Alternatíva Ötös kombi BMW helyett

Teszt: Jaguar XF Sportbrake 2.2d

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.07.29. 07.00

A négyhengeres dízelmotor nem az igazi, de különben rendben van a második kombi Jaguar.

Röviden – Jaguar XF Sportbrake 2.2d 163 LE

Mi ez?

Egzotikus felső-közép prémiumkombi, tesztautónk esetében szolid négyhengeres dízellel azoknak, akik nem akarnak németet
Mit tud? Van jónéhány apró hiányossága a Merci-Audi-BMW trióhoz képest, de egyénisége, különlegessége ezt simán kompenzálja
Mibe kerül? 14 millió felett indul, Merci-árban van
Kinek jó?  Aki nagy, drága kombikban is szereti a hátsókerék-hajtást, de nem akar Mercit vagy BMW-t

Németek helyett

A Jaguar XF objektív mércék alapján bizony nem a legjobb autó saját kategóriájában, a felső-közép prémium limuzinok mezőnyében. Viszont olyan elképesztően stílusos, elegáns, annyira nagy élmény vezetni, használni, hogy minden hibája ellenére is fel tudja venni a versenyt a német luxustrióval és a japán presztízs-limuzinokkal. Nagyjából ezt írtam le legalábbis másfél éve a négyajtós, négyhengeres dízel XF tesztjében.

És most, újabb egy hét Jaguarozás után pont ugyanezt tudom mondani a kombiváltozatról is. Mivel Lexus GS-ből, Infiniti M-ből nincs kombi, maradt összehasonlítási alapnak az 5-ös BMW Touring, az E Merci T-modell, és, bár elsőkerék-hajtásával kicsit szégyenkeznie illenék, az A6-os Avant. Valamennyien kifinomultabb, precízebb, jobban összerakott autók, mint a Jag, mindből lehet rendelni 4×4-est is.

Ja, és röhej, de a belépő modellek listaárait tekintve – a Merci kivételével – még olcsóbbak is a Jaguarnál. Ezzel együtt azt kell mondjam, hogy az XF Sportbrake sokkal nagyobb jellem bármelyiküknél, olyan fölényesen iskolázza le őket stílusban,. eleganciában, hangulatban, hogy csak őt vinném haza mind közül.

Az XF Sportbrake az Ötös BMW, E Merci ellen indul, a Jaguar abszolút prémiummárkának számít. A Volvo V70-nél sokkal drágább autó, azonos felszereltség, teljesítmény mellett

Még esetleg az örök wannabe-prémiummárka Volvo V70-es modelljét lehetne idecitálni ellenfélnek – annál is inkább, hogy az ő kétliteres, D4 jelzésű dízele pont ugyanolyan erős, 163 lovas és 400 Nm-t nyom, mint a Jaguar Ford-eredetű 2,2 literesének gyengébb verziója. És érdekes módon pont a Volvóban vélek látni hasonlóan élő személyiséget, mint a Jaguarban.

Hiszen a német felső-közép kombik csak amolyan kötelező házifeladatok, nem is autók, csak karosszériaváltozatok a gyártók részéről. Míg a nagy Volvo kombi legalább olyan élő entitás (mint ahogy az is volt mindig a 245-ös óta), mint amennyire az XF Sportbrake lett az.

A 163 lovas dízel XF Sportbrake és konkurensek (automata, hasonló teljesítményű dízel alapmodellek listaárai)
Audi A6 Avant 2.0 TDI Multitronic (177 LE) 12 789 280 Ft
BMW 518d Touring aut. (143 LE) 12 447 700 Ft
Jaguar XF Sportbrake 2.2d aut. (163 LE) 14 184 000 Ft
Mercedes-Benz E220 CDI Classic aut. T  (170 LE)  14 250 250 Ft
Volvo V70 D4 Kinetic Geartronic  (163 LE) 10 380 000 Ft

Bravúros forma

A Mondeo-alapú egykori X-Type kombit úgy-ahogy megemésztette az autózás iránt szenvedéllyel viseltető közösség világszerte. Nem szerettük, nem értettük, hogy fér ez bele a márka tradíciójába – pláne, mikor piros színben, dízelmotorral is feltűnt a sajtófotókon. Viszont az XF Sportbrake átkozottul jól beleillik a Jaguar-vérvonalba.

