Röviden – BMW ActiveHybrid 5

Mi ez?

A BMW válasza a hibrid kérdésre

Mit tud?Brutálisan menni, és hangyányit kevesebbet enni, mint elektromotor nélkül
Mibe kerül?20 millió forintba navigációval és automata váltóval
Kinek jó? Akinek tényleg nem számít a pénz, de tényleg

Autópályán villanymotorral

140-et mutat az óra, autópályán tartok épp Budapest felé. Nem sietek sehova, nyugodtan veszem tudomásul, amikor néhány száz méterre előttem egy előzni készülő Octavia indexel a belső sáv felé. Fékezni nem kell, csak a gázt veszem el. Rápillantok az órára, a fordulatszámmérő alapállapotban áll, a hibrid-kijelző eDrive felirata világít, nem megy a motor! Jééé!

Adatlap

BMW ActiveHybrid 5

Egy BMW, ha tényleg nem számít a pénz 1
Motor2979 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S6
Teljesítmény340 LE
Nyomaték400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)5,9 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)7 l / 100 km

Teljesen elektromos üzemben suhanok bőven 100 felett. Egyetlen hibridben sem éltem még át ilyet, pedig vezettem Toyotából, Lexusból és Hondából is sokfélét. A szürreális élmény nem tart sokáig, a vitorlázó üzem csak akkor működik, ha a gázt és a féket is érintetlenül hagyom. Ilyenkor egy tengelykapcsoló leválasztja a benzinmotort az erőátvitelről, és nem lassítja az autót a motorfék.

Pedig az ActiveHybrid 5 nem a hibrid-teremtés csodája. Ezzel az autóval a BMW válaszol a fel nem tett kérdésre: lehet-e másként is hibridet csinálni. Lehet! De kit érdekel? Mármint ipartörténetileg tényleg baromi érdekes kreálmány ez az autó, de 20 millió forintért mégis kinek kell? Csak annak, akinek 20 millió forint elköltése nem tűnik fel. Mintha egy gombóccal többet kérnék a fagyiból, mert mért ne. Saját jogon meggazdagodó emberek ritkán adnak ki ennyi pénzt olyan autóra, ami igen jó esetben is csak 2-3 literrel fogyaszt kevesebbet, mint az 535i – 4 millióval drágábban.

A technika

306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort

306 lóerős 3,0 literes turbós benzinmotor az alap, ehhez tették hozzá a 40kW-os villanymotort


Érdekessége, hogy a tervezési szakasz vége felé jártak, amikor ámen került a hibrid koncepcióra. Ennek sajnos az lett az eredménye, hogy a hibrid rendszer legfontosabb elemeit (akkumulátor, villanymotor) csak kompromisszumok árán lehetett beépíteni a kocsiszekrénybe. Ezért az akkuk a csomagtartóból vesznek el 145 liternyi helyet, és miattuk van az is, hogy a hátsó ülés nem dönthető. A 3-as BMW-nél már jobban gondolkodtak: ott a hagyományos hajtással együtt tervezték a hibrid rendszert: nincs térhiány, az ülés dönthető.

Az alapot az 535i adja, a maga 306 lóerős turbós benzinmotorjával. Ehhez tették hozzá a hibrid lelket: a 40kW-os villanymotort és az energiát tároló 1,3 kilowattórás lítiumion akkumulátort. Teljes töltéssel arra is elegendő az akkumulátor energiatartalma, hogy 60 km/órás sebességgel akár 4 kilométert haladjon az autó teljesen elektromos üzemben. Így akár 6,4 l/100 km-es fogyasztás is elérhető lenne. Akár. A valóság nem ez.

11,9 litert mértem, míg három éve a sima 535i 11,2 litert fogyasztott hasonló utakon, de szerényebb tempóval. Az autópályán kívül néhány száz métert mentem csak elektromosan. Azért, mert az ActiveHybrid 5 brutálisan jó autó. Abban az értelemben, hogy a vezetési élmény, a reakciók, a kormányzás, a hatás számít. A rendszer összteljesítménye 340 lóerő és 450 Nm. Ezt ki kell használni!

Ha magával ragad, rohadt mindegy, hogy hibrid vagy sem, élmény minden centiméter. Még akkor is, ha folyton rángatja a farát a hatalmas nyomatékmennyiség. Az elektromotornak hála alacsony fordulaton is kamionnyi erő vár bevetésre. Ennek tükrében a 11,9 liter nem is olyan sok. Hozzá vagyunk szokva, hogy hasonló teljesítményű autók 15-16 litert kérnek 100 kilométerenként. Elektromosként néma, benzinesként nagyon csendes a hibrid Ötös. Ennek is mesterséges búgást kellene kiadni magából villany módban, mert a gyalogos számára igazi életveszély egy hátulról settenkedő hibrid.

4 millióval kerül többe a hibrid technikával felszerelt Ötös az ugyanolyan benzinmotorral bíró 535-inél

Összegzés

Ha pusztán autóként vizsgáljuk az Ötös hibridet, semmi csalódás nem érhet benne. BMW árpolitikától szokatlan módon a hibrid 5-ös ráadásul alapáron is tartalmaz temérdek extrát, mert a hibridrendszer együttműködik a navigációval, ezért ez szériaként jár mindegyikbe. A dolog lényege, hogy az útviszonyok, domborzati viszonyok függvényében másként számolja az energia-beosztást a komputer, vagy például lejtőn lefelé hamarabb vált elektromos üzemre, hogy értékes decikkel csökkenjen a fogyasztás. Ugye. Szintén alapfelszerelés a nyolcfokozatú automata váltó, ami a hibrid ötösnél is áldás. Gyorsan, finoman kapcsol oda-vissza. Felár nélkül jár a négyzónás, álló helyzetben is működő klíma.

A hiányzó ülésdöntésen kívül más könnyen beazonosítható hátránya nincs a hibrid Ötösnek. Speciálisak és nem túl szépek a kedvező légellenállásra tervezett felnik, de ha nem tetszik, kérhetünk akár M-design-ban is. A hűtőrácsot is a hibridhez tervezték, de kétszer kell megnézni, hogy egyszer feltűnjön.

Minden legyártott 10 Ötös hibridből 3-3 Japánban vagy Amerikában kerül piacra. Ott nem a dízelautók alternatívája a hibrid, hanem a benzinfaló szörnyeké. Örülök, hogy a Camry hibridek mellett BMW-k is lesznek majd Amerikában, ami ott biztosan kell majd a népnek. Nekünk megmarad műremeknek, amit kihasználni nem igen lehet, de jó érzés vágyni rá.

Mellette – Ellene
  • Vezetési élmény
  • Kiváló motor és sebességváltó
  • Jó felszereltség
  • Hagyományosnál kisebb csomagtartó
  • Nem dönthető hátsó ülések
  • A szabványtól messze álló valóságos fogyasztás

6,4 literes fogyasztást ígér a szabvány nyomán a BMW, a valóságban 11 feletti értékről van szóm



Tágas, kényelmes hely az utasoknak, a háttámla a hibridben nem dönthető le


Tetszik a BMW 5-ös hibrid változata? Itt értékelheted 1-től 10-ig!

136 szavazat - átlag: 6.6 (10-ből)

Tetszik a BMW 5-ös hibrid változata? Itt értékelheted 1-től 10-ig!