Hogy lehet ilyen jó ennyi hibával?

Teszt: Peugeot 2008 1.6 HDI

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.07.12. 15.00

Nagyon könnyű lenne gyűlölni a sok kis elcseszés miatt, de nem megy. Szép, kellemes, szerethető autó marad így is.

Röviden – Peugeot 2008
Mi ez? Marconább 208 a betondzsungel legyőzésére, alkalmi kirándulásra
Mit tud? Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni
Mibe kerül? Négymillióról indul, 1,2 literes háromhengeres benzinessel, a fullos dízel tesztautó majdnem hétmillió
Kinek jó? Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos autóban

A legbosszantóbb hibája a merev, fix kalaptartó. Se zsinór fel nem emeli, se roló fel nem tekeri, minden csomagtérfedél-nyitáskor útban van. Többet káromkodtam miatta az elmúlt napokban, mint a trafikügy miatt.

Adatlap

Peugeot 2008 1.6 HDI

Hogy lehet ilyen jó ennyi hibával? 1
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,6 sec
Végsebesség 190 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,7 l / 100 km

A rádió elmentett állomáslistája nem tartható kint a főképernyőn, számgombok pedig nincsenek a műszerfalon. Ha néha átnyomnék a Bartókról a Music FM-re, a Klubról a Lánchídra, a Jazzyről a Bartókra, mindig egy extra bökés, egy extra odanézés és egy extra káromkodás kell hozzá a normális autókhoz képest.

Ha pedig megállunk a kocsival a telken vagy a bícsen, és még üvöltetnénk kicsit a Dankó Rádiót kitárt ajtókkal, erre csak úgy van módunk, hogy a navi is aktív marad, és az elektronika jó negyedóra után a nagy fogyasztás miatt kikapcsolgatja a rádiót, nehogy lemerüljön az akku.

A biztonsági öv csatja minden kioldáskor lecsúszik majdnem a padlóig, mert nincs beleszúrva a hevederbe az az egyforintos szegecs, ami megtartaná derékmagasságban. Tehát minden becsatolás padlón kotorászással, káromkodással indul.

Nagyon könnyű lenne gyűlölni a sok kis elcseszés miatt, de nem megy. Szép, kellemes, szerethető autó marad így is


Az utastér rettentően melegszik napsütésben a feláras fix üvegtető alatt, akkor is, ha behúztuk az ugyan motoros, de fehér és áttetsző árnyékoló rolót alatta. Sok napsütés – sok káromkodás.

A rövid ajtók miatt túlságosan elöl van a B-oszlop, rém rossz a kilátás oldalra-hátra. Halszálka-forma kereszteződésbe érni, balra hátra kitolatni egy parkolóból – káromkodás nélkül nem megy.

Az még hagyján, hogy kulcs nélküli nyitás-indítás nem rendelhető hozzá (szemben olyan luxusmodellekkel, mint a Suzuki Swift), de a tanksapka is kulccsal nyílik. Miközben egyre terjed az autóiparban a tanksapka nélküli töltőnyílás, a 2008-assal minden tankolás egy extra zárbabrálás és egy újabb káromkodás.

A temérdek bosszantó kis hiba okozta szóbeli bűnözés során minden bizonnyal elveszett a lelki üdvösségem a 2008-cal töltött hét során, annyit káromoltam a szenteket és minden fennvalókat. Mindezek után pedig, ha megkérdezik tőlem, milyen autónak tartom a 2008-as 1.6 HDI Peugeot-t, természetesen azt fogom mondani, hogy:

Kitűnőnek. Imádnivalónak. Szépnek. Jónak. Kéne! És nem csak önmagában, hanem a konkurenciához képest is.

A programkapcsoló a Grip Control beállítasait változtatja. A gyakorlatban semmi értelme, de látványos parasztvakításnak


Népes mezőnyben indul

Renault Captur, Nissan Juke, Skoda Yeti, Fiat 500L, Opel Mokka, Chevy Trax – mindenki terepjárónak látszó, valójában szinte kizárólag fronthajtással eladott, könnyű, modern technikájú, takarékos kocsit épít manapság. A kisautó-alapokra készülő autók (a 2008 a 208-cal azonos műszakilag) nagy belterükkel akár kompakt kombikat is képesek lehetnek kiváltani családi autóként.

