Amikor a benzines veri a dízelt

Teszt: Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.26. 07.00

Egy tágas és kényelmes autót a keveset fogyasztó, nyomatékos dízelmotor elvileg csak még jobbá tehet. De az Octaviával nem ez a helyzet.

Röviden – Škoda Octavia 1,6 TDI

Mi ez?

Ötajtós kompakt autó, amely méretével és nívójával bekopogtat a középkategóriába.

Mit tud? Nagyjából mindent, amit egy családi autó tudhat.
Mibe kerül? Alapáron 5,6 millió forintba, a tesztautó ára extrákkal együtt 6 846 885 Ft.
Kinek jó?  Annak, akiben az autózás nem kavar érzelmeket, egyszerűen csak szeretne egy igazán jól megcsinált terméket.

Adatlap

Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance

Amikor a benzines veri a dízelt 1
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 194 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,8 l / 100 km

Néhány országban az Octavia bevezetése csak a kombi érkezésével történt meg, de nálunk nem 90 százalék belőle a kombiarány, mint pl. Ausztriában. Így mostanra szépen szétspricceltek az új Octaviák a magyar utakon, a minap befutó Combi nélkül is, természetesen vállalati autóként.

Ahogy a cégek szeretik

Jellegzetes céges kocsi lehetne a tesztautó is a 105 lóerős dízelmotorral. A kétféle futómű közül az 1,6 TDI-ben is az olcsóbb (és könnyebb meg kevesebb helyet foglaló) csatolt hosszlengőkaros, félfüggetlen futómű van hátul.

Amíg az európai törvényhozók engedik mérgezni a levegőt dízel személyautókkal, addig a vásárló miért mondjon le a TDI fogyasztásáról, ha áldoz rá 713 420 forintot az 1,2 TSI felett? Így megvan az az öröme, hogy a szénné adóztatott üzemanyaggal őt kevésbé feji meg a kincstár. Etikai gondjainktól megfosztva a dízel máris vonzóbbnak tűnhet.

Ebben a színben nem valami barátságos a belső tér, de sokaknak tetszik a fekete sötétszürkével és a minőségérzet is rendben van


Átlagos az 1,6 TDI

A 105 lóerős dízel átlagos motor a maga nemében. Maximálisan 250 Nm nyomatékával hegyen-völgyön, autópályán telirámolva kellően erős az Octaviához. Teljesen reális összkerékhajtással is a kínálatban tartani, sajnos csak a kombival.

Talán a Golfot tartja tiszteletben a hangszigetelés, de a négyhengeres mély hangja állandóan jelen van. A benzines motoroknál eleve zajosabb, kulturálatlanabb működést a Škoda azzal tetézi, hogy a váltó csak ötfokozatú. Nem valami logikus, hogy a szűk tartományban használható dízellel öt fokozattal kell szerencsétlenkedni, míg a jobb karakterisztikájú, lent is húzó, de könnyedén pörgő benzinesben megkapjuk a hatodik fokozatot.

A tesztautó és gazdagon felszerelt konkurensei, listaáron
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance (105 LE) 6 144 170 Ft
Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi Business (110 LE) 6 199 000 Ft
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Dynamique (110 LE) 6 200 000 Ft
Škoda Octavia 1,2 TSI Elegance (105 LE) 5 430 750 Ft
Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI Comfortline* (105 LE) 6 614 070 Ft
*Highline kivitelben nem kapható ezzel a motorral

Sztrádán ötödikben is szépen suhan az autó, de városban járva túl nagyok az ugrások a fokozatok között. Sokszor kell hármasban hagyni a váltót, amikor a negyedik adná magát. A hiányzó áttétel és a darabosabb működésű dízel miatt az Octavia közel sem olyan kulturált, sőt kifinomult autó, mint a turbós benzinessel volt.

