Röviden – Toyota Auris Touring Sports

Mi ez?

A Corolla kombi utóda, Auris Touring Sports néven, az angliai gyárból.
Mit tud?530-1658 l a csomagtartója és ebből készül a világ első full hibrid kombija.
Mibe kerül?Légkondi nélkül alapára 4 190 000 Ft, a Lounge kivitelű hibridé 7 740 000 Ft.
Kinek jó? Azoknak, akiket vonz a Prius technikája és megbízhatósága, de riaszt a formája és a futóműve. És akik tágas, csendes kombit keresnek.

Az utóbbi tíz évben akárhányszor jártam japán autó nemzetközi sajtóbemutatóján, a gyári emberek nem győzték hangsúlyozni, hogy mennyire fontos megfelelniük az európai autósok kemény elvárásainak. A modellpolitika viszont mást mutatott, így veszett ki a középkategóriás japán autókból a ferdehátú ötajtós modell (Galant, Accord, Avensis, Mazda6 sorrendben). Közben az Európának oly fontos alsó középkategóriás kombi is eltűnt a Nissannál, aztán a Civicből, majd a Toyotánál is. Az Imprezából sincs már, míg a Mazda3-ból soha nem is volt.

TS, de nem sportmodell

De a Toyota már most, a Honda pedig jövő tavasszal visszatér az európai családoknak és cégautó-beszerzőknek oly fontos kategóriába. Mivel a kombikat egy ideje nem menő kombinak hívni, a gyárak most a Sport és a Tour szavakat permutálják. A Toyota a Touring Sportsnál állította meg a névgenerátort.

Karosszériája 28,5 centiméterrel hosszabb az ötajtós Aurisnál, amelytől megörökölte a modern orrot, a jó üléshelyzetet és a közepes hátsó lábteret. A csomagtartó a kategóriában a nagyobbak közé tartozik 530-1658 literes térfogatával (Golf: 605-1620, Octavia 610-1740, Astra 500-1550, Mégane 524-1600 l). A csomagtér kialakítása gondos munka. Formája szép szabályos, nincs küszöb a lökhárító és a padló között. Jobb oldalt a nagy mélyedés elnyel plusz egy hátizsákot és elég jól használható tér van a csomagtérpadló alatt is.

285 milliméterrel hosszabb az ötajtósnál, tengelytávjuk azonos


Ritkaság a kompakt autók között, hogy egy kar meghúzásával előredönthetők a hátsó üléstámlák. Így fejből a nem kombik közül a Peugeot 3008 tudja ezt, a tényleges konkurensek közül az Astra Sports Tourer vagy az Octavia Combi képes hasonlóra. Nagy különbség viszont, hogy ott ez feláras tétel, míg a Toyota alapáron adja ezt a kényelmet. Külön öröm, hogy a támlákat egész könnyű visszaállítani, nem kell nagy erőt kifejteni a lehajtásban segítő rugó előfeszítéséhez.

Egyedül a ledönthető támlájú utasülés hiányzik a praktikus megoldások közül, amit például a Mégane vagy újabban az Octavia kínál. Azért volna ez jó, mert így 2,5 méternél nagyobb pakkok is elvihetők zárt csomagtérajtóval.

Amihez kevés a -OH

Az utastér minőségérzete átlagos. Műszerfalával az Auris aligha fogja meggyőzni a konkurenciánál is körülnéző kuncsaftot, de ez nem az anyagokon múlik. Inkább a vonalak, ívek, képernyők kavalkádja sajátságos, mintha a tervezők a hagyományos hidroxil-csoportnál újabb cuccokkal kergetnék az ihletet.

Elfogadható a minőségérzet. A nagy kijelző körül kuszák a vonalak a mi gusztusunknak. A kvarcóra nem passzol a modernnek szánt formatervhez, de praktikus


Nem illik a modernnek szánt környezetbe, de praktikus a hagyományos kvarcóra. Engem jobban zavart az indiszponált navigációsrendszer. Lassan tölt be, akár a Test Drive I, ha váltottál a Lotusról a Testarossára. Működése sem tökéletes, sokszor éreztük megkésettnek az iránymutatást. Idomulni kell hozzá, hogy ne tekeregjünk újratervezésről újratervezésig.

Ha úgy tetszik, a motorválaszték a legszélesebb a kategóriában, mert egyetlen vetélytárshoz sincs benzines-elektromos hibridhajtás. Sima benzines és dízelmotorból viszont kettő-kettő van összesen, mert a japánok hagyományosan csak a leggyakoribb igényeket fedik le.

Benzines, dízel, hibrid

A benzinesek közül az 1,33 lóerős, 99 lóerős motor nem volt kipróbálható, egy kiadós körre az 1,6 literes négyhengerest kaptuk meg. A szívó benzines fejlett gépezet. Fogyasztását Valvematic változó szelepemelés, szívó és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlés és változó hosszúságú szívócső csökkenti.

