Új Corolla – Jobb a Golfnál?

Vezettük: Toyota Corolla 2013

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.07.15. 15.00

Amikor egy 47 éve meghatározó modell utódját kell kifejleszteni, hajlamos vagyok a világ legjobb autójára számítani. Ám ahogy a Citroën DS utóda egy űrhajó helyett a CX lett, a Toyota Corolla 11. generációja is maradt józan családi autó.


Röviden – Toyota Corolla E160

Mi ez?

Elvileg egy lépcsőshátú kompakt autó, de tíz generáció és 40 millió példány után állócsillagnak is mondhatnók.
Mit tud? Végképp a márkához láncolni a Corolla-tulajokat, a dízel pedig eljárni 4-4,5 literből. És nemcsak papíron!
Mibe kerül? Listaáron 4,73 millióról indul a 99 lóerős benzines, a csúcsfelszereltségű dízel ára a bólogatós automatizált váltóval nem egészen hétmillió forint.
Kinek jó? Annak, aki nem túl progresszív, de nagyon megbízható családi autóra vágyik, óriási lábtérrel.

Nemrég a Toyota egyszerre mutatta be az új Corollát és az Auris kombit. Bár utóbbiból kétszer annyit adhatnak el hazánkban és az is érdekes benne, hogy a cég hat év után visszatér a kompakt kombik közé, mégis a Corolláról írunk elsőként. Mert a flottapiac túlsúlya átírhatja ugyan az eladási sorrendet, a magyarul koronát jelentő Corolla mégiscsak fontosabb. Hiszen 1966 óta létezik, a most bemutatott modell a 11-ik generáció, lapunknak pedig a harmadik széria, amelyet a nemzetközi bemutatón vezetünk.

Auris/Corolla

Közös padlólemezükkel közel állnak egymáshoz, de az Auris és a Corolla a lemezek alatt nem egyforma. Mivel a ferdehátú elsősorban az európai piacnak szól, a limuzin viszont nem, a Toyota Corolla minden motorváltozatban csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készül. (Az 1,4 literes dízelt és benzinest kivéve az összes Auris felfüggesztése hátul is független, kettős keresztlengőkaros, ld.a galériában.)

Szemből lényegesen dinamikusabb elődjénél. A 11. generációs Corolla kódja E160


A spóroláson, a súlycsökkentésen és a kisebb helyigényen kívül az szól az egyszerűbb konstrukció mellett, hogy a két autó más vevőkörnek készült. A Corolla az apukák és nagypapák autója, akik nem vezetnek úgy, hogy a kettő között kijönne a különbség. Az Auris fiatalosabb, menőbb és van belőle benzines-elektromos hibrid, a Prius III hajtásláncával. Míg a limuzinhoz csak 15 vagy 16 collos felni kapható, a csapott hátú viríthat 17-es felniken is.

A stratégia beválhat, mert az Auris értékesítései akkorát nőttek, hogy kategóriájában az ötödik helyre ugrott a Golf-Focus-Astra-Mégane négyes mögött Európában. Pedig a kombi ebben még benne sincs.

1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt

1966 óta gyártja a Toyota, a Corolla első négy generációja hátsókerék-hajtású volt


Corolla: a Toyota Golfja

Ami Európának a Golf, az Japánnak a Corolla. Az alsó középkategóriás autó 1966 óta készül, első négy generációjában hátsókerék-hajtással. A hátsó laprugót az 1979-es modellváltásra nőtte ki (kivéve a kombit), a keresztmotoros elsőkerék-hajtásra viszont csak 1983-tól állt át.

Akkoriban a költségoptimalizálók még eltűrték, hogy az elsőkerekes tömegmodell mellett gyártásban maradjon az elődre épülő, hátul hajtó kupéváltozat is. A Corolla Levin kódja volt az AE86, amiből a Wikipédia szerint az A a 4A sorozatú motort, az E a Corollát, a 8 a széria kódnevét (E80), a 6 pedig a hatodik generációt jelölte. A máig körülrajongott AE86 (hacsiroku) klasszikus driftautóvá nemesült.

