M-es Volvo? AMG-s V60?

Teszt: Volvo V60 D5 AWD Polestar

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.21. 07.00

Rekordot döntött egy tesztautónk, de nem azzal, hogy csaknem 2,5-szer annyiba kerül, mint a típus alapára. Nem is a brutális fogyasztásával.


Röviden – Volvo V60 D5 AWD Polestar

Mi ez?

Behízelgős külsejű kombi, amit megpiszkált a Polestar.
Mit tud? Gyorsulni, inni, szomszédokat iriggyé tenni.
Mibe kerül? Közel 17 millió forintba.
Kinek jó? Volvo-rajongóknak maga a felhőmentes, napsütéses nyári égbolt.

Új rekord született! Tesztautóval kapcsolatban egy hét alatt nem hangzott még el ennyiszer mezei szemlélődő szájából a “húdeszépezazautó!”. Az ilyen-olyan kocsikat véleményező környezetemben (ami nagyjából a családtagoktól a szomszéd taxis fián át az edzőpartnerekig terjed) a kíváncsiskodó “ezmi“-től a felkiáltó “durvaezverdá“-ig jönnek általában az első reakciók.

A júliusi napfényben szépen csillogó világoskék-metál Volvo kombi a vajszín belsejével azonban megnyugtatta azt, aki ránézett, pláne azt, aki beleült. Nem is akartak kiszállni belőle. Szép is, nagy is, biztonságot sugalló kellemes jószág. Mindenkinek lejjebb vitte a pulzusát, aki bekerült az aurájába – na, de miként fér össze ez azzal a türkiz színű műanyag lapocskával, amit a fenekére ragasztottak? És az van ráírva, hogy Polestar.

Mi az a Polestar-Volvo?

“Ami a BMW-nél az M, a Mercedes-Benznél az AMG, az a Volvónál a Polestar” – szeretik az összevetést a svédek, ám a különbségek igencsak méretesek. Hogy csak kettőt említsek: lényegesen kevesebb eredményt termelt a két svéd cég együttműködése, mint a németek esetében, másrészt az utca embere életében nem hallott a Polestar névről. De még az autókat szeretők egy része sem, míg az AMG és az M nagy betűvel írt BRAND.

A Polestar 1996 óta tesz-vesz a Volvo körül. Versenyautókat gyárt az autósporttól távol híressé vált márkának, és olykor tuning-csomagokat kínál a többnyire családi autók mellé, amivel kapcsolatban érezni némi ellentmondást. A V60 esetében a benzines T4-es alapból 180 lovas és 240 Nm-es motorja 200-ra és 285-re növekszik a Polestar pakkjával, a T6-nál pedig 304/440-ről 329/480-ra. A 215 lóerős és maximálisan 440 Nm-es nyomatékra képes D5 dízelből pedig 230 lóerő és 470 Nm lett.

Ez a Polestar tuning 325 ezer forintjába kerül a képeken látható autó megvásárlójának.

Tavaly 122 darab S60 kelt el itthon, miközben a V60-as kombiból 110 darab


7 millió helyett 17?

Csakhogy a megnövelt teljesítményről a céget jelölő kis lapocskán kívül semmilyen feltűnő külső jegy nem árulkodik. Az a műanyag pedig kevésbé tekintetet vonzó jelölés, mint a BMW “M” logója, vagy a szintén macsó “AMG” felirat. Ha megnézzük a hivatalos márkaoldalakat, kiderül, hogy a Polestar tuningot jellemzően a Volvókat pasivá változtató R-Design csomag mellé kínálják, de ebben az esetben elmaradt az újabb százezreket elégető plusz költség.

E nélkül sem olcsó az alapból 7,89 millió forintról induló V60 most tesztelt példánya a maga 16,64 milliós árával.

Nem csak az R-Design hiányzik kissé, a közelmúltbeli facelift eltüntette az addig a dupla első lámpákkal valamelyest még sportosnak ható orr egyediségét is. Három éve az S60/V60 bevezető reklámkampánya kimondottan azt erőltette, hogy ez a Volvo már nem az az unalmas családi Volvo, ami évtizedeken át volt.  Ezt a kocsit jó vezetni, tessék csak ránézni! A kocsi kasztnija nagyrészt persze ugyanaz maradt, és semmivel sem csúnyább az új orr, csak konzervatívabb a réginél. Úgy tűnik, egy formai kísérlet után visszakanyarodik a márka a múlthoz.

Mit tud a 230 lóerő?

És legfőképpen az igen bőséges 470 Nm…? Mindent, tulajdonképpen fölösleges is normál használat mellett ennyi erő és nyomaték, még azt is megkockáztatom, hogy nem csak a Polestar tuning, hanem maga a D5 dízel is pénzherdálás akkor, amikor olcsóbban ott van a kínálatban a kiváló D4 motor. 163 lóerő és 400 Nm is megfelelő lendülettel mozgatja a formás kombit, és az jobban illik a gyári spojlerek nélküli polgári külsőhöz.

