Két új bőrt húzott le a Fiat az 500-asról

Menetpróba: Fiat 500L Trekkking és Living

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.07.11. 06.07

Két új Fiat-modellváltozatot próbáltunk ki Milánó környékén. Az 500L Trekkinggel földúton poroltunk, az 500L Livinggel hét ülésen terpeszkedtünk.

Röviden – Fiat 500L Trekking és Living

Mi ez?

Tágas, de kompakt egyterű-variációk az 500L-re
Mit tud? Vicces forma, nagy beltér, vidám mediterrán hangulat
Mibe kerül? A bemutató időpontjában még nincs hivatalos ára
Kinek jó? Gyerekeseknek, akik imádják az olasz kocsikat annyira, hogy elnézzenek a dizájnért cserébe pár kisebb hibát

A hagyományos modellfejlesztés, újtermék-indítás autóipari módszertanát tökéletesen felrúgva érdekes  kísérletet végez a Fiat. A sikeresen újrateremtett egykori legenda, a 2007-ben bemutatott új 500-as imidzsére alapozva először piacra dobott egy ötajtós, tágas, semmihez nem hasonlítható külsejű egyterűt Fiat 500L néven. Most pedig két új 500L változatot készített el: a Trekkinget a kirándulós, járt utakat szívesen elhagyós vevőknek, a Livinget – akár hét üléssel felszerelve – nagyobb, vagy legalábbis sok csomaggal utazgató családoknak.

Hogy a kísérlet még izgalmasabb legyen, a nagy testű kocsikat akár kéthengeres motorral is meg lehet vásárolni; és aminek tényleg nem lehet megtippelni az eredményét: az 500L családot Amerikában is megpróbálják eladni. Akár bejön ez a bátor vállalkozás, akár nem, jellegzetesen olasz esettanulmányként biztosan bekerül a jövő marketing-tankönyveibe.

Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve

Hepehupás úton kicsit kemény a Trekking futóműve


500L Trekking

A Trekking az az 500-hoz képest, ami a Countryman a Minihez képest: emelt hasmagasságú, SUV-s megjelenésű, de persze egyáltalán nem igazi terepezésre szánt modellváltozat. Egyelőre benzinüzemben 95 lóerős 1,4 literes szívómotorral vagy a 105 lovas kéthengeres TwinAir Turbo nevű csodával kapható, de ezek bármelyikéről látatlanban lebeszélnék mindenki. Az 1,3 literes kis dízel 85 lóereje is csekélyke a terebélyes testhez. Ehhez a kocsihoz, ha valaha is ki szeretnénk merészkedni vele a városból, netán autópályán is közlekednénk vele, a legtutibb választás az 1,6 literes MultiJet.

Mi is ezzel a 105 lóerős dízelmotorral próbálhattuk ki a kocsit. Nyomatékos, erős, mindkettő kell is az 500L méretéhez. Bár az 1.6JTD járáskultúrája, csendessége kissé elmarad az élvonaltól (a PSA HDI-je vagy a VW TDI-je sokkal finomabban adja elő magát), ereje meggyőző. A hatfokozatú kézi váltó fokozatkiosztását is egész jól eltalálták hozzá, ha nem lenne olyan akadozó, kelletlen, játékszerűen komolytalan a kapcsolási érzet a képtelenül hosszú váltókar végén lévő, nevetségesen túlméretezett váltógombbal, az 500L Trekkinget kimondottan élvezetesen vezethető autónak mondhatnám (ezzel a motorral) a családi, nagy belterű MPV-kategóriában.

A legfőbb vetélytárssal összefotózva

A Trekking annyira nem terepjáró, hogy összkerékhajtású kivitel nem is készül belőle. A sárban való elakadást csupán a gyárilag szerelt M+S jelzésű félterep-gumi és egy elektronikus pszeudo-sperrdifi próbálja gátolni úgy-ahogy. A Traction+-nak nevezett rendszer automatikusan meg-megfékezi az elpörgő kereket, így nagyobb nyomaték juthat a biztosabban tapadó abroncsra.

A Trekkinget egy off-roados szemmel ugyancsak szánalmas tesztúton engedte kipróbálnunk a Fiat: egy murvás makadámúton mehettünk vele pár kilométert. Éppúgy megbirkózott ezzel a nehéz feladattal, ahogy méretben, karakterben hasonló konkurensei, a fronthajtású Dacia Duster, egy Hyundai IX35 vagy egy Škoda Yeti megbirkózott volna. Aszfalton viszont meglepően jól teljesített.

