

    Illetve az érdekelne még ,hogy milyen elektronikai hibával találokzott konkrétan?
    Ez tényleg érdekelne.. még mindig nem az igaziak elektronikailag?

    Menőmanóóóó!!!

    Íme egy “szar” francia amiben jobban bíznak a készítői mint a Toyotában vagy BMW-ben az azokat elkészítők?! 5év/100e km garanciával.

    Az azért elég kellemesnek mondható.

  • Lencsés Csaba

    Kedves Guillotine!

    A cikk nem állít olyat, hogy elszúrta volna a Renault, ellenkezőleg. Ahogyan az írásban világosan szerepel, ezt csak kérdeztem az átalakításokat, és különösen a magasabb árcédulát meglátva.

    Aztán a kérdések után ott a válasz is: nem baltázták el, ez egy kiváló autó jó áron.

    Az üzemanyagszint kijelzője szarakodott időnként, pl. nem mutatott tele tankot, amikor 2-3 kattanásig tankoltam. Máskor meg jól mutatta, szóval néha hibázott.

    Ennek ellenére bátran ajánlom a kocsit, különösen az ön által is hangsúlyozott 5 év garanciával.

    További jó olvasgatást!

    Üdvözlettel,

    Lencsés Csaba

  • Guillotine

    Köszönöm válaszát Lencsés Úr!

    Gondolkodom az autó megvételén mert jelenleg is van egy Renault a családban de lassan kicsinek bizonyul.
    Egyébként a Renaultoknál jellemző hiba az üzemanyag szintjelzőjének pontatlansága…a miénk is szokott hasonlót művelni.

  • oszkopeter

    Vicces ahogy a Peugeot 2008-ast másolják:
    – ESP “terepprogram” és gombja
    – Külső formai elemek

    Hogy engedheti meg magának a Renault ezt a koppintást, mint valami kínai utánzat…

  • oszkopeter

    Bár fél kategóriával kisebb autó, de azért feltűnő a hasonlóság:

    http://www.vezess.hu/teszt/peugeot_2008_16hdi_teszt/45111/

    http://totalcar.hu/tesztek/2013/05/21/peugeot_2008/

  • Levrone

    Péter, te ezt tanulod valahol, vagy magadtól vagy ilyen? Ember, ez egy másik kategória. Scenic-ből mindig is volt terepes-álterepes verzió, már az elsőből is volt RX4, utána a Scenic II-ből is volt álterepes, etc. A 2008 az a Captur kategória, ne keverjük már a dolgokat. Komolyan fárasztó már ez a Peugeot-(üldözési)mániád.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.