Hogy lehet ilyen jó ennyi hibával?

Teszt: Peugeot 2008 1.6 HDI

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.07.12. 15.00

Nagyon könnyű lenne gyűlölni a sok kis elcseszés miatt, de nem megy. Szép, kellemes, szerethető autó marad így is.

Röviden – Peugeot 2008
Mi ez? Marconább 208 a betondzsungel legyőzésére, alkalmi kirándulásra
Mit tud? Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni
Mibe kerül? Négymillióról indul, 1,2 literes háromhengeres benzinessel, a fullos dízel tesztautó majdnem hétmillió
Kinek jó? Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos autóban

A legbosszantóbb hibája a merev, fix kalaptartó. Se zsinór fel nem emeli, se roló fel nem tekeri, minden csomagtérfedél-nyitáskor útban van. Többet káromkodtam miatta az elmúlt napokban, mint a trafikügy miatt.

Adatlap

Peugeot 2008 1.6 HDI

Hogy lehet ilyen jó ennyi hibával? 1
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,6 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,7 l / 100 km

A rádió elmentett állomáslistája nem tartható kint a főképernyőn, számgombok pedig nincsenek a műszerfalon. Ha néha átnyomnék a Bartókról a Music FM-re, a Klubról a Lánchídra, a Jazzyről a Bartókra, mindig egy extra bökés, egy extra odanézés és egy extra káromkodás kell hozzá a normális autókhoz képest.

Ha pedig megállunk a kocsival a telken vagy a bícsen, és még üvöltetnénk kicsit a Dankó Rádiót kitárt ajtókkal, erre csak úgy van módunk, hogy a navi is aktív marad, és az elektronika jó negyedóra után a nagy fogyasztás miatt kikapcsolgatja a rádiót, nehogy lemerüljön az akku.

A biztonsági öv csatja minden kioldáskor lecsúszik majdnem a padlóig, mert nincs beleszúrva a hevederbe az az egyforintos szegecs, ami megtartaná derékmagasságban. Tehát minden becsatolás padlón kotorászással, káromkodással indul.

Nagyon könnyű lenne gyűlölni a sok kis elcseszés miatt, de nem megy. Szép, kellemes, szerethető autó marad így is


Az utastér rettentően melegszik napsütésben a feláras fix üvegtető alatt, akkor is, ha behúztuk az ugyan motoros, de fehér és áttetsző árnyékoló rolót alatta. Sok napsütés – sok káromkodás.

A rövid ajtók miatt túlságosan elöl van a B-oszlop, rém rossz a kilátás oldalra-hátra. Halszálka-forma kereszteződésbe érni, balra hátra kitolatni egy parkolóból – káromkodás nélkül nem megy.

Az még hagyján, hogy kulcs nélküli nyitás-indítás nem rendelhető hozzá (szemben olyan luxusmodellekkel, mint a Suzuki Swift), de a tanksapka is kulccsal nyílik. Miközben egyre terjed az autóiparban a tanksapka nélküli töltőnyílás, a 2008-assal minden tankolás egy extra zárbabrálás és egy újabb káromkodás.

A temérdek bosszantó kis hiba okozta szóbeli bűnözés során minden bizonnyal elveszett a lelki üdvösségem a 2008-cal töltött hét során, annyit káromoltam a szenteket és minden fennvalókat. Mindezek után pedig, ha megkérdezik tőlem, milyen autónak tartom a 2008-as 1.6 HDI Peugeot-t, természetesen azt fogom mondani, hogy:

Kitűnőnek. Imádnivalónak. Szépnek. Jónak. Kéne! És nem csak önmagában, hanem a konkurenciához képest is.

A programkapcsoló a Grip Control beállítasait változtatja. A gyakorlatban semmi értelme, de látványos parasztvakításnak


Népes mezőnyben indul

Renault Captur, Nissan Juke, Skoda Yeti, Fiat 500L, Opel Mokka, Chevy Trax – mindenki terepjárónak látszó, valójában szinte kizárólag fronthajtással eladott, könnyű, modern technikájú, takarékos kocsit épít manapság. A kisautó-alapokra készülő autók (a 2008 a 208-cal azonos műszakilag) nagy belterükkel akár kompakt kombikat is képesek lehetnek kiváltani családi autóként.

