Röviden – Honda CR-V 1,6 i-DTEC

Mi ez?

Szabadidő-autó, kisméretű, takarékos dízelmotorral
Mit tud?Könnyebb, takarékosabb, tisztább
Mibe kerül?Szeptemberben kiderül
Kinek jó? Aki tágas, kényelmes szabadidő-autóra vágyik és megelégszik az elsőkerék-hajtással

Sok más gyártó után a Hondánál is szemet szúrt, hogy az európai értékesítések egyre nagyobb szeletét teszik ki a kisméretű szabadidő-autók. Mivel a Hondának igazából nincs pontosan ilyen modellje, így más trükköt eszeltek ki, hogy mégis ütőképesek legyenek ebben az egyre jobban pörgő szegmensben. A trükk, egy kis lökettérfogatú, takarékos, mégis kellően dinamikus dízelmotor a CR-V orrában és némi fogyókúra.

Hogy ne fájjon, ha túl nagy 1

A bal alsó sarokból induló vonalat tessék nézni. Na, ezért akar mindenki kis SUV-t gyártani.

Európából Európának

A kifejezetten európai vásárlóknak tervezett 1,6 literes i-DTEC motor – amelynek a jövőben komoly szerepet szán a gyár – a Honda swindoni üzemében készül.  Az új, dízelmotorok készítésére alkalmas gyártósor naponta legfeljebb ötszáz motor elkészítésére alkalmas, kétműszakos termelés mellett. Az 1,6-os és a 2,2-es i-DTEC motorok is itt készülnek. 

Kisméretű szabadidő-autónak túlméretes a CR-V

Az új motor blokkja, hengerfeje egyaránt alumíniumból készül, így 47 kilogrammal lett könnyebb a 2,2-es változatnál. A komplett motor szárazon mindössze 134 kilogrammot nyom. Könnyebbek lettek a dugattyúk, hajtókarok, és a hengerfalakból is lecsippentettek egy milliméter, így 9 helyett 8 mm vastagok. Illetve inkább vékonyak.

A tömegcsökkentés mellett a motor belső súrlódásának javítását is fontosnak találták, így minden mozgó alkatrészt átdolgoztak a motorban, így például a dugattyúszoknya is vékonyabb, rövidebb lett. Végül mintegy 40 százalékos csökkenést értek el – a 2,2-es motorhoz viszonyítva – így nemcsak a fogyasztás, károsanyag-kibocsátás javult, hanem a gázreakció is élénkebbé vált. A minimális turbólyukról a negyedik generációs Garrett turbófeltöltő gondoskodik, változtatható lapátgeometriával és maximálisan 1,5 baros turbónyomással. A motor így aránylag hamar és egyenletesen kezd dolgozni.

Könnyebb, takarékosabb, tisztább az új motor

Katalógus szerinti az új motor átlagfogyasztása mindössze 4,5 liter, ami nyilván hülyeség. (Már rég ráférne az autós világra, hogy végre rendbe tegyék ezeket az elhanyagolható valós tartalommal bíró számításokat.) Mi a tesztúton kénytelenek voltunk a fedélzeti számítógép adatainak hinni, ami a normálisnál azért izgágább vezetés mellett is alig mutatott 6 liternél egy tizeddel nagyobb átlagfogyasztást. Hogy lehet-e neki hinni, az majd a hosszabb teszten kiderül.
A motor fogyókúrája mellett a váltón is reszeltek egy keveset, a szintén új, hatfokozatú szerkezet 7 kilogrammal könnyebb a 2,2 literes motorhoz társítottnál, mégis gond nélkül bírja a 300 Nm-es nyomatékot, illetve a hátrameneti fokozata is csendesebb. Ha valakit eddig nagyon zavart volna a rükvercben hangoskodó váltó. 

Sportos? Fenéket!

