Röviden – Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo

Mi ez?

Nagy családi Opel, akár hét üléssel, 170 lovas, 16-os turbós benzinmotorral

Mit tud?Olyan jól megy, mint a dízel, papíron annyit is eszik, a valóságban meg másfélszer annyit – viszont csendesebb
Mibe kerül?Az eleve gazdag, Cosmo felszereltség listaára 7,62 millió, de a tesztautó az extrákkal tízmillió felett van
Kinek jó? Aki nem szereti a dízelt és a Sharannál, Alhambránál, S-Maxnál, 5008-asnál jobban tetszik neki az Opel egyterűje

A párducszemű, látványos vonalvezetésű, mégis praktikus és tágas családi egyterű új motort kapott, méghozzá magyart. A szentgotthárdi Opel-gyárban készülő 1,6 literes, turbós benzinmotorral papíron dízeles paramétereket képes teljesíteni a kocsi, benzines csendességgel, korommentesen. A valóságban persze ritkán van jó vége, ha egy nagy homlokfelületű, nehéz kasztniba kis benzinmotort szerel a gyártó.

Mit tud az új motor?

A Cascadában bevezetett, Szentgotthárdon készülő új 1,6 literes turbó a nem-prémium márkák viszonylatában korszerű szerkezet.

Adatlap

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo

Papíron alig eszik a 170 lovas Zafira Turbo. És a valóságban? 1
Motor1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény170 LE
Nyomaték260 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,2 sec
Végsebesség212 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,6 l / 100 km

Közvetlen benzinbefecskendezéses, alacsony sűrítésű, nagy turbónyomású az új motor, kiegyensúlyozó tengellyel a finom működésért, új Honeywell turbóval az élénk gázreakcióért. 170 és 200 lóerős teljesítmény-szinteken készül, és még a gyengébb változat is 50 Nm-rel nagyobb nyomatékot képes kifejteni, mint az előd, a 180 lóerős 1,6-os turbómotor.

A Zafirában tényleg nagyon csendesnek bizonyult, csak a turbó vérpezsdítő füttyentései jelezték gázadásra, hogy nem villanymotor kezdi tolni alattunk a jó 16 mázsát. A turbónyomás 1500-1600-as fordulat körül épül fel, alatta nagyon nincs erő. Intenzív gyorsításnál nem érdemes ugyan túl sokáig pörgetni a meglepően dízeles karakterisztikájú motort, de arra célszer vigyázni, hogy váltáskor ne essen nyomatékcsúcs alá a fordulat.

A katalógus szerinti 9,2 másodperces gyorsulás nem rossz egy ekkora kocsitól;  a kétliteres, 165 lóerős dízellel (mely már 350 Nm-nél jár, 700 ezer forinttal drágább vele a Zafira) 9,8 másodperc alatt van százon.

Az 1,6 literes turbómotor alul kicsit erőtlen, 1500-1600 körül hirtelen kezdi el tolni a dízeles nyomatékot

Tud keveset enni, de önuralom kell hozzá

A katalógus szerint 5,5 liter az országúti, 6,6 liter a vegyes fogyasztás, és városban is elvan a jó 16 mázsás autó 8,4 literből százon. Nos; a valóságban ez úgy nézett ki, hogy nagyon öregurasan autózva, korán, de nem túl korán felkapcsolgatva, legfeljebb egy-két előzésnél megnyomva, autópályán, városban épp csak percekre járva, szinte végig 100 km/h köré rakott tempomattal, békésen gurulva 7,8 litert hazudott a számítógép, 8,2 litert számoltam én magam a kúton száz kilométerre.

Azért ez nem kevés, a kétliteres dízellel, kézi váltóval nem volna kihívás három literrel alatta maradni. Autópályán, városban, netán kicsit is dinamikusabban vezetve pedig végkép kinyílik az olló; ilyenkor a turbós-benzines belefut a 10+ literbe, a dízel meg talán elérné a hetet.

