Röviden – Škoda Octavia RS

Mi ez?

Egy bitang aszfaltgyúró szürke öltönyben
Mit tud?Bárányként szolgálja a családot, de 220 lóerejével bármikor farkassá változik
Mibe kerül?Tudásához mérten meghökkentően alacsony alapára 7,8 millió Ft
Kinek jó? Akik teljesen feltűnésmentes, a hétköznapokban is jól használható erős autót szeretnének

Mindig titkos favoritom volt a Škoda Octavia RS. Sok autóra lehet mondani, hogy báránybőrbe bújt farkas, de a szótári definíció mellett biztos, hogy ez a típus áll példaként. Mert van józanabb, racionálisabb autó, mint egy Octavia? Kötve hiszem, és ettől lehet izgalmas a 220 lóerőre felpumpált RS verzió. Már a hazai bemutató is eltért a megszokottól. Puccos szálló, kacsalábon forgó modern konferenciaterem helyett Sárisáp szolgált helyszínül.

Pontosabban Sárisáp mellett egy eldugott bányához vezető mellékút. Korántsem patinás körítés, de különösen illik az RS rejtőzködő természetéhez, nem mellesleg Herczig Norbert magyar ralibajnok is itt szokott edzeni, és a kedvünkért lezártak egy nyúlfarknyi útszakaszt, ahol villanásnyi ízelítőt kaptunk a legerősebb Škoda teljesítményéből.

Kombi? Naná, hogy van! Őrült végletek találkoznak itt egy autóban, a 610 literes csomagtérben bármit villámgyorsan célba jutatthatunk

Miért pont RS?

Az első generációs Škoda Octavia volt 2000-ben az első olyan, a széles vásárlóközönség számára készült Škoda, amelyet a márka kimondottan sportos karakterű modellként RS jelzéssel kínált. E típusjelzéssel a gyártó a 13 évvel korábbi Škoda 180/200 RS, és mindenekelőtt a legendás Škoda 130 RS sikereire utalt, amellyel a hetvenes és a nyolcvanas években számos győzelmet ünnepelhetett. Az RS család második nemzedéke 2005-ben jelent meg, és folytatta az előd sikereit. Napjainkig a Škoda több mint 105 ezer példányt értékesített nagy erejű középkategóriájú modelljéből.

Az igazat megvallva a két legerősebb Škoda tette tiszteletét Sárisáp mellett, a 220 lóerős benzines TSI mellett a 184 lovas dízel Octavia is megkapta az RS titulust, bár az én olvasatomban ez kissé erőltetett, de a gázolaj-hívők biztosan rám cáfolnak. Mindenesetre a dízelnek sincs oka szégyenkezni, hatfokozatú kézi sebességváltóval társítva 232-vel tud menni, a százas tempót pedig 8,1 másodperc alatt éri el.

Akárcsak elődei, az új RS sem játszik a feltűnésre, de aki ügyel a részletekre, az könnyen kiszúrhatja, hogy ez nem a könnyen legyűrhető 1,6 TDI olajkályha. Támpontot az akár 19 colos kéttónusú felnik mögül kivillanó vörös féknyergek, és a dupla kipufogóvég adhat, a visszapillantóban pedig az áttervezett, méhsejt-rácsos lökhárító, valamint a fekete betéttel szerelt fényszórók jelzik, jobb lesz félrehúzódni.

A feketében pompázó belső már átbillent a ló túloldalára, ekkora teljesítmény megérdemel egy picit harsányabb stílust

Belül még ennél is visszafogottabb a csúcs-Octavia, bőrkárpit, vörös, vagy szürke színben elérhető díszvarrás, néhány szerény RS logó, és sportülések jelentenek különbséget. Utóbbiról balgaság lenne bármit kijelenteni negyedóra vezetés után, de úgy tűnik, sikerült jó kompromisszumot találni a sportosság és a kényelem között.

Mivel a dízel tényleg egész hátul áll a vágyott élmények rangsorában, így a benzinest próbálók sorába iratkoztam fel. A feladat egyszerű: pár kilométernyi csapatás itinert olvasó profi navigátor által segítve, a lehető leggyorsabban, úgy, hogy végül ne egy füstölgő fémkupac kulcsait kelljen visszaadni. A rövid próbára kézhez kapott autóban DSG váltó dolgozott, így tényleg gyerekjáték lett teljesíteni a ralikat idéző kihívást, igaz, az RS minden többi alkatrésze is azon dolgozott, hogy küzdelem helyett kissé sótlan, pokolian gyors élménnyel gazdagodjunk.

Impozáns az 1500-4400-as fordulat között elérhető 350 Nm nyomaték, és a 6,8 másodperces százas sprint se piskóta, de azért a nyers vadság távol áll a legerősebb Škodától. Hiányzott a fület támadó motorhang, nyilván nem cél megőrjíteni a családot, de azért némi reszelős árnyalatot kikeverhettek volna a csehek, ez így túl visszafogott.
 

Viszont a futómű hangolása üdvözlendő, a könnyített, áttervezett, elöl Mcpherson, hátul multlink felfüggesztés még a termetes 19 colos kerekekkel sem tűnt túl szigorúnak, igaz, erről is majd a hosszabb tesztben tudunk érdemleges tapasztalatokat szerezni. Pont ezért komoly fegyver a Škoda Octavia RS, bekötött szemmel sosem mondanánk meg, hogy nem egy 105 lóerős 1,2 literes TSI dolgozik alattunk, addig, amíg a sofőr meg nem találja a gázpedált.

Akár 19 colos kerekekkel is rendelhető a legerősebb Octavia

A várható fogyasztás csökkent (a benzinesnél 6,2 a dízelnél 4,6 literes átlagfogyasztást vizionálnak a csehek), a teljesítmény nőtt, és szinte minden ma elérhető biztonsági, kényelmi extrát megkaphatunk a három exkluzív RS-színben, illetve hét további árnyalatban elérhető autóhoz. Ráadásul ugyanezt választhatjuk kombiban, minden igényt kielégítő, 610 literes csomagtérrel. Különleges képességei ellenére a Volkswagen Golf GTI teljesítményét hozó Octavia RS nem kapott kövér felárat. Hatfokozatú kézi váltóval, alap fehér színben, 7,8 millió forint az alapára, amiből jelenleg minden autóvásárló 600 000 forint kedvezményt kap, tehát aki egy 248 km/óra végsebességre képes családi kombit keres, az megtalálhatja számítását az Octavia RS képében.
Mellette – Ellene
  • Visszafogott külső, komoly teljesítmény
  • Képességeihez mérten alacsony ár
  • Bőséges helykínálat
  • Biztonsági, kényelmi extrák tömkelegét kínálja
  • Van akinek túl visszafogott
  • Hiányzik a sportos hang
  • Ingerszegény belső

Tetszik az új Octavia sportváltozata? Értékeld az RS-t 1-től 10-ig

585 szavazat - átlag: 7.8 (10-ből)

Tetszik az új Octavia sportváltozata? Értékeld az RS-t 1-től 10-ig