A 115 lovas dízel 2008 Allure és hasonlóan felszerelt fronthajtású, dízelmotoros konkurensei, listaáron
Chevrolet Trax LT+ 1,7 CDTI (130 LE) 5 790 000 Ft
Peugeot 2008 1.6 e-HDI (116 LE) 5 870 000 Ft
Fiat 500L 1.6 MJet Lounge (105 LE) 6 350 000 Ft
Nissan Juke 1,5 dCi Tekna 4×2 (110 LE) 5 790 000 Ft
Opel Mokka 1,7 CDTI 4×2 Cosmo (130 LE) 6 680 000 Ft
Renault Captur 1,5 dCi Dynamique 4×2 (90 LE) 5 030 000 Ft

A 2008 az egykori Matra Rancho emeletes tetővonalához nyúlt vissza, hogy formailag valami újat hozzon ebbe a népes csapatba. A dizájn hatásosra sikeredett, jó kiállású, komolykodós kocsi lett az eredmény, menőbbnek, drágábbnak hat, mint a legtöbb konkurens.

E-HDI, vagyis stop-start rendszeres a motor


Belül is igényes, átgondolt, minőséget sugárzó autó, bár bizonyos részletmegoldásai tagadhatatlanul kisautósak maradtak. (Nincs hátul könyöklő, se szellőzőrostély, nem rendelhetők hozzá a Golf-kategóriában már minden gyártónál elérhető elektronikus extrák, se sávtartó asszisztens, se követőradaros tempomat.)

A csomagtér viszont nagy. 360 literjével megüti a Golf-kategória átlagát, a kisautókhoz képest pedig óriási (Peugeot 208: 285 liter), bár a terepjárós forma alapján ezt el is várja az ember. Az osztva dönthető támlák síkba fekszenek a csomagtér padlójával, mely alatt teljes értékű pótkerék helyett további literek várják az apróbb vicikvacakokat.

Aki ebből a semmiből kinőtt, hirtelen meghatározóvá vált kategóriából szeretne most autót választani, annak azt javaslom, ne (csak) a szíve alapján döntsön. Annyira más az üléspozíció, a motorválaszték, a térkínálat ezekben a kocsikban, hogy ha ilyen magas építésű, kisautó-alapokra épült, mégis egész tágas autóra van szüksége a kedves olvasónak, nézzen körül alaposan, és mindenképp nézze meg a 2008-ast is. És próbálja is ki. Lehetőleg ezzel a 115 lovas dízellel.

Síkba fekszik a támla, remek bevásárlóautó a 2008


Megy, de nem eszik

Sokan ígérnek manapság hihetetlenül alacsony fogyasztást és látványos menetteljesítményeket – egyszerre. Ez persze paradoxon, az európai szabványmérésnél a próbapadon a benzint, gázolajat undorral visszautasító turbómotorok egy csapásra szomjas szénhidrogén-pusztítóvá változnak, ha a valóságban is odalép nekik az ember. Különösen igaz ez a benzinesekre, de némely dízellel is meglepődhetünk egy-egy hosszabb sztrádamenet után a benzinkútnál.

A 2008 1.6 e-HDI-vel is meglepődtem, csak a másik irányból. 4,7 litert írt ki a számítógép, fél literrel többre számítottam, de alig 4,9 alatti átlag jött ki végül. A kategória egyik legerősebb, legfinomabb járású, igaz talán legrégebb óta fejlesztett, legendásan jó motorjával.

A 208-hoz hasonlóan pici kormányt kapott az autó, felette elnézve láthatjuk a műszereket


Pedig voltak előzések, kihúzatások rendesen, és városban sem úgy kavargattam a hatfokozatú, francia viszonylatban egész precíz váltóval, hogy folyton a forintok jártak volna az eszemben. Nem is nagyon lehet, hiába ajánlgatja kétségbeesetten a műszerfal a szerinte optimális fokozatot, a 2008-as feszes futóművével, vicces, gokartos kormányával, nyomatékos motorjával valójában sosem akart igazán lassan és takarékosan közlekedni. Kis vadállat.

A váltókar és a rövidke, nehézkesen használható, de legalább jópofa kézifékkar között tesztautónkban volt egy kis programtárcsa. A Grip Control nevű extrához, az elektromos ál-differenciálzárhoz tartozik. Kiválaszthatjuk vele az elforgó kereket fékező, a még tapadó kerékre ezáltal nyomatékot juttató rendszer beállításait, attól függően, hogy homokon, havon, sárban vannak hajtási gondjaink.

