Különc milliomosok választása

Teszt: Jaguar XJ 3.0 S/C V6 AWD

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2013.08.09. 06.00

Ragaszkodunk a macskához, de nem mertünk vele eddig hóban, fagyban, sárban útra kelni? Itt a megoldás! A Jaguar bemutatta végre összkerékhajtású luxusautóját, a 340 lóerős motorral szerelt XJ-t.

Röviden – Jaguar XJ 3.0 S/C SWB Portfolio AWB

Mi ez?

Luxusautó angol módra

Mit tud? Egyedi megjelenést nyújtani, irigyeket gyűjteni
Mibe kerül? A 340 lóerős, kompresszoros benzinmotorral legalább 28,5 millió, az összekerékhajtás még 1 millió plusz
Kinek jó?  Aki különleges prémiumminőségű luxusautót szeretne és unja a német márkákat

Adatlap

Jaguar XJ 3.0 S/C V6 AWD

Különc milliomosok választása 1
Motor 2995 cm3, Benzin, V6
Teljesítmény 340 LE
Nyomaték 450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,4 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 9,9 l / 100 km

Az összkerékhajtás biztonságot ad, ha fúj, ha esik, ha fagy. Ez az, amit biztosan tudunk róla, még ha ezt most nem is tudtuk kipróbálni az első összkerékhajtású XJ tesztje alkalmával a budapesti kánikulában. A legkomolyabb ellenállást egy nyári zápor okozta, amely egyébként már bőven megizzaszthat egy erős hátsókerék-hajtású limuzint. Főleg, ha a sofőr siet a jobb hátul üldögélő utassal.

Mivel, ez nem szokványos kép idehaza, kis egyszerűsítés után máris oda juthatunk, hogy tulajdonképpen jól megvoltunk mi a sima hátul hajtós változattal is, még azzal a néhány havas téli nappal együtt is. Sőt, a legnagyobb piacnak számító Amerika jelentős részén sincs igazán szükség az efféle biztonságra, elég a szinte egész évben csontszáraz Kaliforniára gondolni.

Ettől függetlenül van piac, ahol elengedhetetlen az összkerékhajtás, és prémiumgyártóként muszáj volt a konkurensek kínálatára reagálni. Nem mellesleg a márka hírnevének is jót tesz, amelyet az indiai tulajdonos elég ügyesen építget, mióta 2008-ban átvette a súlyosan veszteséges Jaguar / Land Rovert a Fordtól. A Tata képes volt fordítani, és jelentős fiatalítással, új modellekkel sikerült elérnie, hogy újra beszéljenek a márkákról, és ami ennél is lényegesebb, újra beindult a profitgyár.

1 millió forint az összkerékhajtás felára, annyit megér


Az első 4X4-es luxus Jaguar

A tradicionális, kissé ódivatú Jaguar háza táján soha eddig nem találtunk négykerék-hajtású luxusautót. Ezért minimum a szomszédba kellett menni, és jóval magasabbra ülni a Range Rover bőrfotelibe, feltéve, hogy fontos szempont volt a megjelenés.  Ennek vége. Sok választási lehetőségünk ugyan nincs most sem, mivel az XJ kizárólag a szintén újonnan fejlesztett V6-os, feltöltött benzinessel párosítható, ha a nagyobb tapadást biztosító hajtásláncra is fáj fogunk.

Ráadásul kizárólag balkormányos kivitelben rendelhető az AWD verzió, így a hazaiak egy darabig még biztosan nem dagonyáznak kerékagyig egy amúgy abszolút oda nem illő limuzin nemes anyagokkal borított utasterű járgánnyal. A hagyományokkal szakító, az XF formatervét követő, orrmotoros XJ elejébe egy háromliteres, V6-os, 340 lóerős motor került, amely – kissé eltérően a megszokottól –  nem turbófeltöltőtől, hanem kompresszortól kap lvegeőt.  Bármennyire is divatja múlt ez a megoldás, a végeredmény meggyőző.  Az egyenletesen érkező nyomaték még akkor is üdítő érzés, ha az összkerékhajtás pont elbánna a turbók rákfenéjével, a hirtelen nyakunkba zúduló nyomatéktöblettel.