1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció

1983-ban debütált az elöl hajtó, keresztmotoros generáció


47 éves pályafutása alatt a Corollából készült Tercel néven összkerekes kombi és a békalámpás G6 már akkor létezett hatfokozatú váltóval, amikor ez két kategóriával feljebb is ritkaság volt.

1999-ben a Corolla WRC márkavébét nyert a Toyotának Carlos Sainz-cal és a mentőautó-sofőrként induló Didier Auriollal. 2000-ben mutatkozott be a Corolla Verso egyterű, amely 2003-ban már orrkamerával könnyítette meg a vezető életét.

40 millió egységgel jó ideje a Corolla a legnagyobb mennyiségben eladott autó a világon. Mivel a Volkswagen külön számolja a Jettának hívott négyajtós Golfot és a ferdehátút, a Toyota viszont hozzácsapja az Auris-eladásokat a Corollához, a Corolla az éves értékesítési versenyben is vezet. Tavaly 1,1 millió darabbal nyert.


Hosszabb, laposabb

A designban a Furia tanulmány köszön vissza, de ugyanez az autó lehetne modellfrissítés utáni Honda Civic szedán is. A Toyota Corolla méretei nagyot változtak. A 4,6 méteres autó fél centivel alacsonyabb, 1,5-tel szélesebb és nyolccal hosszabb elődjénél. Tengelytávja 10 centit bővült, amitől hátsó lábtere 9,2 centivel tágasabb az eddiginél. A karosszéria igen áramvonalas, alaktényezője 0,27.

A növekedés ellenére az autó súlya valamelyest csökkent, főleg a nagyszilárdságú acélok használatának köszönhetően. Kár, hogy a Golf VII vagy a Clio IV mintájára itt is megszépíti a számokat a kisebb tank. Motortól és felszereltségtől függően a dízel üzemanyagtartálya 45/55, a benzineseké 50/55 liter.

 

Automatizált kézi váltó rendelhető a dízelhez, fokozatmentes automata az erősebb benzineshez


Jó lett belül

Belül kedvező minőségérzet, jó üléshelyzet és az összes motorral finoman járó, hatfokozatú sebességváltó fogad. Na meg a hagyományos kvarcóra, amit sokan avíttnak látnak, de amíg létezik, egész biztosan nem kell keresgélni a pontos időt a különböző kijelzőkön. A vezetőt meg az utasokat térdlégzsák és még hat másik védi, ami alapfelszerelésként jár, akárcsak a légkondicionáló.

Jó a minőségérzet a bemutatóra elhozott csúcsmodellekben

Hátul a 10 centivel megnyújtott tengelytávval a lábaknak annyi hely jut, mint az Avensisben. A fejtér viszont átlagos, 180-185 centinél magasabb utasoknak jobb lecsúszniuk az ülésben, hogy elférjenek hátul.

Két benzines, egy dízel

A képek között található táblázat sokkal több motorváltozatot hoz, de a hazai választék három motorból áll. Az 1,33 literes, 99 lóerős benzines az alapverzióé, 128 Nm nyomatékkal. A kisebbikben lévő, szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés mellé az 1,6-os a Valvematic rendszert is megkapta. A 132 lóerős, pörgetve 160 Nm nyomatékú motorban a szelepnyitás mélysége is változik, hogy minél tisztábban és takarékosabban működjék. Ez a motor fokozatmentes CVT-automatával is kapható, amelyben hét fix áttételt kapcsolhatnak kézzel mindazok, akik ezt hiányolnák. (A részletes műszaki adatok a galériában találhatók.)

Vezetés közben erősen el vagyunk szigetelve a technikától. A villanymotoros rásegítésű szervokormány nagyon könnyen jár, nem terheli a vezető visszajelzésekkel, hogy mi is történik a kerekekkel. Pedig a kormánymű házának rögzítését megerősítették, megváltozott a kormányoszlop szöge, direktebbé vált a kormánymű áttétele, hogy jobb dolgunk legyen a volán mögött. Az igyekezet dacára a Corolla továbbra is a békés helyváltoztatás eszköze.