A 115 lovas dízel 2008 Allure és hasonlóan felszerelt fronthajtású, dízelmotoros konkurensei, listaáron
Chevrolet Trax LT+ 1,7 CDTI (130 LE) 5 790 000 Ft
Peugeot 2008 1.6 e-HDI (116 LE) 5 870 000 Ft
Fiat 500L 1.6 MJet Lounge (105 LE) 6 350 000 Ft
Nissan Juke 1,5 dCi Tekna 4×2 (110 LE) 5 790 000 Ft
Opel Mokka 1,7 CDTI 4×2 Cosmo (130 LE) 6 680 000 Ft
Renault Captur 1,5 dCi Dynamique 4×2 (90 LE) 5 030 000 Ft

A 2008 az egykori Matra Rancho emeletes tetővonalához nyúlt vissza, hogy formailag valami újat hozzon ebbe a népes csapatba. A dizájn hatásosra sikeredett, jó kiállású, komolykodós kocsi lett az eredmény, menőbbnek, drágábbnak hat, mint a legtöbb konkurens.

E-HDI, vagyis stop-start rendszeres a motor


Belül is igényes, átgondolt, minőséget sugárzó autó, bár bizonyos részletmegoldásai tagadhatatlanul kisautósak maradtak. (Nincs hátul könyöklő, se szellőzőrostély, nem rendelhetők hozzá a Golf-kategóriában már minden gyártónál elérhető elektronikus extrák, se sávtartó asszisztens, se követőradaros tempomat.)

A csomagtér viszont nagy. 360 literjével megüti a Golf-kategória átlagát, a kisautókhoz képest pedig óriási (Peugeot 208: 285 liter), bár a terepjárós forma alapján ezt el is várja az ember. Az osztva dönthető támlák síkba fekszenek a csomagtér padlójával, mely alatt teljes értékű pótkerék helyett további literek várják az apróbb vicikvacakokat.

Aki ebből a semmiből kinőtt, hirtelen meghatározóvá vált kategóriából szeretne most autót választani, annak azt javaslom, ne (csak) a szíve alapján döntsön. Annyira más az üléspozíció, a motorválaszték, a térkínálat ezekben a kocsikban, hogy ha ilyen magas építésű, kisautó-alapokra épült, mégis egész tágas autóra van szüksége a kedves olvasónak, nézzen körül alaposan, és mindenképp nézze meg a 2008-ast is. És próbálja is ki. Lehetőleg ezzel a 115 lovas dízellel.

Síkba fekszik a támla, remek bevásárlóautó a 2008


Megy, de nem eszik

Sokan ígérnek manapság hihetetlenül alacsony fogyasztást és látványos menetteljesítményeket – egyszerre. Ez persze paradoxon, az európai szabványmérésnél a próbapadon a benzint, gázolajat undorral visszautasító turbómotorok egy csapásra szomjas szénhidrogén-pusztítóvá változnak, ha a valóságban is odalép nekik az ember. Különösen igaz ez a benzinesekre, de némely dízellel is meglepődhetünk egy-egy hosszabb sztrádamenet után a benzinkútnál.

A 2008 1.6 e-HDI-vel is meglepődtem, csak a másik irányból. 4,7 litert írt ki a számítógép, fél literrel többre számítottam, de alig 4,9 alatti átlag jött ki végül. A kategória egyik legerősebb, legfinomabb járású, igaz talán legrégebb óta fejlesztett, legendásan jó motorjával.

A 208-hoz hasonlóan pici kormányt kapott az autó, felette elnézve láthatjuk a műszereket


Pedig voltak előzések, kihúzatások rendesen, és városban sem úgy kavargattam a hatfokozatú, francia viszonylatban egész precíz váltóval, hogy folyton a forintok jártak volna az eszemben. Nem is nagyon lehet, hiába ajánlgatja kétségbeesetten a műszerfal a szerinte optimális fokozatot, a 2008-as feszes futóművével, vicces, gokartos kormányával, nyomatékos motorjával valójában sosem akart igazán lassan és takarékosan közlekedni. Kis vadállat.

A váltókar és a rövidke, nehézkesen használható, de legalább jópofa kézifékkar között tesztautónkban volt egy kis programtárcsa. A Grip Control nevű extrához, az elektromos ál-differenciálzárhoz tartozik. Kiválaszthatjuk vele az elforgó kereket fékező, a még tapadó kerékre ezáltal nyomatékot juttató rendszer beállításait, attól függően, hogy homokon, havon, sárban vannak hajtási gondjaink.