A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét

A nyújtás megöli az 500L jópofa könnyedségét


A prezentációkon a gyártó képviselői többször kiemelték, milyen remek szerintük a Trekking úttartása, milyen élénken reagál a kormánymozdulatokra és milyen kis oldaldőlésekkel reagál a hirtelen irányváltásokra. És valóban, egész stabil, agilis autónak bizonyult a kocsi, különösen, ha nagyobb testvérével, a minden kormánymoccanásra ijesztő billenéssel reagáló, akár hét üléssel is rendelhető 500L Livinggel hasonlítjuk össze.

500L Living

Bár a Fiat sajtóanyaga szerint az 500L “az 500-as összes báját, egy közepes méretű autó agilitását és kompaktságát, egy kompakt kombi komfortját és tartalmát(?) valamint egy MPV helykínálatát és variálhatóságát” nyújtja egyszerre, azért ezzel a kijelentéssel több ponton is vitába lehetne szállni. Főként, ami a báj kérdését illeti.

Báj? Ugyan már! A megnyújtott farral minden, ráadásul az alap-500-aséval össze nem mérhető, sajátos báját elvesztette az 500L a hét üléssel is kapható változat kialakítása során. És ez a báj eleve is inkább egy amolyan babusgatást kívánó esetlenség volt az igazi, kicsi Fiat 500 hetyke kivagyiságával szemben.

635 liter a Living, öt üléssel

No de legalább hely tényleg van benne. A két hátsó szükségülés ugyan felnőtteknek nemigen, és gyerekeknek is csak korlátozottan ajánlható, de a 638 literes csomagtér, a hátsó üléstámlák és a jobb egy támlájának ledöntésével 260 centi hosszú IKEA-szekrénylapot is befogadó kabin tényleg jól jöhet egy családi kocsinál.

Sőt; én igazából taxiként tudom leginkább elképzelni az 500L Livinget. Kényelmes ki-beszállás, irdatlan fejtér, csendes utastér – igazi Multipla-utód. Mondjuk annál azért tényleg bájosabb. És sokkal kevésbé stresszes vezetni, mint a zavaróan széles elődöt.

A mindössze 4,35 méter hosszú kasztnival a kompakt kombiknál rövidebb az 500L Living. Jól jön ez a kompaktság a városi forgalomban: belső méreteit meghazudtolóan mozgékony, kezes autó a nyüzsiben a giga-500. Országúton, sztrádán viszont nincs igazán elemében. A futómű túl lágyra sikeredett, amíg egyenesen kell menni, nincs semmi baj, de egy hirtelen sávváltásnál, előzésnél akkorát billen a bódé, hogy az utasok, de néha még a sofőr szíve is ki-kihagy egy-egy ütemet.

Az 500L Living pillanatnyilag három motor valamelyikével választható. Gyengécske, de legalább takarékos az 1.3 MultiJet dízel, erős, takarékos és jó az 1,6 literes MultiJet, és teljességgel értelmetlen a Fiat által nagyon nyomott, valójában semmire se jó kéthengeres, 900 köbcentis TwinAir.

A kéthengeres turbómotor ebben a kocsiban inkább csak egy jópofa gag, mint komolyan vehető alternatíva. Sokat fogyaszt, zajos, furcsa

Kispolszkihang, lehetetlenül magas fordulatszámok minden tempónál és még a számítógép szerint is kilenc liter feletti fogyasztás nem is nagyon gyilkolva. Tényleg szép mérnöki bravúr, ahogy prüszköl-krákog-kínlódik, de valahogy sose fullad le még alapjárat-közelben lepadlózva sem; meg is érdemel minden díjat, amit motorfejlesztési megmérettetéseken szerez. De hétköznapi használatra teljesen értelmetlen választás szegény.

Fiat menni Amerika

Az 500-as családdal indul a Fiat nagy vállalkozása a tengerentúlon. Az olasz életérzésre és az egykori pici 500-asból származó érzelmi tőkére alapozva rohanja le az USA-t a sok nagyobb 500-as is. Ott az egyetlen számításba jöhető motorral, az 1.4 T-Jettel árulják majd a Trekkinget és Livinget – hogy mire jutnak a Sok Hengerek Földjén ezzel a néggyel, majd elválik. Jópofa videójuk már van hozzá mindenesetre:

Hogy alapáron is gazdagon extrázva, automata klímával, ötcolos érintőképernyős infotainment-rendszerével jó vétel-e az 500L Trekking és Living kivitele,  és hogy mennyibe fog kerülni a kocsi robotváltóval, még nem tudjuk, árakat csak később közöl az importőr.