Nem lesz hibrid a Corollából. Aki HSD-re vágyik ebben a kategóriában, az vehet Priust vagy Aurist, egyterűként illetve kombiként is


4,2 liter a dízelben

Az autót a 90 lóerős, 205 Nm nyomatékú dízelmotorral vezettük. A Toyota Corolla 1,4 D-4D oly halkan működött, mintha a gyáriak belerendelték volna egy Lexus hangszigetelését. A Corolla (de az ugyanitt vezetett benzines Auris 1,6 kombi is) rendkívül csendes autó. Sokat próbált cimborám az Origótól 130-nál vetette fel, hogy lassan belekóstolhatnék a 80-ba. Tényleg ennyire megtévesztő a sebességérzet.

A futómű nem támogatja, de eltűri a gyors vezetést, amit a reptérre sietve mutattunk be. A motor még heveny gyorshajtás közben is megőrizte méltóságát, húzott, amennyire az 1,4-es dízeltől telik és fedélzeti számítógépe állandó padlógáznál sem írt ki többet 8,5 liternél százon. Ez az érték annyira csekély, hogy kezdtük elhinni a 4,2 litert 100 kilométerre, amit a korábbi tesztúton láttunk, normálisan vezetve jelzett. Nagy kár, hogy pont a dízelhez nincs tempomat, pedig annyira adja magát külszolgálatos utazóautónak, körbepacsizni a partnereket.

Közepes a fejtér, de a lábaknak ejtőzősen bő hely jut


Avensis helyett

A Corollát nem Magyarországról nézve kell értelmezni – került szóba a bemutatón Krajcsovits Sándorral, a Toyota kommunikációs és oktatási vezetőjével beszélgetve. Az autó azért lett ekkora, mert sok piacon az Avensis hiányzik a kínálatból. Oroszországban, az Egyesült Államokban vagy Dél-Afrikában a Corolla fölött a Camry a következő limuzin és a kettő közötti űrt csökkenti az eddiginél sokkal tágasabb és valamivel elegánsabb autó.

Konkurensek

Ha már a figyelemfelkeltés jegyében ezt a címet adtam a cikknek, a kérdést illik megválaszolni. Tehát a Corolla nem olyan jó autó, mint a Golf. Rugózási kényelme gyengébb és modern vezetőtámogató rendszerként egyedül parkolóautomatika van hozzá. Ennél többet érne valamilyen biztonsági extra, mert a szép képű tolatókamerával úgyis látni, mennyi hely van még.

Ám a Corollának olyan megingathatatlan ügyfélköre van, akiket szebb műanyagokkal, kicsit jobban hangolt futóművel és feláras extrákkal úgysem lehet elcsábítani. Ők nagyon boldogok lesznek vele, mert a Corolla igazán jó autó lett.

Hódítani nem lesz könnyű

De a törzsközönség megtartásán felül az európai piacon a Toyota arra számít, hogy 70 százalékban más márkáktól hódít el ügyfeleket. Ebben nem is a távolságtartó radar, a holttérfigyelés, a sávtartó rendszer és más, a német tömeggyártmányokban vagy az új Mazda3-ban elérhető extrák hiánya akadályozhatja meg. Inkább a szűk motorválaszték valamint a kis és közepes fordulaton nyomatékszegény benzinmotorok tehetnek keresztbe.


Ebben a kategóriában nem elég a Hyundai Elantra vagy a Mitsubishi Lancer maroknyi vásárlóját elcsábítani. Konkurensként nagyon versenyképes az Astra J limuzin, az öregebb, de menőbb arculatú Jetta, a flottaértékesítésekben erős Focus valamint és a darabszámai alapján a kategóriában meghatározó Fluence. Konkurensei közül a Corolla nem magaslik ki, de kényelme, értéktartása, bizonyított megbízhatósága, kiszámítható karbantartási költségei és a friss design okán nem fog mellé, aki a Toyotától vesz kompakt limuzint.

Szerző:

Szavazás

Jól küldi a Toyota? Hogy tetszik az új Corolla?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    A kérdésre válaszolva:bizony jobb és ami nem elhanyagolható,szebb is!.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.