Vagány Volvo ványadt motorral

Teszt: Volvo V40 T3 Summum R-Design

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.08.02. 06.00

A BKV-kék, sportos Volvo elöl udvariasan lehúzódott mindenki. Pedig az alapmotorral csak blöff az erő, a teljesítmény, a sportosság látszata.

Röviden – Volvo V40 T3 Summum R Design

Mi ez?

Elegáns, sportos prémium kompakt 150 lovas turbómotorral

Mit tud? Nem német, prémiumnak látszik, különleges, látványos
Mibe kerül? 7,5 milla az alap Kinetic, 8,3 a fullos Summum R Design, de az extralista szorgos pipálásával ezt a kocsit 12 millió forint fölé tolta az importőr
Kinek jó?  Akinek tetszik annyira a forma, hogy nem törődik néhány kellemetlenséggel


Vitézy Dávidnak igaza volt! A budapesti Merci buszoktól csak árnyalatokban elütő szín a Volvót is lenyűgözően látványos, a forgalomból kitűnő, tekinteteket vonzó műtárggyá varázsolta. Mondjuk amúgy se néz ki rosszul, de ebben a strandkorlát-kékben parádés! De vajon megy-e úgy, ahogy kinéz?

Muszáj vele sietni, pedig nem akar

A látszat ellenére ez a különleges Volvo cseppet sem sportautó. Majdnem másfél tonnás tömege dinamikusan, haladósan tud mozogni a 150 lóerős, 240 Nm nyomaték leadására képes benzines turbómotorral. No de ha jobban megnézzük ezeket a számokat, mit is látunk? Van egy Golf-méretű kocsink, ami egy közepesen erős kétliteres turbódízel erejét kapta meg egy korszerű középkategóriás kocsiénál is nagyobb súlya mellé. Hölgyeim és uraim, kedves barátaim, a 2,2 literes, szintén 150 lóerős, 380 Nm-t tudó dízel Mazda 6 katalógus szerinti tömegadata 1330 kiló! A 170 lóerős turbós benzines BMW 118i 1295! Egy 1.4 TSI Golf a 140 lóerő és 250 Nm mellé 1193! És hány kiló pontosan ez a kis Volvo? 1453.

Adatlap

Volvo V40 T3 Summum R-Design

Vagány Volvo ványadt motorral 1
Motor 1596 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,8 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

A mai trendeknek megfelelően a fogyasztást alacsonyan tartani akaró elektronika sem ösztönöz az állatkodásra. A váltásra figyelmeztető kis jel nem szereti 2000, de inkább 1800 felett pörögni látni a motort, és akkor sem szól, hogy váltsunk vissza, ha bőven 60 alá lassulunk hatodikban. A kocsi nagy tempónál kicsit zajos is, és nem a turbó fütyül, a kipufogó hörög szédítően ilyenkor, hanem a szél zúg és a futómű surrog, 130 felett nem kíván autózni a V40-nel az ember.

De kell neki, legalábbis ha van egy kis szíve. Mert elvárják tőle. A harcias külső, a kocsit valódi arányainál a visszapillantó tükrökben még szélesebbnek és laposabbnak láttató, sarkokba tolt, függőlegesen beépített menetjelző LED-sorok és persze a feltűnő, harcias rikító kék szín elöl kényszeresen húzódik le mindenki. Még a BMW-s, hondás, alfás társadalomnak is meglepően nagy hányada akart utat engedni nekem – már csak könyörületből is muszáj voltam gyakran mélyre nyomni a gázpedált.

A rendkívül közvetlen kormányzás, a fékek, a futómű persze érezhetően elbírnának sokkal-sokkal több lóerőt. Kanyargós úton nagyon él a V40, ezzel az 1,6-os turbóval is.

És illesse mély tisztelet a Volvót a takarékosságért és az őszinteségéért. A számítógép által mutatott 7,1 literes vegyes fogyasztás gyanúsan jó értéknek tűnt, de hogy a kútnál csurig tankolva, számológéppel ellenőrizve 7,106 liter jöjjön ki százon – ilyet még nem láttam tesztautóban.

Nem túl prémium

Az úgy van, hogy a Mercedes, az Audi és a BMW a három Nagy Német Prémiummárka, akikhez Európában viszonyítani illik minden prémiumkategóriába törekvő aspiránst. A Jaguar, Lexus és az Infiniti többnyire megugorják a lécet, de a többi márkának nehezen jön össze a dolog. A Volvo jellemzően inkább a wannabe-prémiumok közé sorolható, a Lanciával, Alfával, néha a Hondával egyetemben, sőt; mostanság a Hyundai is azt állítja magáról, hogy Audi-szinten akarja űzni az ipart.

Csak hát alulról is jönnek föl ide a márkák. A Citroën a DS-sorozattal kapaszkodik, a GM annyira tolja a Chevrolet-t, mint jó minőségű olcsó cuccot, hogy néha a föléjük pozicionált konszerntárs modellekben, Opelekben érzem úgy, hogy kell a fenének Audi. De, ami a legszörnyűbb, az aktuális Év Autója, a VW Golf annyira masszívra, jóra, praktikusra, korszerűre sikerült, hogy egy ilyen Volvo V40 csak pilloghat mellette.

Sávtartó asszisztens? A V40-ben is van, de a Golfé finomabban működik. Turbómotor? Haha, az 1.4 TSI ugyan 10 lóerővel kevesebbet tud, de 10 Nm-rel többet. Helykínálat, praktikum? A Golf negyedével nagyobb csomagteret kínál. Ár?