Karakteres a 2,4-es, öthengeres motor hangja, de nem zavaróan, mint ahogy a rezgései sem bántóak annyira, mint a fogyasztása. Kompjútere szerint Budapest zsúfolt forgalmú belvárosában 12-13 liter között fogyasztott nálam, a vidéki 90-es tempomat mellett feleannyit, de amikor tankoltam, kiderült, hogy mint annyi más márkánál, itt is csalt picit a számítógép. Összességében 9,5 literes átlag jött ki, ami egy középkategóriás dízel kombinál sok vegyes fogyasztásra.

Polestar teljesítménynöveléssel szűkebb tartományban képes a maximális nyomatékra. A sima D5 1500-3000 között, míg az erősebb változat 1750-2250 között


Miben jobb az Audinál, Mercedesnél?

Talán emiatt is jobb választás a takarékosabb, de kellően erős D4, ám ebben az esetben a tesztautóba szerelt Haldex-összkerékhajtás is ludas az üzemanyag ilyen szintű égetésében. Ráadásul az év legnagyobb részében ki sem lehet használni, csak növeli a kocsi tömegét, ami 1626 kiló. Az orvosok, pénzügyi szektorban dolgozók, vagy építészek nem birkóznak a V60-nal terepen, a havas napok száma pedig mifelénk az idei évben tapasztaltak ellenére általában csekély.

Pedig a szintén svéd Haldex-rendszer egészen magas színvonalú technika, talán a világ legjobbja. Érdemes rögzíteni, hogy a német Auto motor und sport tíz összkerekes autót összehasonlító tesztjét egy V60 D5 AWD nyerte, megelőzve a közvélekedés szerint valószínűleg jobbnak gondolt Quattrót az Auditól, a 4Matic-ot a Mercedestől, és a Subaru szintén kiváló rendszerét.

Ebben lenyomja a Mercedest és az Audit a Volvo.

Sebességérzetben, pláne a vezetés nyújtotta élményben viszont elmarad tőlük, különösen az ebben legjobb BMW-ktől. Tulajdonképpen nagyon gyors a Polestar-Volvo, nagyvonalúan lehet vele előzni, de alig érezni valamit a gyári adat szerint 7,4 másodperces gyorsulásból. Tovább tompítja az amúgy is szerény sportosság érzetet a kormány és a pedálok érzéketlensége. Kevés autóban lehet felfedezni ekkora kontrasztot a valós tempó, és a sebességérzet között, ez a fajta tompaság inkább a nagy limuzinokra jellemző.

Valamelyest szintén növeli a fogyasztást a hatfokozatú automataváltó, ami a kisebb dízelhez rendelhető duplakuplungossal ellentétben a D5 esetében hagyományos rendszer. Plusz pénzbe azonban nem kerül, alapból része ennek a felszereltségű kocsinak. Kellemesen vált, fogorvos sofőrünk tömhet lyukas fogat menet közben is a kocsiban, nem lökdösi kezét a fokozatváltás.

Alapból 430 liter a csomagtartó, ami 1241-re bővíthető


Kombinak milyen?

Nem olyan, mint régen, az biztos. Van, amit egy BMW tud igazán, van, amit egy Volvo – mondogathattuk sokáig, és utóbbi esetben a világ talán legszimpatikusabb puttonyosaira gondoltunk. A V60 megdöntötte ezt 2010-ben, nyilván nem kevés cégvezetői tépelődés után döntöttek úgy a Volvo-központjában, hogy inkább a dizájnjával próbálják eladni a középkategóriás kombijukat, és nem a kategóriaelső csomagtartóra fókuszálnak.
 
A 430/1241 literrel a V60-as jóval alatta marad az A4-es 490/1430, a C-osztály 485/1500, és a 3-as 495/1500 literes csomagtartójának. Mindez nem az utasok kényelme miatt ilyen csekély, hátul azok sem terpeszkedhetnek. 180 centiig két felnőtt elfér persze, de a konkurensek tágasabbnak érződnek.

Kinek kell ez?

Ahogyan a cikk elején mondtam, sokaknak. Néhány BMW-fanatikust leszámítva tulajdonképpen szinte mindenki boldog tulajdonosa lenne ennek a kiváló Volvónak, ami jó minőségű, gyönyörű és gyors. 1-2 liter pluszfogyasztás pedig nem feltétlenül számít egy 17 milliós autónál, amit olyanok vesznek, akik amúgy sem maguk szállítják haza az új mosógépet, a babakocsi meg ebben is elfér.

És tudjuk, sokan vannak, akiknek jól esik hallgatni a szomszédok, taxis ismerősök és edzőpartnerek szájából a soha nem szűnő dicséretet: hú de szép ez az autó.
 

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű külső, gyönyörű belső
  • Erős és gyors
  • Kimagasló aktív biztonság
  • Szuper összkerékhajtás
  • Közepes lábtér hátul
  • Szinte csak nagyobb kombik vannak a kategóriában
  • Magas fogyasztás
  • Nem érezni a sebességét

Szavazás

Tetszik a Polestar tuningos V60? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.