M-es Volvo? AMG-s V60?

Teszt: Volvo V60 D5 AWD Polestar

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.21. 07.00

Rekordot döntött egy tesztautónk, de nem azzal, hogy csaknem 2,5-szer annyiba kerül, mint a típus alapára. Nem is a brutális fogyasztásával.


Röviden – Volvo V60 D5 AWD Polestar

Mi ez?

Behízelgős külsejű kombi, amit megpiszkált a Polestar.
Mit tud? Gyorsulni, inni, szomszédokat iriggyé tenni.
Mibe kerül? Közel 17 millió forintba.
Kinek jó? Volvo-rajongóknak maga a felhőmentes, napsütéses nyári égbolt.

Új rekord született! Tesztautóval kapcsolatban egy hét alatt nem hangzott még el ennyiszer mezei szemlélődő szájából a “húdeszépezazautó!”. Az ilyen-olyan kocsikat véleményező környezetemben (ami nagyjából a családtagoktól a szomszéd taxis fián át az edzőpartnerekig terjed) a kíváncsiskodó “ezmi“-től a felkiáltó “durvaezverdá“-ig jönnek általában az első reakciók.

A júliusi napfényben szépen csillogó világoskék-metál Volvo kombi a vajszín belsejével azonban megnyugtatta azt, aki ránézett, pláne azt, aki beleült. Nem is akartak kiszállni belőle. Szép is, nagy is, biztonságot sugalló kellemes jószág. Mindenkinek lejjebb vitte a pulzusát, aki bekerült az aurájába – na, de miként fér össze ez azzal a türkiz színű műanyag lapocskával, amit a fenekére ragasztottak? És az van ráírva, hogy Polestar.

Mi az a Polestar-Volvo?

“Ami a BMW-nél az M, a Mercedes-Benznél az AMG, az a Volvónál a Polestar” – szeretik az összevetést a svédek, ám a különbségek igencsak méretesek. Hogy csak kettőt említsek: lényegesen kevesebb eredményt termelt a két svéd cég együttműködése, mint a németek esetében, másrészt az utca embere életében nem hallott a Polestar névről. De még az autókat szeretők egy része sem, míg az AMG és az M nagy betűvel írt BRAND.

A Polestar 1996 óta tesz-vesz a Volvo körül. Versenyautókat gyárt az autósporttól távol híressé vált márkának, és olykor tuning-csomagokat kínál a többnyire családi autók mellé, amivel kapcsolatban érezni némi ellentmondást. A V60 esetében a benzines T4-es alapból 180 lovas és 240 Nm-es motorja 200-ra és 285-re növekszik a Polestar pakkjával, a T6-nál pedig 304/440-ről 329/480-ra. A 215 lóerős és maximálisan 440 Nm-es nyomatékra képes D5 dízelből pedig 230 lóerő és 470 Nm lett.

Ez a Polestar tuning 325 ezer forintjába kerül a képeken látható autó megvásárlójának.

Tavaly 122 darab S60 kelt el itthon, miközben a V60-as kombiból 110 darab


7 millió helyett 17?

Csakhogy a megnövelt teljesítményről a céget jelölő kis lapocskán kívül semmilyen feltűnő külső jegy nem árulkodik. Az a műanyag pedig kevésbé tekintetet vonzó jelölés, mint a BMW “M” logója, vagy a szintén macsó “AMG” felirat. Ha megnézzük a hivatalos márkaoldalakat, kiderül, hogy a Polestar tuningot jellemzően a Volvókat pasivá változtató R-Design csomag mellé kínálják, de ebben az esetben elmaradt az újabb százezreket elégető plusz költség.

E nélkül sem olcsó az alapból 7,89 millió forintról induló V60 most tesztelt példánya a maga 16,64 milliós árával.

Nem csak az R-Design hiányzik kissé, a közelmúltbeli facelift eltüntette az addig a dupla első lámpákkal valamelyest még sportosnak ható orr egyediségét is. Három éve az S60/V60 bevezető reklámkampánya kimondottan azt erőltette, hogy ez a Volvo már nem az az unalmas családi Volvo, ami évtizedeken át volt.  Ezt a kocsit jó vezetni, tessék csak ránézni! A kocsi kasztnija nagyrészt persze ugyanaz maradt, és semmivel sem csúnyább az új orr, csak konzervatívabb a réginél. Úgy tűnik, egy formai kísérlet után visszakanyarodik a márka a múlthoz.

Mit tud a 230 lóerő?

És legfőképpen az igen bőséges 470 Nm…? Mindent, tulajdonképpen fölösleges is normál használat mellett ennyi erő és nyomaték, még azt is megkockáztatom, hogy nem csak a Polestar tuning, hanem maga a D5 dízel is pénzherdálás akkor, amikor olcsóbban ott van a kínálatban a kiváló D4 motor. 163 lóerő és 400 Nm is megfelelő lendülettel mozgatja a formás kombit, és az jobban illik a gyári spojlerek nélküli polgári külsőhöz.

