Családi autó, 4,1 literes fogyasztással

Vezettük az Opel új motorjait

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 16.20

Igencsak ráfért az Opelre pár modern motor. Az Opel a benzinesek és a dízelek között is behozta a lemaradást halk és kulturált új motorjaival.

Röviden – Új Opel-motorgeneráció

Mik ezek?

Az Opel három új motorcsaládja közül a középső tagjai.
Mit tudnak? Benzin- ill. dízelüzemmel is nagyon halkak, finoman járnak és papíron nagyon takarékosak. A dízel igazából is.
Mibe kerülnek? Az Astra 1,6 SIDI Turbo listaára 5 570 000, a Zafira Tourer 1,6 CDTI-é 7 590 000 forintról indul.
Kinek jók?  Azoknak a vevőknek, akiknek tetszene az Opel, de az elavult motorok miatt eddig más típust választottak.

Mi a Vezessnél egyik autóból a másikba ülünk, mert ilyen szerencsés foglalkozást űzünk. Emiatt pontosan tudjuk, hogy a most kapható Opelek futóművük, belső terük, minőségük, biztonságuk alapján az adott kategória elejébe sorolandók, de motorjaik messze vannak a legjobbaktól. Idővel az Opelnél is belátták a lemaradást és megbízták a mérnökgárdát egy új motorgeneráció tervezésével.

2016-ig a mostani motorok 80 százalékát leváltja három új motorcsalád, amelyek jórészt Szentgotthárdon készülnek. Az 1,0-1,4 literes hengerűrtartalom közötti három- és négyhengeres motorok csak jövőre érkeznek meg, de a középméretű új motorokat ki tudtuk próbálni, mind a benzinest, mind a dízelt.

I. Ferenc-József leromboltatta a mayerlingi vadászkastélyt, ahol fia, Rudolf főherceg és annak szeretője meghalt. Máig nem tudjuk, hogy kettős gyilkosság vagy öngyilkosság történt-e, esetleg a trónörökös lőtte le a 17 éves Vetsera Mária bárónőt és utána végzett magával. A kastély helyére karmelita kolostor épült

SIDI: sidi avagy esz-áj-dí-áj

A SIDI rövidítés ismerősnek tűnhet, pedig új kombináció. Az SDI a VW-konszern szívódízeleit jelölte, a DISI pedig a Mazda3 és 6 MPS turbómotorját. Az Opel elnevezése a Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtás és a közvetlen befecskendezés rövidítése.

Az új motor érdekes konstrukció. Zajcsökkentési okokból hengerfeje szürke öntvény (vas), blokkja viszont könnyebb alumínium. Könnyűfém a csapágylétra is (angolul bedplate), amit merevítő keretnek nevezhetnénk az érthetőség kedvéért. A motortömb alsó harmadában lévő öntvény tartja helyén a főtengelyt és magába foglalja a motorcsapágyakat tartó összes csapágycsészét is, merevebbé téve a motort.

Az új 1,6-os motor turbófeltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos ikeráramú (twin scroll) turbó. A turbó sziszegését, sivítását, pulzálását alacsony és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el. A motor járását két kiegyensúlyozó-tengely teszi simábbá, további részletek ebben a cikkben.

170 vagy 200 LE LE a SIDI 1,6 Turbo teljesítménye (balra), 280 Nm nyomatéka a legjobb a kategóriában. Az új dízelmotor az 1,6-os dízelek között 136 lóerős teljesítményével áll az élen

Nesztelen benzines

A turbós gépet egy ötajtós, automata váltós és egy háromajtós, manuális Astrában vezettük. Beindítása után alapjáraton semmilyen nesz vagy rezgés nem jön felőle, pedig biztosan jár, mert a kuplungot gáz nélkül felengedve az autó gurulni kezd.

Nem sokat kell pörgetni, hogy 1650-es fordulaton leadja maximális nyomatékát. 280 Nm 30-40-nel több annál, amit a konkurensek fel tudnak mutatni. A kiugró értéket többek között magas befecskendezési nyomással és túltöltéssel érték el. Stefan Franke, a középméretű benzines motorok főmérnök-helyettese elárulta, hogy overboost idején a relatív turbónyomás 2,5 bar. A túltöltés egyesben és rükvercben természetesen inaktív, a magasabb fokozatokban padlógáznál 25 másodpercig él, hogy előzésnél ne essen vissza az erőleadás. “Akár állandóan is mehetne túltöltéssel a motor, a limit oka nem a tartósság, hanem a túltöltés közben magasabb fogyasztás” – mondta a fejlesztőmérnök.

