Auris kombi: a hibrid a dízel előtt

Vezettük - Toyota Auris Touring Sports

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.07.30. 06.00

Tetszik a Prius, csak a technikáját egy jobb autóba kellene beletenni – hallottam többször. A Toyota lépett, az Aurisból egyszerre lett kombi és hibrid is.

Röviden – Toyota Auris Touring Sports

Mi ez?

A Corolla kombi utóda, Auris Touring Sports néven, az angliai gyárból.
Mit tud? 530-1658 l a csomagtartója és ebből készül a világ első full hibrid kombija.
Mibe kerül? Légkondi nélkül alapára 4 190 000 Ft, a Lounge kivitelű hibridé 7 740 000 Ft.
Kinek jó?  Azoknak, akiket vonz a Prius technikája és megbízhatósága, de riaszt a formája és a futóműve. És akik tágas, csendes kombit keresnek.

Az utóbbi tíz évben akárhányszor jártam japán autó nemzetközi sajtóbemutatóján, a gyári emberek nem győzték hangsúlyozni, hogy mennyire fontos megfelelniük az európai autósok kemény elvárásainak. A modellpolitika viszont mást mutatott, így veszett ki a középkategóriás japán autókból a ferdehátú ötajtós modell (Galant, Accord, Avensis, Mazda6 sorrendben). Közben az Európának oly fontos alsó középkategóriás kombi is eltűnt a Nissannál, aztán a Civicből, majd a Toyotánál is. Az Imprezából sincs már, míg a Mazda3-ból soha nem is volt.

TS, de nem sportmodell

De a Toyota már most, a Honda pedig jövő tavasszal visszatér az európai családoknak és cégautó-beszerzőknek oly fontos kategóriába. Mivel a kombikat egy ideje nem menő kombinak hívni, a gyárak most a Sport és a Tour szavakat permutálják. A Toyota a Touring Sportsnál állította meg a névgenerátort.

Karosszériája 28,5 centiméterrel hosszabb az ötajtós Aurisnál, amelytől megörökölte a modern orrot, a jó üléshelyzetet és a közepes hátsó lábteret. A csomagtartó a kategóriában a nagyobbak közé tartozik 530-1658 literes térfogatával (Golf: 605-1620, Octavia 610-1740, Astra 500-1550, Mégane 524-1600 l). A csomagtér kialakítása gondos munka. Formája szép szabályos, nincs küszöb a lökhárító és a padló között. Jobb oldalt a nagy mélyedés elnyel plusz egy hátizsákot és elég jól használható tér van a csomagtérpadló alatt is.

285 milliméterrel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk azonos


Ritkaság a kompakt autók között, hogy egy kar meghúzásával előredönthetők a hátsó üléstámlák. Így fejből a nem kombik közül a Peugeot 3008 tudja ezt, a tényleges konkurensek közül az Astra Sports Tourer vagy az Octavia Combi képes hasonlóra. Nagy különbség viszont, hogy ott ez feláras tétel, míg a Toyota alapáron adja ezt a kényelmet. Külön öröm, hogy a támlákat egész könnyű visszaállítani, nem kell nagy erőt kifejteni a lehajtásban segítő rugó előfeszítéséhez.

Egyedül a ledönthető támlájú utasülés hiányzik a praktikus megoldások közül, amit például a Mégane vagy újabban az Octavia kínál. Azért volna ez jó, mert így 2,5 méternél nagyobb pakkok is elvihetők zárt csomagtérajtóval.

Amihez kevés a -OH

Az utastér minőségérzete átlagos. Műszerfalával az Auris aligha fogja meggyőzni a konkurenciánál is körülnéző kuncsaftot, de ez nem az anyagokon múlik. Inkább a vonalak, ívek, képernyők kavalkádja sajátságos, mintha a tervezők a hagyományos hidroxil-csoportnál újabb cuccokkal kergetnék az ihletet.

Elfogadható a minőségérzet. A nagy kijelző körül kuszák a vonalak a mi gusztusunknak. A kvarcóra nem passzol a modernnek szánt formatervhez, de praktikus


Nem illik a modernnek szánt környezetbe, de praktikus a hagyományos kvarcóra. Engem jobban zavart az indiszponált navigációsrendszer. Lassan tölt be, akár a Test Drive I, ha váltottál a Lotusról a Testarossára. Működése sem tökéletes, sokszor éreztük megkésettnek az iránymutatást. Idomulni kell hozzá, hogy ne tekeregjünk újratervezésről újratervezésig.

Ha úgy tetszik, a motorválaszték a legszélesebb a kategóriában, mert egyetlen vetélytárshoz sincs benzines-elektromos hibridhajtás. Sima benzines és dízelmotorból viszont kettő-kettő van összesen, mert a japánok hagyományosan csak a leggyakoribb igényeket fedik le.

Benzines, dízel, hibrid

A benzinesek közül az 1,33 lóerős, 99 lóerős motor nem volt kipróbálható, egy kiadós körre az 1,6 literes négyhengerest kaptuk meg. A szívó benzines fejlett gépezet. Fogyasztását Valvematic változó szelepemelés, szívó és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlés és változó hosszúságú szívócső csökkenti.