Látványos kis holmi, ha igazából csak parasztvakítás is; ettől még nem lesz terepjáró a 2008, bár valóban sokkal-sokkal jobban elboldogul majd a jégfoltos téli időkben, mint egy sima differenciálműves fronthajtású utcai autó. (Ugyanilyen rendszer dolgozik a Fiat 500L emelt változatában is, a Trekkingben.)

A Grip Control nevű elektronikus sperr a kipörgő kerék megfékezésével forgásra készteti a még tapadó másik hajtott kereket


Szeretsz az öledből kormányozni?

Mielőtt e cikk hatására tömegek özönlenék el a Peugeot-kereskedéseket, 2008-at követelve, egy dolgot még szögezzünk le. Az emberek jelentős része egy pillanat alatt képes kizárni a szóba jöhető lehetőségek közül az autót.

Akár a 208-ast. A Peugeot ötletes újítása, a picike és mélyre engedett kormánykerék, mely felett elnézve olvashatjuk le a műszereket, ugyanis nem mindenkinek jön be. Tapasztalatom szerint legalább az autóvezetők fele nem tudja magának jól beállítani a kormányt; nem is látja tőle a műszerfalat és idegesíti is a szokatlanul kis méretű volán.

Ez legyen az első dolog, amit ki teccenek próbálni majd a szalonban. Ha ez tetszik, a 2008 többi része is tetszeni fog.

A Peugeot 2008 időnként nagyon bosszantó tud lenni, mégis kénytelen vagyok rá azt mondani, hogy jó. Francia hagyomány az ilyesmi az autógyártásban. Millió idegesítő apróságával együtt annyira markáns, különleges és kedves karakter a kocsi, hogy csak jobban szereti az ember a sok kis hiba miatt. Cindy Crawford egykori hamvas pofija, ahogy a sajtófotókból beégett az emberiség tudatába, ugye nem lenne olyan emlékezetes, ha nem egy, hanem egy tucat anyajegy lenne a szája körül. De ha Cindy Crawford francia lenne, talán más lenne a helyzet.

Mi szól mellette és ellene?


Mellette – Ellene
  • Hatásos forma
  • Jó térkínálat
  • Eltalált futóműhangolás
  • Kitűnő motor
  • Kellemes minőségérzet az utastérben
  • Alacsony súly, csekély fogyasztás
  • A pici, alacsonyra engedett kormányt sokan nem tudják megszokni
  • Sok apró hibácska

Kommentek

  • dave87

    Bármennyire is szubjektív és ízlés kérdése, de ezt az autót, sőt a legtöbb új Peugeot-ot sehogy sem tudom szépnek látni. Mindig azok a kínai másolt vackok jutnak eszembe róluk, amiket három teljesen különböző autóból raknak össze és a végeredmény valami katasztrófálisan gagyi és bizarr autónak látszó valamik…

  • oszkopeter

    Nem értek egyet a szerzővel a kis kormánnynal kapcsolatban. Nemrég egy hosszú hétvége kapcsán vezethettem több napon át egy kölcsönzött 208-ast (kb. 800 Km). Először nehezen találtam meg a volán megfelelő pozícióját, alapvetően nem szeretem ha a kormány az ölemben van. Harmadnapra, sok apró korrekció után sikerült megtalálni a megfelelő helyet. Nagyon élveztem terelgetni az autót a kis dodgem szerű kormánnyal. Az igazi meglepetés akkor ért amikor hazajöttem és beültem a saját Astrámba, illetve visszaültem a “megszokott” céges autókba. Visszasírtam az apró kormányt, a régi nagy kormánykerék rettentően ormótlannak és nehézkesnek tűnt, ráadásul rájöttem hogy ezek is kitakarnak a műszerekből, csak nem nagyon szoktunk foglalkozni vele. Szerintem ez a kis kormánykerék az utóbbi évek legnagyobb húzása az autóiparban, nem csodálkoznék ha elterjedne a többi márkánál is. Annyit dob az autón, mintha a teljes kormányművet vagy futóművet lecserélték volna. Ha magasabb kategóriában is bevezetik, én biztos ilyen kis kormánnyal szerelt autót fogok majd választani.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.