Papíron alig eszik a 170 lovas Zafira Turbo. És a valóságban?

Teszt: Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.08.24. 07.00

Az új Zafira, amit Zafira Tourernek hívnak, hogy megkülönböztessék a tovább gyártott elődtől, 1,6 literes, szentgotthárdi gyártású turbómotort kapott gepárdszemei mögé.

Röviden – Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo

Mi ez?

Nagy családi Opel, akár hét üléssel, 170 lovas, 16-os turbós benzinmotorral

Mit tud? Olyan jól megy, mint a dízel, papíron annyit is eszik, a valóságban meg másfélszer annyit – viszont csendesebb
Mibe kerül? Az eleve gazdag, Cosmo felszereltség listaára 7,62 millió, de a tesztautó az extrákkal tízmillió felett van
Kinek jó?  Aki nem szereti a dízelt és a Sharannál, Alhambránál, S-Maxnál, 5008-asnál jobban tetszik neki az Opel egyterűje

A párducszemű, látványos vonalvezetésű, mégis praktikus és tágas családi egyterű új motort kapott, méghozzá magyart. A szentgotthárdi Opel-gyárban készülő 1,6 literes, turbós benzinmotorral papíron dízeles paramétereket képes teljesíteni a kocsi, benzines csendességgel, korommentesen. A valóságban persze ritkán van jó vége, ha egy nagy homlokfelületű, nehéz kasztniba kis benzinmotort szerel a gyártó.

Mit tud az új motor?

A Cascadában bevezetett, Szentgotthárdon készülő új 1,6 literes turbó a nem-prémium márkák viszonylatában korszerű szerkezet.

Adatlap

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo

Papíron alig eszik a 170 lovas Zafira Turbo. És a valóságban? 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 260 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,2 sec
Végsebesség 212 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,6 l / 100 km

Közvetlen benzinbefecskendezéses, alacsony sűrítésű, nagy turbónyomású az új motor, kiegyensúlyozó tengellyel a finom működésért, új Honeywell turbóval az élénk gázreakcióért. 170 és 200 lóerős teljesítmény-szinteken készül, és még a gyengébb változat is 50 Nm-rel nagyobb nyomatékot képes kifejteni, mint az előd, a 180 lóerős 1,6-os turbómotor.

A Zafirában tényleg nagyon csendesnek bizonyult, csak a turbó vérpezsdítő füttyentései jelezték gázadásra, hogy nem villanymotor kezdi tolni alattunk a jó 16 mázsát. A turbónyomás 1500-1600-as fordulat körül épül fel, alatta nagyon nincs erő. Intenzív gyorsításnál nem érdemes ugyan túl sokáig pörgetni a meglepően dízeles karakterisztikájú motort, de arra célszer vigyázni, hogy váltáskor ne essen nyomatékcsúcs alá a fordulat.

A katalógus szerinti 9,2 másodperces gyorsulás nem rossz egy ekkora kocsitól;  a kétliteres, 165 lóerős dízellel (mely már 350 Nm-nél jár, 700 ezer forinttal drágább vele a Zafira) 9,8 másodperc alatt van százon.

Az 1,6 literes turbómotor alul kicsit erőtlen, 1500-1600 körül hirtelen kezdi el tolni a dízeles nyomatékot


Tud keveset enni, de önuralom kell hozzá

A katalógus szerint 5,5 liter az országúti, 6,6 liter a vegyes fogyasztás, és városban is elvan a jó 16 mázsás autó 8,4 literből százon. Nos; a valóságban ez úgy nézett ki, hogy nagyon öregurasan autózva, korán, de nem túl korán felkapcsolgatva, legfeljebb egy-két előzésnél megnyomva, autópályán, városban épp csak percekre járva, szinte végig 100 km/h köré rakott tempomattal, békésen gurulva 7,8 litert hazudott a számítógép, 8,2 litert számoltam én magam a kúton száz kilométerre.

Azért ez nem kevés, a kétliteres dízellel, kézi váltóval nem volna kihívás három literrel alatta maradni. Autópályán, városban, netán kicsit is dinamikusabban vezetve pedig végkép kinyílik az olló; ilyenkor a turbós-benzines belefut a 10+ literbe, a dízel meg talán elérné a hetet.

A Cosmo, tehát gazdag felszereltségű 1,6-os turbó Zafira és hétüléses konkurensei, listaáron

VW Sharan Highline 1.4 TSI (150 LE)
Seat Alhambra 1.4 TSI Reference (150 LE)
9 794 470 Ft
8 674 330 Ft
Fiat Freemont 2.4 aut. (170 LE)
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo(170 LE)
6 815 000 Ft
7 620 000 Ft
Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium  (160 LE)
Peugeot 5008 1.6 THP Allure (156 LE)
8 735 000 Ft
7 565 000 Ft

Ha tehát várhatóan sokat mennénk új Zafiránkkal, nem kell sok év hozzá, hogy megtérüljön a dízelmotor felára. És akkor lenne egy kerregősebb, nehézkesebb, orrnehezebb autónk, amit jobb érzés tankolni, rosszabb érzés beindítani. Tessék választani! Már ha Zafirát tetszik választani.

Népes mezőnyben versenyez ez az autó, ott az érdekes 5008, a nagyon német VW Sharan és a spanyolként is elég német Seat Alhambra, az olasz-amerikai, szívómotoros, de csak automatával kapható és olcsó Fiat Freemont, a sportosabb Galaxy és S-Max, némelyik nagyobb, némelyik kisebb, van könnyebb, van nehezebb, mindegyik másban erős. Ebben a hétüléses családi egyterű-kategóriában talán nagyobb a szolgáltatási szórás, mint bármelyik másik hétköznapi autós szegmensben – érdemes alaposan felmérni a lehetőségeket választás előtt!