Nem érezni 170 lóerősnek

A feltűnően finoman és halkan működő motor azért is hatott ennyire kulturáltnak, mert a dízelekben általános kettős tömegű lendkerék tompítja a hajtásláncból az utasok felé jutó rezonanciát. Ez az alkatrész elvileg a roncstelepig kiszolgálhatja az autót, de erre térjünk vissza majd 15-20 év múlva. A motor élettartamáról nem lehet pontos számot mondani. Stefan Franke azt engedte sejtenem, hogy 300 000 km egyáltalán nem lehet gond, a félmillióra már nem vágta rá ugyanezt.

Nagyon sokat fejlődött az új motor az eddigi 1,6 Turbóhoz képest. Nyomatéka 230 helyett 280 Nm, 5,9 l/100 km átlagfogyasztása 15 százalékkal alacsonyabb. Kisebb csúcsteljesítménye dacára a 170 lóerős motor az esetek 99 százalékában erősebb a 180 lóerősnél, mert a piros teljesítménygörbe 5100-ig a szürke felett ível

Az 1,6 SIDI Turbo annyira kiegyensúlyozott, hogy a végén sehol nem érezni igazán erősnek. Kollégámmal az Autó-Motortól érzésre 140 lóerősre saccoltuk volna. A gyorsulás tompának tűnik, pedig az adatok (öt ajtóval 8,7s és 220 km/óra) ígéretesek.

170-nél olcsóbb 200 lóerővel

Talán a később megjelenő, 200 lóerős változat tüzesebb lesz. A Zafira Tourer árlistáján már fent van, igen érdekes árral. Mivel a 170 lóerős stop-start rendszert kap szériában, az erősebbik viszont nem, az egyterű a 200 lóerős motorral 7,1 millió forinttól vihető el, míg a 170 lóerőssel 7 200 000 forint áll az árlistában.

Aki megy vele egy kört, a korlátozott ereje dacára megszeretheti az új turbómotort. Főleg azért, mert körülötte az Astra egy igen jó és kiforrott autó. Ezzel a motorral az ötajtós szinte a középkategóriás modellek komfortját nyújtja, GT-ként suhan csendben és kellemes erőtartalékokkal.

A turbó sziszegését, sivítását, pulzálását alacsony és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el. A benzines motor járását két kiegyensúlyozó-tengely teszi simábbá

Nem túl takarékos az új benzines

Laborban az új motor nagyon kevés benzinnel beéri, az Astra szabványos átlaga 5,9, a Zafiráé is csupán 6,6 l/100 km. A próbaút után a kézi váltós GTC 8,4, az automata váltós ötajtós Astra számítógépe 10,2 litert írt. A fogyasztás nem erőssége az új motornak, az itthon tesztelt Cascada átlaga 10,2, a Zafira Toureré 8,2 liter volt százon a turbós benzinessel, szinte csak országúton járva.

1,6 CDTI: mit tud a friss dízelmotor?

Bár a jóval nagyobb Zafira Tourerben próbáltuk ki, a másik újdonság lényegesen takarékosabbnak bizonyult. Az 1,6-os dízelről van szó, de nem keverendő össze az Opel Combóban lévő 1,6 CDTI-vel, amely a donor FIAT Doblo öröksége. Az Opel új motorja a legerősebb a kategóriában, 136 lóerejével hat lóerővel előzi meg az eddig vezető Renault Énergy 130 dCi-t. Nyomatékuk egyformán 320 Nm, ahogy az új Zafira és a Grand Scénic átlagfogyasztása is azonos: 4,1 l/100 km.

Hamar erőre kap, kiegyensúlyozottan húz és mindig nagyon csendes az új dízelmotor. Felára 100 ezer Ft a 130 lóerős 2,0 CDTI-hez képest. Halksága miatt érdemes az újabbat választani, de aki tart tőle, vegye inkább a kiforrottabb régit

Míg a benzines mágnesszelepei munkaütemenként 2-3 adagban adagolt üzemanyaggal simítják ki a motor járását és tökéletesítik az égést, a dízel szolenoidjai (mágnesszelepei) 10 adagra is bonthatják az üzemanyagot. A két motor közös nyomócsöves befecskendező-rendszere hasonló alapkonstrukció, de a benzines maximális befecskendezési nyomása 200 bar, míg a dízelé 2000.

Érdekes, hogy a dízelmotor teljes egészében alumíniumból készül Szentgotthárdon. Csupán 140 kilós, tehát kilónként majdnem egy lóerős, ahogy 85 lóerős literteljesítménye is kiemelkedő a hasonló hengerűrtartalmú motorok között. Konstrukciós finomságairól itt írunk részletesebben.

