Az Audi új négyajtós kis limuzinja még nem kapható itthon, hivatalos, magyar rendszámos tesztautót se kapunk belőle őszig. Viszont, mivel a győri gyártású új modell bemutatóját Magyarországon tartották és kértünk mellé egy Kecskeméten készült Mercedes-Benz CLA-t, sikerült összefényképezni a német prémiummárkák két nagyon hasonló méretű és technikájú újdonságát. Melyik szebb, jobb, a magyar Merci vagy a magyar Audi?

Külcsín

A Mercedes-Benz CLA sokkalta játékosabb, könnyedebb, izgalmasabb vonalvezetésű autó, mint a józan, éles, kemény Audi. Még ha leszámítjuk is a fotókon szereplő Merci csodás, krómszegecses AMG-hűtőmaszkját, akkor is marad egy parádés forma, ami ugyan bizonyos szögekből képes kissé esetlen lenni, de összességében lenyűgöző. Nem is szedánnak, inkább kis CLS-nek, négyajtós kupénak szánta ezt a kocsit a Mercedes; a szándékot a keret nélküli ablakok is remekül illusztrálják.

A két autó helykínálata hasonló, a hátsó fejtér mindkettőben szűkös, az Audi csomagtere 425 literes, a Mercié a játékosabb forma dacára nagyobb, 470 liter

Az A3 Sedan (vagy Limousine – a gyártó sem következetes az elnevezésben, hol így, hol úgy emlegeti autóját) formájának fő feladata, hogy hozza a nagyobb négyajtós Audik presztízsét. A kocsi hozza is; élesebb, láthatóan frissebb vonalaival még talán menőbb is, mint a nagyobb A4-es. A fejeket viszont kevésbé forgatja, mint a Merci; a CLA-t nem lehet nem megbámulni, ha feltűnik a forgalom masszájában. A látványos menetjelző fények mindkét autón jól sikerültek, nem giccsesek, viszont feltűnőek – az Audié még a márkaidentitást is képes megjeleníteni.

Érdekes, hogy az extravagánsabb forma praktikusabb is. Az Audi alaktényezője 0,29, ami nem rossz, de a Mercié fantasztikus, Priusokat megszégyenítő 0,23, a legjobb érték a mai szériaautók között.

Belbecs

Bár a Mercedes belterének dizájnja, a formák, a hangulat remekül passzol a kocsi külsejéhez, vagyis nagyvonalú, játékos, elegáns és sportos, az Audi manapság olyan szinten közelítette meg a tökélyt autói utasterének minden apró részletével, hogy szigorúan objektív mércével mérve a CLA elbújhat az A3 mögött.

Csak hát az ember nem mér szigorúan objektív mércével.

Sportos, fiatalos, hangulatos a CLA utastere

Precíz kattanásával, a légsugarat tökéletes kontrollal terítő aerodinamikájával hiába megannyi kis mérnöki csoda, a német perfekcionizmus krómozott műanyag szobra az A3 összes szellőzőrostélya, a Mercedes gumiágyában tétován nyakló, bágyadtan fúvó, ellenben csodás formájú, klasszikus sportkocsik enteriőrjét idéző légbeömlőit inkább elnézegetnénk naphosszat.

Az Audi ülései jól tartanak, széles tartományban állíthatók, kényelmesek, még kihúzható combtámaszos verzió is van belőlük, de a Merci integrálülései, hiába kényelmetlenek egy bizonyos magasság felett, sokkal látványosabbak.

Tiszta, praktikus, de a lapított kormánnyal azért egy kicsit a sportos hangulatnak is ad az Audi

A műszeregységek nagyon hasonlóak egymáshoz, a két nagy kerek óra közt szép képet adó LCD-panelen üzenget nekünk a számítógép, látványos grafikával, gyönyörű színekkel. Sokkal jobban sikerült viszont az Audi műszerfalból kiemelkedő, pengeéles képű nagy kijelzője, mint a CLA utólagosan barkácsoltnak ható, vastag keretű szerencsétlensége (melyet mintha direkt azért eszkábáltak volna a kormányoszlopra vitt váltókar mellé a stuttgarti tervezők, hogy az újságírónak legyen hol letesztelnie minden mérgét).

A két autó hátsó ülése, helykínálata a hátsó traktusban nagyon hasonló – meglepő viszont, hogy a Merci bő tíz százalékkal nagyobb csomagteret kínál, mint a szemre praktikusabb, józanabb Audi.