Jó nagy és igen átgondolt a csomagtartó


Nagyon finoman jár, annyira feltűnésmentesen dolgozik, hogy nekünk sem tűnik fel, amikor gyorsulunk. Talán a bejáratás hiányzott a teljesen nyers motorokból, de álmosan kúszott felfelé a sebességmérő mutatója. A 132 lóerős motortól benzinestől többet várnánk, emlékeim szerint az ötajtósban sokkal tüzesebb volt.

A gyenge rugalmasságon nem javít a hatfokozatú váltó hosszú áttételezése sem, de például én inkább ráérek, csak ne költsek annyit benzinre. A fogyasztás ígéretes, mert száz kilométerre csupán 7,5 litert írt ki a fedélzeti számítógép, pedig a lagymatag gyorsulás miatt gyakran nógattuk padlógázzal a motort.

Kétliteres dízelt nem vezetünk, a 90 lóerős 1,4 D-4D-t is csak az új Corollában, ahol átlagos erejével együtt harmonikus és nagyon takarékos motornak bizonyult.

Kétféle hátsó futómű

Az ezerhatos motorhoz, a nagyobb dízelhez illetve a hibridhez is független hátsó felfüggesztés jár, ami fejlettebb és igényesebb, bár valamivel nehezebb az 1,4-es dízel és az 1,33-as benzines csatolt hosszlengőkaros konstrukciójánál. A futómű hangolása az első próba alapján jól sikerült.

Ilyen a független hátsó futómű. 1,4 literes motorral csatolt hosszlengőkaros jár


Az autó olyan csendes és annyira nyugodtan fut, hogy országúton autópályás tempóban vettem a kanyarokat, amíg az órára nézve ki nem derült, hogy 80-90 helyett 130 körül haladunk. Az Auris TS zajcsillapításához a kategóriában egyedül a Golf ér fel, a halk motorral és a finoman kapcsolható, pontos váltóval a japán kombi kulturált autó.

Mit tud a Hybrid Synergy Drive?

 Egy rövid kör jutott a hibridverzióban, amely akkor tud meggyőzően működni, ha a vezető alkalmazkodik hozzá, óvatos gázadásokkal. Gyorsan menni nem érdemes vele, mert akkor a benzines felvonyít és úgy is marad, amitől oda az a siklásélmény, amit némi odafigyeléssel ki lehet hozni belőle.

Aki nyugodtan vezet, gyorsításkor is támaszkodhat a villanymotor erejére. Érezni, ahogy a fékezéskor, gázelvételkor vagy a benzines motor járatásával termelt áramot kiveszi a villanymotor a nikkel-fémhidrid akkumulátorokból, megtámogatva a szerény teljesítményű (1,8-asként 98 lóerős) benzinest. A gázt elvéve az autó képes elektromosan tartani a sebességet, ha nagyon akarjuk, még gyorsítani is lehet kikapcsolt benzinessel. Pár kilométer erejéig aktiválható az EV-mód, amikor jól feltöltött akkuval és mérsékelt gázadással hangtalanul, villanymotorral suhanhatunk úgy 50-60-ig.

A hibrid technika rég nem a vezetés örömére immunis, szvetteres értelmiségiek hóbortja. Az európai importőr a HSD arányát 45 százalékra várja, tehát a legnépszerűbb változat lehet a dízelek környezetkárosítását jól toleráló EU-ban. Nyugaton a Prius taxik tömegét látva egyre többen fogadják el, hogy hibriddel autózni nemcsak elméletben kerül kevesebbe, mint gázolajat égetve. A hibridnek könnyű lesz hódítania, mivel senki más nem tud hasonlót felmutatni, de az Auris kombi a többi motorral is van elég jó autó ahhoz, hogy ne csak a hibrid legyen sikeres.

Mellette – Ellene
  • Megbízható és takarékos hibridhajtás a Priusnál szebb, praktikusabb és jóval olcsóbb autóban
  • Tágas és jól kialakított csomagtartó
  • Hatásos zajcsillapítás
  • Reális listaárak
  • Takarékos és finom járású dízelmotorok
  • Kényelmes futómű
  • Alapáron hatfokozatú, pontos sebességváltó
  • Általánosan kulturált működés
  • Erőtlen benzines motorok
  • Vitatható belső harmónia
  • Túl könnyen járó, érzéketlen kormány
  • Közepes lábtér hátul
  • Kevés vezetőtámogató rendszer opcióként
  • Lassan betöltődő, indiszponált navigációsrendszer

Szerző:

Szavazás

Újra van a Toyotának kompakt kombija. Hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • garazsgeza

    a toyota nem gy

  • demagóg

    rokonszenves, de az a verzió, ami igazán kéne, az ugyebár 7-8 millió…
    na annyiért viszont már mégsem rokonszenves…

  • oszkopeter

    Valahogy nem jött össze a forma sem előlről sem hátulról, és a belső dizájn is keszekusza. Már az előd Auris sem volt a középkategória sztárja, de ránézésre ez sem lesz az. A Toyota minőség és megbízhatóság már rég nem olyan mint 20 éve, a hibrideket meg inkább hagyjuk, nem az átlagos autós pénztárcájához készülnek és városon kívül a fogyasztásuk sem kedvezőbb egy jó dízelnél. Összességében nem tudom miben jó ez az új Auris, sokkal izgalmasabb autók vannak a kategóriában.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.