Jó nagy és igen átgondolt a csomagtartó


Nagyon finoman jár, annyira feltűnésmentesen dolgozik, hogy nekünk sem tűnik fel, amikor gyorsulunk. Talán a bejáratás hiányzott a teljesen nyers motorokból, de álmosan kúszott felfelé a sebességmérő mutatója. A 132 lóerős motortól benzinestől többet várnánk, emlékeim szerint az ötajtósban sokkal tüzesebb volt.

A gyenge rugalmasságon nem javít a hatfokozatú váltó hosszú áttételezése sem, de például én inkább ráérek, csak ne költsek annyit benzinre. A fogyasztás ígéretes, mert száz kilométerre csupán 7,5 litert írt ki a fedélzeti számítógép, pedig a lagymatag gyorsulás miatt gyakran nógattuk padlógázzal a motort.

Kétliteres dízelt nem vezetünk, a 90 lóerős 1,4 D-4D-t is csak az új Corollában, ahol átlagos erejével együtt harmonikus és nagyon takarékos motornak bizonyult.

Kétféle hátsó futómű

Az ezerhatos motorhoz, a nagyobb dízelhez illetve a hibridhez is független hátsó felfüggesztés jár, ami fejlettebb és igényesebb, bár valamivel nehezebb az 1,4-es dízel és az 1,33-as benzines csatolt hosszlengőkaros konstrukciójánál. A futómű hangolása az első próba alapján jól sikerült.

Ilyen a független hátsó futómű. 1,4 literes motorral csatolt hosszlengőkaros jár


Az autó olyan csendes és annyira nyugodtan fut, hogy országúton autópályás tempóban vettem a kanyarokat, amíg az órára nézve ki nem derült, hogy 80-90 helyett 130 körül haladunk. Az Auris TS zajcsillapításához a kategóriában egyedül a Golf ér fel, a halk motorral és a finoman kapcsolható, pontos váltóval a japán kombi kulturált autó.

Mit tud a Hybrid Synergy Drive?

 Egy rövid kör jutott a hibridverzióban, amely akkor tud meggyőzően működni, ha a vezető alkalmazkodik hozzá, óvatos gázadásokkal. Gyorsan menni nem érdemes vele, mert akkor a benzines felvonyít és úgy is marad, amitől oda az a siklásélmény, amit némi odafigyeléssel ki lehet hozni belőle.

Aki nyugodtan vezet, gyorsításkor is támaszkodhat a villanymotor erejére. Érezni, ahogy a fékezéskor, gázelvételkor vagy a benzines motor járatásával termelt áramot kiveszi a villanymotor a nikkel-fémhidrid akkumulátorokból, megtámogatva a szerény teljesítményű (1,8-asként 98 lóerős) benzinest. A gázt elvéve az autó képes elektromosan tartani a sebességet, ha nagyon akarjuk, még gyorsítani is lehet kikapcsolt benzinessel. Pár kilométer erejéig aktiválható az EV-mód, amikor jól feltöltött akkuval és mérsékelt gázadással hangtalanul, villanymotorral suhanhatunk úgy 50-60-ig.

A hibrid technika rég nem a vezetés örömére immunis, szvetteres értelmiségiek hóbortja. Az európai importőr a HSD arányát 45 százalékra várja, tehát a legnépszerűbb változat lehet a dízelek környezetkárosítását jól toleráló EU-ban. Nyugaton a Prius taxik tömegét látva egyre többen fogadják el, hogy hibriddel autózni nemcsak elméletben kerül kevesebbe, mint gázolajat égetve. A hibridnek könnyű lesz hódítania, mivel senki más nem tud hasonlót felmutatni, de az Auris kombi a többi motorral is van elég jó autó ahhoz, hogy ne csak a hibrid legyen sikeres.

Mellette – Ellene
  • Megbízható és takarékos hibridhajtás a Priusnál szebb, praktikusabb és jóval olcsóbb autóban
  • Tágas és jól kialakított csomagtartó
  • Hatásos zajcsillapítás
  • Reális listaárak
  • Takarékos és finom járású dízelmotorok
  • Kényelmes futómű
  • Alapáron hatfokozatú, pontos sebességváltó
  • Általánosan kulturált működés
  • Erőtlen benzines motorok
  • Vitatható belső harmónia
  • Túl könnyen járó, érzéketlen kormány
  • Közepes lábtér hátul
  • Kevés vezetőtámogató rendszer opcióként
  • Lassan betöltődő, indiszponált navigációsrendszer

Szerző:

Újra van a Toyotának kompakt kombija. Hogy tetszik?

198 szavazat - átlag: 6.9 (10-ből)

Újra van a Toyotának kompakt kombija. Hogy tetszik?