Sportos és elegáns egyvelege a belső, néhol nem túl jó anyagokkal

Az XJ motorja egyre erősödik a fordulattal és a 340 lóerő a hat hengerrel együtt úgyis kellemesen mozgatja a nagymacskát, hogy a jelentős mértékben alumíniumot használó luxusautó súlya így is alig fért be két tonna alá. Az elektronikusan korlátozott 250 km/órás sebesség könnyedén elérető, a 6,4 másodperc  100-ig pedig már elég ahhoz, hogy elegánsan magunk mögött hagyjuk a forgalom átlagos résztvevőit, és magányosan, stílusosan folytassuk utunkat a célállomás felé.  A hajtáslánc egyébként sem csinált öreguras autót az XJ-ből, mivel a téli üzemmódot leszámítva (másodikból indul, 30 % nyomaték előre) alaphelyzetben az összes nyomaték a hátsó tengelyt cibálja.

Erősebb gázra picit tolja a farát a limuzin, bár odakenni sosem fogjuk úgy az abroncsokat vele, mint mondjuk tettük azt az XKR-rel korábban. Nem csak azért, mert nem illendő, hanem, mert a nyomatékeloszlás a pillanat tört része alatt megváltozik, így esélye sincs kipörgésre a gumiknak. Szükség esetén akár megszűnhet a hátsó tengely hajtása is, a rendszer 0-100 százalék között bárhogyan képes variálni.

Az erőátvitel fontos eleme a nyolcfokozatú ZF automata váltó, amely teljes harmóniában dolgozik együtt a motorral. Finoman és kellően kapcsol, semmi szégyenkezni valója sincs a német prémiummárkákkal szemben.  Pedig nincs ez mindenhol így.

Hat henger, kompresszor 340 lóerő


Mit nyújt az XJ?

A klasszikus vonalakat több, mint 40 évig őrizgető luxuslimuzin a mai napig feltűnő jelenség az utakon, de jelenleg inkább modern és a kategóriára kevésbé jellemző alakja az, amely kiemeli a többiek közül.  Az XJ inkább egy nagyra nőtt ötajtós családi autó benyomását kelti, amely főként öt méter feletti hossza miatt bír tekintélyt parancsoló megjelenéssel az utakon. A motorházról ugrani készülő vadmacska gyalogosvédelmi előírások miatt került le, és feltehetően a hűtőrács is ezért készül műanyagból, amely együttesen jócskán levon eleganciájából.

Az utastér is hasonlóan megosztó benyomást kelt. A szép bőrborítás a szélvédő alatt körbefutó fabetét és a valaha tapintott legfinomabb tetőkárpit keltette harmóniát olyan részletek rombolják le, mint a bazárinak ható világítás a légbeömlők körül, a fényes, ropogós műanyagok, valamint a digitális műszerfal. Utóbbi inkább idejét múltnak hat, mint klasszikusnak, és teljesen digitális mivolta ellenére sem konfigurálható, mindössze a háttérvilágítás változik attól függően, hogy normál, dinamikus vagy téli üzemmódban haladunk.

A médiarendszer kezelése botrányos, bonyolult és hosszadalmas nyomkorászás után kapcsolható csak az ülésfűtés/hűtés kapcsolója is, és ezt közetlen gomb híján minden egyes alkalommal el kell hogy játsszuk.

Full digitális műszerfal. Nem szép, nem is állítható


Vezetni vagy utazni jobb?

Csend és nyugalom.  Ez tűnik fel elsőre, amely főként a dupla oldalüvegezésnek köszönhető, de sajnos gyorsan ráébredünk, hogy ez csak a hazai átlagnál simább aszfalton élvezhető.  Az úthibák csillapításában, sajnos nem jár élen az XJ, így azokból jut bőven az utastérbe is, amely ilyenkor a hátsó ülésben való relaxálást vagy olvasást is jócskán megnehezíti.  A viszonylag barátságtalan csillapításnak hála egy viszonylag direkt mozgású luxusautó az XJ, amely tökéletesen kezelhető a hétköznapi forgalomban is, egyedül hosszú orr részével kell megbarátkoznunk. A motor / váltó kombináció első osztályú, szívesen léptünk oda bármikor a V6-osnak, nem volt igazán hiányérzetünk erőből sem.