Ha a sima 500L eleve elég brutális árából indulunk ki, biztos nem lesz olcsó egyik sem, de mindkét új variáns van akkora egyéniség, hogy árcédulát nem nagyon néző rajongókat szerezzen magának.

Talán még Amerikában is sikerrel járnak majd – sok szerencsét nekik!

Szavazás

Tetszik a Fiat 500L család? Mennyire?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Kedvelem a Fiatot és érdeklődéssel vártam a “nagy ötletük” a TwinAir gyakorlati eredményeit, de sajnos minden autós médium lehúzta eddig őket, tehát nagy valószínűséggel tényleg nem állják meg a helyüket a gyakorlatban. Különösen a kéthengeres, a négyesről meg nem is lehet hallani se, pedig szó volt róla gyári a gyári tájékoztatókban hogy lesz 120, 140 meg talán 170 lovas teljesítményben is, na most ahhoz képest ilyen autók tesztjeit sehol nem lehet olvasni. Pedig talán azok megmenthetnék a TwinAir becsületét, ezt a kis ketyegőt (0.9) meg tényleg csak a legkisebb Fiatokba kéne tenni, ott talán lehet takarékos alternatíva. Talán.. De ahhoz kb olyan kicsi autók kellenének mint az ős Panda. Na olyan meg már soha nem lesz, tehát ez a motor lényegében teljesen feleslegesen jött a világra. Na majdcsak belátják ezt Marchionnéék, csak sajnos addigra nagyon sokat fognak bukni rajta.

  • manitou8

    ugyanezt akartam írni! :)
    nekem mondjuk az új pandával is jöhetne ez a kis kerregő, ahhoz még illik(meg az 500ashoz).
    4 hengeresekről tényleg nem hallani(mármint tesztekben), pedig az alapötlet nagyon jó és előremutató!

  • skodascsoda

    A kéthengeresnél aztán lehet járáskultúra…:D A következő már tényleg egy mókuskerék lesz két combosabb mókussal…Tapasztalataim szerint igazán jó fogyasztást, valós körülmények között, az enyhén felülmotorizált autókkal lehet elérni. Családi autóba ilyen önsúly mellett, Apuka, Anyuka, gyerekek, csomagok, ilyen kéthengerest szart….Őrültség. Újan még csak csak, de mi lesz ezekből pár év múlva, ha szétszaladtak a lóerők??

  • manitou8

    én is így tapasztaltam, a felülmotorizált autóval lassú tempó=kedvező fogyasztás.
    de mióta ez a kismotor+turbó korszak bejött divatba, azóta ennek az ellenkezője történik. jó gyári fogy., rossz valós. + meghibásodási esély növekedése.
    fiat 0,9ese csak 1 példa, de vw tsi(meghibásodás itt nem csak esélyes, hanem valós), opel turbósai, psa thp-ja(bmw-psa, szintén meghibásodási hullám vele) stb stb…
    egész európa és sajna már usa is átvette ezt, japánok tartják magukat (még).

  • megint

    Lassú tempónál a kis turbósok sem esznek sokat.

  • Kempelen10.

    Manitou, ezt leírhatod még pár ezerszer, akkor is marhaság lesz.

  • Kempelen10.

    skodás, miért nem ülsz bele? Amennyit itt okoskodsz, annyi időbe beleférne szerintem.

  • DTF

    Turbos, kis loketterfogatu, 4 hengeres es ehhez kepest joval 100 le feletti motorizaltsagu autot meg jo ideig nem vennek. Majd 10 ev mulva kisebb lesz a meghibasodasi arany es meg megbizhatobbak leszek akkor talan, addig eros szivo (pl. Toyota-Lexus). Ezek az igazi motorok:)

  • manitou8

    kempelen állíthatod hogy marhaság még 1000szer, ha a meghibásodási statisztika és a benzinkút mérőfeje is ezt mutatja.

  • manitou8

    tudom mi az ellenkezésed oka:
    hogy tsi is meg lett említve. a marhák érzelmek alapján vitáznak.
    amúgy egyet is értenél, ha csak fiat lenne lehordva(teszem hozzá jogtalanul, mert míg tsi-vel sok gond akadt, fiat multiairral nem)

  • megint

    A fiat már próbálkozott korábban is a kis ccm-es turbóval, az egyik legnagyobb betegágy lett belőle, azóta picit változott a világ. Jobb ha tudod, hogy akad gond minden márkánál, autótechnika című újságban havonta olvasom a visszahívásokat, nem nagyon van márka ami még nem szerepelt benne.