A Cosmo, tehát gazdag felszereltségű 1,6-os turbó Zafira és hétüléses konkurensei, listaáron
VW Sharan Highline 1.4 TSI (150 LE)
Seat Alhambra 1.4 TSI Reference (150 LE)
9 794 470 Ft
8 674 330 Ft
Fiat Freemont 2.4 aut. (170 LE)
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo(170 LE)
6 815 000 Ft
7 620 000 Ft
Ford S-Max 1.6 EcoBoost Titanium  (160 LE)
Peugeot 5008 1.6 THP Allure (156 LE)
8 735 000 Ft
7 565 000 Ft

Ha tehát várhatóan sokat mennénk új Zafiránkkal, nem kell sok év hozzá, hogy megtérüljön a dízelmotor felára. És akkor lenne egy kerregősebb, nehézkesebb, orrnehezebb autónk, amit jobb érzés tankolni, rosszabb érzés beindítani. Tessék választani! Már ha Zafirát tetszik választani.

Népes mezőnyben versenyez ez az autó, ott az érdekes 5008, a nagyon német VW Sharan és a spanyolként is elég német Seat Alhambra, az olasz-amerikai, szívómotoros, de csak automatával kapható és olcsó Fiat Freemont, a sportosabb Galaxy és S-Max, némelyik nagyobb, némelyik kisebb, van könnyebb, van nehezebb, mindegyik másban erős. Ebben a hétüléses családi egyterű-kategóriában talán nagyobb a szolgáltatási szórás, mint bármelyik másik hétköznapi autós szegmensben – érdemes alaposan felmérni a lehetőségeket választás előtt!

Szellős, tágas, a barna beltérrel otthonos, meleg hangulat uralkodik a Zafirában

Amúgy a Zafira…

Amúgy a Zafira az új motor körül is az, ami volt: tágas, kényelmes, szép családi egyterű, praktikus megoldások tömkelegével. Hogy mi mindenre gondoltak a tervezők, ami egy családi túra során kellhet, arra ma sincs jobb illusztráció, mint Földes Attila kollégánk zseniális videója, melyet egy régebbi tesztautó kapcsán készített:

Hogy aztán ez a sok rekesz, fedél, sínen csúszó doboz öt év, százezer kilométer múlva mennyi zörgést fog majd produkálni, abba jobb bele sem gondolni. Pláne, hogy már most nyöszörög ez-az itt-ott. És a nyöszörgések mellé társult még a tesztautóban egy ráncos gumikéder a hátsó ablak alatt. Meg az érdekes jelenség az utolsó tesztnapon, miszerint a navigáció nem volt hajlandó többé felismerni az SD-kártyát.

Nem hibás működés, csak úgy hiba, hogy a kézi váltó jobb szélső síkjába (5-6) csak kellemetlenül erőltetve mozdult át a váltókar. Ettől a pici nyavalyától eltekintve viszont kifejezetten jó volt vezetni a kicsit amerikai stílusban mozgó Zafira Tourert.

A futómű ugyanis sokkal inkább komfortosra, ringatózósra hangolt, mint sportosra – szerencsére. A feláras kapcsolható karakterisztikájú lengéscsillapítóval a Sport gomb megnyomása után, a vörösre váltó műszerfal-világítással azért egy kicsit közelebb kerül a tekintetével megidézett gepárdéhoz az autó viselkedése.

Kilencéves Kata lányom elfért, nekem már nehezebben ment volna

A háromszázezres panoráma üvegtető és szélvédő, a félmilliós bőrkárpit, a kihúzható combtámaszos, motoros deréktámaszos százezres sportülés, a bézzsel-barnával melegebb hangulatúvá tett beltér és a milliónyi egyéb, erőteljes áron mért, de látványos, jópofa extra pedig úgy képes nagyon drága Opellé varázsolni a Zafirát, hogy az ember már nem is igen kívánkozik át a körbe zárt villám mögül valami magasabb presztízsű embléma mögé.

Szép autó, nagy autó, jó autó, de aggasztó minőségi zűrökkel. Ha nem megyünk sokat egy évben, vagy a cég fizeti a benzint, akkor ezzel az új magyar turbómotorral is meg lehet venni.

Mellette – Ellene
  • Szép
  • Tágas
  • Ötletes megoldások a beltérben
  • Csendes
  • Csodás panoráma-szélvédő
  • Magas fogyasztás
  • Aggasztó nyöszörgések, zörgések már most
  • Nehézkes váltó, rövid végáttétel
  • Magas extraárak

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo - mennyire tetszik?

216 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo - mennyire tetszik?