Bár elméletben a komoly és sikeres fogyókúra még sportos tulajdonságok megjelenésével is járhatott volna, azonban a Honda CR-V megmaradt annak, ami eredetileg is volt, kényelmes, lágy, hatalmas belsejű és kényelmes autónak. De ezzel nincs is semmi baj, hiszen pontosan ezért szeretjük.

A CR-V-t nem a szépségéért szeretjük

Ugyan az 1,6-os, 120 lóerős motor dízelmotor elsőre, főleg papíron nézegetve az adatot talán gyengécskének tűnhet a még így is bő másfél tonnás kasztninak, de erről szó sincs. Városban, és autópályán is vidáman eléldegélhet bárki ennyi erővel, csupán akkor érezni, hogy lehetne még erő az orrban, ha olyan kanyargós hegyi utakra veti az embert a sors, mint amilyenen az új motor bemutatóját tartották.

Tudta-e Ön?

  • Hogy a márkaneveket értékük szerint sorba rendező Interbrand szerint a Honda a 21. legmenőbb márka, amely olyan neveket előz meg, mint a Nike, VW, IKEA
  • Hogy a Honda gyártja a világon a legtöbb belsőégésű motort, 2012-ben 25,4 milliót?
  • Hogy a négykerekű Hondák 25-, míg a kétkerekűek 1 százaléka készül csak Japánban?
  • Hogy a Honda jövőre már magán jet-eket is árul?

A Prága környéki dimbes-dombos vidék álomútjai már túl nagy falatnak bizonyultak a 120 lóerőnek és a 300 Nm-es csúcsnyomatéknak, és az átdolgozott kormányzás is elérte a teljesítőképessége határát, gyorsabb kormánymozdulatra csak úgy kenődik, billen a kasztni. De korábban már volt róla szó, ez az autó nem is igazán erre termett. Hanem sokkal inkább békés menetre, szeretett családtagokkal a kényelmes, pihe-puha belsőben és temérdek motyóval a hatalmas – 589 – 1669 liter között variálható méretű – raktérben. A sokcsomagos utazást a rafinált, hihetetlen profi módon kitalált és megvalósított üléshajtogató rendszer teszi még kényelmesebbé.

Csend, rend, fegyelem és príma anyagok

A CR-V belseje ezzel a motorral sem okoz csalódást. Bent minden a megszokott, tágas, szellős, kényelmes. A belső anyagai egytől egyig kiválóak – kedvencem a plüsskárpitozású ülés – a műszerfal logikus felépítésű és szép is, talán a tesztautó sok LCD kijelzője az egyetlen, ami esetenként több lehet a kelleténél. Pláne, ha a navigáció is aktív és egyszerre háromféle rajzon látjuk, hogy éppen merre is kellene haladni.

Mikortól, mennyiért?

Az új, 1,6-os dízelmotorral felszerelt CR-V-k szeptember környékén érkeznek majd meg, és egyelőre az áruk sem ismert. Az azonban valószínű, hogy a 2,2-es dízelnél érezhetően olcsóbban lehet majd hozzájutni. 

Konkurensek:

Mivel az új motorral felszerelt CR-V árára őszig várni kell, így nehéz lenne megjósolni, milyen modellekkel játszik majd egy ligában. A sajtóanyag a Volkswagen Tiguant, a Hyundai ix35-öt, illetve a Mazda CX5-öt említi, így aki a fentiek közül válogatna, és nem sürgős a választás, talán érdemes megvárnia a szeptembert.
Mellette – Ellene
  • Takarékos, csendes motor
  • Tágas csomagtartó
  • Hatalmas belső
  • Kiváló minőségű és ergonómiájú utastér
  • Szinte derékszögben nyíló hátsó ajtók
  • Steril, érzéketlen kormány
  • Furcsa fejtámlák

Te hány pontot adnál neki? Sokat mert takarékos? Keveset mert csak 1,6-os? No?

184 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Te hány pontot adnál neki? Sokat mert takarékos? Keveset mert csak 1,6-os? No?