Látványos kis holmi, ha igazából csak parasztvakítás is; ettől még nem lesz terepjáró a 2008, bár valóban sokkal-sokkal jobban elboldogul majd a jégfoltos téli időkben, mint egy sima differenciálműves fronthajtású utcai autó. (Ugyanilyen rendszer dolgozik a Fiat 500L emelt változatában is, a Trekkingben.)

A Grip Control nevű elektronikus sperr a kipörgő kerék megfékezésével forgásra készteti a még tapadó másik hajtott kereket


Szeretsz az öledből kormányozni?

Mielőtt e cikk hatására tömegek özönlenék el a Peugeot-kereskedéseket, 2008-at követelve, egy dolgot még szögezzünk le. Az emberek jelentős része egy pillanat alatt képes kizárni a szóba jöhető lehetőségek közül az autót.

Akár a 208-ast. A Peugeot ötletes újítása, a picike és mélyre engedett kormánykerék, mely felett elnézve olvashatjuk le a műszereket, ugyanis nem mindenkinek jön be. Tapasztalatom szerint legalább az autóvezetők fele nem tudja magának jól beállítani a kormányt; nem is látja tőle a műszerfalat és idegesíti is a szokatlanul kis méretű volán.

Ez legyen az első dolog, amit ki teccenek próbálni majd a szalonban. Ha ez tetszik, a 2008 többi része is tetszeni fog.

A Peugeot 2008 időnként nagyon bosszantó tud lenni, mégis kénytelen vagyok rá azt mondani, hogy jó. Francia hagyomány az ilyesmi az autógyártásban. Millió idegesítő apróságával együtt annyira markáns, különleges és kedves karakter a kocsi, hogy csak jobban szereti az ember a sok kis hiba miatt. Cindy Crawford egykori hamvas pofija, ahogy a sajtófotókból beégett az emberiség tudatába, ugye nem lenne olyan emlékezetes, ha nem egy, hanem egy tucat anyajegy lenne a szája körül. De ha Cindy Crawford francia lenne, talán más lenne a helyzet.

Mi szól mellette és ellene?


Mellette – Ellene
  • Hatásos forma
  • Jó térkínálat
  • Eltalált futóműhangolás
  • Kitűnő motor
  • Kellemes minőségérzet az utastérben
  • Alacsony súly, csekély fogyasztás
  • A pici, alacsonyra engedett kormányt sokan nem tudják megszokni
  • Sok apró hibácska

Kommentek

  • dave87

    Bármennyire is szubjektív és ízlés kérdése, de ezt az autót, sőt a legtöbb új Peugeot-ot sehogy sem tudom szépnek látni. Mindig azok a kínai másolt vackok jutnak eszembe róluk, amiket három teljesen különböző autóból raknak össze és a végeredmény valami katasztrófálisan gagyi és bizarr autónak látszó valamik…

  • oszkopeter

    Nem értek egyet a szerzővel a kis kormánnynal kapcsolatban. Nemrég egy hosszú hétvége kapcsán vezethettem több napon át egy kölcsönzött 208-ast (kb. 800 Km). Először nehezen találtam meg a volán megfelelő pozícióját, alapvetően nem szeretem ha a kormány az ölemben van. Harmadnapra, sok apró korrekció után sikerült megtalálni a megfelelő helyet. Nagyon élveztem terelgetni az autót a kis dodgem szerű kormánnyal. Az igazi meglepetés akkor ért amikor hazajöttem és beültem a saját Astrámba, illetve visszaültem a “megszokott” céges autókba. Visszasírtam az apró kormányt, a régi nagy kormánykerék rettentően ormótlannak és nehézkesnek tűnt, ráadásul rájöttem hogy ezek is kitakarnak a műszerekből, csak nem nagyon szoktunk foglalkozni vele. Szerintem ez a kis kormánykerék az utóbbi évek legnagyobb húzása az autóiparban, nem csodálkoznék ha elterjedne a többi márkánál is. Annyit dob az autón, mintha a teljes kormányművet vagy futóművet lecserélték volna. Ha magasabb kategóriában is bevezetik, én biztos ilyen kis kormánnyal szerelt autót fogok majd választani.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.