A hatalmas, majdnem öt méter hosszú kombi lapos és széles. Ehhez kell még pár nagymacska-plakett itt-ott, egy Kerek asztal lovagjainak páncélingét idéző fonott krómmaszk, egy pár kopoltyú az első kerekek mögött, meg az a fantasztikus, tükörtiszta krómcsík, mely a hátsó lámpákat köti össze, a tökéletes hátsó sárvédő-domborulat és a hátsó szélvédő optimális dőlésszöge; mindebből olyan autó született, ami nem hogy szégyene lenne a Jaguar márkának, de talán még az egyik legharmonikusabb modell is lett mind közül.

Problémás beltér

Az egykori fehér limuzin XF tesztautó aggasztó minőségi hibáinak szerencsére nyomát sem láttam ebben a szürke kombiban. Biztos rájöttek a gyárban, hogy négy év garanciát nem lehet vállalni olyan kocsira, ami már újkorában egy kicsit szét van esve. Viszont ettől még bizony a beltérben van az XF modell legnagyobb problémája, legalábbis ami az európai piacot illeti.

A motoros, memóriás, 350 ezer forintos felárral hűthető és fűthető ülések, a kis krómozott JAGUAR-felirattal nyomott, minden motorindításnál elegánsan átforduló szellőzőrostélyok és a váltó elegáns, fészkéből induláskor előbúvó krómtárcsája megadják az alaphangot a luxusautózáshoz.

De a klíma primitív kezelőpanelje, a túl egyszerű műszerblokk és a lehangolóan jellegtelen grafikájú érintőképernyős menürendszer nem elég jó a kényes óhazai ízlésnek. Az amerikai piacon mindez elég menő lehet, de egy Audi-enteriőrhöz képest évtizedes lemaradásban van a Jaguar XF.

A külső formára remekül rímelő egyszerű, hivalkodásmentes de igényes anyagokkal berendezett beltér fogadja a Jaguar XF utasait


Prémiumputtony

Ennek a cikknek ez a bekezdés adja az összes újdonságértékét: most mesélem el, milyen az XF, ha kombi.

Jó! A Jaguar szerencsére úgy állt hozzá a kombisításhoz, ahogy kell. Nem számítanak a katalógus-literek, hanem az számít, hogy egy igazi brit sportkombi legyen a végeredmény. Ezért hát 510 literes, a szedánénál ablakvonalig pakolva csupán tíz literrel nagyobb rakterével az XF Sportbrake kategóriája legszűkebb kombija. (BMW: 560, Merci: 695, Audi: 565, Volvo: 555 liter)

Viszont a puha szőnyegből, ami a rakteret borítja, jutott bőven az ötödik ajtóra is. A krómozás, az alumínium sínek még a csomagtérben is jelzik, nem akármibe fogunk most rámolni. A raktérpadló alatt szépen elrendezve, csúszkálás-mentesen laknak a KRESZ-cuccok, alattuk, a pinceszinten pedig a világ legszebb, lakkozott küllős szükség-pótkereke található. De a legjobb a motoros csomagtér-nyitás.

Ez a divatos szolgáltatás sok autónál inkább idegesítő időpocsékolásnak hat, mint hasznos kényelmi extrának, de az XF Sportbrake-en profin sikerült a cucc. Kulcsról, a kormány melletti gombról vagy az ajtót megfogva indíthatjuk a fedelet emelő szervomotort. Ha nem bírom kivárni, amíg a motor kiemel, bármikor átvehetem én a nyitás munkáját, és a szervo ilyenkor nem akadályoz, hanem a háttérbe vonul. Ha kézzel csapnám le, de nem voltam elég erős, előzékenyen befejezi a munkát. Mindig jó tempóban, elég gyorsan működött a rendszer, együtt töltött hetünk során – és ilyen még nem fordult elő velem más motoros csomagtérajtós kocsikkal – egyszer se szidtam fennhangon a Jaguar mérnökeinek ártatlan mamáit.