A rövidebb tengelytávú kivitel hatalmas hátsó lábtérrel sem büszkélkedhet, 190 centivel még éppen elfértem, anélkül, hogy az első ülés háttámlája érintette volna a térdemet.  Ha választanom kéne, inkább sofőr lennék az XJ-ben, mintsem utas.

Jaguar XJ 3.0 S/C AWD közeli-távoli konkurensei (listaárak)

Audi A8 4.0 V8 TFSI quattra (420 LE)                                   29 804 310 Ft
BMW 750xi Aut (450 LE)                                   30 834 000 Ft
Mercedes S500 (455 LE) – nincs összkerékhajtású                    32 086 500 Ft
Jaguar XJ 3.0 S/C AWD (340 LE).               31 399 000 Ft

Ennyiért vesztegetik

Az összkerékhajtás 1 millió forintos felára szinte elhanyagolható a 30 milliós kategóriában, ugyanis a jobbiknak számító Portfolio felszereltséggel éppen ennyi tesz ki a hátsó kerekes XJ ára. A minőségben és fejlettségben a német prémium mögött lévő Jaguar drágább is valamivel a többieknél, viszont összkerékhajtás a BMW esetében csak nagyobb motorhoz választható, míg az új S-osztálynál egyelőre nincs is ilyen kivitel. A Jaguar erőssége egyértelműen a márkanév, amely egyedisége és a hozzá kapcsolt luxusimidzs miatt megérhet pár millió pluszt.  

Mellette – Ellene
  • Kifinomult hajtáslánc
  • Minőségi anyagok a beltérben
  • Egyedi stílus/megjelenés
  • Jól szigetelt utastér
  • Magas fogyasztás
  • Szűkös hátsó lábtér
  • Megosztó belső dizájn
  • Rosszul csillapító futómű



Szavazás

Mennyire tetszik az angol luxusautó?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • garazsgeza

    rövid az orra=nem eleg

  • garazsgeza

    nem elegans

  • Aron

    Kedves ujsagiro: Amielott lehanyna az XJ digitalis muszerfalat/ kijelzojet azt megemlithetne (persze feltetelezem, hogy on tudja), hogy az XJ volt az elso sorozatgyartasu auto LCD muszeregyseggel (persze a Lexus LFA is mar megvolt de meg nem hivatalosan) es minden mas autogyarto szaladt a Jaguar utan es koppintgatta a trend-iranyito ujitast.
    Azt is megemlithetne, hogy a kozepso navigacios kepernyon videot lehet nezni az utas-ulesbol es ugyanakkor a sofor szemszogebol a navigacios rendszert lehet latni…
    Legjobbakat,
    Azyt

  • Aron

    Garazsgeza …inkabb nyilvanitsd a velemenyed olyan ladakrol amiket javitasz a garazsodban nem pedig olyan autokrol amikhez meg kozel sem kerultel, nemhogy vezettel volna…

  • ötvencent

    Azt elfelejtették megemlíteni , hogy a Portfolio felszereltség a Jaguárnál az majdnem a full verzió és csak haszontalan extrák árán lehet magasabbra tornászni a vételárat amíg a konkurensek vételárai alapfelszereltségre vonatkoznak , ha úgy felextrázuk őket mint a Jaguárt akkor jóval drágábbak nála ” 2-5 millióval ” bár egy 30 milliós kocsinál ez már nem számít csak a pontosítás kedvéért írtam le … Azért a cikk írója jobban körülnézhetne az árak tekintetében ha már kiírja a konkurenseket , hogy mit mennyiért adnak .Én elhiszem , hogy nyalni kell a Németeknek mert ha nem tennék szinte nem is lenne tesztautó amiről a cikkel szólnak , de a korrektség megkívánná a pártatlan tájékoztatást.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.