Motorok, technika

A CLA legkisebb motorja 122 lóerős, az 1,6 literes turbós benzines rendelhető 156 lóerővel is. Van még egy 211 lovas kétliteres turbó, dízelből pedig kétféle kapható. A 2,2 literes, 170 lóerős darab mellett 200 CDI néven 136 lovas dízel is létezik. 15 947 340 forintért rendelhető a CLA 45 AMG, 360 lóerővel készül a legerősebb változat.

Az Audi 125 lovas 1,4 literes benzinessel nyitja a sort, de van még A3 Sedan 140 lóerős 1,4-essel, 180 lovas 1,8-assal, 150 lovas kétliteres TDI-vel, és hamarosan jön a 300 lovas S3 és a 105 lóerős 1,6 TDI is. Az Audi műszakilag előrébb jár, motorjai takarékosabbak, ugyanakkor élénkebbek is. Az A-osztállyal rokon CLA hátsó futóműve minden motorral független, az A3 csak az erősebb motorokkal kap négylengőkaros hátsó felfüggesztést, az alapváltozatoknak csatolt hosszlengőkaros jut, ami a Golf-padlólemez öröksége.

Egyen-Audis pofa a jól felismerhető CLA-arc mellett

Mindkét kocsihoz rendelhető dupla kuplungos automata váltó is, a Mercié kissé komfortosabbnak tűnt a 2,2 literes dízellel, mint az Audi villámgyors, de tolatáskor, lassú manőverezéskor néha ideges DSG-je. Az Audi quattro összkerékhajtást is kínál némely motorok mellé, a Mercedes 4Matic-ja is kérhető a nagyobb benzinmotorhoz, a 45 AMG pedig eleve csak összkerékhajtással létezik..

Vezetési élmény

A német prémiummárkáknál hagyományosan a BMW volt a sportos, a Merci a kényelmes, az Audi meg a jó. Mára ez teljesen összekeveredett, ráadásul a temérdek motorvariáns, váltó, gyári tuningszett bármelyik modellből képes vadállatot csinálni.

Mindkét autó fronthajtású, mindkettő szégyellheti is magát miatt. A Merci azért kicsit rájátszik optikailag a prémiummárkákra jellemző hátsókeres fílingre

A CLA és az A3 Sedan esetében is teljesen motor- és kivitelfüggő, hogy mit érzünk a kocsi bal első ülésén. Azért az Audi műszaki fölénye egy kicsit e téren is érződik; a leggyengébb-legkisebb A3 Limousine pont egy mázsával könnyebb a CLA belépő változatánál, és ez a kis súlyelőny megmutatkozik a kocsi viselkedésében is. Gyenge A3-est jobb vezetni, mint gyenge CLA-t.

A dízelek esetében viszont pont azt tapasztaltuk, hogy a Mercedes mintha rutinosabban kezelné a nagyobb tömegű motort, a növekvő orrnehézséget. A 220 CDI CLA-t kifejezetten élénk, fickós kocsinak ismertük meg, míg a kétliteres dízel Audiból egy kicsit visszavágytunk a könnyedebb benzines tesztautóba a nemzetközi bemutatón.

Keret nélküli ablakok a Mercin

Egy dolgot viszont szögezzünk le: az Audinak elnézzük a fronthajtást, hiszen már rég letette a garast az egyszerűbb, praktikusabb koncepció mellett. A Mercedes viszont annyira hátsókerekesnek néz ki, és annyira várná is az ember a csillagtól azt az enyhe kis fenékriszálást minden padlógáznál, hogy nem tudjuk neki megbocsátani a fronthajtás szégyenét.

Ár

Az árlistákat nézve ismét levonható a következtetés, hogy a CLA és az A3 Sedan más koncepció szerint született. A Mercedes alapváltozata, a 122 lovas CLA 180 8,3 millió forintról indul, míg az Audi 6,3 millióról rajtol 1,4 literes, 125 lóerős motorral, majd ősztől. Az árkülönbségből elvileg még akkor is marad jó egymillió forint, ha leszámítjuk a differenciából a Mercedes gazdagabb alapfelszereltségének értékét.

A CLA hangulatos presztízsautó, az A3 Sedan egy prémiummárka szedánkínálatának józan alapmodellje. Nekünk mindkettő tetszett, mindkettőről elmondhatjuk: büszkék lehetünk, hogy itt, nálunk gyártják ezeket a német csúcstermékeket.