Kiemeli a kategóriából az Octaviát a hátsó légrostély, ami 40 fokban nagyon sokat számít. Jumbo box nélkül nem volna, de az Elegance-ban ez alapfelszerelés


Amiben jobb a Golf

Rontja a kényelmet a dilatációs résekre, kiálló sínekre, besüllyedt csatornafedelekre koppanósan reagáló futómű. A sokkal finomabban rugózó Golfot ismerve nagyon látszik, hogy azt kellett elrontani, hogy a még tágasabb Octavia kicsivel, de stabilan veszítsen az összehasonlító teszteteken a belül szebb, harmonikusabban mozgó, összességében nála tényleg jobb Golfnál. A magas terhelhetőségre úgyis ráfogható a rázósabb futómű.

Kategóriájában az Octavia így is a dobogóra állhat, mert a barátságtalan, komor belső téren és az autó koncepciójából fakadó, hátrafelé rossz áttekinthetőségen kívül nem nagyon enged meg magának más hibát.

Magas fara miatt nehéz kilátni belőle. A rugózás nem elég finom kiálló síneken, dilatációs réseken


Belső tér: ezt tanítani lehetne

Utastere a legjobb a kompakt autók között. Eleve a méretei lehengerlőek, és nemcsak a közmondásosan tehervonatnyi csomagtérben. A hátsó lábtérre egy kollégánk azt mondta, hogy fölöslegesen nagy, pedig 187 centi magas. Annyi kiseb-nagyobb ötlet, praktikus megoldás van benne, mint egy rendesen megcsinált francia egyterűben, a tárolóhelyek kialakítását, az utas- és a csomagtér átgondoltságát a Škodától tanulhatná a legtöbb márka.

Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, a kormány mögött kicsinek-nagynak jó az üléshelyzet. A második sorba nagy szenvedés nélkül bekötöttük három kisgyermek ülését egy délutáni balatoni fürdéshez, mert csak vasutas igazolvánnyal jutnánk el a tóhoz annyira olcsón, mint a takarékos dízellel. Mérsékelt sebességgel 4,7 literből megtesz 100 kilométert, városban vagy tempósabb autópálya-szakaszokon is csupán 6,1 litert fogyasztott a tesztautó.

Teljes értékű pótkerék található a padló alatt, a tér orbitális és ötletből ötször több van itt, mint egy átlagos autóban


Fogyasztásban jó a dízel

Tehát jónak jó a dízel Octavia és 4-6,5 literes fogyasztása is alacsonyabb az 5-8,5 literrel használható turbós benzinesnél. Akit tehát egy jó ár/érték arányú autót akar, a TDI-vel megkapja. De aki kiválóra vágyik, az válassza a halkabb, simábban járó és többletfogyasztását bő 700 ezres árelőnyével bőven ellensúlyozó 1,2 TSI-t.



Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Sok jó ötlet
  • Egész estét betöltő csomagtartó
  • Alacsony fogyasztás
  • Kellemes vezethetőség
  • Kényelem autópályán (ülések, zajszint)
  • Komoly biztonsági és kényelmi extrák
  • Összességében jó autó
  • Enyhén dörmögő dízelmotor
  • Csak ötfokozatú váltó
  • Rossz kilátás és áttekinthetőség
  • Még Elegence-szinten is feláras a multifunkciós kormány
  • Négykerék-hajtás csak a kombihoz
  • Közepes rugózási kényelem
  • Az 1,2 TSI jobb autó, jobb ár/érték aránnyal

Szavazás

Most ítélj Te! Mennyire jó vagy rossz autó az Octavia a kisebbik dízellel?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    Nem tudom áthangolták-e ezt, de az előző modellben siralmas a gázreakció. Határozottan elgondolkodik a gázpedál lenyomása után, hogy mit tegyen, vajon komolyan gondoltam-e, hogy tényleg gyorsítani akarok. Utána persze meglódul. Eléggé előre kell vele tervezni, ha mondjuk előzni akar az ember.

  • PluginHibrid

    3,8L

    Mekkora vicc..

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.