Szellős, tágas, a barna beltérrel otthonos, meleg hangulat uralkodik a Zafirában


Amúgy a Zafira…

Amúgy a Zafira az új motor körül is az, ami volt: tágas, kényelmes, szép családi egyterű, praktikus megoldások tömkelegével. Hogy mi mindenre gondoltak a tervezők, ami egy családi túra során kellhet, arra ma sincs jobb illusztráció, mint Földes Attila kollégánk zseniális videója, melyet egy régebbi tesztautó kapcsán készített:

Hogy aztán ez a sok rekesz, fedél, sínen csúszó doboz öt év, százezer kilométer múlva mennyi zörgést fog majd produkálni, abba jobb bele sem gondolni. Pláne, hogy már most nyöszörög ez-az itt-ott. És a nyöszörgések mellé társult még a tesztautóban egy ráncos gumikéder a hátsó ablak alatt. Meg az érdekes jelenség az utolsó tesztnapon, miszerint a navigáció nem volt hajlandó többé felismerni az SD-kártyát.

Nem hibás működés, csak úgy hiba, hogy a kézi váltó jobb szélső síkjába (5-6) csak kellemetlenül erőltetve mozdult át a váltókar. Ettől a pici nyavalyától eltekintve viszont kifejezetten jó volt vezetni a kicsit amerikai stílusban mozgó Zafira Tourert.

A futómű ugyanis sokkal inkább komfortosra, ringatózósra hangolt, mint sportosra – szerencsére. A feláras kapcsolható karakterisztikájú lengéscsillapítóval a Sport gomb megnyomása után, a vörösre váltó műszerfal-világítással azért egy kicsit közelebb kerül a tekintetével megidézett gepárdéhoz az autó viselkedése.

Kilencéves Kata lányom elfért, nekem már nehezebben ment volna

A háromszázezres panoráma üvegtető és szélvédő, a félmilliós bőrkárpit, a kihúzható combtámaszos, motoros deréktámaszos százezres sportülés, a bézzsel-barnával melegebb hangulatúvá tett beltér és a milliónyi egyéb, erőteljes áron mért, de látványos, jópofa extra pedig úgy képes nagyon drága Opellé varázsolni a Zafirát, hogy az ember már nem is igen kívánkozik át a körbe zárt villám mögül valami magasabb presztízsű embléma mögé.

Szép autó, nagy autó, jó autó, de aggasztó minőségi zűrökkel. Ha nem megyünk sokat egy évben, vagy a cég fizeti a benzint, akkor ezzel az új magyar turbómotorral is meg lehet venni.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Ötletes megoldások a beltérben
  • Csendes
  • Csodás panoráma-szélvédő
  • Magas fogyasztás
  • Aggasztó nyöszörgések, zörgések már most
  • Nehézkes váltó, rövid végáttétel
  • Magas extraárak

Szavazás

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo - mennyire tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • mtbe

    egy nagy autó erős motorral persze hogy sokat fogyaszt

  • v_Petya25

    Autós újságírót én még nem láttam/ovastam nyugodtan/takarékosan vezetni.

  • menőmanó

    Kíváncsi leszek erre az új motorra, főleg a 200 lovasra. Ebben a kasztniban lehet, hogy sokat fogyaszt, de az Astrában talán kevesebbet fog, főleg ha a tömegét is csökkentik.
    Igazi agyon bonyolított motor. Szerintem az Opel még nem tart azon a szinten, hogy ezt megtehesse (sokan mások sem), de én drukkolok neki. :)

  • HaPZi

    Nekünk eddig 2300km alatt 8,4-et evett a BC szerint (valójában 9,3) az ugyanilyen Zafira ugyanezzel a motorral, kb. 33-33-33% város-pálya-főút arányban. Nemrég Szombathelytől az M1-ig, 100-as tempóban, esőben, plafonig rakott csomagtartóval 6,6(7,5) volt. A Budapest-Balatonszemes nyaralást 36 fokban, szintén tele csomagtartóval, dugózva a pályán, Szemesen néha 7 személlyel rövidtávokon 8 literrel (8,9) jött ki. Városban egyszer 13 liter volt amikor majdnem 40 fok volt és állt az egész város, de normál körülmények között 9-10 liter a Budapesti mért átlagom is.

    Ez a hosszútávú 9 literes átlag egy 1650 kilós 170 lovas benzines turbos autótól teljesen rendben van.

    A dinamikája is korrekt. 1000 körül sem fulladozik, 1500-tól tol mint egy dízel, 6000-ig nem hal meg. Semmi turbó késlekedés, semmi hátba verés, a karakterisztikája érzésre olyan mint a jobb fajta 2.0-ás szívó benzineseknek a 90-es évek alsó-középkategóriásaiban. A 80-120 rugalmasság pedig önmagáért beszél, 5.-ben 8,5 mp. ami egy mp-el rosszabb csak mint a 195Le BiTurbo dízelé…

  • ,L Rómeo

    tüsszentés:
    “Nemrég Szombathelytől az M1-ig, 100-as tempóban, esőben, plafonig rakott csomagtartóval 6,6(7,5) volt.”
    Rác irró:
    “szinte végig 100 km/h köré rakott tempomattal, békésen gurulva 7,8 litert hazudott a számítógép, 8,2 litert számoltam én magam a kúton száz kilométerre.”

    és ö még meksem pakollta!!
    megláccik hogy nem tucc számolni vagy vezetni, enyiböl nem lehet meni!!
    túl óvatossan tartod a 100at tempomattal!

    ez csak egy népnek szólló opel nem egy über vw!!

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.