Az Opel Astra és a Zafira Tourer listaára az új motorokkal
Astra 5a. 1,6 SIDI Turbo (170 LE)* 5 570 000 – 6 170 000 Ft
Zafira Tourer 1,6 SIDI Turbo (170 LE)*  7 200 000 – 7 870 000 Ft
Zafira Tourer 1,6 SIDI Turbo (200 LE)  7 100 000 – 7 520 000 Ft
Zafira Tourer 1,6 CDTI (136 LE) 7 590 000 – 8 260 000 Ft
*Kézi illetve automatikus sebességváltóval

Csendes, higgadt, finom járású

Előnyei hasonlóak a benzineséhez. A Zafira az új dízellel rendkívül halk és nyugodt autó. A négyhengeres gyári adatok szerint 2000-nél éri el maximális nyomatékát, de a Bécs környéki dombvidéken már 1700-as fordulattól normálisan húzott, tökéletesen egyenletesen adva le erejét. Akár 4800-ig forgatható, de nincs értelme, mert korán, 3500-as fordulaton mérhetünk 136 lóerőt, onnantól nem nő a teljesítménye.

A Zafira Tourerhez a friss 1,6 CDTI valamint a 170 és a 200 lóerős 1,6 SIDI Turbo is kapható. Az Astrához egyelőre a benzines turbó rendelhető, 170 lóerővel

Csendje mellett az új dízel puha járása is figyelemre méltó. Hatásos az akár tíz részre bontott gázolajadag, amivel elnyújtható és lágyítható a dízelek robbanásszerű égése. Az eleve csendes és alaposan hangszigetelt motor fogyasztása sokkal közelebb volt az imponáló gyári adatokhoz, mint a benzinesé. Egy oda-vissza szakaszon sok kaptatóval 6,1, visszafelé több lejtővel 4,6 literes étvágyat kalkulált a számítógép. A kettő átlaga 5,35 liter volna, ami nagyon ígéretes.

Európában az Opel primátusát tisztelik a GM konszern egyéb márkái, de idővel Chevrolet-modellekben illetve a Kínában rendkívül sikeres Buick autóiban is viszontlátjuk ezeket a motorokat.

80-100 ezer forintos felár a régi motorokhoz képest

A benzines turbómotor az Astrában igen jutányos. 180 lóerős elődjénél 80 ezer forinttal kerül többe, tehát 5 570 000 forinttól kapható. A Zafirához az új dízelmotor 100 ezer forinttal többe kerül a 130 lóerős, kétliteres dízelnél. Felárukat a fogyasztáskülönbségen aligha lehet behozni, mégis érdemes az új technikát választani. Az új motorokat kényelmi extraként is felfoghatjuk, annyival kulturáltabb, csendesebb, egyszerűen jobb autó velük az Astra és a Zafira Tourer.

Szavazás

Mit gondolsz az Opel új 1,6-os dízelmotorjáról? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • menőmanó

    Reméljük nem csak papíron, hanem a valóságban is jók lesznek ezek a motorok. Már csak azt a fránya tömeget kéne a versenytársak szintjére hozni és egész jó autó lenne.
    A garanciával mi a helyzet? Még mindig az a nevetséges 2 év? Szánalmas, hogy még a saját termékeikben sem bíznak.

  • MetroGoldwinMayer

    Mi ez a nyavajgás már megint? Kit érdekel mi lesz 300e km után 15-20 év múlva?

    Miért kéne az auógyártónak a 8. tulaj., fejlődő országbeli trollnak autót gyártania, aki tized áron akar hozzájutni?

    Ilyen elvárásokkal vegyél 8 szelepes Logant azt szereld otthon a villáskulccsal. Majd az unokád megköszöni, bazzeg.

  • v_Petya25

    A dízel Zafirát jófajta automatával nagyon szívesen elviselném. :)

  • PluginHibrid

    4.1L ???

    Az újságírók nem járulnak hozzá a gyárak fogyasztásleszorító kamujához. ???

  • PluginHibrid

    “Egy oda-vissza szakaszon sok kaptatóval 6,1, visszafelé több lejtővel 4,6 literes étvágyat kalkulált a számítógép. A kettő átlaga 5,35 liter volna, ami nagyon ígéretes.”

    Városon kivűl !!!

    Ez hol 4.1 ???

    Elhiszem én persze..de legalább ne ez lenne cím…

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.