A praktikum másodlagos, a lényeg a hangulat és a látvány ebben a sportos kis Volvóban


Ár

Nos, igen. A tesztautó, ez a kék Volvo borzasztóan drága, több mint 12 millió forint, ha jól számoltam ki a konfigurátorban. Persze nem a semmit kell megfizetni: a 350 ezres üvegtető éppúgy benne van a végső árban, mint a 790 ezres, koccanás előtt automatikusan fékező, ráfutásra figyelmeztető biztonsági csomag, vagy a 350 ezres navi. Kár, hogy a hasonló extrák már nem a prémiumkategória privilégiumai, a sokat emlegetett Golfban is elérhető a legtöbb ilyen cucc. Sőt, szégyenszemre például a sávtartó automata a VW-ben jobban működik, mint bármilyen presztízsautóban, ezt a Volvót is ideértve.

De 12 millát még akkor is szívesebben hagy ott egy Volvo-kasszában az ember, mint akár 8-9 milliót egy Volkswagen, Népautó kasszában, ha a Golf tökéletesebben tudja némely drága szolgáltatást. Pedig a V40, bár ülései igen kényelmesek, a második S40-től örökölt lebegő középkonzolja máig pazar látványt nyújt,  klímája finoman üzemel, kulcs nélküli nyitó-indító rendszere remekül működik, bizony nem tökéletes.

V40 R Design T3 és konkurensei

Audi A3 Ambiente 1.4 TSI (140 LE)  7 042 380 Ft
BMW 118i (170 LE)   7 436 000 Ft
Mercedes Benz A 200 AMG Sport (156 LE)                     8 723 540 Ft
Volvo V40 T3 Kinetic R Design  (150 LE)                     7 510 000 Ft

Tipikus Volvo-belső, nem tipikus műszeregységgel


Bajok

A szűk, de igényesen tagolt, felárért kétszintes, a KRESZ-tartozékokat csinosan eltároló raktér, a határozottan két személyre szabott, ellenben jópofa pohártartóval, könyöklővel, és mókásan lebillenthető fejtámlával felszerelt, szűköske hátsó traktust nem nevezném hibának. Ez egy különleges autó, senki nem mondta, hogy a helykihasználás bajnokának tervezték volna.

Ellenben a rusnya, szellemképes váltógombot, a képtelenül bonyolultan kezelhető menürendszert (a fő vezénylőgomb a vezetőtől legtávolabb eső kezelőszerv), a csupán kétharmadában leengedhető hátsó ablakot már hibának nevezem.

Felvettek egy Honda-mérnököt?

A Volvo karakterétől távol álló két részlet miatt gyanakszom arra, hogy nem csak svédek tervezték az autót. Egyrészt ott a kormány-váltógomb-kézifékkar szentháromság. Arasznyi távolságon belül a három, ez csak deklaráltan sportos márkáknak szokott összejönni egy ilyen tömegmodellben.

Másrészt a műszeregység. Teljesen digitális, nagyon emlékeztet a Civicére, Insightéra, és van benne egy nagyon jópofa, semmire sem jó apró gag: a teljesítménykihasználtság-jelző.

A világ legértelmetlenebb műszere. A jobb oldali piros jelző mutatja az adott fokozatban elérhető csúcsteljesítményt, a piros sáv, hogy ebből mennyit használunk ki. Látványos, ahogy mozognak a csíkok, de jelentőségük semmi, a legtöbb női pilóta pedig eleve nem is érti az egészet

A sebességmérő mellett balra egy kis sávban egy virtuális pöcök jelzi, mikor mennyi áll rendelkezésünkre az adott sebességfokozatban, adott fordulatszám mellett a V40 motorjának erejéből. Egy piros sáv pedig azt mutatja, épp mennyit használunk ki ebből.

A folyton mocorgó, ugrándozó kvázi-műszert tapasztalataim szerint a nők 99%-a egyáltalán nem tudja értelmezni. Még negyedórás magyarázat után sem.

Kinek ajánlanám?

A V40 R Design sorozata ezzel a motorral – hát, józanul megfontolva nem épp a legtutibb konfiguráció. A magam részéről inkább kihagynám a sportos megjelenést, és vagy egy szolid dízelmotorral szerelt, de agyonextrázott luxus-kiccsaládit állítanék össze belőle. Vagy a 2,5 literes, T5-ös, 245 lovas motorral egy igazi aszfaltbetyárt, de kevesebb kényelmi és biztonsági extrával.

Ha viszont valakinek a látvány fontosabb, mint a valódi erő, a Volvo márkaidentitása jobban fekszik neki, mint a német konkurensek magasabb, de (itthon) gyűlöltebb presztízse, és persze ki tud békülni a fura digitáilis műszerblokkal, boldog lesz az alap-benzinmotoros R Designban. Pláne, ha szereti, hogy megnézik, mert ezt az autót mindig, mindenhol megnézik.

Tesztautónk nagyon nem az alap-V40. 12 millió fölött van az ára a temérdek extrával

  • Látványos forma és szín
  • Izgalmas, nívós beltér
  • Takarékos, ehhez képest erős 1,6-os benzinmotor
 
  • A dizájnhoz képest csekély teljesítmény
  • Szűköske kabin
  • Felextrázva igen drága
  • Nehézkesen kezelhető menürendszer


Szavazás

Mennyire tetszik a sportos Volvo?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.