Karakteres a 2,4-es, öthengeres motor hangja, de nem zavaróan, mint ahogy a rezgései sem bántóak annyira, mint a fogyasztása. Kompjútere szerint Budapest zsúfolt forgalmú belvárosában 12-13 liter között fogyasztott nálam, a vidéki 90-es tempomat mellett feleannyit, de amikor tankoltam, kiderült, hogy mint annyi más márkánál, itt is csalt picit a számítógép. Összességében 9,5 literes átlag jött ki, ami egy középkategóriás dízel kombinál sok vegyes fogyasztásra.

Polestar teljesítménynöveléssel szűkebb tartományban képes a maximális nyomatékra. A sima D5 1500-3000 között, míg az erősebb változat 1750-2250 között


Miben jobb az Audinál, Mercedesnél?

Talán emiatt is jobb választás a takarékosabb, de kellően erős D4, ám ebben az esetben a tesztautóba szerelt Haldex-összkerékhajtás is ludas az üzemanyag ilyen szintű égetésében. Ráadásul az év legnagyobb részében ki sem lehet használni, csak növeli a kocsi tömegét, ami 1626 kiló. Az orvosok, pénzügyi szektorban dolgozók, vagy építészek nem birkóznak a V60-nal terepen, a havas napok száma pedig mifelénk az idei évben tapasztaltak ellenére általában csekély.

Pedig a szintén svéd Haldex-rendszer egészen magas színvonalú technika, talán a világ legjobbja. Érdemes rögzíteni, hogy a német Auto motor und sport tíz összkerekes autót összehasonlító tesztjét egy V60 D5 AWD nyerte, megelőzve a közvélekedés szerint valószínűleg jobbnak gondolt Quattrót az Auditól, a 4Matic-ot a Mercedestől, és a Subaru szintén kiváló rendszerét.

Ebben lenyomja a Mercedest és az Audit a Volvo.

Sebességérzetben, pláne a vezetés nyújtotta élményben viszont elmarad tőlük, különösen az ebben legjobb BMW-ktől. Tulajdonképpen nagyon gyors a Polestar-Volvo, nagyvonalúan lehet vele előzni, de alig érezni valamit a gyári adat szerint 7,4 másodperces gyorsulásból. Tovább tompítja az amúgy is szerény sportosság érzetet a kormány és a pedálok érzéketlensége. Kevés autóban lehet felfedezni ekkora kontrasztot a valós tempó, és a sebességérzet között, ez a fajta tompaság inkább a nagy limuzinokra jellemző.

Valamelyest szintén növeli a fogyasztást a hatfokozatú automataváltó, ami a kisebb dízelhez rendelhető duplakuplungossal ellentétben a D5 esetében hagyományos rendszer. Plusz pénzbe azonban nem kerül, alapból része ennek a felszereltségű kocsinak. Kellemesen vált, fogorvos sofőrünk tömhet lyukas fogat menet közben is a kocsiban, nem lökdösi kezét a fokozatváltás.

Alapból 430 liter a csomagtartó, ami 1241-re bővíthető


Kombinak milyen?

Nem olyan, mint régen, az biztos. Van, amit egy BMW tud igazán, van, amit egy Volvo – mondogathattuk sokáig, és utóbbi esetben a világ talán legszimpatikusabb puttonyosaira gondoltunk. A V60 megdöntötte ezt 2010-ben, nyilván nem kevés cégvezetői tépelődés után döntöttek úgy a Volvo-központjában, hogy inkább a dizájnjával próbálják eladni a középkategóriás kombijukat, és nem a kategóriaelső csomagtartóra fókuszálnak.
 
A 430/1241 literrel a V60-as jóval alatta marad az A4-es 490/1430, a C-osztály 485/1500, és a 3-as 495/1500 literes csomagtartójának. Mindez nem az utasok kényelme miatt ilyen csekély, hátul azok sem terpeszkedhetnek. 180 centiig két felnőtt elfér persze, de a konkurensek tágasabbnak érződnek.

Kinek kell ez?

Ahogyan a cikk elején mondtam, sokaknak. Néhány BMW-fanatikust leszámítva tulajdonképpen szinte mindenki boldog tulajdonosa lenne ennek a kiváló Volvónak, ami jó minőségű, gyönyörű és gyors. 1-2 liter pluszfogyasztás pedig nem feltétlenül számít egy 17 milliós autónál, amit olyanok vesznek, akik amúgy sem maguk szállítják haza az új mosógépet, a babakocsi meg ebben is elfér.

És tudjuk, sokan vannak, akiknek jól esik hallgatni a szomszédok, taxis ismerősök és edzőpartnerek szájából a soha nem szűnő dicséretet: hú de szép ez az autó.
 

Mellette – Ellene
  • Gyönyörű külső, gyönyörű belső
  • Erős és gyors
  • Kimagasló aktív biztonság
  • Szuper összkerékhajtás
  • Közepes lábtér hátul
  • Szinte csak nagyobb kombik vannak a kategóriában
  • Magas fogyasztás
  • Nem érezni a sebességét

Szavazás

Tetszik a Polestar tuningos V60? Értékeld 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.