Amikor a benzines veri a dízelt

Teszt: Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.26. 07.00

Egy tágas és kényelmes autót a keveset fogyasztó, nyomatékos dízelmotor elvileg csak még jobbá tehet. De az Octaviával nem ez a helyzet.

Röviden – Škoda Octavia 1,6 TDI

Mi ez?

Ötajtós kompakt autó, amely méretével és nívójával bekopogtat a középkategóriába.

Mit tud? Nagyjából mindent, amit egy családi autó tudhat.
Mibe kerül? Alapáron 5,6 millió forintba, a tesztautó ára extrákkal együtt 6 846 885 Ft.
Kinek jó?  Annak, akiben az autózás nem kavar érzelmeket, egyszerűen csak szeretne egy igazán jól megcsinált terméket.

Adatlap

Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

Amikor a benzines veri a dízelt 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 194 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,8 l / 100 km

Néhány országban az Octavia bevezetése csak a kombi érkezésével történt meg, de nálunk nem 90 százalék belőle a kombiarány, mint pl. Ausztriában. Így mostanra szépen szétspricceltek az új Octaviák a magyar utakon, a minap befutó Combi nélkül is, természetesen vállalati autóként.

Ahogy a cégek szeretik

Jellegzetes céges kocsi lehetne a tesztautó is a 105 lóerős dízelmotorral. A kétféle futómű közül az 1,6 TDI-ben is az olcsóbb (és könnyebb meg kevesebb helyet foglaló) csatolt hosszlengőkaros, félfüggetlen futómű van hátul.

Amíg az európai törvényhozók engedik mérgezni a levegőt dízel személyautókkal, addig a vásárló miért mondjon le a TDI fogyasztásáról, ha áldoz rá 713 420 forintot az 1,2 TSI felett? Így megvan az az öröme, hogy a szénné adóztatott üzemanyaggal őt kevésbé feji meg a kincstár. Etikai gondjainktól megfosztva a dízel máris vonzóbbnak tűnhet.

Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van


Átlagos az 1,6 TDI

A 105 lóerős dízel átlagos motor a maga nemében. Maximálisan 250 Nm nyomatékával hegyen-völgyön, autópályán telirámolva kellően erős az Octaviához. Teljesen reális összkerékhajtással is a kínálatban tartani, sajnos csak a kombival.

Talán a Golfot tartja tiszteletben a hangszigetelés, de a négyhengeres mély hangja állandóan jelen van. A benzines motoroknál eleve zajosabb, kulturálatlanabb működést a Škoda azzal tetézi, hogy a váltó csak ötfokozatú. Nem valami logikus, hogy a szűk tartományban használható dízellel öt fokozattal kell szerencsétlenkedni, míg a jobb karakterisztikájú, lent is húzó, de könnyedén pörgő benzinesben megkapjuk a hatodik fokozatot.

A tesztautó és gazdagon felszerelt konkurensei, listaáron
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance (105 LE) 6 144 170 Ft
Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi Business (110 LE) 6 199 000 Ft
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Dynamique (110 LE) 6 200 000 Ft
Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance (105 LE) 5 430 750 Ft
Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI Comfortline* (105 LE) 6 614 070 Ft
*Highline kivitelben nem kapható ezzel a motorral

Sztrádán ötödikben is szépen suhan az autó, de városban járva túl nagyok az ugrások a fokozatok között. Sokszor kell hármasban hagyni a váltót, amikor a negyedik adná magát. A hiányzó áttétel és a darabosabb működésű dízel miatt az Octavia közel sem olyan kulturált, sőt kifinomult autó, mint a turbós benzinessel volt.

Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés


Amiben jobb a Golf

Rontja a kényelmet a dilatációs résekre, kiálló sínekre, besüllyedt csatornafedelekre koppanósan reagáló futómű. A sokkal finomabban rugózó Golfot ismerve nagyon látszik, hogy azt kellett elrontani, hogy a még tágasabb Octavia kicsivel, de stabilan veszítsen az összehasonlító teszteteken a belül szebb, harmonikusabban mozgó, összességében nála tényleg jobb Golfnál. A magas terhelhetőségre úgyis ráfogható a rázósabb futómű.

Kategóriájában az Octavia így is a dobogóra állhat, mert a barátságtalan, komor belső téren és az autó koncepciójából fakadó, hátrafelé rossz áttekinthetőségen kívül nem nagyon enged meg magának más hibát.

Magas fara miatt nehéz kilátni belőle. A rugózás nem elég finom kiálló síneken, dilatációs réseken


Belső tér: ezt tanítani lehetne

Utastere a legjobb a kompakt autók között. Eleve a méretei lehengerlőek, és nemcsak a közmondásosan tehervonatnyi csomagtérben. A hátsó lábtérre egy kollégánk azt mondta, hogy fölöslegesen nagy, pedig 187 centi magas. Annyi kiseb-nagyobb ötlet, praktikus megoldás van benne, mint egy rendesen megcsinált francia egyterűben, a tárolóhelyek kialakítását, az utas- és a csomagtér átgondoltságát a Škodától tanulhatná a legtöbb márka.

Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, a kormány mögött kicsinek-nagynak jó az üléshelyzet. A második sorba nagy szenvedés nélkül bekötöttük három kisgyermek ülését egy délutáni balatoni fürdéshez, mert csak vasutas igazolvánnyal jutnánk el a tóhoz annyira olcsón, mint a takarékos dízellel. Mérsékelt sebességgel 4,7 literből megtesz 100 kilométert, városban vagy tempósabb autópálya-szakaszokon is csupán 6,1 litert fogyasztott a tesztautó.

Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban


Fogyasztásban jó a dízel

Tehát jónak jó a dízel Octavia és 4-6,5 literes fogyasztása is alacsonyabb az 5-8,5 literrel használható turbós benzinesnél. Akit tehát egy jó ár/érték arányú autót akar, a TDI-vel megkapja. De aki kiválóra vágyik, az válassza a halkabb, simábban járó és többletfogyasztását bő 700 ezres árelőnyével bőven ellensúlyozó 1,2 TSI-t.



Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Sok jó ötlet
  • Egész estét betöltő csomagtartó
  • Alacsony fogyasztás
  • Kellemes vezethetőség
  • Kényelem autópályán (ülések, zajszint)
  • Komoly biztonsági és kényelmi extrák
  • Összességében jó autó
  • Enyhén dörmögő dízelmotor
  • Csak ötfokozatú váltó
  • Rossz kilátás és áttekinthetőség
  • Még Elegence-szinten is feláras a multifunkciós kormány
  • Négykerék-hajtás csak a kombihoz
  • Közepes rugózási kényelem
  • Az 1,2 TSI jobb autó, jobb ár/érték aránnyal

Szavazás

Most ítélj Te! Mennyire jó vagy rossz autó az Octavia a kisebbik dízellel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    Nem tudom áthangolták-e ezt, de az előző modellben siralmas a gázreakció. Határozottan elgondolkodik a gázpedál lenyomása után, hogy mit tegyen, vajon komolyan gondoltam-e, hogy tényleg gyorsítani akarok. Utána persze meglódul. Eléggé előre kell vele tervezni, ha mondjuk előzni akar az ember.

  • PluginHibrid

    3,8L

    Mekkora vicc..

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.