Elviselhető motor, remek vezetési élmény

A létező leggyengébb mai Jaguar-motor, a 163 lóerőre beállított 2,2 literes, Ford-eredetű dízel kerepelt a gyönyörű, duplán domborított Power Dome alatt a tesztautóban. A motor egy kicsit ugyan méltatlan a márkához, botrány, ahogy a csodás fogású, krómozott tekerentyűkkel ékesített háromküllős luxus-sportkormányt rezgeti az ember kezében, de azért tulajdonképpen nem is olyan rossz.

Végig klímázva, viszont nem nagyon ütve 7,5 literes átlagfogyasztással zártam a tesztet vegyes üzemben. Ennél ugyan a BMW, Audi tudna jobbat, de azért nem rossz egy 17 és fél mázsás luxuskombitól. (Még akkor sem, ha a számítógép 6,6 litert hazudott közben.) A nyolcfokozatú automata ügyesen a motor keze alá dolgozik, remekül tartja spiccen a 400 Nm-t produkáló dízelt előzéskor, de 140-nél is csak 2000-es fordulaton pörgeti sztrádán.

A hátsó szintszabályzós légrugóval kicsit ugyan kevésbé sportos ez az XF, mint a nem-kombi, de közvetlen kormányzásával és persze a helyes végén való hajtással azért a lehetőségekhez képest egész játékos autó maradt. Hasonlít az Ötös BMW-re a hangulata, de hasonló teljesítményű négyhengeres dízel bajor kombihoz képest a Jaguar még fickósabb, vadócabb is egy kicsit.

A négyhengeres dízelmotor a kombi Jaguar legnagyobb hibája és legnagyobb erénye egyszerre. Épeszű marad a fogyasztás vele, még 163 lóerőre fojtva is elegendő az ereje, de rezgése, hangja nem passzol az ugró nagymacskához

Hétköznapi használatra, azt mondom, nem is rossz ez a hajtáslánc. Nyilván minimum a V6-os dízellel, de inkább a V8-as, kompresszoros, 510 lovas benzinessel lenne igazi Jaguar az XF kombi, de mindennapi cuccolós kombinak meg azok lennének alkalmatlanok.

Nem éri meg, de csak ő kéne

A Jaguar XF Sportbrake esetleges megvásárlása semmilyen józan érvvel nem támasztható alá. Drága, nagy az értékvesztése, katalógusadatok alapján sem veri agyon a német prémiumtriót. A kocsi lehengerlő személyisége, a tudatalatti autóbuzériára oly zseniálisan ható karaktere mellett csak egy igazán jó indok szól amellett, hogy 15-16 millióért őt válassza, aki megteheti. Ugyanaz az indok, ami a Saabot is versenyképessé tette az elmúlt évtizedekben, már amíg a márka létezett.

Bár rendkívül sima, természetes a forma, ráadásul szürkében kaptuk a tesztautót, a Jaguar XF Sportbrake-et mégis nagyon megnézték, még kislányaim is tisztelettel közelítettek hozzá, mondva mekkora autó!

Miszerint: a Jaguar nem BMW, nem Merci, nem Audi. Az XF Sportbrake-kel együtt töltött napok alatt kizárólag szeretetet, lelkesedést, biztatást, elismerést láttam az emberek tekintetében, amerre csak jártam. Ez a modell kérem, hazai társadalmi megítéltetését tekintve nem politikusautó, nem újgazdag-járgány, nem maffiakocsi.

Egyszerűen csak egy látványos, menő autó, melynek nem utálattal, gyűlölettel, sanda előítéletekkel figyelik a népek a bal egyben feszítő utasát, hanem egyfajta jó szándékú, kedves irigységgel mosolyognak rá. Ha a rosszindulat tényleg karcinogén hatású, mint mondják, az XF Sportbrake maga egy négy kerékre állított antioxidáns a magyar közlekedésben.

  • Hátsókerék-hajtás
  • Páratlan stílus
  • Csendes utastér
  • Megnézi, de nem gyűlöli az utca népe
 
  • Kulturálatlan, nem-prémium dízel
  • Indokolatlanul magas ár
  • Magas extraárak
  • Kissé nívótlan ember-gép interfész

Szavazás

Jaguar XF Sportbrake 2.2d: mennyire tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.