  • manitou8

    jó, akkor az autótechnika újságodban nézd meg hány db multiair-t hívtak vissza és hány db tsi-t..
    pontosítok: hány motorral volt gond:)
    egyből rájössz hogy tsi sokkal, de sokkal problémásabb

  • megint

    Az van , hogy vagy még általánosba jársz és sokat autós kártyázol, vagy szimplán ennyi adatott meg a sorstól. Van neked ez a TSI rögeszméd amit valahol olvastál, hiszen az olvasás legalább megy, bár az értőolvasás része már nem igazán. Hozod az M6-nál mutatott szintedet, ami nem túl magas, van egy db infód és annyiból írogatod a baromságaidat és általánosítasz.

  • manitou8

    megint elkophatnál ha már 1szer ki lettél vágva a primitívséged miatt.
    az az 1 db info akkor is valós, és bizonyított info volt, szemben a te ‘nem igaz’, ‘hülye vagy’ stb magasröptű hozzászólásaiddal.
    te már végeztél az általánossal, gondolom ezért vagy ilyen büszke a végzettségedre:)

    te figyelj, ha számok mutatják hogy egyik rosszabb, másik jobb, azt hogy nem sikerül megértened?
    tudod számok, egyik több,másik kevesebb, ne zavarjon a %-jel. vagy abban az általánosban számokig még nem jutottatok?

  • Specialized78

    A családban volt TSI motoros céges autó.Hajtottuk rendesen,de az ég világon semmi baja nem volt.Pedig majd 300.000km került bele.

  • régimotoros.

    másoknak meg volt problémájuk velük, akár már 30.000km-nél.
    de hogy ne egy ezekből vagy te mondd meg mi a tuti, ezért van a statisztika.
    és aszerint szar a tsi.

  • Zsálabl

    “Látatlanban lebeszélném” stb, stb, a Multipla zavaróan széles. Nem kell látnom az ördögöt, hogy felismerjem. Főleg ha frankó előítéletekkel küzdök.

F1: Az őrült Verstappenből plakáthős lett

Naná, hogy nem maradhatott mém nélkül Max Verstappen belgiumi ámokfutása.

Ikarus buszok a Balkánról?

Lelkes buszfanatikusok és a tömegközlekedés iránt rajongók már minden bizonnyal találkoztak a volt Jugoszláviában készülő Ikarus buszok történetével.

F1: Schumacher beköltözött “a nappalijába” – videó

Michael Schumacher 24 évvel ezelőtt a mai napon aratta első Forma-1-es futamgyőzelmét a Belga Nagydíjon. Hosszú sorozat indult.

Két részre szakadt az F1 Verstappen miatt

Megoszlanak a vélemények Max Verstappen Belga Nagydíjon bemutatott vezetéséről.

Filléres eszköz traffipax ellen

A rendőrségnek 15 milliárdjába került, de pár ezer forintos kütyüvel semlegesíthető a VÉDA.

Fényűző és tágas a csúcs-Škoda belső tere!

Holnapután itt a világpremier, de a Škoda Kodiaq nem tudott várni, és feltárta legbelső titkait a közönség előtt.

Zsiguli-motoros quad eladó, ezt látni kell

Ezúttal semmilyen vicces tartalom nincs a nap hirdetésében, erre az épített quadra mi is rácuppantunk.

F1: Aki nem teljesít, attól elköszön a Ferrari

Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke újra megfenyegette a csapatát. Nagyon elégedetlen a vezér.

700 millióba fáj a világ legszebb ökoautója

A tavasszal bemutatott Pininfarina H2 Speed tanulmány hamarosan gyártásba kerülhet. Tíz darab készül belőle, egyenként 2,2 millió euróért.

F1: Csütörtökön dől el Magnussen indulása

A Belga Nagydíjon csúnya balesetet szenvedő Kevin Magnussen edzője szerint a pilóta biztosan ott lesz Monzában, de az az FIA-n múlik, hogy vezetni is fog-e.

F1: A Renault motorja beérte a Ferrariét

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint a Renault erőforrása mostanra a Ferrari szintjére ért.

F1: Bottas két évet kapott a Williamsnél?

Sajtóértesülések szerint Valtteri Bottas újraszerződött a Williamsszel, a csapattárs kérdése viszont még nyitott.