Városi akvárium: Citroën C3

Teszt: Citroën C3 1,2 VTi 82 Exclusive

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.08.23. 08.00

Egy hengerrel kevesebbet, de temérdek üveggel többet ad a Citroën kisautója, mint a nagy átlag

Röviden – Citroën C3 

Mi ez?

Leginkább városba való, csinos kisautó 

Mit tud? Jól érzi magát benne az ember, míg eljut A-ból B-be
Mibe kerül? A legolcsóbb, akciós C3-as 2,2 millióba, a legdrágább 4,24 millióba kerül
Kinek jó?  Rövid távra bárkinek, aki szereti a franciás környezetet

Külső

A C3-as kintről kedvesen bumfordi jószág, a megszokottnál jóval feljebb húzódó szélvédővel, amelynek keretét még alaposan ki is emelik egy masszív krómcsíkkal. Elöl LED-es nappalifény-csíktól, rafinált lámpától, és mókás márkajelzéstől barátságos a legutolsó Citroën C3-as tekintete. Termete pár centivel marad csak a lélektani négyméteres hossztól, így remek, könnyen használható városi kisautóként funkcionál, de kompromisszum mentes, igazi ötajtós darab, 300 literes, de teljesen ötlettelen csomagtartóval.

Csinos városi kisautó, hatalmas üvegfelülettel

Belső

Kisautó a C3-as, így a belsőben hiába is kutatnánk a visszhang után. Szerencsére a gigantikus, felfelé átmeneti szűrős buborékszerű üvegtető olyan térélménnyel varázsol el, ami könnyen feledteti a szerény fej- és lábteret hátul. Jó húzás az is, hogy egyetlen könnyed mozdulattal, mindenféle elektromos rásegítés használata nélkül lehet normálméretűre szűkíteni az üvegfelületet. A dolog hátránya, hogy a tologatható műtető jókora részt csen el a fejtérből és a hagyományos belső világításnak is lőttek, helyette két darab, szerény fényerejű lámpa pislákol csak az első ajtók felett a plafonon. Fényerőben is csekély, és az iránya sem szerencsés.
Emellett az A-oszloppal párhuzamosan futó sín felfelé egyre szűkebb, ami kicsit belezavar a térérzetbe, mintha rádőlne az emberre a tető. De a legzavaróbb, hogy az óriási üvegfelület miatt idétlen formájúra készített lehajtható napellenző szinte teljesen hasznavehetetlen darab. 

A világ legnagyobb átmenetes szűrője, a semmiben lebegő visszapillantóval

Adatlap

Citroën C3 1,2 VTi 82 Exclusive

Városi akvárium: Citroën C3 1
Motor 1199 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 82 LE
Nyomaték 118 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,4 sec
Végsebesség 163 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,3 l / 100 km

Persze a sötét – esetünkben indigókék metálfény – az üvegházzal együtt elképesztő hatékonysággal szívja magába a meleget. Hiába a felfelé egyre sötétebb üveg, a fekete belső annyira képes felforrósodni a napon, hogy a légkondi csak nehezen birkózik meg az utastér élhető hőmérsékletre hűtésével. Mentségére szóljon, hogy a tesztidőszak klímája messze az elviselhető hőmérséklet felett volt. 

Belseje amúgy barátságos, az ülések jó puhák – hosszú távon túl már lágyak, Kisújszállás felé és vissza volt időm kitapasztalni – a kárpitok, műanyagfelületek kellemesek a szemnek, kéznek egyaránt. 
A legtöbb kezelőszerv, gomb, kapcsoló a megszokott, jól elérhető helyen van, de akad kivétel. Például a hülye szögben álló ablakemelő kapcsolósor – kicsavart csuklóval lehet csak gombjaihoz férni – és az ajtózár gombját is pont kitakarja a kormány. Eltartott egy ideig, míg kiszúrtam, hol is rejtőzik.

Jópofa extra a beépített légfrissítő és elegánsabb is, mint egy köteg csoffadt fenyőfa a tükrön


Motor

A francia kiskocsi orrában a megszokottnál eggyel kevesebb henger égeti a benzint. Ez első hallásra nem szokott jót jelenteni, de itt erről szó sincs. Semmiféle kellemetlen rázkódás, zaj nem kíséri az amúgy nem túl izmos, 82 lóerős motor működését. Sőt, ami a legmókásabb, hogy a csupán ötfokozatú váltó ellenére is, autópályán feltűnően csendesen szalad. A nem si annyira vészesen kicsi, 1199 köbcentis benzinmotor fogyasztása sem vészes, városban, ésszel autózva nem túl bonyolult feladat a 6 liter alatti átlagfogyasztás elérése sem. Igaz, lelkileg azért mégis megterhelő ez a fajta spórolás. Mindössze a butácska, határozatlan váltó zavar be a vezetésbe. Ezzel nem öröm a munka, pontatlan, nyúlós, olyan fújj. A motor amúgy mókás, mint minden háromhengeres, de a Wartburg fíling egyáltalán nem telepszik rá a hangulatra. Ha nem sietünk, szépen el lehet éldegélni ennyi erővel is. Ha kell húz, ha nem, akkor meg spórol.

Puha ülések, kényelmes futómű. Igazi francia.

Futómű

A C3-as minden tekintetben hozza a franciás előítéleteket. Kényelmesen lágy, de ennek ellenére mégis távol áll a bizonytalantól. Okos kompromisszum, az autóvezetők nagy többsége amúgy sem 90-nel, nyöszörgő kerekekkel szokott kanyarodni, így nem feltétlenül érdemes olyan futóműveket építeni, ami erre bármikor képes. Így a C3-as futóműve sem ilyen, de a hétköznapok városi, átlagos közlekedésében nem lesz vele baj. csak ha valami extrát kérnénk tőle, akkor jön zavarba. A rántott hús krumplival tökéletesen megy neki, de már egy porhanyósra pácolt, ügyesen sütött zöld-borsos bélszínbe rögtön belezavarodik. 


A Citroën C3 néhány konkurense, háromhengeres benzinmotorral
Opel Corsa 1,0 (65 LE)   3 055 000 Ft
Nissan Micra 1,2 (98 LE)     4 189 000 Ft
Ford Fiesta 1,0 GDi Trend (80 LE)   3 775 000 Ft
Toyota Yaris 1,0 Active (69 LE)   3 495 000 Ft

Kicsit nehézkes a menüben kószálás, de megszokható

Mellette – Ellene
  • Csendes motor
  • Óriási üvegtető
  • Takarékos üzem
  • Gyenge motor
  • Bizonytalan váltó
  • Szűk fejtér

Szavazás

Neked bejön a C3-as? Mennyire? Értékeld 1 és 10 között!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.